Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsi voi ostaa kertalipun hsl bussiin?

Vierailija
13.06.2025 |

Olen nyt lukenut hsl:n sivuja monta kertaa enkä vain tajua. Lapsi on 7. Hänellä on vain kellopuhelin, ei kännykkää eikä mitään pankkitunnuksia tai mibiilivarmenteita. Käteinen ei enää bussissa käy. Mitä lapseni oikein pitää tehdä voidakseen matkustaa bussilla meiltä kotoa kaverille? 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusryhmat/lapset

HSL-kortille voi ladata kautta ja arvoa isoilla automaateilla sekä myynti- ja palvelupisteissä. Näissä lapsi voi ladata korttia itse tai huoltaja voi ladata korttia lapsen puolesta.

Eikös nuo automaatit poistettu jo kaikki ja palvelupisteitäkään ei taida olla enää muualla kuin mahdollisesti päärautatieasemalla.

En osaa sanoa, kun käytän vaan hsl sovellusta, mutta tieto on kopioitu HSLn sivuilla, jossa se toivottavasti on oikein. Jos oikein muistelen, niin ainakin Kampin keskuksessa on automaatti. 

Hsl:n sivuilla on lueteltu palvelupisteet, niitä näytti olevan 16 eri hsl-kunnissa. Pahvinen kertalippu on lapsen helpompi käyttää, koska siinä ei tarvitse painaa mitään, lippu aktivoituu kun se näytetään kortinlukijalle. Siinä on se huono puoli että lippu vanhenee. Matkakorttiin voi ladata enemmänkin rahaa ja se pysyy siellä ja on aina käytettävissä. Mutta siinä pitää osata painaa oikean vyöhykkeen lippua ennen kuin näyttää kortin lukijaan. Meillä on lapset osanneet käyttää molempia jo ekaluokkalaisesta lähtien kun se on heille ensin opetettu.

Kertalippuja voi ostaa ja matkakorttia ladata palvelupisteissä ja r-kioskilla ja ainakin joissakin Alepissa, lista hsl:n sivuilla. Kannattaa huomioida myös se että palvelumaksu saattaa vaihdella eri paikoissa ja kertalippujen kohdalla maksu voi olla suhteessa aika iso.

Vierailija
62/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaikeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin kortille ladataan rahaa ja kortilla maksetaan kulkuvälineessä. 

Entäs jos se Lapista tuleva lapsi haluaisi ostaa vain kertalipun assalta mummon luokse Haagaan? 

Kertalippuja ei enää myydä. Stadissa on pari hsl:n palvelupistettä, Pasilassa taitaa olla niistä yksi, niistä voi ostaa sen bussikortin ja siihen arvoa. Mutta lapsi ei voi ostaa itse bussikorttia, vain huoltaja voi ostaa lapselle kortin.

Kyllä on vaikeaksi tehty, Pasilassa yksi! Miten turisti esim. pää- rautatieasemalla tajuaa tuon.

Vierailija
64/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turisti tarvitse sitä bussikorttia. Turisti voi ladata kännyyn sovelluksen. Lapsi ei voi, jos lapsella ei ole kännyä vaan on vaikka kellopuhelin kuten aloittajan lapsella. 

Vierailija
65/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että kaikkien palveluiden pitää olla niin helposti saatavilla, että niiden käyttö onnistuu ekaluokkalaiselta tai puolidementoituneelta vanhukseltakin. Pitäisi olla edelleen mahdollisuus ostaa lippu kuljettajalta tai konnarilta julkisessa liikenteessä.

Jos on varaa pitää armeijaa tarkastajiakin niin on varaa pitää lipunmyyjiäkin. Vai onko siihenkin käytetyt rahat lähetetty jo jonnekin Panamaan jotta meidän "palvelut" on yhtä itsepalvelua ja liputtomien kyttäystä?

Vierailija
66/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että kaikkien palveluiden pitää olla niin helposti saatavilla, että niiden käyttö onnistuu ekaluokkalaiselta tai puolidementoituneelta vanhukseltakin. Pitäisi olla edelleen mahdollisuus ostaa lippu kuljettajalta tai konnarilta julkisessa liikenteessä.

Jos on varaa pitää armeijaa tarkastajiakin niin on varaa pitää lipunmyyjiäkin. Vai onko siihenkin käytetyt rahat lähetetty jo jonnekin Panamaan jotta meidän "palvelut" on yhtä itsepalvelua ja liputtomien kyttäystä?

No HSL on tehnyt aina helpoksi sen, että aikuinen ostaa itselleen bussilipun. Äppi on hyvä. Ja bussissa voi maksaa pankkikorttia vilauttamalla. Mutta kännykättömän lapsen lipun ostaminen on kyllä tehty todella vaikeaksi. 

Vierailija
67/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turisti tarvitse sitä bussikorttia. Turisti voi ladata kännyyn sovelluksen. Lapsi ei voi, jos lapsella ei ole kännyä vaan on vaikka kellopuhelin kuten aloittajan lapsella. 

Riippuen mistä maasta turisti on.

Kiinalainen niin ei onnistu kuule lainkaan moinen

Vierailija
68/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkooko HSL tasa-arvo- tai yhdenvertaisuuslakia, kun on rajoittanut lipunostomahdollisuuksia.

Vierailija
69/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama on ton roskien kierrätyksen järjestämisen kanssa. Mihin menee muovinen pulkka ja mihin menee muovinen ja paperinen elintarvikepakkaus? Mihin biojätteet? Mistä biojätteille säilytysväline jos biojätepussia ei saa käyttää? Ihme sääntöjä, ketä kiinnostaa noudattaa tällaisia?

Vierailija
70/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No HSL on tehnyt aina helpoksi sen, että aikuinen ostaa itselleen bussilipun. Äppi on hyvä. Ja bussissa voi maksaa pankkikorttia vilauttamalla. Mutta kännykättömän lapsen lipun ostaminen on kyllä tehty todella vaikeaksi. 

HSL on tehnyt helpoksi matkustaa pummilla. Kävelet vaan keskiovesta sisään eikä kukaan ihmettele mitään. Se on sitä, kun suomalaisten pitää päästä aina vaan nopeammin joka paikkaan, niin ei ole aikaa siihen, että kuski katsoo, että matka on maksettu.

Vierailija
71/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette vasta muuttaneet ja ilmeisesti ette ole bussilla kovin paljoa kulkeneet,niin kannattaako 7v laittaa yksin hortoilemaan bussilla?. Vähemmän se tietää kun te miten toimia bussissa. Vanhemmat ei osaa ostaa lippua,osaako lapsi edes jäädä oikealla pysäkillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä