Lue keskustelun säännöt.
Diabeteslääke semaglutidi oli viime vuoden myydyin lääke
12.06.2025 |
Onpa oikein tervettä ja järkevää touhua laihduttaa diabeteslääkkeellä. Lihot takas kilot, kun lopetat lääkkeen käytön. Kuka haluaa maksaa 6000 € vuodessa loppu elämänsä ajan pysyäkseen hoikkana.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mä ymmärrän pointinlaihduttaa diabeteslääkkeellä kuulostaa monen korvaan väärältä. Mulla on kuitenkin T2D, ja mä pysähdyin semaglutidiin https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuoto/ tablettimuodossa nimeltä Rybelsus. Mulle se oli eka ja helpoin arjessa: kuukauden paketti (30 tabl) on Yliopiston Apteekissa 117,47 €, ja kun on Kelan korvausoikeus (diabetekseen), niin siitä napsahtaa korvaus sen mukaan mitä lääkäri on hakenutjoillain se on alempi erityiskorvaus 65 %, joillain peruskorvaus 40 %. Käytännössä siis oma osuus pyörii noin 40 €/kk (65 % korvaus) tai noin 70 €/kk (40 % korvaus), kun se vuoden 70 € alkuomavastuu on ensin täyttynyt. Ei todellakaan mitään 6 000 €/vuosi.
Oon ollut Ozempicillakin. Se ei mullakaan ollut ihmelääke, mutta sokerit tasaantui ja nälkä rauhoittuija hinnassa sama logiikka: YA:ssa 1 mg/4 annosta maksaa 112,85 € kuussa, josta Kela pudottaa oman osuuden samoin prosenttein. Eli suurin piirtein neljällä-viidellä kympillä/kk pääsee, jos se 65 % erityiskorvaus on myönnetty; jos vain 40 % peruskorvaus, sitten oma osuus on lähempänä seitsemää kymppiä/kk.
Kokeilin myös Wegovyä. Tehosi kyllä ruokahaluun, mutta se on lihavuuden hoitoon eikä siihen saa Suomessa Kela-korvausta tällä käyttöaiheella, joten sen maksaa itse. Alkuannos 0,25 mg on YA:ssa 176 €/kk, ja isommilla annoksilla hinta nousee helposti yli 280 €:n kuussase tekee aivan eri tason kulun verrattuna diabeetikon Rybelsusiin/Ozempiciin Kelan kanssa.
Summa summarum: jos tarkoitus on hoitaa T2D ja paino putoaa siinä sivussa, niin sema (tabletti tai viikkokynä) on mulle ollut järkeväja Kelan jälkeen puhutaan karkeasti viiden-seitsemän kympin kuukausikustannuksesta, ei tuhansista vuodessa. Wegovy taas ilman Kelaa on helposti pari-kolmesataa kuussa annoksesta riippuen, mikä on ihan eri peli lompakolle.