Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsi voi ostaa kertalipun hsl bussiin?

Vierailija
13.06.2025 |

Olen nyt lukenut hsl:n sivuja monta kertaa enkä vain tajua. Lapsi on 7. Hänellä on vain kellopuhelin, ei kännykkää eikä mitään pankkitunnuksia tai mibiilivarmenteita. Käteinen ei enää bussissa käy. Mitä lapseni oikein pitää tehdä voidakseen matkustaa bussilla meiltä kotoa kaverille? 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää varmaan ostaa lippu hänelle. Siis, eikö hesas enää käy käteinen busseihin, metroon yms ? Oulussa kyllä käy. Ja esim mulla on bussikortti. Ihan normaali. Meillä ei ole enää mitään vyöhykkeitä, esim oulu-kiiminki matka maksaa yhdeltä aikuiselta vain 2,60 bussikortilla tai pankkikortilla maksettaessa, käteisellä se on 5 €/suunta. Ennen oli meillä käytössä vyöhykkeet, ja hinnat olivat sen mukaisia. Ihan järjetöntä. Onneksi tulivat järkiinsä, ketkä tämän systeemin keksivätkään monta vuotta sitten. Ja eikös kaikilla, lapsillekin, ole jo pankkikortti ? Tuntuu olevan ihan ekaluokkalaisillakin. Mikä on tyhmää. Sen saa vasta täytettyään 15 -vuotta ja rippikoulu on käyty. Tai ainakin tuo 15-v täyttäminen. Ei aiemmin ! Eikö hesas ole enää bussi-, metro yms kortteja ? Että niihin voi ladata jostakin lisää matka rahaa ? Miten sitten koululaiset menevät kouluun, kun heidän on kuljettava bussilla, metrolla yms muutoin, paitsi kävellen, pyöräillen, lautailen tai skootterilla meno ? Siis potkulauta. Akulla tai ilman. Ja tuskin kovin monella on ajokorttia tai autoa. 

Vierailija
42/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tuollaista tai mitään muutakaan kysynyt.

-

Muistinmenetyksesi on jo vakava. Lues edellinen sivu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni lippu automaatti on muuten poistumassa käytöstä 

Vierailija
44/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei jumakauta, että julkisten käyttämisestä on tehty vaikeaa.

terveisin autoilija pk-seudulta

Vierailija
45/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-

Edelleenkään ei ole minun kirjoittama viesti.

Vierailija
46/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Edelleenkään ei ole minun kirjoittama viesti.

No miksi kummassa sinä sitten vastasit kommenttiin, joka oli osoitettu jollekin toiselle kirjoittajalle kuin sinä? Joku täällä kyseli ajokunnostani ja alkoholin käytöstäni. Jos se et ollut sinä, niin miksi vastasit siihen kun kysyn että miksi tämä henkilö kyselee alkoholinkäytöstäni, että taitaa olla alkoholi hänellä mielessä itsellä kun siitä kyselee. 

Onko sinulla useinkin tapana vastailla kysymyksiin jotka ei ole tarkoitettu sinulle? 

Vierailija
47/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/alennusryhmat/lapset

HSL-kortille voi ladata kautta ja arvoa isoilla automaateilla sekä myynti- ja palvelupisteissä. Näissä lapsi voi ladata korttia itse tai huoltaja voi ladata korttia lapsen puolesta.

Eikös nuo automaatit poistettu jo kaikki ja palvelupisteitäkään ei taida olla enää muualla kuin mahdollisesti päärautatieasemalla.

En osaa sanoa, kun käytän vaan hsl sovellusta, mutta tieto on kopioitu HSLn sivuilla, jossa se toivottavasti on oikein. Jos oikein muistelen, niin ainakin Kampin keskuksessa on automaatti. 

Vierailija
48/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSL-kortille voi ladata kautta ja arvoa isoilla automaateilla sekä myynti- ja palvelupisteissä. Näissä lapsi voi ladata korttia itse tai huoltaja voi ladata korttia lapsen puolesta.

Ok! No jos saamme sen kortin ja ladattua jossain automaatilla arvoa sinne, niin mistä lapsi sitten saa sen kertalipun? Meidän lähellä ei missään ole mitään automaatteja joista ostaa sellainen? Vai saako sen jotenkin bussista?

Oletko oikeasti tyhmä vai esittätkö ? Siihen kortille ostetaan matkoja joilla se lapsi maksaa matkan bussissa, jos tulee tarkastaja se tarkastaa siitä kortista että matka on maksettu. Jos et ymmärrä niin pistä lapsesi taksiin 

Vierailija
49/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää varmaan ostaa lippu hänelle. Siis, eikö hesas enää käy käteinen busseihin, metroon yms ? Oulussa kyllä käy. Ja esim mulla on bussikortti. Ihan normaali. Meillä ei ole enää mitään vyöhykkeitä, esim oulu-kiiminki matka maksaa yhdeltä aikuiselta vain 2,60 bussikortilla tai pankkikortilla maksettaessa, käteisellä se on 5 €/suunta. Ennen oli meillä käytössä vyöhykkeet, ja hinnat olivat sen mukaisia. Ihan järjetöntä. Onneksi tulivat järkiinsä, ketkä tämän systeemin keksivätkään monta vuotta sitten. Ja eikös kaikilla, lapsillekin, ole jo pankkikortti ? Tuntuu olevan ihan ekaluokkalaisillakin. Mikä on tyhmää. Sen saa vasta täytettyään 15 -vuotta ja rippikoulu on käyty. Tai ainakin tuo 15-v täyttäminen. Ei aiemmin ! Eikö hesas ole enää bussi-, metro yms kortteja ? Että niihin voi ladata jostakin lisää matka rahaa ? Miten sitten koululaiset menevät kouluun, kun heidän on kuljettava bussilla, metrolla yms muutoin, paitsi kävell

Oululaisena tiedän, vaikka olen käynyt Helsingissä viimeksi 2008 ettei siellä ole käteinen käynyt vuosiin.

Vierailija
50/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok! No jos saamme sen kortin ja ladattua jossain automaatilla arvoa sinne, niin mistä lapsi sitten saa sen kertalipun? Meidän lähellä ei missään ole mitään automaatteja joista ostaa sellainen? Vai saako sen jotenkin bussista?

Oletko oikeasti tyhmä vai esittätkö ? Siihen kortille ostetaan matkoja joilla se lapsi maksaa matkan bussissa, jos tulee tarkastaja se tarkastaa siitä kortista että matka on maksettu. Jos et ymmärrä niin pistä lapsesi taksiin 

En ole tyhmä. Onko viisasta haukkua tuntemattomia noin ikävillä nimittelyillä? Lapseni on vasta 7. Hän tarvitsee selvät ohjeet ennen bussia että mitä hänen pitää tehdä siellä bussissa.

Vierailija
51/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan vaikeaa, ei ole sen arvoista. Osta lapselle mieluummin auto. T. Mies Lapista

Vierailija
52/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taattua aaveeta. Vieläkään ei ole selvyyttä mistä oikeasti ja käytännössä saisi hankittua lapselle matkalipun (eli kunnollista vastausta otsikon kysymykseen), mutta aloittaja on jo haukuttu tyhmäksi, nimetty alkoholistiksi ja dementikoksi ja ehdotettu omaa autoa 7-vuotiaalle. 

Vierailija
53/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan vaikeaa, ei ole sen arvoista. Osta lapselle mieluummin auto. T. Mies Lapista

Lapinmies voi loisia siellä Lapissa veronmaksajien rahoilla

Vierailija
54/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapinmies voi loisia siellä Lapissa veronmaksajien rahoilla

En loisi. Minulla on poroja. Etelän väki ostaa poron lihaa, saan siitä hyvät rahat. Maksan veroja enemmän kuin sinä.

T. Mies Lapista

Vierailija
55/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Kampissa on automaatti, jossa voi ladata arvoa kortille, jonka voi ostaa Pasilasta ja vain jos on aikuinen. Hienoa. Kiva sitten asua jossain Kirkkonummella tai Vantaalla. Onneksi asun ihan muualla ja lasten on helppo kulkea täällä paikallisbusseilla. 

Vierailija
56/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään voi ihan Visalla ostaa sen matkan. Avaa lapselle pankkitili ja hanki siihen visaelectron. Sillä saa matkan ostettua. Itse pidän lasten käyttötileillä vaan pieniä summia juuri jotain lippuja ja maidon hakemista varten. Nopeasti saa rahaa tarvittaessa siirrettyä kuitenkin.

-neljän äiti 

Vierailija
57/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aapee ole ainoa joka ei tiedä miten lapselle ostetaan bussilippu, tästä oli uutisissakin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010863594.html

Tuossa uutisessa haastatellaan jotain hsl:n tyyppiä joka sanoo että lapsi tarvitsee pankkitunnarit tai mobiilivarmenteen. Sitten saa lipun.

Vierailija
58/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään voi ihan Visalla ostaa sen matkan. Avaa lapselle pankkitili ja hanki siihen visaelectron. Sillä saa matkan ostettua. Itse pidän lasten käyttötileillä vaan pieniä summia juuri jotain lippuja ja maidon hakemista varten. Nopeasti saa rahaa tarvittaessa siirrettyä kuitenkin.

-neljän äiti 

Visalla saa ostettua vain aikuisten lippuja. Toki sillä voi lapsikin matkustaa mutta lyhyestä matkasta noin pienelle lapselle se 3,20 euroa on aika suolainen hinta.

Vierailija
59/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taattua aaveeta. Vieläkään ei ole selvyyttä mistä oikeasti ja käytännössä saisi hankittua lapselle matkalipun (eli kunnollista vastausta otsikon kysymykseen), mutta aloittaja on jo haukuttu tyhmäksi, nimetty alkoholistiksi ja dementikoksi ja ehdotettu omaa autoa 7-vuotiaalle. 

Älä unohda, että myös oululaiset on käyneet kehuskelemassa Oululla. 

Vierailija
60/71 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Visalla saa ostettua vain aikuisten lippuja. Toki sillä voi lapsikin matkustaa mutta lyhyestä matkasta noin pienelle lapselle se 3,20 euroa on aika suolainen hinta.

Kiitos tiedosta, luin vaan uutisen että HSL toimisi samalla tavalla kuin kotimaassani (Ranska). Täällä voi valita kortinlukijalta myös alennusryhmän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi