Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan yhteiseen vuokramökkiin, tuodaan halvimmat eväät mitä lidlistä saa, mutta syödään muiden paremmat ruuat??n

Vierailija
11.06.2025 |

Ja lähtiessä se tonttu vielä hoksaa keittiössä, että heii, nämähän on ihan avaamattomia, pitää ottaa mukaan!? Saatana.

Ei ikinä enää teidän kanssa, ei tule kutsua nyt tässä muutenkaan. Se onkin teidän vuoro, joten en jää hengitystäni pidättelemään.

Halvinta kahvia paketti - ihan kuraa. Näkkileipää ja sulatejuustoa, Halvinta grillimakkaraa eli rasvaa, elintarvikeväriä ja jauhoja, jotain vingsejä joissa lähinnä rustoa ja valmis marinadi, keksipaketti jossa jauhoja ja jonkin verran ehkä sokeria. Kivikovia omenoita, joissa niin paksu vaha pinnalla, että tulee sulamattomana toisesta päästä ulos.

Juomat: siidereitä ja olutta, yksi puolikas lattapullo virosta, mahdollisimman paljon prosentteja että saa rahalle vastinetta.

Meillä oli pehmeää leipää, pari erilaista juustoa, parit makkarat, grillattavaksi myös vihanneksia, kanaa ja naudanlihaa, vähän hedelmiä, jugurtti, jopa kunnon tuoremehua ym. Ei mitään jättikatkarapuja tai jättipihvejä siis.

Juomina vähän viinejä saunajuomien lisäksi, joku konjakki, perusvodka.

Olemme siis saman tuloluokan pariskunta, miehet ovat vanhoja kavereita keskenään. Tämä kaveri on vain äärimmäisen pihi, ja samalla kova pyrkyri ja haluaa mielellään siipeillä mukana. Oli sitten kysymys ihan vaan ruuasta tai tuttavista, paikoista , suhteista .. Mikään ei saisi maksaa mitään, mutta silti olis niin kiva pyöriä kivoissa paikoissa vaikka laskettelemassa tai joku kaupunkiloma tai jopa festarit.

Vaimonsa ei edes tiennyt että kanan rintafileessä on tosiaan kunnolla syötävää.

Pihistelijä vetoaa aina vaimolleen johonkin liian kalliiseen pikkuhankintaan että: no okei, haluatko sitten maksaa asuntolainaa pidempään. Joku festarilippu muuttaa sitä helevetin tiukkaa lyhennys aikataulua sitten varmaan vuodella pidemmäksi. Saatana.

Ja nyt ei tarvi tähän tulla kenenkään hymistelemään, että kukin tavallaan  ja ehkä hän tulee onnelliksi jauhomakkaroista ja laihasta kaljasta. Selevä. Niin varmaan joo. Tässä on kuulkaa kyseessä selkee lokki.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä kutsun vieraita mökille, niin tarjoankin kyllä kaiken. En edes kutsuisi sellaisia, joille en halua tarjota. Toki ovat usein kysyneet mitä tarvitsee tuoda, ja saatan muodon vuoksi sanoa, että tuokaa vaikka mansikoita. Mutta minusta on ihanaa kestitä läheisiä ihmisiä. 

Aloituksen tilanne on toki eri jos on joku yhdessä vuokrattu mökki ja sovittu että kulut jaetaan. Onhan niitä lokkeja, hankalia tapauksia kun piheys on piirre, joka harvemmin ihmisessä muuttuu. Ei ole edes tulotasosta kiinni, usein rikkaat niitä piheimpiä. Anteliaana on vaikea ymmärtää sellaista. 

Kaikilla ei vaan ole laittaa joku tuhat euroa juhannukseen, että saa tarjota kavereille. 

Vierailija
142/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette niin, että ruoat ostetaan yhdessä ja kustannukset puolitetaan. Muita kysymyksiä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: makkarassa ei ole jauhoa, kanan rintafile on ravinnotonta, siitä puuttuu rasva. Joten olisin sinuna ihan hiljaa syömisistä.

Halvoissa makkaroissa todellakin on jauhoja, siksi keliaakikkona en voi niitä syödä!

Niissä on perunajauhoa. Sitä voit aivan vapaasti syödä. Ryynäri tietysti erikseen. 

Toinen keliaakikko

Vierailija
144/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuttua yhdessä porukassa. Meillä homma hoidetaan niin, että käydään mökkimatkalla yhdessä kaupassa ja jaetaan lasku, muuten ei onnistu. Ei onnistu edes se, että sovitaan etukäteen, mitä kukin tuo, koska kummasti aina joiltakin unohtuu tuoda osa. Itse en aina tajua, miten joku kehtaa jo etukäteen ehdottaa, että jos tuo makkarat (ne halvimmat), niin voisiko toinen tuoda grillikylkeä koko porukalle ja toinen vaikka viinit.

Tätä voi verrata tilanteeseen, jossa joukko tuttuja tai joku harrastusryhmä syö ravintolassa. Osa tilaa kalliita ruokia ja juomia. Lopuksi joku ehdottaa, että loppulasku jaetaan tasan. Olen joutunut kieltäytymään yhteislaskusta vähävaraisena, sillä minut pantaisiin aina kustantamaan toisten nauttimia viinejä ja muuta. Valitsen oman ateriani sen  mukaan, mihin on varaa. 

Meidän kaveriporukassa kaikki syövät ihan perusruokia, ja ne voidaan vaikka ostaa lidlistä, ei tarvitse olla mitään kallista. Alkoholijuomat jokainen kustantaa itse. Ollaan vaan todettu tämä parhaimmaksi, sillä jos jaetaan, että joku tuo leivät, joku juustot, joku perunat jne. niin muutama tuo sitten sitä juustoa tai leipää sen verran, että se loppuu ensimmäisenä aamuna kesken ja kuitenkin olisi itse syömässä sitä joka käänteessä. Ennen yritettiin sitä, että vuorotellaan, tuodaan ruokatarvikkeet aina yhdelle päivälle per pariskunta. Ei toimi sekään, joiltakin tulee vaan halvinta makkaraa ja sinappia, eikä edes niin montaa, että riittäisi kaikille. Helpompaa on tosiaan, jos ostetaan vaikka ne halvimmat makkaratkin yhdessä, niin ettei tarvitse syödä niitä joka päivä ja riittää jokaiselle. Jos joku haluaa jotain spesiaalia, ostaa sitten joko kaikille jos haluaa, tai sitten vain itselleen, se ei haittaa, mutta peruasiat ostetaan yhdessä.

Vierailija
145/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä kutsun vieraita mökille, niin tarjoankin kyllä kaiken. En edes kutsuisi sellaisia, joille en halua tarjota. Toki ovat usein kysyneet mitä tarvitsee tuoda, ja saatan muodon vuoksi sanoa, että tuokaa vaikka mansikoita. Mutta minusta on ihanaa kestitä läheisiä ihmisiä. 

Aloituksen tilanne on toki eri jos on joku yhdessä vuokrattu mökki ja sovittu että kulut jaetaan. Onhan niitä lokkeja, hankalia tapauksia kun piheys on piirre, joka harvemmin ihmisessä muuttuu. Ei ole edes tulotasosta kiinni, usein rikkaat niitä piheimpiä. Anteliaana on vaikea ymmärtää sellaista. 

No, sulla on sitten rahaa millä tarjota. Kaikilla ei. Meidän mökille kutsutaan vaan sukulaisia ja kavereita, jotka tulevat ruokakassien kanssa ja kulut jaetaan. Emme myöskään ole täyshoitola.

Mustakin on ihana leipoa, laittaa ja kestitä ihmisiä, kaupungissa kun kutsun ihmiset yhdeksi illaksi kylään.

Mökillä kolme kertaa päivässä ei todellakaan ole. 

Vierailija
146/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaikka kasvattaisitte pallit?

Itse olen ollut useasti samankaltaisessa tilanteessa jossa joku on yrittänyt lokkeilla, ja kerran menin nappaamaan suoraan kädestä juoman pois ennen kuin ehti ottaa huikan ja sanoin, että te saatte juoda&syödä omia halpisvellejänne koska etukäteen sovittiin, että jokainen vastaa omasta ruokahuollostaan.

En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät osaa pitää puoliaan. Minut kasvatettiin koko lapsuuteni aina nöyristelemään muita, mutta totesin jo hyvin varhain, että joka ikinen kerta kun antaa periksi tai puhuu totta, joutuu maksumieheksi tai ongelmiin, joten valmensin itsestäni ns. hyväntahtoisen rosvon. Noudatan oikeudenmukaisuuden periaatetta, mutta en hetkeäkään epäröi ottaa omiani pois ja puhua edukseni, jos tilanne sitä edellyttää eikä vahingoita muita.

Vierailija
147/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset on luonnostaan lokkeja. Siis ottavat enemmän kuin antavat. Elä kutsu sellaisia ihmisiä toista kertaa.

Siinä käy helposti niin että itsestä tulee se lokki.  Jos voi sopia millä tasolla suurin piirtein mennään, onko nyt varaa mihin vai ei. Panostus tietty summa. Kiusallista olla kalliiden eväiden kanssa jos toiset nolostelee omiaan. 

Vierailija
148/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin ankea ja yksinviihtyvä ihminen ettei ole tuollaisia ongelmia. En juo kahvia enkä käytä alkoholia. Mökille saa toki tulla jos haluaa ja tarjoan ruuatkin. Aamupalaksi on puuroa, marjoja saa käydä poimimassa metsästä kun niiden aika on. Ruuaksi on perunaa ja kalaa, jos käy järvestä kalaa hakemassa. Hätävarana makaroonia, nötköttiä ja ketsuppia. Ei näy lokkeja kuin välillä rannassa kalanperkeitä kyttäämässä.

Vierailija
149/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan ruoanlaittoa ja leipomista, ja tarjoaisin ruokaa ystäville vaikka miten paljon ja usein, jos olisi rahaa. Mutta kun ei ole. Anteliaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, haluaako tarjota tai ei, kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta.

Näin se on. Ja näissä keskusteluissa olisi aina hyvä tarkentaa puhutaanko siitä, että pariskunta tulee päiväseltään käymään mökillä vai että 10-20 henkinen ystäväporukka kokoontuu kolmeksi päiväksi juhannuksen viettoon. Todella harvalla riittää bubjetti jälkimmäisen mökkireissun kestitsemiseen omasta pussista. Siinä täyttyy monta ostoskärryä, kun ostaa aamiastarpeet, grillattavat, herkut ja juomat useamman päivän hauskanpitoon. 

Vierailija
150/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin 50/50 menee eikä niin sentin päälle ole. Useimmiten vaan käy niin, että näitä lokkeja tuntuu riittävän. Tarkkana oltava myös silloin, kun porukalla maksetaan. Maksu siis suoritettava ennen lokkiparven saapumista. Näillä kun tuntuu unohtuvan oma osuutensa makaa.

Vierailija
151/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua näissä stressaa hirveästi se, että pitäisi olla ihan kavereidenki kesken pitämässä puoliaan. Aina on porukkaan sattunut joku lokinpoika ja olen saanut siitä suorastaan traumat :D en kestä sitä epäreiluutta, ja sitä, kun inhottavalla ahneudella saa "palkan", ahneus kannattaa. Argh. Pahinta tämä oli vähävaraisimpina aikoina. Jo vuosia onkin menty niin, että jokainen ostaa omansa, tai erikseen sopivat halukkaat yhteisistä jutuista. 

Vierailija
152/160 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyn pojasta oikein kasvatetaan lokinpoikaa. Pienestä saakka tämän ahneudelle ja rohmuamiselle on naurettu. Meidän Oskari söi neljä pihviä (meidän ostamia). Meidän Oskari haki buffetista koko tarjoiluajan lisää. Meidän Oskari joi ovelasti salaa toisten (meidän)colatölkkilaatikon melkein yksin. Samaan aikaan Oskarin isä tyhjensi pöytään unohtuneen (meidän) jekkupullon kokonaan.

Vastenmielinen kakara, mutta kumma kyllä ei yhtään ylipainoinen nyt jo 18v.

Vierailija
153/160 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia ap (ja monet muutkin kirjoittaneet) pyörivät tällaisten ihmisten kanssa?

Hankkikaa kunnollista seuraa itsellenne. Kukaan ei pakota lokkeilijoiden kanssa mökin vuokraukseen ryhtymistä. 

Vierailija
154/160 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeillessä voisi sopia, että jokainen laittaa yhteiseen kukkaroon 50-100€. Käydään yhdessä ostamassa ruuat ja juomat, maksetaan yhteisistä rahoista, jos raha ei riitä, lisätään kukkaroon tietty summa, jos rahaa on liikaa, tasataan kaikille osallistujien kesken , tai annetaan mökin omistajalle kiitokseksi mukavasta lomailusta.

Vierailija
155/160 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Koettu on.

En kyllä enää kavereitten kanssa mökkeile.

On niin katkeraa.

Aina ei tajua kaikkea huomioida. Pienten lasten kanssa ihan tarpeeksi rumbaa. Aikuiset ihmiset alkaa kiukuttelemaan noista rahoista ja eväistä, niin kiitos EI.

Sä voit aapee mökkeillä ittekses ja syödä ja juoda just mitä haluat. Ei kannata katkeroitua siks, että on eväät ja varaa viiniin ja kanaan.

Vähän niinku leikit jotain kleopatraa.

Hanki palvelijat. 

Oikeesti voi olla rahat tiukalla just nyt ja voi olla vaikka mitä. Voithan sä puhua, jos sua hämää.

Olisivat lokit syöneet omat eväänsä, ja pitäneet ahneet näppinsä erossa toisten eväistä. 

Vierailija
156/160 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette niin, että ruoat ostetaan yhdessä ja kustannukset puolitetaan. Muita kysymyksiä? 

Niin juuri. Miksi organisaatiokykyä ei ole? Kumpikin osapuoli maksaa puolet, yhdessä kauppaan ja ostetaan yhteiset ruoat ja juomat. On se vaan outoa, ettei näin yksinkertaista asiaa osata hoitaa!

Vierailija
157/160 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä ystäväpariskunnan kesäpaikassa. Etukäteen oli sovittu, että ketkä pariskunnat tuovat mitäkin. Kaikilla muilla sovittu piti paikkaansa- erään pariskunnan piti tuoda vihreään salaattiin ainekset sekä pientä suolaista. Toivat muistaakseni ainakin karkkia mutta eivät salaattiaineksia.

Ärsytti, ettei niitä halvimpia aineksia voinut tuoda- emännän suunnittelema ja yhdessä sovittu menu meni siis osittain pieleen ja ruoka oli muuten niin raskasta ja rasvaista että salaatti olisi ollut tarpeen.

Itse veimme muun muassa hyviä viinejä- ne näytti maistuvan kyllä kaikille.

Vierailija
158/160 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Sitten katsellaan kaula pitkänä, että olisko teillä jotain, kyllä me voidaan maksaa.-

Ai että tullaan jonnekin landelle juhlimaan juhannusta, mutta alko olikin mennyt kiinni ennen aikojaan?? Ja että pitäis silti saada juotavaa muiden hankinnoista. Että voisitte kuitenkin vähän maksaakin.

Olen itse niin viinin  perään ja olen ne huolella hankkinut, että mun juhannujuomista ei jollekin huonosti asioitaan hoitavalle ryhmälle irtoais tipan tippaa. Kiessus. 

Jos maalaiskapan juomilla ei juhla lähde käyntiin niin se on voi voi.

Alkojem ja apteekkien aukioloja rummutetaan lehdissä ja valtakunnan uutisissa viikkoa ennen, ainakin. 

Vierailija
159/160 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukumökille menessä sovittiin, että kaikki tuovat omat syötävät ja juotavat. Meillä 3 lasta ja heille oli 12-pack limua, joka laskettu heille riittämään. Lapset ottivat limut kun päästiin perille ja hups, serkut hyökkäsivät niiden kimppuun myös eli sitten olikin jo puolet mennyt! Kyseiselle mökille piti kantaa kaikki juotava, joten vähän alkoi ketuttaa! Myöhemmin selvisi, että kyseisille lapsille oli vanhemmat varanneet jopa yhden litran tölkin mehua!

Ja grillatessa minun tarkkaan valitsemat kanafileet päätyivät äitinsä toimesta samojen lasten lautasille. Naureskeli vaan, että yhteistä täällä kaikki on. 

Vierailija
160/160 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp, miten on juhlat menneet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi