Osaatko suunnistaa kartan ja kompassin avulla?
Minä en enää muista miten kompassin kanssa suunnistetaan. Joskus ala-asteella se opetettiin. Siitäkin on jo lähes 40 vuotta.
Kommentit (75)
Tottakai osaan, olen harrastanutkin suunnistusta nuorena. Mieluummin käytän vieläkin monessakin paikassa paperikarttaa, esim. joissakin kaupungeissa ulkomailla. Juu, olen jo vanha, mutta minulle tämä toimii erittäin hyvin!
Eikö tuollaisen asian nyt hitsi vieköön jokainen tervepäinen pysty PÄÄTTELEMÄÄN hetken kompassia ja karttaa käsissään pideltyään. Jokaista asiaa ei tarvitse muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan hyvin. Olen käynyt iltarasteilla lukemattomia kertoja. Selkeissä maastoissa suunnistus onnistuu pelkän kartan avulla, siinä ei tarvi kompassia apuna. Vähemmän selkeissä on hyvä ottaa kompassisuunta tueksi. Mulla on Suunnon peukalokompassi.
Onko noloa osallistua vain niihin tapahtumiin, joissa on selkeä kartta ja pystyy suunnittelemaan reittinsä polkujen, teiden ja esimerkiksi rakennusten ja/tai kivien avulla vai miettiikö muut edes tällaisia?
Haha, et ole tainnut käydä iltarasteilla? Siellä on kesän aikana tarjolla monenlaista maastoa ja toisinaan on juuri tuollaisia helppoja polkujakin, voipi olla ihan alue täynnä niitä, mutta eivät ole läheskään kaikki kartalla. Ja toisinaan niitä on vähemmän. Suunnistuskartoillahan siellä mennään, ihan niin kuin missä tahansa suunnistuskisassa, ja kyllä se on kuntosuunnistajallekin eduksi osata karttamerkkejä. Ei mua ainakaan nolota yhtään, ennemmin koen löytämisen iloa, kun tiedän tasan tarkkaan siellä maastossa mikä kartan kohta on kyseessä ja löydän rasteille.
Osaan myös kuoria perunat ja sitoa kengännauhat
Osaan. Kävi hyvä tuuri, kun ala-asteen liikunnanopettaja 80-luvun alkupuolella jaksoi opettaa meille sen taidon. Olin jo sitä ennen ollut utelias kartoista. Paikallisen puhelinluettelon kartat jaksoi kiinnostaa vuodesta toiseen. Tiedän monia viisikymppisiä, jotka ei tajua esim. Google Mapsista tuon taivaallista. Ihmettelevät, miten niitä viivoja pitäisi tulkita...
Vierailija kirjoitti:
Osaan myös kuoria perunat ja sitoa kengännauhat
Nykyään on muodikasta syödä ranskiksia ja käyttää joustavia tennareita, jotka vain työnnetään jalkaan. Eikä tarvi edes lihasvoimaa liikkumiseen, otetaan sähköskuutti ja mennään sillä sinne lähimpään pikaruokaravintolaan. Toista se oli 80-luvulla, kun saatettiin pyörällä mennä kavereiden kanssa 10km päähän ja takaisin, joskus jopa ihan vain ajan kuluksi.
Joo ei tietoa miten kompassi toimii kuin lapsena sitä koulussa opetettu . Ei hajua miten se tietää missä on pohjoinen ja vaikka tietää niin mistä tietää missä sä olet. Jos olet pisteessä A ja kompassi näyttää johonkin suuntaan pohjoinen niin mihin menet sitten ?? Kartta on helppo kun on kuviot mutta nää ilman suunnat. Etelä rannikolla on helppoa mutta kun ollaan sisämaassa on jo suunnat sekaisin . Jopa junalla joutuu tappelemaan ilman suunnista usein . Missä sun mielestä on sun lähiössä etelä ??? No jos pyörit pitkään metsässä etkä seuraa maastomerkkejä niin kyllä sinne eksyy pyörimään siinä kuin keskikaupungilla missä joka alue näyttää samalta.
Nykyään on taksit tätä että hukassa. Hukanneet kotimaansakin. Annat osoitteen ne kysyy missä se on. Mikä se on. Mistä sinne ajetaan mihin suuntaan ja asiakas maksaa. Edelleen kompassi hukassa heiltä kuin myös nykyään meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta aika vähän tarvitsee kompassia kun suunnistaa. Enemmän siinä mennään ihan kartalla. Poikkeuksena jos ei pysty mitään kiintopistettä ottamaan.
Ei metsässä pysty mitään kiintopisteitä käyttämään apuna.
Osaan suunnistaa!
Aurinko on aika hyvä kiintopiste metsässäkin. Paitsi pilvisinä päivinä ja yöllä. Olen kateellinen niille, joilla on hyvä suuntavaisto osaavat kulkea metsissä ilman karttaa ja kompassia. Kai se on vähän niin kuin absoluuttinen sävelkorva tai joku muu taitos. Sellainen ei oikein ymmärrä, miten muut eivät muka osaa.
Vaikkei aurinko paistaisi, etelän puolella kasvu on aina vahvempaa. Katso puun runkoja, jäkälä tai mitä rungon ky
Tervemenoa viidakoksi kaavaneelle ojitetulle rämeelle tutkimaan noita merkkejä. Yleensäkin tiheään metsään. Kyllä pilvisenä päivänä ilman kompassia suunnan hukkuminen on varmaa, jos ei ole tuttu paikka ja muista jokaista metsäojaa jne. Joka oja ei ole aina kartassa ja ojitusten suunnat vaihtelevat.
Ihanaa jos saadaan takaisin paperiset puh.luettelot. se on reilua ne kuuluu elämään. No talvella näkyy tähdet mistä voi katsoa suuntaa mutta kesällä ei näy tähdet . Valoisat yöt. Mihin suuntaan lähteä jos ei enää !josta mistä suunnasta tuli. Tiedetään marjastajia jotka pyörii ympyrää metsissä eksyy. Veneilijöitä jotka eksyy kun menevät kapeikkoita pitkin. Kuin autoilijoita jotka eksyy pikkuteillä maaseudulla. Jos bensat sähkö loppuu alkaa ongelmat. Suomessa on niin mäkinen maasto myös siksi voi eksyä. Sitten on vielä jos sairastaa jotain tai saanut päähän iskuja niin ne vaikuttaa kuin hormonit sekavuutta kuin diapetes. Jossain toimistosokkeleissa voi eksyä myös !!! Ulkomailla jos mukana ei ole hotellin nimeä osoitetta. Tai voi hiihtää eksyksiin. Monet eksyy järven jäällä. Ei enää tiedä suunnista. Merikarttaa käyttäessä on helpompaa vaikka tosin saaristo on niin saman näköinen ettei usein tiedä menikö tästä jo vai ei. Vai onko tämä toinen. Aavikolla voi hiekkadyyni vaihtaa paikkaa hetkessä eli maisema vaihtuu . Siksi eksyy. Kuin lumimyrskyllä voi kinokset vyöryt muuttaa maisemaa. Joku suuntavaisto pitää olla !!! Umpihangessa kun hiihtää !!! Uudessa voi joutua virtaan erityisesti jokien suulla tai ulkomailla samoin . Virtaus vie hetkessä kauas siitä mistä meni veteen ihan sekunnissa. Vedessä liikkuu virtauksen mukana myös puita tukkeja oksia heiniä kuin kylmiä virtoja mikä voi viedä uimarin kuin vanhoja kalaverkkoja. Aamen. Vaarallista on jos ei opettele. Joten kartta on hyvä mutta kompassista ei niin tietoa kuin pitäisi. Navigaattorit on näyttänyt väärin kuin voi autolla eksyä. Entä kun ei olekaan sähköä miten pärjäät autossa kuutamolla. Nythän ihmiset elää sähköllä. Entä kun sitä ei ole. Et voi ladata mitään. Et katsoa nettiä. Miten pärjäät?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka osaatte niin mikä kompassi teillä on?
Minulla on 2, Suunnon peruskompsssi, toinen samantyyppinen halpis. Molemmat toimivat, mutta halvan magnetointi on heikompi, neulan asettuminen ottaa hieman enemmän aikaa, se ei ole ongelma, kun ei ole kiire ja asian tietää.
Pelkkä kartta riittää, en tarvitse sijainnin määrittämiseen tai reittivalintaan kompassia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tietoa miten kompassi toimii kuin lapsena sitä koulussa opetettu . Ei hajua miten se tietää missä on pohjoinen ja vaikka tietää niin mistä tietää missä sä olet. Jos olet pisteessä A ja kompassi näyttää johonkin suuntaan pohjoinen niin mihin menet sitten ?? Kartta on helppo kun on kuviot mutta nää ilman suunnat. Etelä rannikolla on helppoa mutta kun ollaan sisämaassa on jo suunnat sekaisin . Jopa junalla joutuu tappelemaan ilman suunnista usein . Missä sun mielestä on sun lähiössä etelä ??? No jos pyörit pitkään metsässä etkä seuraa maastomerkkejä niin kyllä sinne eksyy pyörimään siinä kuin keskikaupungilla missä joka alue näyttää samalta.
Kompassissa on magneettinen neula, joka asettuu maan magneettikentän suuntaisesti. Se kenttä ei vain ole tarkalleen pohjois-etelä suuntainen niin että kompassi näyttää useimmiten jonkin verran vinoon. Karttoihin on siksi merkitty sekä karttapohjoinen että neulapohjoinen. Ero on usein kumminkin niin pieni ettei sen takia pääse lyhyillä matkoilla eksymään vaikka käyttäisikin kompassin kanssa karttapohjoista.
Pilvisiä päiviä on paljon. Pohjois-pohjalainen ojitettu rämemetsä ja pilvinen päivä, ilman kompassia hirviporukan ajomiehet pyörii kuin pieru pussihousuissa. GPS temppuilee tuon tuosta.