Ei olisi varaa ilmalämpöpumppuun
Eikä jaksamistakaan!
Ovatko ilmalämpöpumpun kulut ja työmäärä yllättäneet? Mielestäni ovat kalliita ostohinnaltaan, ja uutta pitäisi alkaa katsella pikkuhiljaa kymmenen käyttövuoden jälkeen. Ja jos haluaa pitää pumpun käyttökuntoisena ja mahdollisimman pitkäikäisenä, pitäisi huollattaa säännöllisesti. Ammattimiehen käyttö jo yksistään maksaa sen verran, että yksin asuvan pienituloisen pitäisi harkita mistä sen rahan ottaa. Laitteen uusiminen veisi minut konkurssiin, joten en edes haluaisi kotiini sellaista.
Ajatelkaapa minuakin vanhenevaa mummoa, joka olen jo kattolamppua ja verhoja vaihtaessa horjahtanut alas keittiöjakkaralta. Olisiko minusta kiipeämään, irroittelemaan ja imuroimaan kuukausittain lämpöpumpun suodattimia katon rajasta? Ja ulko- osien huolto vielä päälle. En jaksaisi, hyvä että jaksan normaalit taloustyöt ja siivoamiset.
Ihmettelen hoitavatko ihmiset tosiaan koneitaan niin ahkerasti kuin pitäisi. Sen tiedän, ettei eräs ikääntynyt tuttavani hoida ainakaan, koska hänen kotonaan haisee aina märälle villasukalle. Hän itse on tottunut hajuun, eikä sitä huomaa, mutta putsauksesta kysyessäni hän vastasi ettei hän tee sille muuta kuin laittaa välillä käyntiin, jos on liian kuuma tai kylmä. Hänellä oli hetken raikasta, pari kuukautta, kun taloyhtiö huollatti laitteet.
Kommentit (25)
Virkeät ja touhukkaat talojaan hoitavat täällä vastasivat. Olen siis ikääntynyt eläkeläismunmo ja tuttavani toinen samanmoinen, paitsi ettei hän ole edes tiedostanut ilmalämpöpumpun huoltamista.
Minä siis kokisin laitteen huoltamisen työläänä, jos sellainen olisi, kun ei ole enää turvallista kiipeillä. Ei ole ketään, ketä pyytää avuksi, muuta kuin jostain firmasta. Taloudellisista syistä en laitetta edes hankkisi, koska elän jo nyt kädestä suuhun pienellä eläkkeelläni. Siksi kysyinkin kokevatko muut laitteen kenties hankalana tai kalliina pitää.
Vierailija kirjoitti:
Virkeät ja touhukkaat talojaan hoitavat täällä vastasivat. Olen siis ikääntynyt eläkeläismunmo ja tuttavani toinen samanmoinen, paitsi ettei hän ole edes tiedostanut ilmalämpöpumpun huoltamista.
Minä siis kokisin laitteen huoltamisen työläänä, jos sellainen olisi, kun ei ole enää turvallista kiipeillä. Ei ole ketään, ketä pyytää avuksi, muuta kuin jostain firmasta. Taloudellisista syistä en laitetta edes hankkisi, koska elän jo nyt kädestä suuhun pienellä eläkkeelläni. Siksi kysyinkin kokevatko muut laitteen kenties hankalana tai kalliina pitää.
Elät kädestä suuhun pienellä eläkkeellä omistusasunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Asuntolainaa vielä maksan pari vuotta, sen jälkeen olen kuukausittain muutamaa satasta rikkaampi. Mutta jos suunnittelisin muuttavani johonkin muualle, en edes haluaisi ilmalämpöpumpullista asuntoa juuri noiden em. ongelmien takia. Tähän ei saisi laitettuakaan, kun ei ole parveketta eikä yhtenäistä ikkunatonta seinäpintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Asuntolainaa vielä maksan pari vuotta, sen jälkeen olen kuukausittain muutamaa satasta rikkaampi. Mutta jos suunnittelisin muuttavani johonkin muualle, en edes haluaisi
No mitäpä sitten murehdit päätäsi koko lämpöpumpuilla.
Eihän sellaista ole mikään pakko hankkia, jos ei halua. Mulla ei ole, koska en ole kokenut tarpeelliseksi. Kaukolämpö riittää lämmittämiseen ja helteillä voin viilentää muillakin jäähdyttimillä. Yrittääkö joku sun tuttava tai joku myyntimies nyt kovastikin saada sua hankkimaan ilpin vai mistä on kyse?
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/