Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotias kummi

Vierailija
13.06.2025 |

Miten voi olla, että 13-vuotias tuli serkkuna kummiksi? Tällainen tapahtui tänään Ruotsissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ei ole ikärajaa tuolle. Tutki ihan itse. 

Vierailija
2/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaadita rippikoulua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa kummiuteen riittää se, että on itse kastettu kirkon jäseneksi. Ei ole tarvinnut käydä rippikoulua eikä ole ikärajaa.

Ap:n kannattaisi opetella googlaamaan.

Vierailija
4/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voi kummina olla vaikkei olis kirkon jäsen. Tosin kastetilaisuudessa pappi sivuuttaa heidät täysin ja ovat kakkosluokan kansalaisia kirkkoon kuuluvien kummien rinnalla 

Vierailija
5/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on ruotsi ei Suomi. Ruotsissa on omat vaatimuksensa kummeille ja Suomessa omat 

Vierailija
6/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa voi kummina olla vaikkei olis kirkon jäsen. Tosin kastetilaisuudessa pappi sivuuttaa heidät täysin ja ovat kakkosluokan kansalaisia kirkkoon kuuluvien kummien rinnalla 

Tietysti, koska kummius kuuluu kirkkoon. Voit kutsua itseäsi kummiksi, mutta kirkon silmissä ja kirjoissa et sitä ole.

Vierailija
7/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai suomessakaan ikärajaa ole?

Vierailija
8/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai suomessakaan ikärajaa ole?

Rippikouluun ei taida päästä kovin paljoa alle 15-vuotiaana.

Vierailija
9/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Laillinen näkökulma Ruotsissa

Ruotsissa ei ole lakia, joka määrittelisi kummin vähimmäisiän. Kummius ei ole juridinen asema, vaan symbolinen ja kirkollinen rooli, erityisesti Ruotsin kirkossa (Svenska kyrkan). Kirkon sääntöjen mukaan kummiksi voidaan valita henkilö, joka on kastettu, konfirmoitu ja kuuluu kirkkoon  mutta alaikäisyys ei automaattisesti estä kummiksi tulemista.

2. Suomessa tilanne on eri

Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan kummiksi voi tulla vain henkilö, joka on:

vähintään 15-vuotias

konfirmoitu

evankelis-luterilaisen kirkon jäsen

Eli Suomessa Estelle ei voisi vielä toimia kummina, mutta Ruotsissa se on mahdollista, jos kirkko ja perhe niin päättävät.

Vierailija
10/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen väliin sylikummin piti kuulua kirkkoon, mutta kakkoskummin ei tarvinnut. Nykyään moni seurakunta on tästäkin joustanut.

Mutta ap, Ruotsi on Ruotsi, siellä ei päde samat lait ja käytänteet mitä meillä.

Vierailija
11/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen on kuulemma Suomessa myös painoraja kummille. Siis, kun serkkuni sai lapsen monta vuotta sitten, hänen isoveljensä ei kelvannut kummiksi, kun se on/oli niin lihava.......omituista. Sehän on syrjimistä.........ei kai siihen ole mitään painorajaa........... 

Vierailija
12/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla ns. virallinen kummi, koska kummius on virallisesti nimenomaan kristilliseen kasvatukseen liittyvä tehtävä. Toki käytännössä nykyisin ihan muuta. Virallisen kummin täytyy kuulua kirkkoon. Jokainen voi tietysti silti itse valita lapselleen ns. läheiset aikuiset ja kutsua heitä kummeiksi riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon vai ei. Ei meilläkään esikoisen kummeista yksi kuulu kirkkoon, kutsumme häntä kummiksi silti.

Vierailija
13/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen väliin sylikummin piti kuulua kirkkoon, mutta kakkoskummin ei tarvinnut. Nykyään moni seurakunta on tästäkin joustanut.

Mutta ap, Ruotsi on Ruotsi, siellä ei päde samat lait ja käytänteet mitä meillä.

Jokaisen virallisen kummin tulee kuulua kirkkoon, koska kummius on kirkollinen "tehtävä" virallisesti. Mutta kuten ylempänä jo kirjoitin, jokainen voi epävirallisesti toimia toisin ja valita myös kirkkoon kuulumattoman kummiksi kutsumansa henkilön.

Vierailija
14/14 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Laillinen näkökulma Ruotsissa

Ruotsissa ei ole lakia, joka määrittelisi kummin vähimmäisiän. Kummius ei ole juridinen asema, vaan symbolinen ja kirkollinen rooli, erityisesti Ruotsin kirkossa (Svenska kyrkan). Kirkon sääntöjen mukaan kummiksi voidaan valita henkilö, joka on kastettu, konfirmoitu ja kuuluu kirkkoon  mutta alaikäisyys ei automaattisesti estä kummiksi tulemista.

2. Suomessa tilanne on eri

Suomessa evankelis-luterilaisen kirkon sääntöjen mukaan kummiksi voi tulla vain henkilö, joka on:

vähintään 15-vuotias

konfirmoitu

evankelis-luterilaisen kirkon jäsen

Eli Suomessa Estelle ei voisi vielä toimia kummina, mutta Ruotsissa se on mahdollista, jos kirkko ja perhe niin päättävät.

Ei kai Estelle ole konfirmoitu, vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän