Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tavallisella palkansaajalla on nykyään varaa autoon?

Vierailija
14.06.2025 |

Siis ihan oikeasti ihmettelen. Vaikuttaa siltä että noin 20k€ pitäisi olla että löytyisi asiallisia käytettyjä. Alle 10k€ autot ovat tänä päivänä järjestään sellaisia mitä ennen kutsuttiin "tonnin pommeiksi". 10-15k€ luokasta alkaa löytymään kunnossa olevia jotka ei vielä loppuunajettuja, muttä lähinnä jotain ranskalaisia, Opeleita ja vastaavia epäluotettavia merkkejä. Vasta kun mennään 20k€ paikkeille, alkaa löytymään kunnossa olevia, ei loppuunajettuja malleja luotettavilta merkeiltä kuten japanilaisia.

Miten yksinasuvilla on varaa 20k€ laittaa autoon jos vain keskituloinen ja vielä kaikki asumiskustannukset yksin maksettavina?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Nissan Almeran ja 1400€ makso. Sillä on pärjättävä. 

Vierailija
2/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole autoon eikä asuntoon varaa. Huvittaa vähän, että olen saman alan maisteri kuin vanhempani. Heillä oli ikäisenäni asuntolaina melkein maksettu, auto ja kaksi lasta. Itselläni ei ole kuin korkea vuokra, sillä koska olen lisääntymisikäinen nainen, en saa vakitöitä muuta kuin Helsingistä. Niin ne ajat muuttuvat. 

N34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 15 000 eurolla saa muutaman vuoden vanhan hybridi-toyotan.

Vierailija
4/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt käytettyä osta!? Olen aina ostanut uuden auton ja olen tavallinen palkansaaja.

Vierailija
5/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 15 000 eurolla saa muutaman vuoden vanhan hybridi-toyotan.

Ehkä Yariksen joka koirankopin kokoinen. Corollat kyllä 20k€ käytettynä ja kunnossa.

Vierailija
6/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten ei olisi varaa. Itselläni on kaksi teiniäkin elätettävänä. Mulla on auto ja lapsilla skootteri ja mönkijä. 

Vierailija
7/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ostaa säästöillä tai autolainalla tai sitten ostaa halvemman auton. Ja osa sitten on ilman autoa. Nythän oikeistohallitus pyrkii tekemään omistusasumisesta riskialtista keskiluokalle ja ajamaan keskituloisetkin vuokralle asuntosijoittajien asuntoihin. Kun ei ole asuntolainaa, on sitten varaa autoon, ja keskituloisista tyhmimmät ovat sitten tyytyväisiä. Sitten he tyhminä käyttävät rahansa ja aikansa shoppailuun ja kerskakulutukseen ja luulevat olevansa hyväosaisia. Ja asuntosijoittaja kuittaa voitot.

Vierailija
8/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 10v sitten Mazda 6 joka ostohetkellä 13 vuotias ja ajettu 170tkm. Maksoi 4000€.

Sattumalta löysin tänä vuonna 13 vuotiaan Mazda 6 jolla ajettu 150tkm. Hinta 14000€.

Mitä nyt kymppitonni tullut lisää vastaavan käytetyn hintaan 10 vuodessa...

Vierailija
9/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin 10v sitten Mazda 6 joka ostohetkellä 13 vuotias ja ajettu 170tkm. Maksoi 4000€.

Sattumalta löysin tänä vuonna 13 vuotiaan Mazda 6 jolla ajettu 150tkm. Hinta 14000€.

No kallis oli tuo uudempi mazda. Nehän ruostuu jo viidessä vuodessa. 

Vierailija
10/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin 20 vuotta vanha "kahden tonnin pommin" ja toimii ihan normaalisti. Normi huoltoja ja remontteja kun pitää vaihtaa osia joista suurin osa alkuperäisiä mm. alkuperäiset jarrusatulat uuteen. Uusissa ne tuskin kestää 20 vuotta vaan hyvä jos pari vuotta ja osat maksaa satoja euroja tai yli tonnin kymppien tai noin sadan euron sijaan mitä vanhoissa autoissa.

Vierailija
11/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kallis oli tuo uudempi mazda. Nehän ruostuu jo viidessä vuodessa. 

Tuo 14k€ M6 oli siis uudempikorinen (joka esiteltiin 2013). En niitä kyllä missään ole nähnyt alle 14k€ hintaan, ainakaan alle 200tkm ajettua bensaa.

Vierailija
12/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin huoltosoppari leasing autoon. Ei hinnan alentumista tarvitse miettiä ja halutessaan saa suht uuden. Itselleni kelpaa kuusi vuotta vanha.

Vierailija
13/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo. Itse möin 8v vanhan qashqain 7000€ autoliikkeelle kun ketään ei nettiautossa kiinnostanut. Korjauksia huolto ohjelman ulkopuolelta oli kerran ollut 600€ verran. Huoltokirja kunnossa ja yksi omistaja. Kilometrejä taisi olla 120t.

Veikkaan että tuo olisi suht ongelmaton kulkupeli vielä toiset 8v.

Vierailija
14/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoituksella ostan, en tiedä kenellä taviksella nyt olisikaan kerralla laittaa 20 000 mihinkään rahaa kiinni. Ja kannattaako edes laittaa autoon sellaista summaa kerralla. 

Vierailija
15/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkäämme Vihreää Siirtymää miksi autoilu tehty mahdottoman kalliiksi.

Jos yhtä asiaa saisi toivoa nykyhallitukselta, niin se olisi autoveron poisto. Uusien hinnat tippuisi keskimäärin varmaan 5 tonnia. Jo polttoaineenhinnat ja ajoneuvovero rankaisee päästöistä, joten ei niitä päästöjä tarvi kolminkertaisesti verottaa, luulisi kaskinkertaisen verotuksen riittävän.

Vierailija
16/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihan samaa! Mun säästöt on kuukaudessa melko lailla 700 € eli en saisi kummoistakaan autoa osarilla + päälle verot ja vakuutukset, parkkikulut, bensat, huollot ja katsastukset.

Keksin noille 700 € rahoille kyllä paljon muutakin käyttöä kuin laittaa kaikki johonkin auton ostoon ja ylläpitoon vaan reissaan, haaveilen paremmasta asumisesta, syön hyvin, käyn eri tapahtumissa, vuokraan auton tarvittaessa ym.

Olisi aika ankeaa elämää jos nuo kaikki muut jäisivät tekemästtä sen vuoksi että se auto syö kaikki säästöt. Nyt menee kulkemiseen vain 46 € kuukaudessa jolla saan monen kunnan alueelle yltävän bussikortin ja käytän sitä vuosivelotteisena niin kesälomallakin pääsee vaikka minne paikallisiin retkikohteisiin käytännössä täysin ilmaiseksi.

Vierailija
17/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoituksella ostan, en tiedä kenellä taviksella nyt olisikaan kerralla laittaa 20 000 mihinkään rahaa kiinni. Ja kannattaako edes laittaa autoon sellaista summaa kerralla. 

Olen tavis ja minulla on 120 000€ ylimääräistä. Ostan aina uuden auton 3-4 vuoden välein.

Vierailija
18/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Hamsin terojen hyökkäys alkoi nyt eskaloitua, niin on todennäköistä, etä että se tulee vaikuttamaan koko maailman talouteen.

Polttonesteiden hinnan nousua on ainakin odotettavissa.

Mutta eiköhän laiteta Orpon syyksi,

Vierailija
19/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksikin. Corolla ja avensis. Tehty 90 luvulla jollon autot vielä tehtiin kestään.

Vierailija
20/24 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt käytettyä osta!? Olen aina ostanut uuden auton ja olen tavallinen palkansaaja.

Kuka haluaa laittaa 30% tuloistaan paikasta toiseen kulkemiseen ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan