Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Purra: Hallitus halusi kengänkiillottajia Suomeen - tätäkö on työperäinen maahan muutto?

Vierailija
14.06.2025 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011301396.html

Riikka Purra nosti kohun puhuessaan hallituksen paperista, jossa hänen mukaansa "haluttiin Suomeen kengänkiillottajia". Kyseessä oli työ- ja elinkeinoministeriön alustava lista työvoimapula-aloista, jossa mainittiin myös mainostenjakajat ja kengänkiillottajat. Lista ei ollut lopullinen, ja lopullisesta asetuksesta nämä ammatit jäivät pois. Hallituksen tarkoitus oli helpottaa työntekijöiden siirtymistä alalta toiselle, jos työttömyys uhkaa. Purra käytti tätä esimerkkiä puoluekokouspuheessaan korostaakseen perussuomalaisten maahan muuttopolitiikkaa.

Miksi tällaisia listoja edes laaditaan? Onko työministeriössä täysin irtauduttu todellisuudesta, kun kengänkiillottajia suunnitellaan ratkaisuksi Suomen työvoimapulaan? Moni kamppailee löytääkseen tekijän edes kouluterveydenhuoltoon tai vanhusten hoivaan, ja samaan aikaan joku virkamies heittää huumoriluokkaa olevan ammattinimikkeen vakavaan asetukseen. Ei ihme, että ihmiset kokevat hallituksen olevan täysin kuutamolla. Ja miten tähän pitäisi suhtautua, jos joku oikeasti tulee Suomeen tekemään hommia, joita ei edes ole olemassa?

Missä vaiheessa "tarvitaan työvoimaa" muuttui "tuodaan kuka tahansa, mihin tahansa"?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satosen unelma yhteiskunta. Äänestäkää vaan uudelleen kokkareita ja peesaripersuja niin saatte lisää tätä ihanaa. 

Vierailija
2/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut urheasti taistelleet kengänkiillottajia vastaan, ohessa lipsahti 100 000 uutta työtöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. eliitti, Suomen oloissa eliitti haluaa luoda uuden alaluokan ulkomaalaisesta palvelusväestä. Mielenkiintoista.

Vierailija
4/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satosen unelma yhteiskunta. Äänestäkää vaan uudelleen kokkareita ja peesaripersuja niin saatte lisää tätä ihanaa. 

Perussuomalaiset esti tämän.

Vierailija
5/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tulvahti nuoruusajat mieleen, kun sitä paasaamista kuunteli.

Kiitos vain, mutta minä en halua 80-lukulaista Suomea takaisin!

Yksi tuttuni muutti Suomesta 80-luvulla ulkomaille sen takia, että suomalaiset luulivat häntä ulkomaalaiseksi (vaikka ei ole) ja tuijottivat häntä joka paikassa suu auki kuin maailman kahdeksatta ihmettä, ym. typerää. Nykyään ei ulkomaalaista muistuttavan tai ulkomaalaisen ihmisen näkeminen aiheuta enää tämmöisiä käsittämättömiä leuan loksahduksia - enkä totisesti halua palata takaisin sellaiseen, kun vielä aiheutti!!!! 😂

Vierailija
6/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyikö joku? Suomalaisten suhtautuminen ulkomaalaisiinhan on aina ollut ylimielistä, alkaen jo 90-luvun ensimmäisestä isosta muuttajaryhmästä, inkerinsuomalaisista paluumuuttajista, jotka valtion taholta kutsuttiin Suomeen hoitamaan ne hanttihommat, jotka ei suomalaisia vieläkään kiinnosta. Näiden joukossa erityisesti virolaiset, joista vihervasemmisti esittää törkeitä julkisia vihakommentteja tähän päivään saakka, vaikka halpa palvelusväki on kyllä kelvannut muuten.

Vierailija
7/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vain kengänkiillottajat ulkomailta. Olen itse paljasjalkasuomalainen ja uskallan väittää, ettei ainakaan meikäläiset niitä herrojen kenkiä alennu kiillottamaan. Hallituksessakin näemmä joku tietää tämän faktan. 😆

Vierailija
8/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissäkin väkivaltaisia mellakoita puolustelevat huutelevat että kuka meidän paskahommat sitten tekee jos laiton halpatyövoima poistetaan maasta. Eivätkä ilmeisesti edes tajua miltä kuulostavat moiset orjaparonit.

Vierailija
9/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se nyt on ollut selvää jo kauan että kokkareet haluaa Suomesta taas luokkayhteiskunnan. Hyvinvointivaltio oli vain väliaikainen virhe mm. demarien toimesta jonka kokkareet haluavat nyt korjata kun valtaan pääsivät ja persut peesaa. Rkp ei välitä kunhan rantaruottalaisten palvelut ja edut säilyy ja ristilliset ei välitä kunhan toteutetaan raamatun sanaa heidän tulkinnan mukaan.

Vierailija
10/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa vain kengänkiillottajat ulkomailta. Olen itse paljasjalkasuomalainen ja uskallan väittää, ettei ainakaan meikäläiset niitä herrojen kenkiä alennu kiillottamaan. Hallituksessakin näemmä joku tietää tämän faktan. 😆

Jos on niin laiska, ettei viitsi omia kenkiään kiillottaa, niin käyttäköön tennareita. 

Vierailija
11/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin laiska, ettei viitsi omia kenkiään kiillottaa, niin käyttäköön tennareita. 

Lisään vielä että Suomessa ei tarvita mitään piikayhteiskunnan paluuta, vaikka kuinka se olisi eräiden unelma. 

Vierailija
12/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että Suomessa ei tarvita mitään piikayhteiskunnan paluuta, vaikka kuinka se olisi eräiden unelma. 

Om historia, jolloim oli kaikkihyvin. Oli piikoja ja rengiä. Nyt om ministerinä historiam tutkia niim hyvä om.

Vierailija
13/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkälankki on tarkoitettu naamaan hierottavaksi sossujen kanssa asioitaessa.

Vierailija
14/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanet toki tarralenkkareita, muutenhan kengänkiillottajaa tarvittaisiin solmimaan hienomman väen auenneet kengännauhat...

Vierailija
15/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra on valehtelija. Hän kritisoi maahanmuuttoa näön vuoksi, koska edustaa kontrolloitua oppositiota. Purra ja useimmat persut ovat k r y p t o j u u t a l a i s i a, jotka odottavat muna pystyssä (Purra on androgyyni) v a l e j u u t a l a i s t e n maailmanvaltaa.

Vierailija
16/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus halusi😂 purra on itse hallituksessa. 

Vierailija
17/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenkälankki on tarkoitettu naamaan hierottavaksi sossujen kanssa asioitaessa.

Pitääpä muistaa ensikerralla.

Vierailija
18/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan se oli, joka hallituksessa tajusi, ettei hänen kenkiään ainakaan kukaan suomalainen taivu kiillottamaan?

Vierailija
19/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien valkonaamojen päähän potkimista ideologia edellä.

Vierailija
20/34 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monilla nykyään on kiillotettavia kenkiä? Aika monet kulkee lenkkareissa tai muissa kangaskengissä.

Kuka haluaa maksaa kenkien kiillotuksesta? Suomessa kaikki palvelut ovat kalliita ja en oikein usko että moni haluaisi tuollaisesta palvelusta maksaa kovin paljoa ja parin euron kiillotus ei olisi kannattavaa.