Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Kalle leimattiin alkoholistiksi - menetti työnsä yhden testin takia!

Vierailija
12.06.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0c44179-d310-43b2-bd46-0eba247f3647

38-vuotias Kalle joutui kuukausiksi taloudelliseen ahdinkoon, kun yksi alkoholitesti johti hänen syrjäyttämiseensä työpaikasta. Kalle kävi marraskuussa syntymäpäiväjuhlissa, joi reilusti, ja muutamaa päivää myöhemmin määräaikaistarkastuksessa tehty PEth-testi paljasti korkean arvon. Hänelle määrättiin sairaslomaa ja lähete päihdeklinikalle, vaikka mitään merkkejä ongelmakäytöstä ei ollut aiemmin. Hän menetti ajolupansa ja käytännössä työnsä, eikä saanut palkkaa neljään kuukauteen. Lopulta hänen annettiin palata, mutta motivaatiota ei ollut enää jäljellä.

Tässä meillä on esimerkki siitä, miten työelämässä ihmisen arvo voidaan murentaa yhdessä yössä. Ei väliä, oletko hoitanut työsi kunnolla, kun yksi laboratorioarvo ylittää jonkun rajan. Jos otat pari viikkoa aiemmin viiniä veljesi synttäreillä, voit menettää toimeentulosi ja kunniasi. Miltä tämä tuntuu niistä, jotka ovat muutenkin jo valmiiksi reunoilla?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat pari viikkoa aiemmin viiniä veljesi synttäreillä...

Taisi ottaa hieman enemmän kuin muutaman lasin viiniä.

Miksi ap vääristelet?

Vierailija
62/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen työsopimuksessaan tuskin on ehtoa, joka kieltää alkoholin nauttimisen vapaa-ajalla. Ja vaikka olisikin, sellainen ehto olisi työsopimuslain perusteella mitätön. Näistä kannattaisi vaatia korvauksia oikeusteitse. Voitto olisi käytännössä varma, ja jos kuuluu ammattiliittoon, niin liitto hoitaa juristin.

Eipä niin, mutta siellä voi hyvinkin olla työkykyyn liittyvä ehto, ja usein onkin esim. kuljetusalalla. Se, että viikon dokaamisen jälkeen on kaks päivää selvin päin enne töihin menoa ei takaa turvallista kuskia rekkaan tai junaan lentokoneesta puhumattakaan.

Se työkyvyn heikkeneminen täytyy osoittaa jollakin muulla tavalla kuin tuollaisella testillä, joka ei kerro työkyvystä mitään. Tämä on ihan yksiselitteinen asia, ja olen täysin varma että lähitulevaisuudessa saadaan myös tuomioistuimista ratkaisuja, jotka tekevät tuollaisen spekuloinnin tarpeettomaksi. Ja käytännössä pakottavat lopettamaan näiden höpöhöpö-testien käyttämisen oikeastaan mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratapiha, siinä se avainsana.

Siellä ei oikein saa heilua edes krapulassa. Se juna ei väistä jos Kallea vähän väsyttää

Vierailija
64/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen työsopimuksessaan tuskin on ehtoa, joka kieltää alkoholin nauttimisen vapaa-ajalla. Ja vaikka olisikin, sellainen ehto olisi työsopimuslain perusteella mitätön. Näistä kannattaisi vaatia korvauksia oikeusteitse. Voitto olisi käytännössä varma, ja jos kuuluu ammattiliittoon, niin liitto hoitaa juristin.

Eipä niin, mutta siellä voi hyvinkin olla työkykyyn liittyvä ehto, ja usein onkin esim. kuljetusalalla. Se, että viikon dokaamisen jälkeen on kaks päivää selvin päin enne töihin menoa ei takaa turvallista kuskia rekkaan tai junaan lentokoneesta puhumattakaan.

Se työkyvyn heikkeneminen täytyy osoittaa jollakin muulla tavalla kuin tuollaisella testillä, joka ei kerro työkyvystä mitään. Tämä on ihan yksiselitteinen asia, ja olen täysin varma että lähitulevaisuudessa saadaan myös tuomioistuimist

Juu niin ne tekeekin. Hän sai ensin vähän saikkua, mutta taisi keitto maistua silloinkin.

Kyllä juopot jotain syitä aina keksii. Ihan vain pari bissee illalla peliä katsoessa

Vierailija
65/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä testi koskee siis vain tavallisia duunareita, ei työnjohtoa.

Vierailija
66/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mä kotiin tullessa iltaisin ison lasin viiniä eli sen noin 24cl (kaksi annosta?), niin hittoako se sulle oikeasti kuuluu ja se ei mun seuraavan työpäivän toimintaan vaikuta mitenkään se ei myöskään tee minusta juoppoa peth testissä se kyllä näkyisi. 

Vierailija
67/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ylistetään välimerenmaiden juomakulttuuria suomalaisiin nähden jos ne menis peth testiin, yksikään ei selviytyisi. 

Vierailija
68/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ylistetään välimerenmaiden juomakulttuuria suomalaisiin nähden jos ne menis peth testiin, yksikään ei selviytyisi. 

Vastaus 64/67

Vierailija
69/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos mä kotiin tullessa iltaisin ison lasin viiniä eli sen noin 24cl (kaksi annosta?), niin hittoako se sulle oikeasti kuuluu ja se ei mun seuraavan työpäivän toimintaan vaikuta mitenkään se ei myöskään tee minusta juoppoa peth testissä se kyllä näkyisi. 

Ei näy. 

Vierailija
70/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi suuri ja mahtava suomistoliitto

Vierailija
71/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy. 

Joka ilta tehtynä luultavimmin näkyy aika isona arvona ja vaihtelee henkilöittäin, PEth absoluuttiarvo on epätarkka mittari, vaikka lääkärit nyt niin yrittävät väittää. Tuo mittari toimii luotettavasti vain absolutismin mittaajana.

Vierailija
72/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta edessä on kuntotestit. Jos et juokse Cooperin testissä vähintään 3000m niin saat fudut. Niin ja painorajat myös. Alle 80 kg pitää painaa.

Ja myös vyötärönympärys mitataan. 

Vierailija
73/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä testi koskee siis vain tavallisia duunareita, ei työnjohtoa.

Ratapihalla se koskee aivan ketä tahansa.

Miksi keksit omiasi? Luokkasota?

Vierailija
74/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on oleellista se, että otatko rentoutuaksesi pari lasia viiniä, vai oletko kuppainen duunari ja kolme pirkkakaljaa. Jos ensimmäinen, niin tarviihan toimihenkilön vähän relata. Jos jälkimmäinen, niin sulla on alkoholiongelma.

Vierailija
75/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minun typaikallani ei ole pelkoa tästä testistä. Pomo nimittäin saisi korkeimman tuloksen :D

Pomosi ei ole lain ulkopuolella. 

Vierailija
76/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sopivasti löytyy preprint tutkimus Åbo Akademista jossa kun ottaa kunnon kännit niin 0.3 arvo on todella helppo saavuttaa ja vain pitkällä absolutismilla pääsee normilukemiin, ja jos vähänkään välissä juo piikittää taas numerot. Kaikki tutkimus on tehty sellaisella kivalla tissuttelulla, koska lääketieteen tutkimuksessa ei voi pyytää testihenkilöitä vetämään kunnon känniä. 

Vierailija
77/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan Kalle vetänyt vähän liikaa Jallua?

Vierailija
78/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työntekijä on yhteiskunnan vihollinen. Tosin samoin myös työtön on. Kaipa pitää olla kuollut siis.

Vierailija
79/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joi runsaasti juhlissa? No ei kai tee hyvää se. Mutta elämä meni pilalle kun testattiin ja leimattiin.

No kiitos kun kerroit, en ymmärtänyt lukemaani juttua. Kiitos kun sanoit mitä jutussa sanottiin ja sanoit uudelleen. KIITOS.

Vierailija
80/108 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "Kalle" olisi hyvä työntekijä ei työnantajaa kiinnostaisi tuon testin tulokset tuon taivaallista. Eivät työnantajat pyri ehdoin tahdoin pääsemään eroon osaavasta väestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan