Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kroonisesti ja vaikeasti uneton - Miten typeriä vinkkejä teille on annettu?

Vierailija
14.06.2025 |

Olen lapsesta asti kärsinyt nukahtamisvaikeuksista. Joskus en nuku koko yönä ja usein yöunet jäävät muutamaan tuntiin. Lääkärissä ja terapiassa olen käynyt niin yksityisesti kuin julkisella.

Vuosien saatossa olen kuullut niin typeriä kommenttea jopa sote-ammattilaisilta. Tyypillisin kysymys on, olenko jo kokeillut melatoniinia. Monet sairaanhoitajat kysyvät ihan tosissaan tällaista ihmiseltä, joka kertoo että vaikeaan unettomuuteen ei ole löytynyt keinoja. Tulee niin typerä olo tuollaisesta kysymyksestä, kun lääkearsenaali täyttää kokonaisen vessan peilikaapin.

Muita typeriä vinkkejä, joita olen kuullut:

- Juo lämmintä maitoa illalla

- Kokeile kamomillateetä

- Kokeile käydä kävelyllä (harrastan liikuntaa runsaasti)

Mutta silti, jostain syystä erityisesti sote-alan ihmiseltä, joka lääkelistani näkee potilastietojärjestelmässä, melatoniinin kokeilusta kysyminen kiehauttaa erityisen paljon. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes kokeillut noita neuvoja vai olet vain se vastaan vänkääjä. Johtuisiko unettomuutesi asenteestasi?

Kokeilepa itse kärsiä tällaisesta 30 vuotta, kaikki keinot kokeiltuna. Luuletko ihan tosissasi, että kukaan syö nukahtamislääkkeitä kokeilematta ensin muita keinoja?

Olen ymmärtänyt että viinan kanssa niillä saa pöntön kivasti sekaisin. Siksihän niitä lääkäriltä yleensä haetaan

Tiivistit hienosti suomalaisen terveydenhuollon tason: Potilas on aina väärinkäyttäjä, ja häntä tulee sellaisena kohdella.

Minä olen ajatellut ratkaista tuon niin että ollaan sitten väärinkäyttäjä ja rikollinen. Stressi on pahentunut ahdistukseksi ja sen väitettiin olevan masennus lääkkeeksi tarjottiin jotain mielialalääkettä. Telkkarista näin kuinka israelilainen lääkäri sanoi kannabista hyväksi lääkkeeksi ahdistukseen. Sen tietää ettei sitä saa suomessa niin jos kasvatan sitä itselleni lääkkeeksi niin olen rikollinen ja väärinkäyttäjä. 

Vierailija
22/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverin kommentti hieman ärsytti, että kannattaa nukkua tarpeeksi koska muuten moni riski kasvaa ja se ei riitä että viikonloppuna nukkuu paljon, jos arkena nukkuu liian vähän.. en saa viikonloppunakaan nukuttua, että kiitti vinkistä.

Itse ärsytin toista kaveria, sanomalla että yleensä jos on huono yö taustalla, seuraavana yönä on vähän enemmän syväunta ja tilanne vähän korjautuu. Itse vaan unimittarilla olin tämän huomannut itsestäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes kokeillut noita neuvoja vai olet vain se vastaan vänkääjä. Johtuisiko unettomuutesi asenteestasi?

Kokeilepa itse kärsiä tällaisesta 30 vuotta, kaikki keinot kokeiltuna. Luuletko ihan tosissasi, että kukaan syö nukahtamislääkkeitä kokeilematta ensin muita keinoja?

Olen ymmärtänyt että viinan kanssa niillä saa pöntön kivasti sekaisin. Siksihän niitä lääkäriltä yleensä haetaan

Tiivistit hienosti suomalaisen terveydenhuollon tason: Potilas on aina väärinkäyttäjä, ja häntä tulee sellaisena kohdella.

Minä olen ajatellut ratkaista tuon niin että ollaan sitten väärinkäyttäjä ja rikollinen. Stressi on pahentunut ahdistukse

Tämä menee just näin. Kukaan ei jaksa olla vuosikausia univelassa tai vaikkapa ahdistuksessa.

Tajusin kannabiksen hyödyt unilääkkeenä työmatkalla Yhdysvalloissa, jossa se on laillista. En ollut ennen kokeillut kannabista. 

Vierailija
24/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabishullut löysi paikalle

Vierailija
25/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkein paras oli tää nettiterapiakurssi, unipäiväkirjaa pidettiin ja sit kerran viikossa joku copypaste vastaus. Ja tällä piti unettomuus parantua. En kestä.

Vierailija
26/32 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä uni maita illalla jos aina nukkuu puolille päivin. (Mä herään aamuisin kuuden aikaan, en saa nukuttua sen pidemmälle vaikka nukahtaisin neljältä aamuyöstä)

Puhelinta ei saa käyttää!!! (Kuka sanoi että käyttäisin sitä iltaisin..  ja univaikeuksia mulla on ollut melkein 30 vuotta, eli kauan ennen älypuhelinten aikaa)

Alkoholi ei paranna unta. (En ole käyttänyt alkoholia 20 vuoteen)

Ja se melatoniinin tuputus. Meni joskus hermot ja otin niitä levyllisen kerralla, ei auttanut. 

Vierailija
27/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä uni maita illalla jos aina nukkuu puolille päivin. (Mä herään aamuisin kuuden aikaan, en saa nukuttua sen pidemmälle vaikka nukahtaisin neljältä aamuyöstä)

Kai ymmärrät, että vastaavasti iltavirkut eivät kertakaikkiaan nukahda klo 22 vaikka olisi joutunut heräämään kuudelta? Pystyn nukahtamaan vasta puolenyön jälkeen vaikka olisin herännyt ajoissa koko työviikon ajan. Vaihdoin alaa, ja tein pelkkää iltavuoroa ja se auttoi ongelmiin.

Vierailija
28/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikkein paras oli tää nettiterapiakurssi, unipäiväkirjaa pidettiin ja sit kerran viikossa joku copypaste vastaus. Ja tällä piti unettomuus parantua. En kestä.

On siinä asiaakin, kuten unihygieniasta huolehtiminen ja unipaineen luominen. Tästä varmaan on apua heille, jotka eivät aikaisemmin ole kokeilleet huolipäiväkirjaa ja ylösnousemisen sääntöä. Mulle nämä menetelmät eivät riitä.

Vierailija
29/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti jotakin ihanaa paikkaa tai hetkeä, jossa haluaisit olla. Jää miettimään sitä.

Rahahuolet ovat huono päänalusta. Sisäsitä se, niin johan helpottaa.

Tämä päivä on tämä päivä ja huomenna kaikki on uusi mahdollisuus.

En jaksa muistaa kaikkia vinkkejä. Ne eivät auta. Ainoa, mikä joskus auttaa on etten edes yritä nukkua. Siivoan laatikoita. Saa nauraa, mutta se on niin tylsää että väkisinkin pitkästyy ja väsyttää.

Vierailija
30/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja ei oikeastaan tule keneltäkään, mutta kaikki muistaa aina mainostaa sitä, miten hyvin itse nukkuvat. 

Vierailija
31/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttiteetä ja hunajaa joku neuvoi ottamaan 🤦

Vierailija
32/32 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että vastaavasti iltavirkut eivät kertakaikkiaan nukahda klo 22 vaikka olisi joutunut heräämään kuudelta? Pystyn nukahtamaan vasta puolenyön jälkeen vaikka olisin herännyt ajoissa koko työviikon ajan. Vaihdoin alaa, ja tein pelkkää iltavuoroa ja se auttoi ongelmiin.

Kai ymmärrät, että tuo oli saamani typerä kommentti? Ei mun tarvisi herätä aamuisin kuudelta, voisin työpäivinäkin nukkua 1-1,5h pidempään, jos vaan saisin nukuttua.