Tullaan yhteiseen vuokramökkiin, tuodaan halvimmat eväät mitä lidlistä saa, mutta syödään muiden paremmat ruuat??n
Ja lähtiessä se tonttu vielä hoksaa keittiössä, että heii, nämähän on ihan avaamattomia, pitää ottaa mukaan!? Saatana.
Ei ikinä enää teidän kanssa, ei tule kutsua nyt tässä muutenkaan. Se onkin teidän vuoro, joten en jää hengitystäni pidättelemään.
Halvinta kahvia paketti - ihan kuraa. Näkkileipää ja sulatejuustoa, Halvinta grillimakkaraa eli rasvaa, elintarvikeväriä ja jauhoja, jotain vingsejä joissa lähinnä rustoa ja valmis marinadi, keksipaketti jossa jauhoja ja jonkin verran ehkä sokeria. Kivikovia omenoita, joissa niin paksu vaha pinnalla, että tulee sulamattomana toisesta päästä ulos.
Juomat: siidereitä ja olutta, yksi puolikas lattapullo virosta, mahdollisimman paljon prosentteja että saa rahalle vastinetta.
Meillä oli pehmeää leipää, pari erilaista juustoa, parit makkarat, grillattavaksi myös vihanneksia, kanaa ja naudanlihaa, vähän hedelmiä, jugurtti, jopa kunnon tuoremehua ym. Ei mitään jättikatkarapuja tai jättipihvejä siis.
Juomina vähän viinejä saunajuomien lisäksi, joku konjakki, perusvodka.
Olemme siis saman tuloluokan pariskunta, miehet ovat vanhoja kavereita keskenään. Tämä kaveri on vain äärimmäisen pihi, ja samalla kova pyrkyri ja haluaa mielellään siipeillä mukana. Oli sitten kysymys ihan vaan ruuasta tai tuttavista, paikoista , suhteista .. Mikään ei saisi maksaa mitään, mutta silti olis niin kiva pyöriä kivoissa paikoissa vaikka laskettelemassa tai joku kaupunkiloma tai jopa festarit.
Vaimonsa ei edes tiennyt että kanan rintafileessä on tosiaan kunnolla syötävää.
Pihistelijä vetoaa aina vaimolleen johonkin liian kalliiseen pikkuhankintaan että: no okei, haluatko sitten maksaa asuntolainaa pidempään. Joku festarilippu muuttaa sitä helevetin tiukkaa lyhennys aikataulua sitten varmaan vuodella pidemmäksi. Saatana.
Ja nyt ei tarvi tähän tulla kenenkään hymistelemään, että kukin tavallaan ja ehkä hän tulee onnelliksi jauhomakkaroista ja laihasta kaljasta. Selevä. Niin varmaan joo. Tässä on kuulkaa kyseessä selkee lokki.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Koettu on.
En kyllä enää kavereitten kanssa mökkeile.
On niin katkeraa.
Aina ei tajua kaikkea huomioida. Pienten lasten kanssa ihan tarpeeksi rumbaa. Aikuiset ihmiset alkaa kiukuttelemaan noista rahoista ja eväistä, niin kiitos EI.
Sä voit aapee mökkeillä ittekses ja syödä ja juoda just mitä haluat. Ei kannata katkeroitua siks, että on eväät ja varaa viiniin ja kanaan.
Vähän niinku leikit jotain kleopatraa.
Hanki palvelijat.
Oikeesti voi olla rahat tiukalla just nyt ja voi olla vaikka mitä. Voithan sä puhua, jos sua hämää.
Jos on rahat tiukassa ja ostaa sellaisia ruokia, että niitä ei syö edes itse eikä muutkaan. Ja sen jälkeen syö vain muiden tuomia ruokia, niin mikä järki siinä on?
En ole ennen tähän Vauva-palstaan tutustumista tullut edes ajatelleeksi miten jotkut ihmiset laskevat kaikki toisten syömiset. Sitten kehuskellaan, miten minä-minä-minä tuon aina paikalle kaikkein korkealuokkaisimmat tuotteet ja muut tietysti niitä halvimpia.
Aloin oikein miettimään taaksepäin elämääni ja on totta, etten ole koskaan kiinnittänyt tällaiseen mitään huomiota. Kukin tuo mitä tuo ja tarjoaa toisillekin. En ole säälinyt omia tuomisiani, maksoi mitä maksoi. Jos on niin persaukinen, että laskea pitää, ei kannata mennä ollenkaan tällaisiin tapaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen tähän Vauva-palstaan tutustumista tullut edes ajatelleeksi miten jotkut ihmiset laskevat kaikki toisten syömiset. Sitten kehuskellaan, miten minä-minä-minä tuon aina paikalle kaikkein korkealuokkaisimmat tuotteet ja muut tietysti niitä halvimpia.
Aloin oikein miettimään taaksepäin elämääni ja on totta, etten ole koskaan kiinnittänyt tällaiseen mitään huomiota. Kukin tuo mitä tuo ja tarjoaa toisillekin. En ole säälinyt omia tuomisiani, maksoi mitä maksoi. Jos on niin persaukinen, että laskea pitää, ei kannata mennä ollenkaan tällaisiin tapaamisiin.
Ei kai siinä välttämättä sinänsä lasketa muiden syömisiä, mutta jos ostaa tietynlaisia ruokia ja yhtäkkiä jääkaapissa ei olekaan niitä, niin kyllähän sen huomaa vaikkei niin laskisikaan. Minä olen aika valikoiva syöjä, ostan sitä tuotetta mitä haluan syödä, enkä jotain toista tuotetta. Onneksi kavereiden kanssa asiat ovat menneet pääosin nappiin, koska kaikille on itsestäänselvää etteivät tuotteet ole keskenään identtisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Koettu on.
En kyllä enää kavereitten kanssa mökkeile.
On niin katkeraa.
Aina ei tajua kaikkea huomioida. Pienten lasten kanssa ihan tarpeeksi rumbaa. Aikuiset ihmiset alkaa kiukuttelemaan noista rahoista ja eväistä, niin kiitos EI.
Sä voit aapee mökkeillä ittekses ja syödä ja juoda just mitä haluat. Ei kannata katkeroitua siks, että on eväät ja varaa viiniin ja kanaan.
Vähän niinku leikit jotain kleopatraa.
Hanki palvelijat.
Oikeesti voi olla rahat tiukalla just nyt ja voi olla vaikka mitä. Voithan sä puhua, jos sua hämää.Jos on rahat tiukassa ja ostaa sellaisia ruokia, että niitä ei syö edes itse eikä muutkaan. Ja sen jälkeen syö vain muiden tuomia ruokia, niin mikä järki siinä on?
Jep. Melko hataraa selittelyä. Tyyppi siis ostaa ruokaa mitä ei halua itsekään syödä ja sitten syyllistää niitä jotka ostavat sitä ruokaa mitä kaikki haluavat syödä. Koska lapsiperhe?
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan se jutun ydin on, kun sanot että kukin tuo mitä tuo ja tarjoaa toisillekin. Kun se ei todellakaan aina mene niin, vaikka etukäteen sovittaisiin mitä. Kyllä sen huomaa ihan laskemattakin että yksi tai kaksi tyyppiä hiippailee paikalle tyhjin käsin ja imevät toisten bisset kitusiinsa ja pihvit lapataan napaan ennen kuin muut edes ehtivät pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta. Hiukan sama asia kun ollaan muuttoapuna kavereille. Ei siinä lasketa, että mä olen kolme kertaa ollut muuttamassa sun tavaroita mutta itse olen muuttanut vain kerran. Joku ostaa enemmän makkaraa, joku kantaa enemmän muuttolaatikoita, ei kaikkien tarvi tehdä yhtä paljon kaikkea. Eikä edes yhtä paljon ylipäätään jos yhdessä on kuitenkin kivaa. Mutta tällä palstallahan lapset maksavat vuokraa vanhempien mökistä ja ravintolalaskut pitää tasata sentilleen oikein.
Rakensimme mieheni kanssa aikoinaan omakotitalon todella nuorena. Asuntolainashan me tietysti maksettiin vaikka palkka ei mikään suuri ollutkaan. Jotkut kaverit tuntuivat silti luulevan, että meillä on rahaa kuin roskaa ja yrittivät lokkeilla aina kun mahdollista. Juuri tällaisissa nyyttäreissä se korostui- joku joskus jopa sanoi että tehän voitte tarjota kun pystytte.
Jos olemme valinneet vuokranmaksun sijaan asuntolainan ja opintotuen sijaan työssäkäynnin jonka ohessa opiskelimme, bilettämisen sijaan valitsimme omistaa auton...- auto tai talo ei tarkoita että meillä olisi pienipalkkaisena yhtään enempää rahaa kuin muillakaan ikäisillämme- olemme vain priorisoineet raha-asiamme eri tavalla kuin muut ja jotkut sitten kuvittelevat että voivat hyötyä meistä...
Lokit ovat jääneet kirkumaan kauas taakse- ystävyys on säilynyt vastavuoroisten ihmisten kanssa jotka ymmärtävät kokonaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta. Hiukan sama asia kun ollaan muuttoapuna kavereille. Ei siinä lasketa, että mä olen kolme kertaa ollut muuttamassa sun tavaroita mutta itse olen muuttanut vain kerran. Joku ostaa enemmän makkaraa, joku kantaa enemmän muuttolaatikoita, ei kaikkien tarvi tehdä yhtä paljon kaikkea. Eikä
Sanomattakin on selvää, että ne tyypit jotka ilmaantuvat nyyttikekkereihin kädet taskussa mässäämään muiden ruoat ja juomat omaan leipäläpeensä, eivät todellakaan auta muutoissa tai muissa talkoohomissa ikinä yhtään ketään. Odottavat silti että muut rientävät apuun kun itse sitä tarvitsevat.
Ruoka on nykyään todella kallista ja mökkiruoka kalliimpaa kun kotiruoka. Ei ihmisillä välttämättä ole varaa tarjota. Huomaan, etten enää lähde lokkien kanssa minnekään vaikka se onkin sääli kaverisuhteen takia.
Ei tuommoset "nyyttärisysteemit" koskaan toimi. Ellei sitten sovita tarkkaan kuka tuo mitäkin.
Ja jotkut ihmiset ei vaan huomaa. (Voi olla että itsekään en ole aina huomannut.)
Me lomailtiin kaveripariskunnan kanssa ja kaupassa käytiin yhdessä, kaveripariskunnan rouva alkoi "tasaamaan" ostoskuittia, mutta vain toiseen suuntaan. Oli yksi tuote tyyliin kolmen euron shampoo, jota rouva ei tarvinnut ja oli laittamassa sen meidän maksettavaksi. Mutta ei huomioinut ollenkaan sitä, että kuitissa oli myös sellaista mitä vain HE käyttävät, emmekä me. Kuten oluet, joita me emme juo ollenkaan.
Minusta olisi ollut kaikin puolin helpompaa ja fiksumpaa kun kyse oli 95% ruokaostoksista, että loppusumma vaan puoliksi, vai lasketaanko sekin kuinka monta kinkkusiivua kukakin ottaa?
Mutta jotkut ihmiset on yleensäkin tarkkoja omista rahoistaan. OMISTA rahoistaan. Sitä ei huomata, jos itse laittaakin muiden maksettavaksi jotain omia juttuja, vaan epäsuhta on silloin ihan fine.
Nuukailijoiden kanssa on tuskaa yrittää jotain nyyttäriä tai yhteistä kauppareissua.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on nykyään todella kallista ja mökkiruoka kalliimpaa kun kotiruoka. Ei ihmisillä välttämättä ole varaa tarjota. Huomaan, etten enää lähde lokkien kanssa minnekään vaikka se onkin sääli kaverisuhteen takia.
Mökkiruoka kalliimpaa kuin kotiruoka?
Vierailija kirjoitti:
No toivat sentään jotain mukanaan.
Yksi pariskunta on jäänyt mieleen takavuosien mökkisynttäreistä. Synttärisankarille eivät tietenkään tuoneet mitään, eivät edes korttia. Koko porukan sovitulla kauppareissulla totesivat että he olivatkin käyneet sittenkin jo kaupassa eli eivät osallistu yhteisen kauppakuitin osittamiseen. Muut lappasivat kärryt täyteen ruokaa ja juomaa yhteiseen käyttöön, nämä kaksi seisoivat kaupan ulkopuolella syömässä jätskiä. :D
Mökille kun päästiin niin pariskunta innoissaan kaivoi jostain pikku nyssäkästä leipäpussin josta oli 2/3 osaa syöty, ja raejuustorasian jossa oli mummun maustamaa yrttiraejuustoa noin kaksi ruokalusikallista. Nämä söivät tietysti itse, ja sitten siirtyivät syömään yhteisiä ruokia kun nälkä kurni. Juomaa toivat kolme tölkkiä siideriä per naama itselleen, muiden viinit ja viinat maistuivat aamuun asti.
Kuskille (minulle) eivät edes maininneet bensarahasta m
Eikö jo siinä kohtaa kun huomasitte mikä on homman nimi, olisi voinut todeta että teillähän on omat eväät ja juomat, joten me muut nautimme näistä.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistit vieraana. Ei kiitos.
Olihan tämä vitsi? Itse en sosialistina kehtaisi tuoda huonompaa kuin muut vaikka olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: makkarassa ei ole jauhoa, kanan rintafile on ravinnotonta, siitä puuttuu rasva. Joten olisin sinuna ihan hiljaa syömisistä.
Halvoissa makkaroissa todellakin on jauhoja, siksi keliaakikkona en voi niitä syödä!
Mainitsetko pari sellaista makkaraa niin tiedän varoa?
Yhteiselle mökkilomalle hankitaan ruoat yhdessä, eikä niin, että jokainen tuo jotain. Jokainen laittaa kassaan saman summan ja kaupasta hankitaan niillä rahoilla yhteiset syötävät ja juotavat. On sitten tasalaatuista ja samaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että sinun kohdalle ei vaan ole osunut tuollaisia ihmisiä? Kaikki toimivat riittävän tasapuolisesti.
Meillä on niin ystäväporukassa kuin suvun kesken tapana tehdä niin, että ruokailut jaetaan mökkireissuilla eli esim. joku pariskunta ostaa ja organisoi lounaan, toinen iltaruuan ja kolmas seuraavan aamun brunssin. Isäntä ja emäntä yleensä tarjoavat isoimman aterian ja enemmän kuin muut muutenkin. Ateriat jaetaan perheen koon mukaan eli jos joukossa on sinkkuihminen, hän saa vaikkapa iltapäiväkahvit vastuulleen.
Tämä toimii mainiosti, koska kaikki ovat järkeviä ihmisiä, joita hävettäisi lokkeilla muiden kustannuksella. Mutta jos joukkoon osuisi pihistelijä, niin siinä olisi helppo säästään, kun tarjoaisi lounaaksi purkkihernekeittoa ja näkkileipää, kun muut tarjoavat pihvejä illallisella ja kuohuviiniä ja savulohta brunssilla. Ja aivan varmasti kaikki huomaisivat, että yhden panostus on ollut selvästi pienempi. Eikä kyse ole edes rahallisesta panostuksesta, osaamme arvostaa sitä että joku käyttää aikaa ja vaivaa esim. leipomiseen tai uuden, mielenkiintoisen aterian laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiselle mökkilomalle hankitaan ruoat yhdessä, eikä niin, että jokainen tuo jotain. Jokainen laittaa kassaan saman summan ja kaupasta hankitaan niillä rahoilla yhteiset syötävät ja juotavat. On sitten tasalaatuista ja samaa kaikille.
Ei kaikki välttämättä halua syödä kaikkea. Joku haluaa makkaraa grilliin, toinen on kasvissyöjä. Eikä aina voikaan, meillä ainakin on kaveriporukassa maidotonta, gluteenitonta ja pähkinätöntä ruokavaliota. Kunhan kaikille on sopivasti hyvää syötävää niin se on pääasia. Ja jos kauppakassit nyt menee100 euron tarkkuudella oikein niin se on riittävän hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy näitä pylväspyhimyksiä. Me tavikset kuitenkin arvostamme vastavuoroisuutta, ja se lienee yleismaailmallinen piirre useimmissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua yhdessä porukassa. Meillä homma hoidetaan niin, että käydään mökkimatkalla yhdessä kaupassa ja jaetaan lasku, muuten ei onnistu. Ei onnistu edes se, että sovitaan etukäteen, mitä kukin tuo, koska kummasti aina joiltakin unohtuu tuoda osa. Itse en aina tajua, miten joku kehtaa jo etukäteen ehdottaa, että jos tuo makkarat (ne halvimmat), niin voisiko toinen tuoda grillikylkeä koko porukalle ja toinen vaikka viinit.
Tätä voi verrata tilanteeseen, jossa joukko tuttuja tai joku harrastusryhmä syö ravintolassa. Osa tilaa kalliita ruokia ja juomia. Lopuksi joku ehdottaa, että loppulasku jaetaan tasan. Olen joutunut kieltäytymään yhteislaskusta vähävaraisena, sillä minut pantaisiin aina kustantamaan toisten nauttimia viinejä ja muuta. Valitsen oman ateriani sen mukaan, mihin on varaa.
Sama olis mulla, juon poikkeuksetta vettä ravintolassa, vaikka olis varaakin muuhun.
Sen verran pitäisi kumppanilla kuitenkin olla pelisilmää, ettei ehdota mökkireissuja tuollaisen kaverin kanssa, johon puolisolla menee hermot.