Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käyttäytyisitte naapurin lasta kohtaan tässä tilanteessa?

Vierailija
24.03.2007 |

Ensiksi tahdon sanoa, että tämä aihe on minulle suunnattoman arka.

Naapuritalossa asuu 7v tyttö. Usein näemme toisiamme ulkona ohimennen ja olemme moikanneet. Pari kertaa tyttö on tullut hakemaan meiltä apua, kun avain on jäänyt häneltä kotiin tai varashälytin on lauennut eikä hän saa sitä pois päältä. Olen tarjonnut keksejä ja mehua tytön odottaessa meillä ja olen pitänyt häntä herttaisena tyttönä.

Tänään tyttö kävi kaverinsa kanssa ovellamme pyytämässä lasin vettä. Kun olin tuomassa vesilasillista (olin juuri nurkan takana eteisestä) kuulin, kun naapurin tyttö hihitteli kaverinsa kanssa ja totesi tälle " toi muija on ihan hirveen näköinen" . He säpsähtivät kun tulin juuri tytön tuon sanottua lasi kourassa eteiseen ja menivät vaikeiksi. En kyennyt muuta kuin vetämään ulko-oven kiinni heidän edestään mitään sanomatta.

Minusta tuntuu ihan mielettömän pahalta. Olen itkenyt taas kerran ulkonäköni takia ja hävennyt itseäni. Tuntuu, että tyttö repi auki kaikki haavat koulukiusaamisesta, jotka vasta ihan viime vuosina olivat alkaneet umpeutua. Olen jo 30-v ja tosiaan reilu parikymppiseksi saakka en kehdannut edes katsoa ketään silmiin, koska minuun oli koulussa iskostettu että olen kammottavan ruma.

En tiedä, mitä tekisin jatkossa. Tyttö on vasta 7-v, mutta silti minusta tuntuu hänen loukanneen minua syvästi. Tuntuu, etten tahdo tervehtiä häntä kadulla enkä toivota häntä enää tervetulleeksi kotiimme apua pyytämään. Hänen vanhemmilleen en kehtaa puhua asiasta, koska tämä on minulle tosiaan vaikea ja häpeällinen juttu.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin sanonut että kuole janoos!

Vierailija
2/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittää puhua tytölle, kertoa että hän sanoi tosi rumasti ja että sinusta tuntui pahalta ja että hänen olisi syytä pyytää anteeksi. Eri asia on sitten pystytkö ottamaan noin arkaa asiaa puheeksi nyt kun tapahtuma on jo mennyt ohitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielestäni 7 vuotias on lapsi ja ainut asia mitä voit mielestäni tehdä on sanoa tytölle ystävällisesti että tiedäthän ettei toisen ulkonäköä saa kommentoida. Tai voit olla sanomatta tämänkin asian. Jokatapauksessa et voi alkaa vihottalemaan pienelle lapselle joka nyt ei ihan ymmärrä mistä puhuu.

Eihän sinun toki tarvitse kutsua häntä kotiisi yms. mutta kuitenkin sinun on toimittava kuten aikuinen toimii : Olla normaalin ystävällinen lapselle.

Vierailija
4/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta...Koita päästä yli tuosta, se on vain pieni lapsi:/

Paljon tsemppiä sinulle itsesi kanssa! Asiasi on varmasti vaikea. Ammattilaisen kanssa juttelu voisi helpottaa sinua.

Tsemppiä todella, ja hyvää kevättä!

Vierailija
5/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset eivät yleensä hauku aikuisten ulkonäköä (vaikka toisia lapsia saattavat joskus kyllä nimitellä). Yleensä suhtautuvat vielä ihan mutkattomasti vaikkapa ikivanhoihin ryppyisiin mummoihin ja ulkonäöltään selvästi poikkeaviin vammaisiin. Aika outoa kyllä seitsenvuotiaalta...

Vierailija
6/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä tasan tunteesi, enkä todellakaan vähättele murhettasi. Itse olen ollut koulukiusattu koko ala-aste ja yläaste ajat ja edelleenkin minullekin pulpahtaa ikävät asiat mieleen, jos kuulen jotain negatiivista itsestäni kiertoteitse tai henkilökohtaisesti sanottuna.

En voi muuta kuin antaa hirveästi voimia sulle sinne, tämän parempaan lohtuun en pysty netitse! :(

Toivottavasti tytön kommentti ei koskenut sinua!

Vierailija
7/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jykevät leukaperät, iso nenä,pienet silmät, isot hampaat ja huono iho - voiko enää muuta lisätä :(

ap

Vierailija
8/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa ja typerää käytöstä, mutta tuskin tuli sydämestä. Yritä olla ottamatta itseesi, vaikka vanhat asiat tulivatkin mieleesi. Eihän se paha mieli varmaan tullut niinkään tuosta lapsesta, vaan vanhoista muistoista, eikö?

Tuon ikäinen osaa kyllä jo hävetä tekemisiään. Luulen, ettei ehkä oven taakse olekaan nyt tyrkyllä. Jos tulee, sinuna sanoisin juuri jotakin tuon tyyppistä, että haluaisin puhua siitä viimekertaisesta. Tiedäthän, että on todella ilkeää puhua rumasti muista? Lapset kyllä saattavat olla ajattelemattomia, olen itsekin useinkin saanut kommentteja isoista rinnoistani (siis yllättävän vanhoiltakin lapsilta). Ja vanhempia hävettää....

Vierailija
9/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olisin loukkaantunut sydänjuuria myöten..Itsellenikin on tapahtunut jotain vastaavaa, olen muutamasta sanasta kuvitellut asian koskevan juuri minua..

Sitten mietin vielä tätä tyttöä, omani on juuri 7v ja tyttöni on monessa asiassa ikäisiään jäljessä, jopa niin, että voi sanoa lapsellisuudessaan ihan mitä vaan, tosin hän on hirmuisen hyväntahtoinen, ei halua haukkua tai loukata. Mutta luokkakavereissa on jo näitä " pimuja" jotka eivät leiki, ovat jo niin iso tyttöä että ja heiltä voisin kuvitella helposti vastaavanlaisia ulkonäköön tms. liittyviä kommentteja ja näillä he tosiaan hakevat kaveriltaan hyväksyntää..

Vierailija
10/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikki kohdallaan jos ottaa nokkiinsa 7.v puheista.

Vierailija
11/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapselle täytyy opettaa että joskus on hyvä pitää mölyt mahassaan, mutta mielestäni teet nyt aikuisena ihmisenä väärin ymmärtämätöntä lasta kohtaa jos käyttäydyt noin.

Pureskele asiaa vähän pari päivää. Sitten puhu lapselle että tuollaiset puheet loukkaavat. Näin lapsi oppii ettei ääneen arvostella toisten ulkonäköä.

Vierailija
12/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro myös, että pahoitit mielesi. Tuon ikäiset ovat yleensä sen verran empaattisia, että heille itselleenkin tulee paha mieli toisen mielen pahoittamisesta.

Vierailija
13/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole mikään missi, 90kg /160cm. Hiukset on kuin koirannuolemat, vaikka joka aamu vietän niiden kimpussa puoli tuntia. Silmät lurpassa kuin vihikoiralla, posket pyöreämmät kuin jalkapallo. Rinnat roikkuvat kohta polvissa jne.

Olen joskus myös kuullut kommenteja vanhoilta demetikoilta, mutta minkä sille voi olen tälläinen. Tietysti voisin laihduttaa mutta sitten varmaan kompastuisin tisseihini.

Vierailija
14/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla teinit liikenteessä... kuka aikuinen nyt menisi netitse haukkumaan toisen ulkonäköä!

Ja kyllä ne kakarat nykyään pienestä pitäen osaa solvata, ymmärrän että tuntuu tosi pahalta, niin mustakin tuntuisi. Ajattele vaan, että ei tuu niidenkään elämä helppoa olemaan jos noin nuorena elämä pyörii ulkonäön ympärillä. Kyllä sitäkin hävettää sitten vanhempana. Laiha lohtu. Tsemppiä!

Vierailija
15/15 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin että kertoisit minulle. Ihan sama onko se toiselle ongelma vai ei, niin tuollaista ei sanota ääneen - ei ainakaan toisen kodissa.

Olen sitä mieltä että 7-vuotias on pieni mutta ei niin pieni ettei ymmärtäisi ettei voi sanoa mitä vain loukkaamatta toista. Tai etteikö ymmärtäisi että mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä.

Jos siis olisi minun lapseni niin ensinnäkin toivoisin että sanoisit lapselleni (kun olette kaksin) että kuulit mitä tyttö sanoi ja että sellaisen asian kuuleminen loukkaa. Sanot että ihmisille voi jäädä elinikäiset arvet tuollaisen kuulemisesta. Kerrot sen niin ettet itse syytä tyttöä etkä näytä että se oli sinulle niin rankkaa (olisi tytölle liian suuri rangaistus kantaa syyllisyyttä siitä), lähinnä sanot sen sillä ettei loukkaisi ketään ikätoveriaan.

Sen jälkeen kerrot myös vanhemmille mitä kuulit ja sen mitä olet tytön kanssa keskustellut.

Minä ainakin olen ihan pienestä asti puuttunut siihen miten lapseni puhuvat toisista. Meillä ei ketään haukuta tyhmäksi, rumaksi eikä lihavaksi, siksi itse ainakin olisin järkyttynyt jos 7-vuotias lapseni sanoisi tuollaista naapuristamme. Ja todellakin haluaisin tietää jos kavereiden seurassa käyttäytyisi noin hölmösti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä