Millä ja miten korvaan jauhelihan? Miten tofut ja muut "toimii"?
Meillä syödään melkein aina jauhelihaa ja nyt yritän vähentää sen käyttöä. Millä korvaan sen? Jos esimerkiksi teen lasagnea niin voinko laittaa sinne jotain soijarouhetta? Minkälaiset soijat/tofut on hyviä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän soijarouhetta. En käytä sitä kuten ohjeistetaan (kastelemalla) vaan paistan sen pannulla sipulin seassa (tai yksinään jos ei ole sipulia) , mutta vain minuutin tai kaks, se palaa helposti. Pidän vettä tai tomaattikastiketta valmiina ja heti jos meinaa kärähtää, heitän nestettä sekaan. Minusta se toimii niin että paahtuu kevyesti. Kun ruoka on valmista, en erota mausta enkä ulkonäöstä onko siinä lihaa vai soijaa.
Juu, ihan turhaa lilluttaa soijarouhetta vedessä. Öljyssä ja mausteissa paahto kuumalla liedellä, sitten liesi pienelle ja sekaan tomaattimurskaa, soijakastiketta, tarvittaessa vettä. Tämän jälkeen lisää mausteita, jos tarve, halutessaan voi lisätä ruokakermaa ja/tai juustoraastetta.
Jauhelihaa ei tarvitse korvata kokonaan. Voi laittaa esim. yhden osan jauhelihaa, yhden osan soijarouhetta ja yhden osan linssejä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Soijarouhe on hyvä, jos haluaa korvata jauhelihan. Esim makaronilaatikko. Pilko sipulit pannuun ja kuullota. Lisää vähän öljyä ja lisää soijarouhe ja sekoita. Lisää mausteet: jauhelihamuste, chiliä, tinjamia ja vaikka oreganoa tai jotain yrttisekoitusta . Sitten vaan vettä sen verran , kun soijarouhe imee. Sitten vaan normaalisti tehdään makaronilaatikko. itse korvaan osan kanamunista juustoraasteella. Nesteenä käytän kuohukermaa 2dl ja loput vettä. Olen laktoosivammainen ja en käytä maitoa muuten niin kermaa on yleensä jemmassa, kun siinä on pitempi päiväys ja se on laktoositonta.
Tuo sama soijarouhejuttu sopii kaikkiin mihin jauhelihakin.
Soijapalat keitän maustevedessä, vartin päästä kaadan lähes kaiken veden pois, lisään öljyä, mausteita maun mukaan ja annan hautua kattilassa noin vartin. Tämän jälkeen ne voi paistaa ja lisätä mitä mieli tekee. Keitän yleensä ison satsin, josta käytän kerrallaan vain osan, loput säilyy jääkaapissa ja marinoituu vaan paremmaksi. Aurinkokuivattujen tomattien öljy sopii tosi hyvin näiden kanssa.
Soijarouhe on oikeasti hyvä, mutta se ei itsessään maistu oikein miltään, eli se pitää maustaa. Tosin kyllähän jauhelihan kanssa on vähän sama juttu.
Mutta kestää myös tottua sen makuun, joten alussa kannattaa ehkä sekoittaa sitä jauhelihan kanssa. Mun mielestä se alussa maistui liikaa "viljalta". Mutta totuin siihen ja opettelin maustamaan sen myös kokemuksen myötä paremmin.
Mä en suosittele liottamaan soijarouhetta/paloja/suikaleita, vaan juuri kuten tuo yksi aiempikin tekee: paistaa sen öljyssä ja mausteiden kanssa ensin, ja sitten vasta lisää nesteen!!! Rakenne muistuttaa silloin tuttua jauhelihaa/kanaa, ja makukin on parempi.
Toi vedessä/kasvisliemessä turvottaminen toimii, jos tekee "mureketta" eli lihapullia, pihvejä tai mureketta, siinä se pehmeys on eduksi.
Jos haluaa, voi siirtyä kokonaan käyttämään kasvisproteiineja, eli papuja, herneitä ja sitten noita tvp-valmisteita, eli härkistä, hernistä, soijarouhetta tai vaikka seitania. Tai sitten voi tehdä kuten meistä jotkut tekee, korvaa noilla lihaa ja kanaa silloin, kun haluaa. Etenkin hernis on minun mielestäni hyvää, se muistuttaa rakenteeltaan erittäin paljon kanaa ja siinä ei ole sitä "soijan" makua, joka joskus soijatuotteissa on. Ja mitä nyt nuoruudestani muistan, niin se hernis myös maistuu aika lailla kanalle (siis rintafileelle) - en ole voinut syödä kanaa/kalkkunaa enää pitkään aikaan, suolisto ei kestä.
Tofua voi käyttää monella tavalla. Minulle uusi idea oli tehdä nyhtötofua, eli raastaa/repiä tofu murusiksi ja sen jälkeen maustaa se ja paahtaa uunipellillä. Siitä tulee niin hyvää, että liha jää toiseksi (teen tuota esim. tacojen/tortillojen/burritojen täytteeksi, ja teen myös lihatäytteen, niin perheen nuoret syövät tofun ensin ja lihan vasta toisena vaihtoehtona).
Lasagnen ja muut jauhelihakastikkeen teen juuri tuolla tavalla kuin joku toinen vastaaja kertoi, laitan osan jauhelihaa ja osan soija/hernisrouhetta. Paistan ensin jauhelihan mausteiden kanssa, ja kun se on kypsää (mutta ei ihan ruskistunut) lisään sekaan kasvisrouheen ja paistan sitä jonkin aikaa. Sitten vasta lisään nesteet. Toimii muuten ruskeakastikejauhelihakastikkeessakin!
Lisään bolognesekastikkeeseen muutenkin paljon kasviksia (kuten italialainen alkuperäisreseptiikkakin), porkkanaraastetta, punajuurta, lanttua, kurpitsaa... Ja tietenkin mausteita.
Kiusa se on pienikin kiusa
Olen pilkkonut suppilovahveroita tai jotain miedomman makuista sientä jauhelihan joukkoon. Millään epäterveellisillä lihan korvikkeilla ei kannata ruokaa pilata.
En korvaa. Syön kanaa, kalaa, linssejä ja jauhelihaa. Nykyään lihaa vähän koska on kallista.
Soija on eläinten rehua, ei maistu mulle.
Vierailija kirjoitti:
Älä korvaa jos haluat hyvänmakuista ruokaa.
Ei liha maistu muulle kuin lihalle. Ällöä verenmaun vivahteella.
Mukavampi laittaa ruokaa, joka alunperinkin ainesosalle, jolla meinaa lihaa korvata. Monesti mausteita saa käyttää erilailla, jotta ruoka maukasta, ja hyvä kasvisruoka on helpompaa tehdä ja yhtä maittavaa kuin liharuoka
Ruuan maku syntyy hyvistä raaka-aineista, yrteistä, öljystä, mausteista. Ei siihen lihaa tarvita. Nyt voi käyttää kauden edullisia kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
kiinteästä tofusta voi mielestäni tehdä hyvän (no, lihansyöjät varmaan nauraa mutta minulle maistuu) "carbonaran" niin, että paistaa tofun sipulin, valkosipulin ja aurinkokuivattujen tomaattien kanssa kanssa pieninä kuutioina aika tummaksi, maustaa suolalla ja mustapippurilla ja lopuksi lisää kerman (itse laitan myös auringonkukan siemeniä). Syödään pastan kanssa. Ei mikään terveellisin ruoka mutta esimerkki lihan korvaamisesta.
Tuo on taatusti hyvää, mutta carbonaran kanssa sillä ei ole juuri mitään muuta tekemistä kuin pasta.
"Oikeaa" carbonaraa en tee, mutta periaatteessa siihen kuuluu possunposkea, valkosipulia, nauhamaista pastaa, kananmuna, pecorinoa tai gran padanoa ja mustapippuria rouhittuna. Ei kermaa, ei tomaattia. Kananmunat, valkosipulin kanssa paahdettu possunposki ja juustoraasteet sekoitetaan pastan sekaan jne...
Toisaalta maailma on täynnä carbonaraohjeita, joissa ei ole lainkaan kananmunaa, mutta kermaa tai jopa bechamel-kastiketta. Ja sitten niitä kasviksia. Noille pastoillekin löytyisi jokin autenttinen italialainen nimikin, koska italialaiset nyt ovat keksineet kaikki mahdolliset tavat valmistaa pastaa!
Italialaisilla on myös ihan kasvislasagnen ohjeita, joissa käytetään esimerkiksi linssejä tai muita papuja.
(olen saanut pakkoperehdytystä italialaiseen/keski-italialaiseen ruuanlaittoon sukulaissuhteiden takia)
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Toki, tofusta saa oikein hyvän lasagnen! Jalotofun sivulla on ohje yhteen, mikä on vieläpä tosi helppo tehdä. Tähän voi käyttää vegaanisen vuuston sijasta oikeaa juustoa, jos ei ole vegaani https://jalotofu.fi/reseptit/helppo-vegaaninen-tofu-lasagne/
Voi tehdä myös linssilasagnea, ja monenlaisia muita kasvisversioita. Tai jos haluaa suorempaan korvata jauhelihan, niin soijarouhe, erilaiset jauhelihamaiset "lihankorvikkeet", nyhtökaura, härkis yms. toimii.
Mutta minusta ei kannata ensisijaisesti ajatella niin, että teen saman aterian kuin ennen, mutta korvaan vaan lihan. Koska usein ne lihareseptit luottaa lihan makuun osana kokonaisuutta, ja jos vain korvaat vaikka jauhelihan jostain kaalilaatikosta vaikka härkiksellä, niin eihän se kauhean hyvää ole, kun puuttuu se lihan täyteläisyys. Kannattaa ennemmin kokeilla uusia reseptejä, jotka on tehty alunperin kasvisproteiinille. Niissä on huomioitu maustamiisessa ja muissa aineissa se, ettei se papu tai linssi tai tofu itsessään tuo paljoa makua.
Liha on kaalilastikossa sivuosassa. Perinteisesti kaalilaatikko on voitu tehfä myös sienistä, ei lihasta. Ja lihan määrä on ollut murto-osa nykyisistä annostuksista, 250-300g per kilo kaalia. Nykyään näytään laitettavan puoli kiloa jauhelihaa...
No meillä naapuri syö kanan jauhelihaa kyllä mutta sehän on helppoa kun vaihtaa salami makkaraan ja maksamakkaraan ja kuin meillä paistetut kalafileet.
Kinkkusuikaleita ja paistettua pekonia! Paljon rasvaa oikeaa keto ruokaa. Munakokkelia. Nythän on hitti Amerikan tyyliin villisika 10 tunnin kypsennys ja nyhtötyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen pilkkonut suppilovahveroita tai jotain miedomman makuista sientä jauhelihan joukkoon. Millään epäterveellisillä lihan korvikkeilla ei kannata ruokaa pilata.
Jauheliha kastikkeeseen herkkusieniä ja suolakurkkua .
Tofun voi vaikka kuutioida, kuivata huolella ja marinoida. Jos haluaa vähän paistopintaa, niin lisää maissitärkkelystä ennen paistamista pannulla.
Jauhelihaa ei kannata korvata millään epäterveellisellä soijarouheella tai tofulla.