Yle: Kaikkein tavallisin suomalainen perintö on noin 15 000 euron arvoinen.
15 000 koko elinikäinen kerrytetty omaisuus. Kaksilapsisella tuosta tuplat, mutta 30 000 on todella pieni potti. Samaan aikaan täällä valitetaan rikkaista ja vaaditaan verotusta kovemmalle. Eipä ihmisillä sitä varallisuutta todellakaan ole, ei ole mitä verottaa.
Kommentit (55)
Voisin väittää, että tavallisinta perintöä ei jaeta yhdelle tai kahdelle. Vaikka AP aloituksessaan virheellisesti niin kuvitteleekin.
Tämä nykyajan lisääntymätön sukupolvi ei ihan vielä ole siinä iässä, että kukaan heitä olisi suuressa mittakaavassa perimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli pieni järkytys lukea, että monien perintö on niin pieni ettei sitä tarvitse edes verottaa.
Tai että verot on tyyliin 5000€.
Onhan se surullista, että kokonainen ihmiselämä eletty eikä sen enempää jää käteen kuin yhden kuukausipalkan verran.
Eihän siinä ole mitään surullista. Miksi pitäisi edes jättää mitään?
Kyllä minä ainakin haluan turvata oman lapseni tulevaisuuden myös materiaalisesti. Hyvillä muistoilla ei makseta ruokakaupassa.
Mitä sitä turhaa kun luontokin on paskottu.
Luonto paskotaan narsistisen hedonistisella mulle heti tänne kaikki koska minä haluan -asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Voisin väittää, että tavallisinta perintöä ei jaeta yhdelle tai kahdelle. Vaikka AP aloituksessaan virheellisesti niin kuvitteleekin.
Tämä nykyajan lisääntymätön sukupolvi ei ihan vielä ole siinä iässä, että kukaan heitä olisi suuressa mittakaavassa perimässä.
Olen 70 -luvulla syntynyt. Vanhempani ovat suuria ikäluokkia eli nyt 70 -80 -vuotiaita, juuri heitä, joita nyt haudataan. Ei minun ikäluokassani tehty isoja perheitä. lapsia oli 1-2. -ap
Mun isoäidin lapsettomalta siskolta jäi n 60000 euro perintö 93v. Perin siitä puolet ja se auttoi mua pitkälle, kun olin juuri jäänyt totaaliyksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistotutkijan mielestä iso perintö on ongelma. Puhdasta kateutta. Jos isot perinnöt varastetaan vasemmiston toimesta valtiolle, niin ainoa seuraus siitä olisi vielä yksi syy lisää olla tekemättä mitään. Vai luuletteko, että noiden rahojen varastaminen vaikuttaisi köyhiin millään tavalla?
En tiedä ongelmasta, mutta perintö on kyllä parasta verotettavaa rahaa.
Muun tulon eteen on joutunut tekemään töitä tai ottamaan riskejä, mutta perintöön ei ole tarvinnut pistää tikkua ristiin, eikä perinnön jättänyt sitä rahaa enää tarvitse.
Ongelma on tietenkin se, että jos perintö on vaikkapa kiinteistö ja vielä sellainen, jossa leski asuu, voi joutua maksamaan veroja, vaikka ei saisi euroakaan rahaa vuosikymmeniin.
jos kuolen ennen puolisoani, niin kaikkihan jää hänelle ja sama toisin päin, jos hän kuolee niin kaikki jää minulle, talo, mökki, autot+raha ja irtain.... kyllä se ylittää moninkerroin tuon 'normaali'määrän josta tuossa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Joko kädet syyhyää?
Tatuointiin aika varattu samoin hiuspidennyksiin, matkoja kattelen ja autokaupoille pitäs lähtee haahuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistotutkijan mielestä iso perintö on ongelma. Puhdasta kateutta. Jos isot perinnöt varastetaan vasemmiston toimesta valtiolle, niin ainoa seuraus siitä olisi vielä yksi syy lisää olla tekemättä mitään. Vai luuletteko, että noiden rahojen varastaminen vaikuttaisi köyhiin millään tavalla?
Muun tulon eteen on joutunut tekemään töitä tai ottamaan riskejä, mutta perintöön ei ole tarvinnut pistää tikkua ristiin, eikä perinnön jättänyt sitä rahaa enää tarvitse.
Ongelma on tietenkin se, että jos perintö on vaikkapa kiinteistö ja vielä sellainen, jossa leski asuu, voi joutua maksamaan veroja, vaikka ei saisi euroakaan rahaa vuosikymmeniin.
Miksi minun maallinen omaisuuteni pitäisi kuulua muille kuin omalle lapselleni? Mikä se sellainen oikeus on toisen perheen rahoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni oli pieni järkytys lukea, että monien perintö on niin pieni ettei sitä tarvitse edes verottaa.
Onhan se surullista, että kokonainen ihmiselämä eletty eikä sen enempää jää käteen kuin yhden kuukausipalkan verran.
Eihän siinä ole mitään surullista. Miksi pitäisi edes jättää mitään?
Kyllä minä ainakin haluan turvata oman lapseni tulevaisuuden myös materiaalisesti. Hyvillä muistoilla ei makseta ruokakaupassa.
Ei lapsia tueta perintöä jättämällä. Ehkä nuokin perinnöt ovat pieniä, kun niiden jättäjä on jo eläessään antanut jälkipolville omaisuuttaan.
Tosiaan maaseudulla talo vaikka neljään osaan jaettuna ei kalliimpi ole, ja mökki on ehkä annettu jo aiemmin. Eli ihan normaaleja perintöjä nuo on.
Lisäksi pitää huomioida, että nuo ei ole nykyihmisen keskivertovarallisuuksia, vaan kuolleiden ihmisten jättämiä. Eli esim 90-vuotiaiden. Nuoremmilla on enemmän varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70 -luvulla syntynyt. Vanhempani ovat suuria ikäluokkia eli nyt 70 -80 -vuotiaita, juuri heitä, joita nyt haudataan. Ei minun ikäluokassani tehty isoja perheitä. lapsia oli 1-2. -ap
Keskimäärin Suomessa kuollaan kuitenkin yli 80-vuotiaina, joten suuret ikäluokat eivät ihan vielä ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu paljolti asuntojen arvojen romahduksesta yhtään pienemmilä paikkakunnilla ja maalla.
Omaisuutta on kyllä aikanaan ollut mutta sen arvo on sulanut.
Ei ihme ettei varallisuutta kerry. Varmaan 1 % ihmisistä saa ison perinnön. Ja heille tietysti pitää saada perintövero pois.
kaverini sai isältään perintöä 30 000 e ja veljeltään 50 000 e, silti pihi kun mikä, mihinkään ei tuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kuolen ennen puolisoani, niin kaikkihan jää hänelle ja sama toisin päin, jos hän kuolee niin kaikki jää minulle, talo, mökki, autot+raha ja irtain.... kyllä se ylittää moninkerroin tuon 'normaali'määrän josta tuossa puhutaan.
Ja sulle tulee yllätyksenä, että vaikka heterous on tavallisin seksuaalinen suuntautuminen, niin on paljon myös homoja?
Ei tarvi hieroa niitä kaikkien naamaan, vaikka pride-kuukausi onkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus on varastamista, perintörahat ovat selvinneet jo monista ryöstöistä. Jotkut uhraavat tienistejään säästämiseen hetkellisen mielihalun tyydytyksen sijaan. Siitä vasemmistoideologia rankaisee. Syö heti kaikki karkit ja ala sen jälkeen vaatimaan itselle muidenkin karkkeja, se on oikeudenmukaista👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun maallinen omaisuuteni pitäisi kuulua muille kuin omalle lapselleni? Mikä se sellainen oikeus on toisen perheen rahoihin?
Ei miksikään. Mutta jos tuolle linjalle lähdetään, niin miksi sinun tienaamasta palkkatulosta olisi senttiäkään kuulunut yhtään kenellekään muulle kuin sinulle? Mikä se sellainen oikeus on toisen ihmisen rahoihin?
Pointtina on nimenomaan se, että koska veroja joudutaan kantamaan, niin tällainen ylimääräinen ja ilman omaa ansiota tuleva raha on ihan hyvä kohde verotettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
kaverini sai isältään perintöä 30 000 e ja veljeltään 50 000 e, silti pihi kun mikä, mihinkään ei tuhlaa.
Moni ajattelee, että perintö on meillä tullakseen siirrettäväksi omille lapsillemme kasvatettuna entisestään. Se on se vanha tapa miten suvut vaurastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleehan siitä porukkaa kaikenikäisistä mutta sanoisin että kaikista eniten sellaisia, jotka ovat syntyneet vuosina 1925-1940.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on surullista, jos on itse käyttänyt rahansa?
-eri
Vierailija kirjoitti:
eipä noista tuhlailuun olekaan, mulla on pankissa reilut 83 000 ja tunnen itseni persaukiseksi...ostan kyllä mitä mieli tekee.
Se on aika optimistinen arvio siitä 70- luvun valesokkelitalosta keskellä erämaata.