Peth testeissä näkyy kaikki juominen viim. 4 viikon ajalta
Ja työnantaja itse päättää mikä on se raja-arvo, mikä on työnantajan mielestä. Jos viikonloppuna joit ruoan kanssa joit lasillisen, pari ruoan kanssa se on ok.
Mutta jos joit pullollisen viiniä illalla niin se jo ylittää raja-arvot. Työnantaja siis kyttää joitko humaltuaksesi vai et. Mitään kevyitä päivä/iltakännejä ei voi enää ottaa esim jussina, 4 viikon kuluttua näkyy että on juotu humalahakuisesti!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt jo hoitoon tuon jankutuksenne kanssa. Fakta on se, että yksittäisestä testistä ei kukaan joudu hankaluuksiin. Ja jos ei seuraavaan testiin mennessä pysty olemaan juomatta, niin kyllähän se jo kertoo jonkinasteisesta alkoholiongelmasta.
Ja ihan turha tulla vähättelemään alkoholiongelmia. Tässä maassa kymmenet tuhannet ihmiset juovat aivan liikaa ja pilaavat sillä elämänsä. Mitä aiemmin ongelmaan pystytään puuttumaan, sen tehokkaammin se voidaan hoitaa. Jos ehtii rappiolle asti, siinä ei voita kukaan ja kuiville pääsy on äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Mutta työnantajallehan se ei kuulu sitten pätkääkään, onko ihmisellä alkoholiongelma jonkun määritelmän mukaan, ellei se vaikuta työntekoon. Ja usein se ei vaikuta. Itsekin kun olin sinkkuna, tuli baareissa istuttua muutamalla harva se ilta, ja monet kovat tekijät samasta tiimistä otti enemmänkin. Töissä ei olleet koskaan kännissä eikä krapuloissa, ja työt hoitui hyvin. Ei silloin kuulu työntekijälle ollenkaan se juominen. On yksityiselämän oma valinta, jos esim. haluaa suurkuluttaa alkoholia, ja tällainen valinta pitää saada tehdä ilman että kukaan siihen puuttuu niin kauan kuin työt hoituu. Ja apua alkoholiongelmiin sitten vasta, jos ihminen sitä haluaa.
Kummallista Orwellismia tämä, ja pöyristyttävää, että ihmiset olisi tuosta vaan hyväksymässä tällaisen lääketieteellisen yksityiselämän vakoilun. Pian ne laittaa kokeita, jotka näyttää syötkö tarpeeksi terveellisesti, liikutko tarpeeksi, nukutko tarpeeksi, ja alkaa kyyläämään näitäkin, jos tällainen hyväksytään.
Ei kaikki juominen näy neljää viikkoa vaan 2 - 4 viikkoa. Toisekseen aikamoinen juoppo saa olla, että raja-arvo ylittyy. Minulle tehtiin tuo testi niin etten tiennyt ja raja-arvoon oli pitkä matka, vaikka olin kyllä juonut edeltävän kuukauden aikana humalahakuisesti.
"Eli käyttösi on ongelmallista?"
Viimeiseen 8 vuoteen en ole juonut alkoholia lainkaan. Mutta kyse on periaatteesta. En hyväksy tuollaista kyttäämistä.
On mulla ollut sellainenkin aika, jolloin tosiaan join kaikkia suosituksia enemmän, noin 50-70 annosta viikossa. Mutta mielenkiintoista kyllä, olin silloin ylistetty kova työntekijä. Sain tunnustuksia ja minua arvostettiin. Ja niin kauan kuin työsuoritukseen ei vaikuta, ei kyllä kuulu minusta työnantajalle pätkääkään, vaikka iltaisin ja/tai viikonloppuisin tissuttelisi tai vaikka ryyppäisi kovemminkin kunhan ei ole kännissä tai työsuoritusta häiritsevässä krapulassa töissä. Itse en koskaan silloin kosteina sinkkuvuosinakaan ollut alkoholin takia pois töistä, tai promilleissa tai selkeässä krapulassa töissä.
"Sinulla ei ehkä ole ongelmaa alkoholin kanssa, mutta todella monella kyllä on. Omassa työpaikassa tietyt tyypit on toistuvasti poissa milloin milläkin verrukkeella, mutta heistä näkee (ja usein myös haistaa) kyllä kilometrien päähän mikä on todellinen syy. Olen nähnyt ihmisiä selkeästi päihtyneenäkin töissä, useammin krapulaisina kylläkin."
Ei kukaan vastusta sitä, etteikö töissä kännissä tai toimintakykyä haittaavassa krapulassa olemiseen puututtaisiin. Tai epäilyttäviin "oksennustauti"-poissaoloihin. Näihin on saanut aina puuttua, koska ne vaikuttavat suoraan työsuoritukseen. Tämä peth-testi vaan on siitä ongelmallinen, että se kyttää niidenkin ihmisten vapaa-aikaa, jotka hoitavat työnsä moitteettomasti eikä ole alkoholiperäisiä poissaoloja koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti alkoholisteja.
Ei ole. Pieni määrä ihmisiä kuluttaa lähes kaiken alkoholin.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt jo hoitoon tuon jankutuksenne kanssa. Fakta on se, että yksittäisestä testistä ei kukaan joudu hankaluuksiin. Ja jos ei seuraavaan testiin mennessä pysty olemaan juomatta, niin kyllähän se jo kertoo jonkinasteisesta alkoholiongelmasta.
Ja ihan turha tulla vähättelemään alkoholiongelmia. Tässä maassa kymmenet tuhannet ihmiset juovat aivan liikaa ja pilaavat sillä elämänsä. Mitä aiemmin ongelmaan pystytään puuttumaan, sen tehokkaammin se voidaan hoitaa. Jos ehtii rappiolle asti, siinä ei voita kukaan ja kuiville pääsy on äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
millä tavalla se voidaan hoitaa? Ei nää tämmöset jotka tästä asiasta kirjoittelee ole enää sievästi juovia. Kyllä näillä menee humalahakuisesti enemmän tai vähemmän.
Mutta kun ei henkilö hoitamalla kuntoon tule. Toki voi olla hetken aikaa juomatta, mutta sen juomattomuuden pitää lähteä henkilöstä itsestään. Oma motivaatio, että haluaa lopettaa, sitä se vaatii.
Hah, eli aika iso osa suomalaisista tulee saamaan potkut.. Viikonloppuryyppäys kun on suomalaiselle melko normaalia.
Baarien ahdinko sen kuin vaan syvenee, kun ei ihmiset uskalla enää lähteä juhlimaan edes vapaa-ajalla.
Tämähän on oikeasti melko hulvatonta!