Autoileva espoolainen nainen kertoo Hesarissa istuvansa Elokapinan kanssa kadulla koska se on hänen mielenterveydelleen hyväksi
Siinä se nyt tuli. Tarkoitus ei ole edes tavoitella mitään hyötyjä luonnolle tai yhteiskunnalle - vaan pelkästään ääri-itsekkäästi omalle mielenterveydelleen. Mukava harrastus jota tämä nainen harrastaa täysin ja vain ja ainoastaan oman henkilökohtaisen huvinsa takia. Otteita jutusta, maksumuurin takana:
Keskiluokkainen ja elokapinallinen
"En voi pelastaa maailmaa, enkä edes Espoota, enkä edes mitään. Mutta kuitenkin se, että tekee jotain ja yrittää edes, on mielenterveydelle hyväksi Saaga Veikkolainen sanoo.
ESPOOLAISELLE perheenäidille ja yhteiskuntatieteiden maisterille Saaga Veikkolaiselle, 55, katujen tukkiminen on tuttua hommaa. Niin on myös putkassa istuminen.
Hän on aktivisti.
VEIKKOLAINEN on elänyt hyvin perusespoolaista elämää. On insinöörimies, kolme lasta, Volkswagen ja toimistotyö. Suhde samppanjaan ja cavaan on läheinen.
Juttelemme Espoon Matinlahden rannalla Café Merenneidossa, laseissa kuplii kuohujuoma.
Elämässä riittää mukavuuksia, mutta oikeastaan Veikkolaista ärsyttää.
MUTTA jos kulutus on nykyään syntiä, niin tuskinpa Elokapina-aktivisti Saaga Veikkolainenkaan on synnitön. Sen hän kyllä tietää ajaessaan polttomoottoriautolla, juodessaan kauralattea ja matkustaessaan Ranskan Marseilleen etäilemään.
Meillä on hauskaa. Mikä on sen parempaa kuin itselleen nauraminen?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi suomalaisten ympäristöjalanjälki on niin suuri? Pitäisikö täältä muuttaa kokonaan pois vai mitä pitäisi tehdä?
Jos ihminen, kuten minä ei koskaan lennä ulkomaille, ei polta puuta eikä tupakkaa, sisällä on 20 astetta paitsi kesällä enemmän ja kaikki vaatteet on ostettu kierrätyksestä yli viisi vuotta sitten, ja autokin on yli 15 vuotta vanha ja pieni, niin saa( n) ko silloin ajaa esteettä Helsinkiin, jos on pakko?
Miten tämä kapinointi edistää muuta kuin Venäjän asiaa harmittamalla ihmisiä?
1. Suomessa on pitkä talvi joka väkisinkin nostaa suomalaisten keskimääräistä hiilijalanjälkeä. Ei asuntojen lämpötilaa voi pitää jossain viidessä asteessa.
2. Suomessa on vähän ihmisiä ja siksi meillä on "varaa" kuluttaa hiukan enemmän kuin monessa muussa maassa. Tilanne olisi täysin eri jos täällä olisi vaikkapa tuplasti ihmisiä tai vielä enemmän. Silloin resursseja ei enää riittäisi samalla tavalla kaikille ja se laskisi automaattisesti keskivertosuomalaisen hiilijalanjälkeä.
3. (Tämä liittyy osittain edelliseen) Asukastiheyteen suhteutettuna Suomen hiilijalanjälki on pieni verrattuna kaikkiin muihin maailman maihin. Ei siis pienin, mutta pieni.
Jatkan vielä: Ylikansoittuminen on yksi maailman suurimmista ongelmista. Siksi sille pitäisi ehdottomasti tehdä jotain. Tämä tiedettiin jo "ysärillä", mutta nykyään se on ikään kuin unohdettu.
Ei taida tuohon mielenterveyteen ihan pikku kepposet tepsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Täällä on valitettu ettei yksittäisen ihmisen päätökset vaikuta mitään, joten kannattaa kerääntyä ryhmäksi ja vaikuttaa.
Ja tämä nainen vaikuttaa siis mihin? Eli hän itse ei tee mitään muutoksia, välitä mistään muusta kuin omista mukavuuksistaan ja sitten vain ja ainoastaan oman mielenterveytensä takia puuhastelee typeriä.
Todellakin tuolla ja muilla kaltaisillaan on mielenterveydessä vikaa ja kuuppa perusteellisen huollon tarpeessa, jos toisten elämän/ liikenteen hankaloittaminen on keino saada itselle mielihyvää. Ja tuo vielä mennyt lisääntymään, oletettavasti perikunta vähintään yhtä sekaisin.
Kyseiselle leidille varmaan sopisi, jos me muutkin päättäisimme kohentaa mielialaamme ja parkkeeraisimme muutamaksi päiväksi hänen kotitiensä varteen ja vielä paremman mielihyvän saadaksemme roiskisimme vähän punamaalia talonsa julkisivuun. Kai hän meille muillekin suo saman.
Tämä mua on oikeasti noissa elokapinoissa rassannut eniten. Vaaditaan muilta ilmastotekoja, mutta itse ei tehdä niitä asioita omassa elämässä. Vasta sitten kun oma tontti on kunnossa voivat alkaa saarnaamaan muille miten pitäisi elää. Se on minun mielipiteeni!
elokapina aloittakaa omista riveistänne ilmastoteot!!! Haloo elokapinan päättäjät, te opetatte kuinka täytetään putkat, mutta opetatteko miten vaihdetaan auto polkupyörään ja ruoaksi lähiruokaan?
Minusta hän kuulostaa tosi tympeältä ja itsekkäältä muijalta. Hän voisi oikeasti muuttaa asioita paremmaksi auttamalla taloudellisesti vaikka jotain köyhää perhettä. Jättäisi Ranskan matkoista puolet pois ja kittaisi vähemmän alkoa niin rahaa olisi monen ihmisen elämän ja maailman parantamiseen. Nyt hän kuulostaa elostelijalta, joka ostaa itselleen hyvää omaatuntoa tukkimalla jonkun pienituloisen yksinhuoltajan työmatkan. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Täällä on valitettu ettei yksittäisen ihmisen päätökset vaikuta mitään, joten kannattaa kerääntyä ryhmäksi ja vaikuttaa.
Ja tämä nainen vaikuttaa siis mihin? Eli hän itse ei tee mitään muutoksia, välitä mistään muusta kuin omista mukavuuksistaan ja sitten vain ja ainoastaan oman mielenterveytensä takia puuhastelee typeriä.
Tätä tää nykypäivänä on. Kapinoidaan kaikkea vastaan mitä muut tekee/ostaa/kuluttaa/syö/, mutta omista mukavuuksista ei haluta luopua pätkääkään. Sit syytetään persuja vaikka itse tuhotaan maailma matkustamalla Ranskaan ja ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Tuon naisen pitäisi ainakin laihduttaa. Alkoholin jättäminen voisi auttaa siihenkin. Ja voisi vaikka pyöräillä autoilun sijaan. Jo nuo parantaisivat hänen mielenterveysongelmiaan.
Ja juoda sitä cavaa niin että lähtee pois polkupyörällä eikä autolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mua on oikeasti noissa elokapinoissa rassannut eniten. Vaaditaan muilta ilmastotekoja, mutta itse ei tehdä niitä asioita omassa elämässä. Vasta sitten kun oma tontti on kunnossa voivat alkaa saarnaamaan muille miten pitäisi elää. Se on minun mielipiteeni!
elokapina aloittakaa omista riveistänne ilmastoteot!!! Haloo elokapinan päättäjät, te opetatte kuinka täytetään putkat, mutta opetatteko miten vaihdetaan auto polkupyörään ja ruoaksi lähiruokaan?
Samaa mieltä! Aloittakaa itsestänne elokapinoijat ja tukijat. Todella moni valittaa ylikulutuksesta, mutta ei olla valmiita tekee itse mitään. Esim monta kertaa vuodessa toistuvat matkat maailman ääriin.
Tämä onkin uusi näkökulma, ja auttanee hieman ymmärtämään kadulla istumisen ja koko eloapinoinnin ideaa: se mielenterveyden (avo)hoitoa.
minä osallistun elokapinan istuntoihin kun se on peräpukamilleni hyväksi.
Joutavista matkoista Ranskaan voi luopua tai mennä sinne junalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin uusi näkökulma, ja auttanee hieman ymmärtämään kadulla istumisen ja koko eloapinoinnin ideaa: se mielenterveyden (avo)hoitoa.
Täyspäisenä minä en ole koskaan tuota toimintaa pitänyt, mutta nyt kuultiin vahvistus asiaan asianomaisen suusta.
Tämä oli jokin trollijuttu - ei kukaan tee itsestään naurunalaista ja hieman yksinkertaisesti ajattelevaa tosissaan. Uskokaa pois että myöhemmin arvioidaan minkalaisia reaktioita reippaasti yliampuva juttu aiheutti (disinformaatio). Henkilö vaikuttaa ulkonäöltään eläkeikäiseltä (70 v+) eikä ole 55. En usko jutun olevan tosi, koska tämä on liian pöhköä ollakseen totta.
1. Suomessa on pitkä talvi joka väkisinkin nostaa suomalaisten keskimääräistä hiilijalanjälkeä. Ei asuntojen lämpötilaa voi pitää jossain viidessä asteessa.
2. Suomessa on vähän ihmisiä ja siksi meillä on "varaa" kuluttaa hiukan enemmän kuin monessa muussa maassa. Tilanne olisi täysin eri jos täällä olisi vaikkapa tuplasti ihmisiä tai vielä enemmän. Silloin resursseja ei enää riittäisi samalla tavalla kaikille ja se laskisi automaattisesti keskivertosuomalaisen hiilijalanjälkeä.
3. (Tämä liittyy osittain edelliseen) Asukastiheyteen suhteutettuna Suomen hiilijalanjälki on pieni verrattuna kaikkiin muihin maailman maihin. Ei siis pienin, mutta pieni.