Selittäkää tämä outous? Samaan aikaan julkisella töissä lääkäri ja samaan aikaan yksityisellä?
Eräs lääkäri oli katsonut eräät kuvaukset jotka otettiin minulta julkisella puolella. Tarkistin henkilön googlesta, kun ajattelin että onko hänellä myös yksityisvastanottoa kaupungissani, huvikseni kai. No, selvisi että hän on yksityislääkärinä toisella puolella suomea. Taisi olla aikoja varattavana joka päivälle.....jäin hämmentyneenä miettimään tätä tilannetta. Eli ilmeisesti etänä katsoo julkisen puolen kuvauksia ja antaa lausuntoja, kaipa se toimii noinkin....mutta miksi? Virkaa hänellä ei voi olla koska ei asu lähimaillakaan, Kaikki vastaanottoajat on siellä suunnalla, jotkuthan kiertelee pitäjiä , mutta tämä ei? Mitä tää on? Onko tämä ihan laillista tai oikein?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota on tehty maailman sivu. Enemmän massia taskuun. Ei se laitonta ole.
Kyllä näin on. Suurin osa yksityisten lääkäriasemien lääkäreistä toimii myös julkisella puolella, ainakin spesialistit. Sen takia minua huvittaakin tämä höyrääminen yksityislääkärien paremmuudesta, ei se lääkäri muutu itse yhtään paremmaksi, kun vaihtaa toimipaikkaa. Ainoa ero on se, että yksityiselle pääsee nopeammin, kun vilauttaa setelin nurkkaa ja suostuu maksamaan sen överin laskun kaikkine oheismaksuineen.
Olet väärässä. Julkisella puolella lääkäri joutuu arvaamaan sairauden, koska kokeita ja kuvauksia ei saa tehdä. Tuttu lääkäri totesi, että lääketiede on kehittynyt valtavasti ja siitä huolimatta sotealueiden peruspalvelussa diagnoosit tehdään edelleen samalla tavalla kuin ne tehtiin 100 vuo
NO mut MIkä siinä sitten maksaa julkisella? Ilmaset koneet on vieressä, nehän vanhenee kun ei käytetä. Kalliilla ostetut laiteet homehtuu kun ei saa käyttää. Ei niiden käyttö maksa enää sen jälkeen hyvinvointialueelle penniäkään kun ne on jo ostettu siihen. Ainoostaan hoitajan palkka maksaa, joka sitä laitetta käyttää. Otetaan aasiasta 100.000 hoitajaa yötä päivää käyttämään niitä laitteita niin saadaan kaikki kokeet heti.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ei ole riittävästi töitä ja tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on. Suurin osa yksityisten lääkäriasemien lääkäreistä toimii myös julkisella puolella, ainakin spesialistit. Sen takia minua huvittaakin tämä höyrääminen yksityislääkärien paremmuudesta, ei se lääkäri muutu itse yhtään paremmaksi, kun vaihtaa toimipaikkaa. Ainoa ero on se, että yksityiselle pääsee nopeammin, kun vilauttaa setelin nurkkaa ja suostuu maksamaan sen överin laskun kaikkine oheismaksuineen.
Olet väärässä. Julkisella puolella lääkäri joutuu arvaamaan sairauden, koska kokeita ja kuvauksia ei saa tehdä. Tuttu lääkäri totesi, että lääketiede on kehittynyt valtavasti ja siitä huolimatta sotealueiden peruspalvelussa diagnoosit tehdä
No ktsos kun ne säästöt ovat riivanneet alaa jo vuosikymmenet, kuitenkaan eivät ole auttaneet juurikaan tässä asiassa menty jatkuvasti suonsilmästä toiseen.
Itse en saanut lapselle millään korvalääkärille lähetettä tk:sta. Syötettiin vaan ab ja oltiin et seurataan. Menin yksityiselle korvalääkärille kenen tiesin työskentelevän myös julkisella vastaanotolle ja kerroin tilanteen ja sen, että minulla ei ole rahaa maksaa yksityisen putkitusta minkä tiesin, että lapsi tarvii ja korvalääkäri piste itselleen lähetteen julkiseen. 100e maksoin tuosta ilosta. Mutta tuota kannattaa muittenkin yrittää jos julkinen ei suostu hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mut, musta tää on vähän kyseenalaista. Kerron miksi, hänhän ei pääse nyt vertailemaan minun aiempia keuhkokuvia jos ei ole paikalla sairaalalla. Eikö olisi tärkeää nähdä aiemmat, jotta osaa verrata ja muutenkin lukea mun potilastietoja vapaasti? Nyt ei ehkä voinut nähdä näitä???
ap
Miten niin ei pääse? Hän voi kyllä etänä katsoa kuviasi potilastietojärjetelmästä. Ei tarvitse olla paikan päällä sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mut, musta tää on vähän kyseenalaista. Kerron miksi, hänhän ei pääse nyt vertailemaan minun aiempia keuhkokuvia jos ei ole paikalla sairaalalla. Eikö olisi tärkeää nähdä aiemmat, jotta osaa verrata ja muutenkin lukea mun potilastietoja vapaasti? Nyt ei ehkä voinut nähdä näitä???
ap
Vanhat kuvat on varmaan siirretty kantaan josta näkee nekin. Ja jos on jotain epäilyttävää niin voi pyytää ne katsottavaksi.
Normaalia suomikorruptiota. Julkisen puolen virassa on niin kiire ja työtahti verkkainen, ettei millään ehdi tehdä kaikkea sillä kuuden tonnin kehnolla liksalla virka-aikaan. Illalla voi sitten pitää yksityisvastaanottoa jolla puretaan jonoja ja hoidetaan suoraan niitä joilla ei ole hermoja jonottaa kuukausia. Silloin työtahti on viisinkertainen, koska jokaisesta hoidetusta potilaasta saa laskuttaa suoraan makeat korvaukset. Nehän maksaa pääosin kuitenkin joko hyvin varakas, joka haluaa nopeasti hyvää palvelua, tai vakuutusyhtiö, joten rahaa riittää. Laskutus tietenkin osakeyhtiön kautta, jonka massiivisessa taseessa on miljoonien tutkimuslaitteita ja toimistotiloja, joten siitä saa nostaa verovapaita osinkoja virkapalkkaa täydentämään mukavasti 150 000 euroa vuodessa.
Mikään muu ammattiryhmä ei näin härskisti voisi toimia. Lääkärien korrputio on ihan poikkeuksellista kaikin tavoin. Eikä nyt mennä edes niukkuuden sääntelyyn koulutuspaikoissa tai lääkeyhtiöiden lahjontaan vaan pelkästän julkisen terveydenhuollon per serai skauksesta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen lausunnonantajan tarvitse siinä koneen tai asiakkaan vieressä seisoa antamassa sitä lausuntoa. Kuvat liikkuu sekunneissa vaikka toiselle puolelle maapalloa ja lausunto annetaan sen perusteella mitä asiantunteva lääkäri kuvista näkee.
No miksei sit teetetä vaikka Intiaisilla nää työt. 2 euroo/tunti
Siksi että terveydenhuolto on säänneltyä ja vaatii tietynlaisen tutkinnon jotta niitä töitä voi tehdä. Ulkomainen tutkinto ei automaattisesti käy.
Suomessa on liian vähän erikoislääkäreitä ja suurin osa tuntuu tekevän töitä yksityisellä ja julkisella.
Jo vuosikymmeniä sitten oli vitsi, kuinka kylissä lääkäri vastaanotti julkisella. Käänsi takkinsa toisin päin siirtyäkseen yksityisvastaanottoon😂😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vanhat kuvat on varmaan siirretty kantaan josta näkee nekin. Ja jos on jotain epäilyttävää niin voi pyytää ne katsottavaksi.
Ei lääkärit käytä kantaa vaan se on PACS mikä röntgenkuvajärjestelmä näyttää kuvat mistä vaan sairaalasta tai terveydenhuollon yksiköstä joka osaa ne sinne siirtää.
Julkiset ostaa esim. päivystystä tuntihintaan 500€/tunti. Sinne ne rahat uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lääkärit on ainoa ammattiryhmä ja viranhaltija julkisella sektorilla, missä hän voi työskennellä yksityisellätai omassa firmassa ja kilpailijalla asiakkaista yhtäaikaa ja olla työsuhteessa ja nostaa palkkaa molemmista paikoista. Se on järjen vastaista, miten se on mahdollista.
Ihan sama, jos joku tuomari olisi yrityksen palveluksessa ja siinä samalla pyörittäisi omaa bisnestään ja ohjaisi asiakkaita yksityisvastaanotolle. . Tai päiväkodin opettaja/varhaiskasvattaja. Tai kunnan insinööri joka työskentelee rakennusosastolla ja pyörittäisi bisnestä valvojana.
Mutta lääkäreille tämä on mahdollista ja kun vielä kilpaillaan samoista asiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Julkisella puolella lääkäri joutuu arvaamaan sairauden, koska kokeita ja kuvauksia ei saa tehdä. Tuttu lääkäri totesi, että lääketiede on kehittynyt valtavasti ja siitä huolimatta sotealueiden peruspalvelussa diagnoosit tehdään edelleen samalla tavalla kuin ne tehtiin 100 vuo
Yksityisellä puolella otetaan paljon turhia kokeita ja kynnys kaikkiin mahdollisiin kokeisiin on alhainen, kun maksaja istuu vastapäätä ei yksityinen asiakas.
Jotkut labrat kokeet saattavat maksaa satasia, jopa tuhansia euroja ja niitä otetaan vain kaiken varalta.
Vierailija kirjoitti:
On siinä sellaanen juttu et esimerkiksi muiden alojen yrittäjät joutuvat ostamaan ja maksamaan jokaisen vermeen millä töitään tekevät mutta julkisen hallinnon virkamiehet, esim. juurikin lääkärit käyttävät valtion, siis meidän hankkimia vehkeitä ansioissaan. Mitähän tapahtuisi jos Savela Oyn kuorma-auton kuski sanoisi et otan tän kuormurin kun on kiireinen homma tuolla Laitilassa.. Tai Finairin lentäjälle tulisi keikka yksityiselle puolen? Sanoisiko valtio et toki, homma hoituu, mene vain, elä säre...Mutta yksityinen lääkäriasema voi käyttää koko Keskussairaalan välineistöä ja joskus jopa henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen lausunnonantajan tarvitse siinä koneen tai asiakkaan vieressä seisoa antamassa sitä lausuntoa. Kuvat liikkuu sekunneissa vaikka toiselle puolelle maapalloa ja lausunto annetaan sen perusteella mitä asiantunteva lääkäri kuvista näkee.
No miksei sit teetetä vaikka Intiaisilla nää työt. 2 euroo/tunti
Siksi että terveydenhuolto on säänneltyä ja vaatii tietynlaisen tutkinnon jotta niitä töitä voi tehdä. Ulkomainen tutkinto ei automaattisesti käy.
Suomeksi sanottuna Lääkäriliitto on aika vahva huolehtimaan lääkäreiden eduista. Ei esim. kouluteta riittävästi lääkäreitä. Äkkiäkös muutama sata intialaista lääkäriä lisäpätevöitetyäisiin opintojen kautta. Onhan täällä nykyään venäläisiä lääkäreitä.
Lääkärin kahdella tuolilla istuminen on niin yleistä ja pyhä asia eikä siihen poliittiset puolueet halua puuttua, joka on kyllä outoa, kun missään muussa työssä sitä ei hyväksytä.
Esim. kaupungin juristi tai tuomioistuimen syyttäjä, ei saa edes avustaa perheenjäsentään tai ystäviään tai antaa tietoja juridisista asioista tai avustaa oikeudessa, muussa tapauksessa se on työsuhteen irtisanomisperuste.
Mutta lääkärit saavat työskennellä, miten paljon vain haluavat.
Pakko tehdä yksityisellä töitä, kun eivät suostu kunnon lomakorvauksia rahassa antamaan. Enemmän tienaa kun ottaa ylityöt lomana ja menee yksityiselle loman aikana
Olet väärässä. Julkisella puolella lääkäri joutuu arvaamaan sairauden, koska kokeita ja kuvauksia ei saa tehdä. Tuttu lääkäri totesi, että lääketiede on kehittynyt valtavasti ja siitä huolimatta sotealueiden peruspalvelussa diagnoosit tehdään edelleen samalla tavalla kuin ne tehtiin 100 vuotta sitten, vaikka olisi nopeita, kivuttomia ja edullisia tutkimuksia, joilla saataisiin esim. vatsavaivojen syy parissa päivässä selville. Mutta ei, julkisella yritetään oikeasti arvailla ja päätellä, onko kyseessä syöpä vai närästys vai stressi. Yksityisellä asia voidaan tutkia ilman, että lääkäri saa kuulla, ettei vatsantähystystä saa tehdä ennen kuin vaiva on jatkunut yli vuoden tai potilas on oksentanut verta.
Julkisella puolella potilasta EI saa lähettää eteenpäin kuin varmistetun vaivan kanssa ja koska ei tähystetä, jää syöpä löytymättä! Se löytyy vasta sitten, kun mitään ei voi enää tehdä.