Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeteslääke semaglutidi oli viime vuoden myydyin lääke

Vierailija
12.06.2025 |

Onpa oikein tervettä ja järkevää touhua laihduttaa diabeteslääkkeellä. Lihot takas kilot, kun lopetat lääkkeen käytön. Kuka haluaa maksaa 6000 € vuodessa loppu elämänsä ajan pysyäkseen hoikkana.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän pointinlaihduttaa diabeteslääkkeellä kuulostaa monen korvaan väärältä. Mulla on kuitenkin T2D, ja mä pysähdyin semaglutidiin https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuoto/ tablettimuodossa nimeltä Rybelsus. Mulle se oli eka ja helpoin arjessa: kuukauden paketti (30 tabl) on Yliopiston Apteekissa 117,47 €, ja kun on Kelan korvausoikeus (diabetekseen), niin siitä napsahtaa korvaus sen mukaan mitä lääkäri on hakenutjoillain se on alempi erityiskorvaus 65 %, joillain peruskorvaus 40 %. Käytännössä siis oma osuus pyörii noin 40 €/kk (65 % korvaus) tai noin 70 €/kk (40 % korvaus), kun se vuoden 70 € alkuomavastuu on ensin täyttynyt. Ei todellakaan mitään 6 000 €/vuosi.

Oon ollut Ozempicillakin. Se ei mullakaan ollut ihmelääke, mutta sokerit tasaantui ja nälkä rauhoittuija hinnassa sama logiikka: YA:ssa 1 mg/4 annosta maksaa 112,85 € kuussa, josta Kela pudottaa oman osuuden samoin prosenttein. Eli suurin piirtein neljällä-viidellä kympillä/kk pääsee, jos se 65 % erityiskorvaus on myönnetty; jos vain 40 % peruskorvaus, sitten oma osuus on lähempänä seitsemää kymppiä/kk.

Kokeilin myös Wegovyä. Tehosi kyllä ruokahaluun, mutta se on lihavuuden hoitoon eikä siihen saa Suomessa Kela-korvausta tällä käyttöaiheella, joten sen maksaa itse. Alkuannos 0,25 mg on YA:ssa 176 €/kk, ja isommilla annoksilla hinta nousee helposti yli 280 €:n kuussase tekee aivan eri tason kulun verrattuna diabeetikon Rybelsusiin/Ozempiciin Kelan kanssa.

Summa summarum: jos tarkoitus on hoitaa T2D ja paino putoaa siinä sivussa, niin sema (tabletti tai viikkokynä) on mulle ollut järkeväja Kelan jälkeen puhutaan karkeasti viiden-seitsemän kympin kuukausikustannuksesta, ei tuhansista vuodessa. Wegovy taas ilman Kelaa on helposti pari-kolmesataa kuussa annoksesta riippuen, mikä on ihan eri peli lompakolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla