Mikä olisi laadukas ulkoilutakki?
Ihan ulkoliikuntaan pohdin, nyt mietin esim. Icepeak, Luhta tai Helly Hansen.
Onko kokemuksia ja mitä mielikuvia herättää?
Kommentit (15)
Saa ehdottaa muitakin merkkejä. Kävelyä, retkeilyä, suunnistusta enimmäkseen harrastan. Satunnaisesti harrastepesäpallo, jossa nyt syksystä saa olla jo kunnon takki. Vesisadetta saisi pitää, mutta ei saa olla sellainen hiostava, joka kastuu sisältäpäin.
Liikuntaharrastuksessa varmaankin on tärkeintä, mikä itselle mallin ja ominaisuuksiensa puolesta sopii.
Näin ihan etäältä sanoisin, että nuo mainitsemasi merkit herättävät mielikuvan ns. junttityylistä, mutta se ei toki oikeasti haittaa.
En löytänyt googlettamalla Monclerin urheilutakkeja. Ainakin Stockan kuvaston takit olivat mielestäni rumia.
Ohoo, katsoin lisää noita Monclereita ja aivan käsittämätön hinta noilla, kun itse juuri mietin, että kukahan noitakin huolii. Sori. Muotia siis ilmeisesti. En siis tarkoittanut kysymyksellä, että mikä on kallein takki, vaan että mikä olisi laadukkain takki monipuoliseen urheiluun säähän kuin säähän. Mielellään sellainen, mikä menisi kesällä tuulessa ja talvipakkasessa myös, kun laittaa fleecen alle.
Ei pelkkä takki, vaan
-pusakka
farmarihousut
-purjehduskengät
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkä takki, vaan
-pusakka
farmarihousut
-purjehduskengät
Todella nuorekas yhdistelmä!
Kannattaa ostaa takki käyttötarkoituksen ja ominaisuuksien, eikä merkin mukaan. Kuinka hyvin sen pitää kestää sadetta? Miten lämmin sen täytyy olla? Pitääkö sen pakkauta pieneen tilaan? Paljonko taskuja? Millainen vuori? Onko väri arka likaantumaan? Jne.
Vierailija kirjoitti:
Ohoo, katsoin lisää noita Monclereita ja aivan käsittämätön hinta noilla, kun itse juuri mietin, että kukahan noitakin huolii. Sori. Muotia siis ilmeisesti. En siis tarkoittanut kysymyksellä, että mikä on kallein takki, vaan että mikä olisi laadukkain takki monipuoliseen urheiluun säähän kuin säähän. Mielellään sellainen, mikä menisi kesällä tuulessa ja talvipakkasessa myös, kun laittaa fleecen alle.
Mä käytän pääasiassa Haglöfsin goretex-kuoritakkia, lähes läpi vuoden. Kesällä sateella ulkoillessa koiran kanssa, syksyllä sienestäessä laitan pitkähihaisen t-paidan alle ja pitkälle syksyyn vielä kun on pikkuisen pakkasen puolella pyöräilen noin. Sit 0- -15 käytän pyöräillessä sen alla fleeceä, ja sit kun menee kylmemmäksi niin siirryn toppatakkiin. Koiran kanssa vähän lämpimämpää alle aiemmin, fleece nollakelillä ja melko pienellä pakkasella laitan sinne kevytuntuvatakin tai eristävän mimic-takin alle, samoin lasketellessa, mitta kun painuu alle kymmeneen pakkaselle, siirryn noissa lajeissa toppatakkiin. Eli on mulla useampi takki, mutta perusvaate on kuoritakki, ja siihen yhdistetään tarpeen mukaan alle sopivia vaatteita. Varmaan kovemmillakin pakkasilla sillä pärjäisi, jos pakko olisi, lisää välikerroksia vain.
R-collection kannattaa myös vilkaista.
Kiitos. Tämä kuulostaa oikealta ja näyttää hyvältä. Eli tämän tyyppistä nimenomaan etsin.
No nyt kysymys, että miten Haglöfs eroaa merkkinä vaikkapa Haltista tai Helly Hansenista?
Onko kalliimman hinnan takana vain brändi, vai onko oikesti laadukkaampaa materiaalia jne.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tämä kuulostaa oikealta ja näyttää hyvältä. Eli tämän tyyppistä nimenomaan etsin.
No nyt kysymys, että miten Haglöfs eroaa merkkinä vaikkapa Haltista tai Helly Hansenista?
Onko kalliimman hinnan takana vain brändi, vai onko oikesti laadukkaampaa materiaalia jne.
Mulle sopii mitoituksen takia parhaiten, ja hupussa on hyvät säädöt. Aiemmin oon käyttänyt Haltia, mut sen laatu on huonontunut aika paljon viimeisen 10 v aikana. HHssa on mulle aina liian lyhyet hihat, ja pyöräily vaatii pitkän helman takana. Haglöfsin GTX vesipilariarvo on mun takissa 25000, eli kestää tosi ison sateen, ja suoja pysyy hyvänä pitkään myös olkapäillä, mistä muut alkaa nopeasti vuotiaan, kun käytän paljon reppua, jonka hihnat tietysti kuluttaa niitä olkapäitä.
Didriksons on hyvä. Minulla on takki, jossa on 100% vedenpitävyys. Takki on hengittävä, eli ei ole selkä märkänä. Paras takki ikinä. Maksoi 180€, mutta on ollut hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
No Haglöfs on retkeily/vuoristomerkki ja Helly Hansen on purjehdusmerkki. Molemmat tekevät laatutavaraa, mutta imago on vähän erilainen ja toki sitten tuotteiden suunnitteluideologia. Molemmilta löytyy myös yleiskäyttöistä "kaupunkimallistoa".
Halti on sitten valitettavasti huomattavasti heikompilaatuinen kilpailija näille ja tuotteet on suunniteltu lähinnä marketeissa koirankusettajille myytäväksi. Siihen ne kyllä varmaan soveltuvat ihan hyvin, mutta silloin niistä ei mielestäni pitäisi pyytää oikeiden ulkoilutuotteiden hintoja.
Stone Islandilt ja Monclerilt löytyy laatuu.