Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko suunnistaa kartan ja kompassin avulla?

Vierailija
10.06.2025 |

Minä en enää muista miten kompassin kanssa suunnistetaan. Joskus ala-asteella se opetettiin. Siitäkin on jo lähes 40 vuotta.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa voi suunnistaa simpanssin avulla.

Ja kartalla Jakartalla.

Vierailija
42/75 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että olemme eri planeetalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän minä täällä vaahtoan ;)

Vierailija
44/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin ainakin nuorempana ja veikkaan, että tämä taito on kuin pyörällä ajaminen eli ei sitä unohda vaikka ensin onkin vähän haparointia ennen kuin vauhtiin pääsee.

Minun haaveeni (tosin ilmeisen toteutumaton sellainen) on osallistua jukolan viestiin, mutta ei kai siellä yksinään voi kaikkia osuuksia vetää. Ja vaikka voisikin niin tuossa(kin) olisi minusta just se juttu se yhdessä oleminen ja -tekeminen eli yksin se(kin) kokemus on vähän kumma ja turha.

Vierailija
45/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan hyvin. Olen käynyt iltarasteilla lukemattomia kertoja. Selkeissä maastoissa suunnistus onnistuu pelkän kartan avulla, siinä ei tarvi kompassia apuna. Vähemmän selkeissä on hyvä ottaa kompassisuunta tueksi. Mulla on Suunnon peukalokompassi.

Vierailija
46/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopulta aika vähän tarvitsee kompassia kun suunnistaa. Enemmän siinä mennään ihan kartalla. Poikkeuksena jos ei pysty mitään kiintopistettä ottamaan.

Silloinkin hyötyä on siitä, jos tietää missä on. Toki vaihtoehto on se, että lähtee kulkemaan kompassin mukaan esimerkiksi pohjoiseen, kunnes pystyy sijoittamaan itsensä tarkasti kartalle ja sieltä ottaa suunnan sinne minne pitää päästä tai menee polkuja/teitä pitkin.

Vierailija
47/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan hyvin. Olen käynyt iltarasteilla lukemattomia kertoja. Selkeissä maastoissa suunnistus onnistuu pelkän kartan avulla, siinä ei tarvi kompassia apuna. Vähemmän selkeissä on hyvä ottaa kompassisuunta tueksi. Mulla on Suunnon peukalokompassi.

Onko noloa osallistua vain niihin tapahtumiin, joissa on selkeä kartta ja pystyy suunnittelemaan reittinsä polkujen, teiden ja esimerkiksi rakennusten ja/tai kivien avulla vai miettiikö muut edes tällaisia?

Vierailija
48/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan, pärjään myös aika pitkälle pelkällä kartalla

Samoin. Kompassista tarkistan vain ilmansuunnat välillä ja kartan mukaan menen. En mitään suuntaa kompassilla ota. Aurinkoisena päivänä ei tarvi kompassia ollenkaan. Ja onhan se puhelimessakin.

Vierailija
49/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sitä on tullut tehtyä 60-luvun alussa, oppikoulun ekoilla luokilla. Ehkä taito ainakin palautusi melko nopeasti jos sitä yrittäisi, tai sitten ei...

Vierailija
50/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ole naisen löytänyt.

Vierailija
51/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompassin neula näyttää pohjoiseen ja kädessä oleva kompassi voi olla sinnepäin. Kompassin pyörylä asetetaan siihen ilmansuuntaan johon ollaan menossa, viiva? Ja kartasta näkee maaston muotoja ja teitä. Horisenko omiani.

Vierailija
52/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopulta aika vähän tarvitsee kompassia kun suunnistaa. Enemmän siinä mennään ihan kartalla. Poikkeuksena jos ei pysty mitään kiintopistettä ottamaan.

Ei metsässä pysty mitään kiintopisteitä käyttämään apuna. 

Osaan suunnistaa!

Aurinko on aika hyvä kiintopiste metsässäkin. Paitsi pilvisinä päivinä ja yöllä. Olen kateellinen niille, joilla on hyvä suuntavaisto osaavat kulkea metsissä ilman karttaa ja kompassia. Kai se on vähän niin kuin absoluuttinen sävelkorva tai joku muu taitos. Sellainen ei oikein ymmärrä, miten muut eivät muka osaa. 

Vaikkei aurinko paistaisi, etelän puolella kasvu on aina vahvempaa. Katso puun runkoja, jäkälä tai mitä rungon kyljessä kasvaakin on vahvempi etelän puolella. 

Vierailija
53/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilma niitäkin baarista kämpälle. Muualle tietä myöten, viittoja noudattaen. Esim. Viinijärvi 42

😂.  Lähelle tuolla osaa mutta viime kesänä luki viitassa Viinijärvi 2.  Mutta eipä sitä "keskustaa" löydetty missä olisi kauppa ollut eikä jääty arpomaan kun asuntovaunu oli perässä.  Olisi vielä jostakin pitänyt kait kääntyä.

Vierailija
54/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompassia osaan tietysti käyttää, mutt kun suunnistamisessa on kyettävä orientoitumaan ja ottamaan suunta jostain maan merkistä. Puista tai kalliosta, niin saatan suistua väärään.

Vierailija
55/75 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisiminen loppuu.

Vierailija
56/75 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko itse?

Vierailija
57/75 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät, että tämä on vain internet?

Vierailija
58/75 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meni aika smoothisti

Vierailija
59/75 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää meidät rauhaan!

Vierailija
60/75 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jokin aika sitten testailin taitojani, tulostelin muutaman karttasivun ja etsin maastosta mielenkiintoisia kohteita.

GPS-riippuvuudesta kannattaa pyrkiä eroon.

GPS:llä on helppo löytää jokin tietty piste, mutta todellista paikallismaaston tuntemista se ei kehitä, päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi