Mikä siinä on, että jotkut aina olettavat muiden sopeutuvan heidän aikatauluihinsa
Esimerkiksi kaikki tapaamiset ja vierailut ja kaikki muu pitää tapahtua aina kun heille sopii, ja jos joku heidän mielestään oikea aika tehdä jotain aika ei sovi jollekin toiselle, niin he eivät ole valmiita muuttamaan omia aikataulujaan, vaan sitten ei sitä aiottua asiaa tehdä.
Ja jos asiasta huomauttaa, niin sitten joko loukkaannutaan tai ihmetellään, että miten nyt joku ottaa nokkiinsa tällaisesta pikkuasiasta
Kommentit (16)
Mulla on suht tarkat aikataulut ja olen niistä jonkin verran valmis joustamaan ainoastaan pakosta tai erittäin läheisten ihmisten vuoksi. Koen että moni uupuu ja on kiireinen juuri siksi, että elämässä on kauheasti erilaista tekemistä, mutta ajanhallintaa ei ole. Jos aina joustaa aikatauluista, jostain pitää luopua tai sitten jonkun toisen pitää vuorostaan seuraavaksi joustaa. Mieluiten vain katkaisen kierteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikkien pitää sopeutua sun aikatauluihin? Tarjota iltapäiväkahvit yöllä klo 3 ja lähteä mökille saunomaan illalla klo 22 pienten lasten kanssa? Ja vaatekauppaan mennään yhdessä klo 19.50 juuri ennen sulkemisaikaa?
Jaa niin missä kohtaa vaadin muita sopeutumaan minun aikatauluihini? Taidat itse olla tyyppi, joka aina vaatii muita noudattamaan omia aikataulujaan, kun kerran noin otit nokkiisi tuosta aloitusviestistä
AP.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suht tarkat aikataulut ja olen niistä jonkin verran valmis joustamaan ainoastaan pakosta tai erittäin läheisten ihmisten vuoksi. Koen että moni uupuu ja on kiireinen juuri siksi, että elämässä on kauheasti erilaista tekemistä, mutta ajanhallintaa ei ole. Jos aina joustaa aikatauluista, jostain pitää luopua tai sitten jonkun toisen pitää vuorostaan seuraavaksi joustaa. Mieluiten vain katkaisen kierteen.
Mutta miksi katsot, että sinun aikataulusi vat tärkeämpiä ja niiden pitää mennä etusijalle muiden aikatauluihin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikkien pitää sopeutua sun aikatauluihin? Tarjota iltapäiväkahvit yöllä klo 3 ja lähteä mökille saunomaan illalla klo 22 pienten lasten kanssa? Ja vaatekauppaan mennään yhdessä klo 19.50 juuri ennen sulkemisaikaa?
Jaa niin missä kohtaa vaadin muita sopeutumaan minun aikatauluihini? Taidat itse olla tyyppi, joka aina vaatii muita noudattamaan omia aikataulujaan, kun kerran noin otit nokkiisi tuosta aloitusviestistä
AP.
Näinhän sinä itse kirjoitit:
niin he eivät ole valmiita muuttamaan omia aikataulujaan, vaan sitten ei sitä aiottua asiaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi katsot, että sinun aikataulusi vat tärkeämpiä ja niiden pitää mennä etusijalle muiden aikatauluihin verrattuna?
No tottakai minulle minun aikatauluni ovat tärkeämpiä. Jos ne eivät sovi muiden aikatauluihin, sitten ei tehdä niitä asioita. Elämässä pitää priorisoida. Kaikkien muiden menot eivät ole minulle kovin tärkeitä, koska kaikki ihmiset eivät ole minulle erityisen tärkeitä. Säästän energian ja jouston oikeasti merkityksellisille asioille ja ihmisille.
Siis en ihan tajunnut aloittajan ongelmaa. Kerrotko esimerkkejä.
Omasta mielestäni on itsestään selvää, että ihmisillä kullakin on omanlaisensa aikataulut. Osaltaan aikatauluja määrittävät työt, koulut, lomat, harrastukset ja vaikkapa välttämättömen juoksevien asioiden hoito. Kullakin on tarve lepoon, lempeen, ruokailuun, nukkumiseen yms. Miten muiden aikataulut nyt ovat sinua haitanneet? Sinullako ei ole aikatauluja ollenkaan, vai miksi haluat muiden sopeutuvan sinun aikatauluihisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Tästä "he eivät ole valmiita muuttamaan omia aikataulujaan" tulee fiilis, että heidän pitäisi sopeutua toisen (eli sinun) aikatauluun.
Kyllä tapaamisten sopiminen on välillä sovittelua, kun pitää hakea ajankohtaa joka sopii molemmille/kaikille osapuolille. Joillakin on niin aikataulutettu elämä, että asioista pitää sopia viikkoja etukäteen, toiset ovat aikatauluvapaammin eläviä ja voivat tehdä asioita hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni on itsestään selvää, että ihmisillä kullakin on omanlaisensa aikataulut. Osaltaan aikatauluja määrittävät työt, koulut, lomat, harrastukset ja vaikkapa välttämättömen juoksevien asioiden hoito. Kullakin on tarve lepoon, lempeen, ruokailuun, nukkumiseen yms. Miten muiden aikataulut nyt ovat sinua haitanneet? Sinullako ei ole aikatauluja ollenkaan, vai miksi haluat muiden sopeutuvan sinun aikatauluihisi?
No, siis esimerkiksi tällaista keskustelua kävin erään tallaisen henkilön kanssa, joka ei koskaan jousta omista aikatauluistaan Hän:"Nähdäänkö huomenna, mä voisin tulla yhdeltä käymään". Minä:"Tota, ei se nyt oikein sovi, mulla on muuta menoa, tavataanko joskus toiste" Hän:"No, ei sitten, jos huomenna yhdeltä ei kerran sovi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, siis esimerkiksi tällaista keskustelua kävin erään tallaisen henkilön kanssa, joka ei koskaan jousta omista aikatauluistaan Hän:"Nähdäänkö huomenna, mä voisin tulla yhdeltä käymään". Minä:"Tota, ei se nyt oikein sovi, mulla on muuta menoa, tavataanko joskus toiste" Hän:"No, ei sitten, jos huomenna yhdeltä ei kerran sovi."
Sitten te ette vain tapaa. Ei kai siinä mitään.
Tuo on mun tapa päästä eroon ei-toivotuista tapaamisista.
Mulla oli ystävä joka odotti kaiken pyörivän hänen aikataulun ja ongelmien ympärillä. Usein sovittiin tapaaminen hänen pyynnöstään kun tarvitsi apua milloin mihinkin asiaan tai sitten vaan kutsuin kahville, koska niin ystävät tekee ja hän esitti ystävää. Joka kerta järjesti aikaa hänelle vaikka olin joskus todella väsynyt, siivosin kotini ja hankin tarjottavaa koska halusin auttaa, hän sitten useimmiten viime hetkellä ilmoitti ettei nyt pääsekään tulemaan, kun on nukkunut huonosti, täytyy laittaa ruokaa tai on muuten vaan väsynyt... Ja siis sovittu päivää tai kahta aiemmin hänen toiveiden mukaan. Useimmiten soitti vain puhuakseen 30-60 min tauotta omista "ongelmistaan" ja valitti aivan kaikesta elämässään. Kun oli valmis ja saanut tarvitsemansa myötätunnon ja tullut kuulluksi, pahoitteli että täytyy lopettaa kun lapset riitelee tai täytyy laittaa ruokaa tai mitä ikinä.
Hän on työtön ja viettää päivät kotona ja minä yh-äiti ilman mitään tukiverkostoa kokoaikatyössä ja usein todella uupunut työn jälkeen, silti yritin auttaa ja kuunnella joka kerta.. kun tästä huomautin vuosien kulttua niin seurauksena kunnon marttyyrikiukkupotkuraivarit kuinka minun täytyy ymmärtää häntä ja hänellä vaikeaa.
Emme ole ystäviä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP.
Tästä "he eivät ole valmiita muuttamaan omia aikataulujaan" tulee fiilis, että heidän pitäisi sopeutua toisen (eli sinun) aikatauluun.
Kyllä tapaamisten sopiminen on välillä sovittelua, kun pitää hakea ajankohtaa joka sopii molemmille/kaikille osapuolille. Joillakin on niin aikataulutettu elämä, että asioista pitää sopia viikkoja etukäteen, tois
No tuota en kyllä ihan tajua, että joilakin on niin aikataulutettu elämä viikkoja eteenpäin, että mitään ei voi tehdä ex-tempore. Kamalan orjuuttavaa. Ja sitäpaitsi aina ei voi tietää, mitä tapahtuu. Entäs jos joku läheinen sairastuu, auto hajoaa, bussi ajaa ojaan, tulee jäätävä vatsatauti, ja niin edespäin mitä tahansa ja ihminen ei voi yhtään poiketa aikataulustaan.
Ei kenenkään tarvitse kaiken aikaa sopeutua toisten aikatauluihin, vaan siinäkin on sitten toimittava vastavuoroisesti. Ja jos jollekin kaverille joka tapaaminen on joka kerta, että "ei käy nyt eikä nyt eikä nyt," niin se jää sitten tekemättä se tapaaminen kokonaan. Ja itse asiassa tällaisen alituisesti kiireessä ja menossa olevan ihmisen kanssa ei niin mukavaa olekaan eli ei siinä paljoa menetäkään.
Ärsyttävämpää minusta kuitenkin on se, että joku ei kunnioita toisen aikaa yhtään. Vaikka olisi sovittu tapaaminen tai yhteinen meno tiettyyn aikaan, niin viivyttelee ja aikailee ja tulee tunnin tai kahden päästä tai hyvässä lykyssä ei ollenkaan, "kun tuli jotain muuta." Annetaan toisen odotella turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ystävä joka odotti kaiken pyörivän hänen aikataulun ja ongelmien ympärillä. Usein sovittiin tapaaminen hänen pyynnöstään kun tarvitsi apua milloin mihinkin asiaan tai sitten vaan kutsuin kahville, koska niin ystävät tekee ja hän esitti ystävää. Joka kerta järjesti aikaa hänelle vaikka olin joskus todella väsynyt, siivosin kotini ja hankin tarjottavaa koska halusin auttaa, hän sitten useimmiten viime hetkellä ilmoitti ettei nyt pääsekään tulemaan, kun on nukkunut huonosti, täytyy laittaa ruokaa tai on muuten vaan väsynyt... Ja siis sovittu päivää tai kahta aiemmin hänen toiveiden mukaan. Useimmiten soitti vain puhuakseen 30-60 min tauotta omista "ongelmistaan" ja valitti aivan kaikesta elämässään. Kun oli valmis ja saanut tarvitsemansa myötätunnon ja tullut kuulluksi, pahoitteli että täytyy lopettaa kun lapset riitelee tai täytyy laittaa ruokaa tai mitä ikinä.
Hän on työtön ja viettää pä
Onkohan nämä niitä sellaisia ihmisiä, jotka puhuu toisten puheen päälle, eikä koskaan kunnolla kuuntele, mitä toinen sanoo? Puhuu vaan koko ajan omista asioistaan.
On muuten yksi pahimmin rasittavista ihmistyypeistä.