Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä järjestyksessä Raamattu kannattaa lukea läpi?

Vierailija
10.06.2025 |

Ihan kannesta kanteen, siinä järjestyksessä kun ne kirjat on vai mitä?

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun lukeminen kuulu ihan yleissivistykseen, se on kuitenkin meidän kulttuurimme pohja!

Toki lukea voi, jotta tietää luulevaisten harhoista. Tosissaan ei johdonmukaisesti ajatteleva voi ottaa sitä sepitettä.

Jos Jeesus ei olisi totta, ei hänen vastustamisekseen nähtäisi niin paljoa vaivaa. 

Mutta jossain vaiheessa tulee niitä, jotka väittävät olevansa Kristus, mutta ovat eksyttäjiä. Susia lampaiden vaatteissa. Pitää myös varoa vääriä profeettoja, näistä löytyy hyviä paljastusvideoita netistä. Hakusanalla false prophets tulee esiin yllättäviä tv-saarnaajiakin. 

Vierailija
142/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahkoissa on ihmisvihaa ja lakivihaa kuin itse keksittyjä sääntöjä syntejä mitkä ei ole syntejä. Missä ei ole lakia siellä ei ole syntiäkään . Uusi testamentti.  Älä vihaa .  

Ei siellä sellaista käskyä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat vanhimmat Raamatun tekstit ja kuka ne on kääntänyt ja milloin?

Vierailija
144/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö relevantimipi kysymys olisi, että mikä versio ja millä kielellä kannattaa lukea? Tai kannattaisiko käyttää aika johkin toiseen teokseen.

Anyway, lukisin vanhan testamentin ensin. Ala-asteen opettaja aikanaan saarnasi Jeesuksesta sen verran runsaasti, että ei niitä juttuja enää.

Kuvaamataidon tunnilla maalattiin Golgatan ristejä ja äidinkielen tunnilla luettavassa kirjassa päähenkilö heräsi kolttosten jälkeen uskoon jne....

Jeesuksesta puhutaan jo VT:n puolella. Koko Raamattu kertoo Jeesuksesta. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona. Sana oli Jeesus. Jesaja mm ennustaa Emanuelista, Vapahtajasta. Vai mikä on oikea käännös, mutta Jeesukseen viittaa. 

Vierailija
145/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suositellut sukulaisille ja tuttaville Raamatun lukemisen aloittamista Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä. Se on lyhyt ja tiivistää hyvin evankeliumin sanoman. Tässä apuna voi käyttää Martti Lutherin kirjaa Luentoja Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä, jossa kirje käydään lause kerrallaan yksityiskohtaisesti läpi. Kirja sisältää myös paljon katolisen kirkon kritiikkiä, mutta ne kohdat voi jättää lukematta.

Sen jälkeen voi lukea esimerkiksi esimerkiksi Johanneksen evankeliumin. Myös psalmit ovat helppolukuisia runollisuutensa vuoksi. Raamatussa esiintyvät sukuluettelot voi  jättää välistä, ne ovat lähinnä siellä vain osoittamassa historiallisia sukulinjoja. 

Vanha testamentti kannattaa lukea vasta sitten, kun on muodostunut jonkinlainen selkeä kuva, mistä evankeliumissa on kyse. 

Lukemista helpottaa, kun tajuaa, että Raamattu kokonaisuudessan on veratus juutalaisista hääperinteestä. Tämän perinteen mukaan isä valitsee pojallee morsiammen ja lähettää poikansa kihlaamaan tämän. Tästä johtuen seurakuntaa nimitetään Kriatuksen morsiammeksi, jonka Poika tulee noutamaan Isänsä taloon, kun on aika on kypsä.

Vierailija
146/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Jeesus oli ihan oikea henkilö, tavallisen juutalaisen perheen yksi pojista, jota kotona vähän nolosteltiin sen touhotusten takia.

Eli ei missään tallissa neitsyestä syntynyt.

Vierailija
147/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka käyttäisi hakukonetta tiedon etsimiseen etkä kädettömänä vaatisi toisia tekemään työn puolestasi? Saattaisit oppia jtain hyödyllistä samalla.

Vierailija
148/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisin vanhasta testamentista, se on aika kiinnostava.

Vierailija
149/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen nuorena lukenut Maon punaisen kirjankin läpi.

Vierailija
150/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos Jeesus ei olisi totta, ei hänen vastustamisekseen nähtäisi niin paljoa vaivaa. " Niinpä. Ainoa uskonto jota pilkataan jatkuvasti on kristinusko. Sen sijaan naurettavia pakanauskontoja pidetään hienoina rauhan uskontoina ja ne esitetään hienoina erinteinä.

Vierailija
151/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka käyttäisi hakukonetta tiedon etsimiseen etkä kädettömänä vaatisi toisia tekemään työn puolestasi? Saattaisit oppia jtain hyödyllistä samalla.

Olen hakenut muualtakin, mutta tietoa kannattaa etsiä useammalta suunnalta. Mitä itse opit vastauksestasi, joka oli täysin turha?

Vierailija
152/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. (2. kor. 4: 2-4)

Itse asiassa,  Jeesus oli täydellinen Jumalan kuva, koska hän oli täynnä Jumalan Pyhää Henkeä. Me ihmiset olemme epätäydellisä Jumlan kuvia ja siksi meidän tulee pyrkiä olemaan täydellisiä, vaikka se on meille mahdotonta. 

"Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. Onhan kirjoitettu: Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." (1. Pietarin kirje 1: 15-16)

Vierailija
153/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suositellut sukulaisille ja tuttaville Raamatun lukemisen aloittamista Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä. Se on lyhyt ja tiivistää hyvin evankeliumin sanoman. Tässä apuna voi käyttää Martti Lutherin kirjaa Luentoja Johanneksen ensimmäisestä kirjeestä, jossa kirje käydään lause kerrallaan yksityiskohtaisesti läpi. Kirja sisältää myös paljon katolisen kirkon kritiikkiä, mutta ne kohdat voi jättää lukematta.

Sen jälkeen voi lukea esimerkiksi esimerkiksi Johanneksen evankeliumin. Myös psalmit ovat helppolukuisia runollisuutensa vuoksi. Raamatussa esiintyvät sukuluettelot voi  jättää välistä, ne ovat lähinnä siellä vain osoittamassa historiallisia sukulinjoja. 

Vanha testamentti kannattaa lukea vasta sitten, kun on muodostunut jonkinlainen selkeä kuva, mistä evankeliumissa on kyse. 

Lukemista helpottaa, kun tajuaa, että Raamattu kokonaisuudessan on veratus juutalaisista hääperinteestä. Tämän perinte

Jos haluaa selkeän kuvan evankeliumeista niin kannattaa Johannes jättää aivan viimeiseksi...

Ennemmin kannattaisi lähteä vanhimmasta ja lyhimmästä, eli Markuksesta, joka onkin suunnattu "kreikkalaisille", eli aivan uusille. 

Vierailija
154/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia te otatte veroja naisilta ja temppeliverot ja kymmenykset .  Naisilta.  

Vierailija
155/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestaortodoksihellari osaa taidon kiroa kristittyjä . 

Vierailija
156/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te verotatte naisia myös temppeliverolla kirkkovero.  

Vierailija
157/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korinttossa asui juutalaisia. 

Vierailija
158/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korinttossa oli myös kuin Kreikassa oli monia jumalia millä tienattiin rahaa Zeus artemis

Vierailija
159/169 |
10.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä et näe Jeesusta ristiin naulittuna nyt niin anna olla . 

Vierailija
160/169 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vähän rahan ahneet naisten vihaajat miksi te otatte naisilta .