Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helsinkiläiset puhuvat niin kummallisesti, luonnottomalla äänellä? Muotijuttu? ev

Vierailija
23.03.2007 |

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vaikkapa savolaisilla

Vierailija
22/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisistä suuri osa on muualta muuttaneita, myös sieltä Savosta.

Täällä on enemmän asuntoja, autoja, syntyneitä vauvoja, leikkipuistoja, kauppoja, mielenterveysongelmia, hautakiviä ja leffateattereita.

Miksi? Koska täällä on enemmän ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeälistani alkaakin kasvaa kumman pitkäksi, kun joudun anelemaan anteeksiantoa vähän joka asiassa: Olen huono ihminen, koska a) imetin lastani pitkään b) en jätä lastani autoon yksin kauppareissun ajaksi ja c) olen syntyperäinen helsinkiläinen. Mitä tästä voikaan päätellä? Kateutta? Aina samat keskustelut, aihe vaan muuttuu.

Niin ja muuten, olen huomannut yhden asian: Pahimmat slanginvääntäjät ei todellakaan ole syntyperäisiä helsinkiläisiä vaan teitä, jotka olette muuttaneet sieltä jumalan selän takaa ja yritätte sitten teeskennellä olevanne niin helsinkiläistä että. Mutta mitä sitten? Ei häiritse, koska olen SUVAITSEVAINEN. Helsinki opettaa ymmärtämään erilaisuutta.

Miksi muuten helsinkiläiset ovat niin suuri ongelma muille? Aina kun käyn jossain vähän kauempana, niin saan kuulla sitä virttä kuinka " Helsinkin on kamala paikka" ... Mikä oikeus heillä siihen on? En minäkään heidän asuinpaikkaa arvostele.

Vierailija
24/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pakko vain purkaa tämä asia jossain (eli täällä). Eli helsinkiläiset: PUHUKAA NORMAALISTI, KUULOSTATTE NAURETTAVILTA. Kiitos, jo helpotti.

ap

Ja pakko sanoa että kyllä tietyt murteen esim. savonmurre on ihan tosi koomisen kuuloista. Tosin ei tulis mieleenkään ruveta vaatimaan savolaiselta oman puhetavan ja murteen kieltämistä.

Vierailija
25/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset eivät itse ilmeisesti huomaa, miten narisevat ja honottavat. Murre on tosiaan ihan eri asia kuin puhevika, joka vieläpä saadaan aikaiseksi ihan tarkoituksella.

Vierailija
26/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi savolaiset viäntävät ja kiäntävät (vai miksi sitä mennöö, tulloo - puhetta kutsutaankaan...), eivätkä puhu normaalisti? Intonaatio on savossa outo, varmaan tarkoituksella hommattu. Eihän kukaan nyt luonnostaan sillä tavalla venyttele sanoja ja lisää kaksoiskonsonantteja?

Se, että stadilaiset nuoret oppivat tietyn puhetyylin, on tietysti ihan yhtä keinotekoista kuin savolaisten epäaito mongerrus.. Mieheni täti ärsyttään, hän ei osaa puhua normaalisti vaan teennäisesti vääntää savoa, liekö siellä Kuopiossa se on ihmisten mielestä hienompaa ja siksi ne kuopiolaiset yrittää kaikki jäljitellä sitä puhetyyliä?

Vierailija
27/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten korvaa riipii se " kiekaisu" , nouseva intonaatio joka jumalan lauseen päätteeksi.

Ne, jotka ovat katselleet esim. Kotikatua, tunnistavat tämän kauhean puhetyylin käyttäjäksi sen Tuulin, jota Anni Sinnemäen tytär näyttelee.

Kerrassaan sietämättömän kuuloista!

Vierailija
28/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä mä puhun ihan tavallisesti. Jos se jotain häiritsee, niin ei voi mitään. Mä en tykkää kaikista murteista, jotkut murteet on jopa ruman kuuloisia, en kuitenkaan ota ongelmaa siitä.

Ihanaa olla helsinkiläinen, nyt varsinkin kevällä ja kesäkin tulossa. Lähdenpä kuuntelemaan sitä honotusta tonne ulos :)

Vierailija
29/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näkee loma-aikoina. Minne muualle päin on niin tiet ruuhkautuneet esim. joulunalla kuin Helsinki-Savo tieosuuksilla? Toinen missä sen huomaa, on kerrostalojen ovien sukunimistä. Kamalasti -einen -loppusia.

Tuo honotus on ihan sitä varten kehitetty, että se savonmurre saadaan puheesta piiloon.

Vierailija
30/30 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meri lähellä, elävä kaupunki, upea luonto, kansainvälisin ja isoin kaupunkin Suomen kaupungeista.

Enpä muuttaisi Suomessa mihinkään täältä.

" Honotus" ei häiritse, koska olen kasvanut tähän puhetapaan sisään vauvasta alkaen. Sen sijaan savonmurre kuulostaa kamalalta korvissani ja ihmettelen, miten joku voi asua savossa... Mielikuvissani savo on täynnä haisevia soita, pieniä mutaisia järviä, lyhyenläntiä rumia ihmisiä, hyttysiä, takana päin puhumista, kieroutta jne... Täytyisi varmaan tehdä asenteen parannuksen vuoksi kiertomatka savoon tänä kesänä, mutta ei oikein houkuttele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi