Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kaveria neuvoa talousraha-asioissa?

Vierailija
14.06.2025 |

Minulla on hyvä ystävä, joka vuodesta toiseen painii raha-asioiden kanssa. Perhe on keskituloinen, eikä mitään ylimääräisiä kuluja tms. ole (tiedän ihan varmaksi, koska ystäväni kuvailee rahatilannettaan varsin yksityiskohtaisesti ja olen tuntenut hänet pikkutytöstä lähtien).

Huomaan, että heillä menee todella paljon rahaa ruokaan. Kiireisessä ja kuormittavassa arjessa eivät jaksa miettiä ja valmistaa joka päivä ruokaa, vaan ostavat valmista esim. kaupan tiskiltä/rasioissa. Vaikka olen hyvätuloinen, niin noiden hinta on minusta kauhea.

Ymmärrän, että moni haluaa panostaa ruokaan. Ymmärrän, että jos aikaa ja jaksamista ei ole, niin valmisruoka on hyvä vaihtoehto.

Onki täysin mahdotonta ja tunteetonta keskustella ystävän kanssa siitä, miten saisivat ruokaa halvalla ja helpolla? Onko tuo niin yksityisasia, että siihen ei pidä puuttua ja kukin syököön, mitä haluaa ja olemme erilaisia tämän suhteen.

Pahaa tekee ajatella, että meidän perhe käyttää ruokaan vain murto-osan heidän käyttämästään summasta ja syödään kuitenkin helposti ja hyvin. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi keskustella ja antaa ruokavinkkejä mitä voi tehdä valmiiksi kotona muutamaksi päiväksi edullisemmin mutta itse ovat vastuussa arjestaan.

Vierailija
2/4 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi keskustella ja antaa ruokavinkkejä mitä voi tehdä valmiiksi kotona muutamaksi päiväksi edullisemmin mutta itse ovat vastuussa arjestaan.

Tavallaan hän automaattisesti näkee näitä vinkkejä, kun esim. puhelun aikana (jutellaan usein pitkään) sanon lähes aina, että mitä ruokaa olen tekemässä/valmistelemassa. Hän tuota usein kommentoikin, että ei ikinä jaksaisi edellisenä iltana miettiä, mitä seuraavana päivänä syödään saati alkaa valmistelemaa tai tekemään sitä ruokaa.

Luulee tuota varmaan työlääksi,  vaikka eihän tuohon mene useinkaan montaa minuuttia, mutta nopeuttaa ruoan saamista pöytään töiden jälkeen. On ehkä jo niin tottunut siihen, että ostaa valmissalaattirasian joka perheenjäsenelle, että ei huomaa, kuinka paljon halvempaa olisi tehdä sama salaatti itse. Tai kuinka hirvittävän halpoja ja helppoja osa ruoista on. Voisi noita halvan ruoan päiviä laittaa vaikka pari viikkoon. Meillä tosi halpoja ruokia syödään usein, koska pidetään niiden mausta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa esim. seuraavasti: jos haluat joskus miettiä yhdessä edullisia ruokareseptejä niin olen käytettävissä.

Kaveri palaa asiaan halutessaan.

Vierailija
4/4 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kaveriltasi. Ehkä me emme tunne häntä emmekä tiedä, miten suhtautuisia keskusteluun tyyliin "oletko ajatellut, paljonko teillä menee ruokaan rahaa" silloin, kun hän itse aloittaa aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän