Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei keski-ikäisenä kropassa enää pahemmin sali näy

Vierailija
13.06.2025 |

Mutta pysyypähän jonkinlaisessa kunnossa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan se vasta näkyykin, kun 80% ikätovereista on lösähtäneitä.

Vierailija
2/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ainakaan yhtä helppoa ole kuin nuorena. 

Vierailija
4/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rupesi vasta esivaihdevuosissa näkymään, kun estrogeenit laski ja testosteronit suhteessa nousi. 

Vierailija
5/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän kuntosalilla turvotettu vartalo ole edes kaunis. Luonnollinen pehmeä nainen on.

Vierailija
6/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla rupesi vasta esivaihdevuosissa näkymään, kun estrogeenit laski ja testosteronit suhteessa nousi. 

Mulla sama! 

Vierailija
7/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasi näkyy, kun riittävän tehokkaasti treenaa. Tiktokkailu salilla ei lihaksia kasvata.

Vierailija
8/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole mitään järkeä. Sulla on sekä estrogeeni- että testosteronitasot laskeneet, ja ne ovat MOLEMMAT anabolisia hormoneja eli lihaskasvua lisääviä.

Vierailija
9/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta päinvastoin parikymppisenä tuntui siltä, että mitään ei tapahtunut, vaikka kuinka kävi rehkimässä. Nyt 35, ja paljon paremmassa kunnossa kuin silloin.

Vierailija
10/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole mitään järkeä. Sulla on sekä estrogeeni- että testosteronitasot laskeneet, ja ne ovat MOLEMMAT anabolisia hormoneja eli lihaskasvua lisääviä.

Itse asiassa testosteronitaso voi joillain naisilla nousta merkittävästikin. Itse etsin tästä tietoa, kun tosiaan samalla treenillä alkoi jossain 44 vuoden paikkeilla ihan näkyvää lihaskasvua tulla, ja muutenkin alkoi olla jotenkin testosteronimaisia vaikutuksia, seksihalu kasvoi ihan hurjaksi (vitsailin miehelle olevani kuin 16-vuotias teinipoika vangittuna keski-ikäisen naisen kehoon, kun oli vain yksi asia mielessä koko ajan :D ), iho rasvoittui ja paksuni, luonne tuli jotenkin itsevarmemmaksi ja tomerammaksi. Ja löysin tietoa, että osalle naisista tosiaan voi käydä niin että testot nousee. Joku lähde arveli, että se on vain 10% joilla tällainen muutos jäisi pysyvämmäksi.

"During menopause, a rise in testosterone can occur as a result of a decrease in sex hormone binding globulin (SHBG), a protein that regulates testosterone levels. While this rise is generally not significant enough to cause overt symptoms of high testosterone, it can contribute to hormonal shifts and potential changes in body fat distribution. "

Vierailija
11/11 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin esivaihdevuosissa munasarjat lisää testosteronin tuotantoaan, eli on se ihan mahdollista https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9699195/

Yksi juttu on myös, että nykyään yleinen lihavuus voi aiheuttaa mieshormonien ylimäärää keski-iässä ja sen jälkeen naisille https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9004339/