Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemman henkilön kohtelu

Vierailija
10.06.2025 |

Sain kaksi bonuslapsenlasta poikani löytäessä uuden kumppanin.Ikää heillä on 16- ja 17- vuotta.16-vuotias poika on pahassa murrosiässä ja asiat ovat monasti hänen mielestään ehdottomasti tehtävä juuri kuinka hän sanoo.

Nyt tuli tilanne,jossa olin eri mieltä ja siitähän riemu repesi.Poika haukkui ja huusi minulle,nimitteli ja kirosi.Pyysin rauhoittumaan ja yritin perustella asiaa .Ei auttanut.Lopulta ajattelin,että nyt riittää.Olen itse sitä mieltä , että toista pitää kunnioittaa sen verran ,että tälläinen käytös ei käy.

Pojan mielestä en ole ansainnut hyvää kohtelua.Ilmeisesti vain hyvittely ja kaiken hyväksyminen kuuluu minun rooliini.

Oma lapsenlapseni on tässä perheessä 2- vuotias.Autan hoidossa usein ja tämä murrosikäinen on tottakai usein kotona kun olen siellä.En provosoi häntä yhtään mutta saan silti törkeää kohtelua.Pojan äiti ei puutu asiaan vaan sanoo että hoida itse asiaa.

Mitä olette mieltä? Pitääkö oikeasti ansaita jonkinlainen kunnioitus murrosikäisen silmissä jotta hän kohtisi minua reilusti.Näin poika perustelee käytöstään.Mielestäni myös nuoren tulee kohdella muita oikein.Neuvoja kaipaisin..

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä h@ tarve sulla on kasvattaa poikaa. Se ei kuulu sinulle. Jos haluat hoitaa 2 vuotiasta, poikasi kanssa sovitte pelisäännöt selviksi miten ja koska se onnistuu.

Vierailija
22/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä meillä mummulassa on koira,jolle 2-vuotias on allerginen.Siksi hoidan häntä hänen kodissaan.Puhuin nyt vakavasti pojan äidin kanssa että näin ei voi jatkua.Minulle tilanne on todella raskas ,samoin 2-vuotiaalle.Poikani yrittää parhaansa ,mutta ei voi liikaa ottaa roolia 16- vuotiaan kasvatukseen mikä on ihan oikein.

Pojalla on ollut ongelmia käytöksen osalta koulussa ja muutenkin .Käytös opettajia kohtaan on ollut ylimielistä ja asiaa on puitu paljon koulun ja vanhempien välillä.Ymmärrän ,että haasteita on ,mutta raskaalta tuntuu koska haluaisin auttaa poikaani  ja olla läsnä 2- vuotiaalle.

Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä ja meillä on ne vanhemman velvolliisuuden puuttua jos lapset ja nuoret perseilee. Oleellisinta nyt kuitenkin on se, että lapsella on turvallisia aikuisia ympärillä. Poikasi koettaa pestä kätensä tilanteesta ja jättää puolisonsa "yksin"? Ja sinusta se on oikein? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä meillä mummulassa on koira,jolle 2-vuotias on allerginen.Siksi hoidan häntä hänen kodissaan.Puhuin nyt vakavasti pojan äidin kanssa että näin ei voi jatkua.Minulle tilanne on todella raskas ,samoin 2-vuotiaalle.Poikani yrittää parhaansa ,mutta ei voi liikaa ottaa roolia 16- vuotiaan kasvatukseen mikä on ihan oikein.

Pojalla on ollut ongelmia käytöksen osalta koulussa ja muutenkin .Käytös opettajia kohtaan on ollut ylimielistä ja asiaa on puitu paljon koulun ja vanhempien välillä.Ymmärrän ,että haasteita on ,mutta raskaalta tuntuu koska haluaisin auttaa poikaani  ja olla läsnä 2- vuotiaalle.

"Poikani yrittää parhaansa ,mutta ei voi liikaa ottaa roolia 16- vuotiaan kasvatukseen mikä on ihan oikein."

Särähti nyt pahasti tämä lause. Hän otti koko paketin, ei hän voi vaan valita, että on läsnä ja saatavilla kun on kivaa. 

Vierailija
24/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teini tarvitsee oman turvallisen paikkansa missä olla ja runkata rauhassa ja tuskin haluaa siitä keskustella isomummun kanssa vaikka tämä kuvittelee ymmärtävänsä kaiken eikä enää koe häpeää mistään. 

Vierailija
25/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja tätä uusperhepaskaa...asukaa nyt erillään niin kauan, että ne lapset on lähteneet omilleen. 

Vierailija
26/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sanoisin, että tuossa tilanteessa pitää. Tämä poika tuskin on toivonut vanhempiensa eroa ja nyt hänen kotonaan häärää uusi äijä ja vielä taapero. Bonuslapsesi on ollut hankalimmassa iässä äitinsä alkaessa leikkiä taas uudestaan kotileikkejä. Syy ei ole sinun, mutta ei myöskään tämän pojan. Koita ajatella niin, ettei hänellä ollut siinä tilanteessa muitakaan, joille purkaa ärsyyntymistään siitä, että joku vieras ihminen tulee komentelemaan häntä hänen kotiinsa. Hän on vielä teini, sinä taas olet aikuinen. Voisitko enemmän ottaa tätä taaperoa sun luoksesi hoitoon ja antaa bonuslasten olla kotonaan rauhassa? 

Ei törkeää käytöstä tarvitse sietää tuossakaan tilanteessa, tuohan on ihan kummallista ajattelua. Teini on nimenomaan vaiheessa, jossa opitaan, miten toimitaan erilaisissa tilanteissa joita elämä tuo. Mitä tuo sinun mallisi opettaisi?

Vierailija
27/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli syyllistät poikasi puolisoa miten sinulla on raskasta. Ja miksi poikasi ei voi? Tiettävästi on hän on ihan aikuinen ihminen, jolla on niitä aikuisen velvollsiisuuksia, esim olla puolisonsa ja tämän lasten tukena. 

Vierailija
28/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teini mahdollisesti kateellinen, että nuoremmalla sisaruksella on huolehtiva isoäiti jos hänellä ei isovanhempia ole koskaan ollut? Ehkä hän oikeasti tahtoo tulla huomatuksi samalla tavalla kuin pienempi? Niin tai näin, muita ihmisiä ei nimitellä eikä haukuta, ihan riippumatta siitä ovatko 80- vai 28-vuotiaita.

Vierailija
29/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne teinit aina nykyään käyttäytyvät. Myös tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Ei mitään rajoja !!!!!! Kiusataan, huudellaan, heitetään lumipallolla...........eikä edes osuta !!! Kyl hävettää !!!!! Ja nykyvanhemmat eivät piittaa mitään. Antaa niiden riehuu.............se ei ole kivaa !!!!!!! Jos mul olis yksikin oma lapsi, ni, en antaisi niiden käyttäytyä miten sattuu,,vaan opettaisi heidät kunnioittamaan muita, etenkin vanhempia ja vammaisia ! Esim bussissa annetaan paikka vammaiselle, vanhukselle TAI naiselle. Itseään vanhemmalle. Eikös kotikasvatus ole tuttu näille penskoille ??? Muistelen omaa lapsuuttani.....silloin oli toki eri ajat........mut luulis niiden pätevän vieläkin !!!! Siin sen huomaa: nykyvanhempia ei kiinnosta omien lastensa tekemiset !!!!! Tehkööt, mitä lystäävät........

Vierailija
30/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katselisi råkänokkaa sekuntiakaan.

Sen teinin on pakko katsella äidin uutta puolisoa, uutta isovanhempaa ja vielä sitä taaperoakin. Siinä on teinin elämään vaikuttavia valintoja, joista kukaan ei ole kysynyt onko ok.

Ap voi vain arvella kuinka ulkopuoliseksi ja ylimääräiseksi teini tuntee tällä hetkellä itsensä.

Vierailija
31/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen teinin on pakko katsella äidin uutta puolisoa, uutta isovanhempaa ja vielä sitä taaperoakin. Siinä on teinin elämään vaikuttavia valintoja, joista kukaan ei ole kysynyt onko ok.

Ap voi vain arvella kuinka ulkopuoliseksi ja ylimääräiseksi teini tuntee tällä hetkellä itsensä.

Tee ap lasu. 

Vierailija
32/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse poikani haluttomuudesta osallistua vaan tämän 16-vuotiaan äidin ja oman isän toiveesta.Siksi poikani yrittää pysyä hyvissä ,neutraaleissa väleissä tämän nuoren kanssa.

Itse olen myös sitä mieltä,että ikä ei ole syy toisen kunnioittamiseen.Mutta jos asenne ja käytös on muitakin kuin minua kohtaan  tällaista ,niin kyse ei ole vain uhmakkuudesta minua kohtaan.Mielestäni murrosiällä on vahva osuus asiaan,mutta rajansa kaikella.En voi jatkaa näin ja tulla itku kurkussa joka kerta kotiini lapsenlapseni luota .

Vierailija
33/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi tai kaksi niin tulee se ero ja pääset pojasta. Näin SINÄ, poikasi ja tämän lapsi elätte onnellisina elämänne loppuun asti. 

Vierailija
34/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teini mahdollisesti kateellinen, että nuoremmalla sisaruksella on huolehtiva isoäiti jos hänellä ei isovanhempia ole koskaan ollut? Ehkä hän oikeasti tahtoo tulla huomatuksi samalla tavalla kuin pienempi? Niin tai näin, muita ihmisiä ei nimitellä eikä haukuta, ihan riippumatta siitä ovatko 80- vai 28-vuotiaita.

Mieti nyt vähän itsekin mikä teinin asema on perheessä, jossa on bonus sitä ja bonus tätä ja taapero. 

Vierailija
35/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse poikani haluttomuudesta osallistua vaan tämän 16-vuotiaan äidin ja oman isän toiveesta.Siksi poikani yrittää pysyä hyvissä ,neutraaleissa väleissä tämän nuoren kanssa.

Itse olen myös sitä mieltä,että ikä ei ole syy toisen kunnioittamiseen.Mutta jos asenne ja käytös on muitakin kuin minua kohtaan  tällaista ,niin kyse ei ole vain uhmakkuudesta minua kohtaan.Mielestäni murrosiällä on vahva osuus asiaan,mutta rajansa kaikella.En voi jatkaa näin ja tulla itku kurkussa joka kerta kotiini lapsenlapseni luota .

Tuntemani teinit viettävät mieluusti aikaa omassa huoneessaan. Monilla on  myös unirytmi näin kesäisin lähes päälaellaan. Miten ihmeessä edes kohtaat teiniä tuossa määrin, että itket päivittäin? 

Asutko lapsesi uusperheessä? Onko teinillä siellä omaa tilaa suljettavalla ovella? 

Vierailija
36/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin mikä teinin asema on perheessä, jossa on bonus sitä ja bonus tätä ja taapero. 

Niinpä. Pelkästään ydinperheeseen tupsahtanut taapero voi koetella teinin hermoja.

Vierailija
37/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja purat omaa pahaa oloasi pojan äitiin. Eiköhän perheessä nyt ole vähän isompia ongelmia kuin peruskäytöstavat. Jos sinulla ei ymmärräys (ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen) riitä perheen haasteisin ota pari askelta taakse päin. 

38/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sanoisin, että tuossa tilanteessa pitää. Tämä poika tuskin on toivonut vanhempiensa eroa ja nyt hänen kotonaan häärää uusi äijä ja vielä taapero. Bonuslapsesi on ollut hankalimmassa iässä äitinsä alkaessa leikkiä taas uudestaan kotileikkejä. Syy ei ole sinun, mutta ei myöskään tämän pojan. Koita ajatella niin, ettei hänellä ollut siinä tilanteessa muitakaan, joille purkaa ärsyyntymistään siitä, että joku vieras ihminen tulee komentelemaan häntä hänen kotiinsa. Hän on vielä teini, sinä taas olet aikuinen. Voisitko enemmän ottaa tätä taaperoa sun luoksesi hoitoon ja antaa bonuslasten olla kotonaan rauhassa? 

Ei törkeää käytöstä tarvitse sietää tuossakaan tilanteessa, tuohan on ihan kummallista ajattelua. Teini on nimenomaan vaiheessa, jossa opitaan, miten toimitaan erilaisissa tilanteissa joita elämä tuo. Mitä tuo sinun mallisi opettai

Minun mallini opettaa sen, että aikuisen tehtävä on ymmärtää teiniä, jonka elämän joku muu on tullut "pilaamaan". Onko tällä teinillä ollut ongelmia jo aiemminkin ja jos on, miksi ihmeessä siihen sotkuun piti vielä vauvakin hankkia? Miksei voitu odottaa muutamaa vuotta? Jos taas ongelmat ovat ilmestyneet vasta äidin uuden parisuhteen tai yhteisen lapsen syntymän jälkeen, pitäisi siitäkin ymmärtää, että pojalla ei ole kotonaan nyt kaikki ok. Jokin tässä uudessa kuviossa hiertää nyt teiniä ja hänen pitäisi ainakin saada jotain keskusteluapua tilanteeseensa. Jotain muuta kuin syyttelyä ja muuta negatiivista palautetta. Ei ole kenenkään edun mukaista, että hän joutuu räjähtelemään, koska kukaan ei - ainakaan tuntuu siltä - välitä tippaakaan siitä, miltä hänestä itsestään koko uusperhehärdelli tuntuu. Ja voihan hänellä olla muitakin hankaluuksia elämässään kuin mutsin uusi äijä, näiden lapsi ja bonusmummo, joma on monesti pojan kotona. Mahtaakohan pojan isä olla kuvioissa mukana? Mitä ilmeisimmin senparemmin isän kuin äidin puolenkaan isovanhemmat eivät ole. Tai ainakin niin ap jo kertoikin, ettei  muita isovanhempia ole kuviiossa mukana. 

Vierailija
39/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja. Olet todella oksettava. Tekstistäsi paistaa läpi todella voimakas puolueellisuus. Mm puhut, että minun OMA lapsenlapseni. 

Sinä et voi valita rusinoita pullasta. Se poika on myös nyt sinun lapsenlapsesi. Ei biologisesti, mutta osana pakettia. Et saa häntä pois kuvioista. Se on hänen kotinsa ja se sinun OMA lapsenlapsi on hänen siskonsa. 

Muuta asennettasi tai pysy pois perheen kodista. 

Voit myös luopua koirasta, niin voit viedä OMAN lapsenlapsesi kotiisi. 

Vierailija
40/52 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee ap lasu. 

Niin, näitä hankalia nuoria annetaan jopa huostaan sen uuden onnen tieltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä