Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsatautia Karhunkierroksella, MITEN

Vierailija
09.06.2025 |

Miten ihmeessä ihmiset menee norossa vaeltamaan? Onko se joku Tiktok-haaste, että hanki noro ja mene Karhunkierrokselle?

Mistä niitä kipeitä ihmisiä oikein sikiää?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentää tässä se, että sairastuneet on juuri vaeltajia ja jotka olleet siellä vaeltamassa. Kuitenkin useimmat vaeltajat yöpyvät lähistöllä hotellissa tai vastaavassa vaellusta edeltävän yön ja vaelluksen jälkeisen yön, käyvät alueen ruokakaupassa, hotellin yleisessä saunassa, ravintolan terassilla oluella jne. Miksi näiden vaelluskohteiden lähistöltä ei ole tullut ilmoituksia sairastuneista ei vaelluksilla olleista, eli siis muista turisteista? Karhunkierroksella kävijäthän käy Rukalla käytännössä kaikki. Ja Ukk:ssa vaeltavat useimmat Saariselällä tai Kiilopäällä. 

Vierailija
42/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo poronraadon tms raadon saastuttamaa purovettä, niin toki siitä sairastuu vatsatautiin. Mutta ei kai se noro silloin ole vaan joku vatsataudin aiheuttava bakteeri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessassa ei ole käsienpesupaikkaa, kun on ulkohuussi. Jos on noroa liikkeellä,se tarttuu äärimmäisen herkästi esim.ovenkahvasta. Ikävä puoli on se, että noro pysyy pitkään tartuntakykyisenä. 

Vuonna 2025 ei käsienpesu paikkaa? 

Niin, ulkohyyskässä erämaassa 🙄

Itseasiassa jo pelkkä ulkohyyskäkin on lähinnä luksusta.

Hyi hel......... kuka tuonne haluaa mennä?

Vierailija
44/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessassa ei ole käsienpesupaikkaa, kun on ulkohuussi. Jos on noroa liikkeellä,se tarttuu äärimmäisen herkästi esim.ovenkahvasta. Ikävä puoli on se, että noro pysyy pitkään tartuntakykyisenä. 

Vuonna 2025 ei käsienpesu paikkaa? 

No, ei ainakaan ole lämmintä vettä tarjolla. Saippuaa voi olla itsellä, mutta käytetäänkö saippuaa kuinka ahkerasti. Käsidesi ei kuulemma ole tehokasta norovirusta vastaan.

Vierailija
45/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmentää tässä se, että sairastuneet on juuri vaeltajia ja jotka olleet siellä vaeltamassa. Kuitenkin useimmat vaeltajat yöpyvät lähistöllä hotellissa tai vastaavassa vaellusta edeltävän yön ja vaelluksen jälkeisen yön, käyvät alueen ruokakaupassa, hotellin yleisessä saunassa, ravintolan terassilla oluella jne. Miksi näiden vaelluskohteiden lähistöltä ei ole tullut ilmoituksia sairastuneista ei vaelluksilla olleista, eli siis muista turisteista? Karhunkierroksella kävijäthän käy Rukalla käytännössä kaikki. Ja Ukk:ssa vaeltavat useimmat Saariselällä tai Kiilopäällä. 

Itse olin Saariselällä viime vuonna maaliskuussa, kun tuli ilmoitus epidemiasta UKK-puistossa, haastateltiin ihmisiä Kiilopäällä maastosta palattuaan. Jätin sen takia Kiilopään päiväretken sitten väliin, koska arvelin, että iso tartuntariski. Itse asiassa sain Saariselän kauppareissulta todennäköisesti jonkin flunssapöpön, joka iski vasta kotiin palattua, tai saattoi olla bussimatkallakin tms., mutta just tuo kauppa oli todella ruuhkainen ja turisteja ties mistä.

Vierailija
46/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te kuvittelette noiden pesevän käsiä? No siinä lammessa, joka on tuvan vieressä. Huussista kävellään lammen rantaan ja huljutetaan kakkaiset kädet siellä puhtaaksi. Miksikö? Kun ei ole muuta paikkaa. No missä te kuvittelette noiden pesevän retkiastiansa ruokailun jälkeen? No siinä lammessa, joka on sen tuvan vieressä. Mukana on ympäristöystävällistä tiskiainetta, jolla on hyvä puhdistaa haarukka ja lautanen rantavedessä ja vielä huuhtasta lopuksi siinä.

Vierailija
47/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso kävi Karhunkierroksella joskus 90-luvulla, eivätkä kyllä yöpyneet hotellissa vaan laavulla. Ruoat ja juomat toivat mukanaan jo kotoa.

Vierailija
48/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas luksusta. Itse olen vaellukset aina aloittanut suoraan parkkikselta.

Vierailija
49/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että siellä vessoissa on lavuaarit jossa pestä kädet? Joko käsidesiä käytetään tai pestään joessa.

Vierailija
50/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te kuvittelette noiden pesevän käsiä? No siinä lammessa, joka on tuvan vieressä. Huussista kävellään lammen rantaan ja huljutetaan kakkaiset kädet siellä puhtaaksi. Miksikö? Kun ei ole muuta paikkaa. No missä te kuvittelette noiden pesevän retkiastiansa ruokailun jälkeen? No siinä lammessa, joka on sen tuvan vieressä. Mukana on ympäristöystävällistä tiskiainetta, jolla on hyvä puhdistaa haarukka ja lautanen rantavedessä ja vielä huuhtasta lopuksi siinä.

Näin ei pitäisi kenenkään toimia, mutta moni tietenkin tekee näin. Tiskaukset ja pesut kuivalla maalla, otetaan vettä siitä purosta tai lammesta (mielummin virtaavaa vettä) ja kannetaan pois rannalta, missä pesuvesi sitten imeytetään maahan. 

Vierailija
51/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso kävi Karhunkierroksella joskus 90-luvulla, eivätkä kyllä yöpyneet hotellissa vaan laavulla. Ruoat ja juomat toivat mukanaan jo kotoa.

Karhunkierros päättyy Rukalle. Siksi sanoin että Rukalla käy käytännössä kaikki. Olen täysin varma, että Karhunkierroksen vaellettuaan ja Rukakeskukseen siinä päädyttyään maistuu terassilla huurteinen, usein pizzakin ja varsinkin ravintolan vessa. Itse olen ollut karhunkierroksella 3 kertaa (kaikki vuoden 2005 jälkeen). Rukakin on muuttunut tuosta puolisosi 90-luvusta aika paljon (olen Rukalla käynyt ekan kerran v.1994). 

Vierailija
52/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi iskeä kesken vaelluksen, tai olla vähäoireinen. Esimerkiksi minä en ole oksentanut vatsataudissa yli vuosikymmeneen. On tullut pientä vatsakipua, ja siinä kaikki. Sellainen voi vaelluksella sekoittua vaikka mihin.

Vierailija
53/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ei pitäisi kenenkään toimia, mutta moni tietenkin tekee näin. Tiskaukset ja pesut kuivalla maalla, otetaan vettä siitä purosta tai lammesta (mielummin virtaavaa vettä) ja kannetaan pois rannalta, missä pesuvesi sitten imeytetään maahan. 

Harvalla on ämpäri mukana. Toki osassa tupia on ämpäri, mutta tuollakin on monia yöpymispaikkoja missä ei ole tupaa, on vain merkitty telttapaikka, huussi, laavu ja nuotiopaikka, ja sitten se lampi siinä. Ks. esim. Kuukkelilampi.

Vierailija
54/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei ymmärrä, miten paljon on ihmisiä, joita ei kiinnosta tuon taivaallista hygienia, jos kukaan ei ole näkemässä. Tätä näkee ihan yleisissä vessoissa, kun jätetään kädet pesemättä, vuokramökeillä, kun astiakaapissa on täysin paskaiset pannut ja astiat, jopa eräässä ravintolassa todistin tilannetta, jossa kokki noukki lattialle pudonneen tomaattisiivun takaisin asiakkaalle menossa olevaan annokseen. Voin siis hyvin kuvitella, mikä meno on luonnonhelmassa, jossa kukaan ei ole näkemässä. 

Vierailija
55/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noro erittyy ulosteeseen jopa pari viikkoa sen jälkeen kun oireet on loppuneet, joten todennäköisesti joku ennen vaellusta sairastanut on tuonut sen kierrokselle. Hän on voinut itse sairastaa tuon esimerkiksi vähäoireisena, jos on valmiiksi immuniteettia.

Duodecimin Terveyskirjaston mukaan, sen jälkeen kun potilas on parantunut taudista, hän kyllä erittää virusta mutta tämä ei enää ole tartuttavaa.

"Oireet loppuvat yleensä lähes yhtä äkillisesti kuin ovat alkaneetkin. Niiden kesto on tyypillisesti 12 vuorokautta. Vaikka potilas on parantunut norovirustaudista, hän erittää virusta vielä useita päiviä. Käytännössä tartuttavuus kuitenkin päättyy heti, kun varsinainen ripuli loppuu. Suolen toiminta voi olla tämän jälkeenkin epäsäännöllistä vielä usean viikon ajan."

Mutta henkilö voi sairastaa norovirustaudin ilman oireita ja tällöin

Erittää norovirusta, joka ei tartuta? Kaipaisin kyllä vähän lisää tieteellisiä perusteluja tälle erikoiselle yhtälölle. 

Vierailija
56/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, että miten tuollainen tauti tarttuu ulkotiloissa noin tehokkaasti. Nuolevatko ihmiset siellä jotain porraskaiteita vai mitä?

Ulkohuussit.

Noro tarttuu ihan tosi pienestä virusmäärästä. Yhdellä kakkalusikallisella voi tartuttaa koko Suomen väestön.

Vierailija
57/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei ymmärrä, miten paljon on ihmisiä, joita ei kiinnosta tuon taivaallista hygienia, jos kukaan ei ole näkemässä. Tätä näkee ihan yleisissä vessoissa, kun jätetään kädet pesemättä, vuokramökeillä, kun astiakaapissa on täysin paskaiset pannut ja astiat, jopa eräässä ravintolassa todistin tilannetta, jossa kokki noukki lattialle pudonneen tomaattisiivun takaisin asiakkaalle menossa olevaan annokseen. Voin siis hyvin kuvitella, mikä meno on luonnonhelmassa, jossa kukaan ei ole näkemässä. 

Kyse ei aina ole edes kiinnostuksesta. On hämmästyttävän paljon ihmisiä, jotka ei vain tajua hygieniasta juuri mitään. 

Olin nuorempana partiossa. Ihan arvostettu partio isossa kaupungissa. Arvaatteko miten käsienpesu huussin jälkeen oli leirillä järjestetty? Huussin edessä oli kaksi vatia, joihin kannettiin aamulla puhdas järvivesi, toiseen laitettiin saippuaa. Kun kävi huussissa oli määräys huljuttaa käsiä ensin saippuavesivadissa ja sitten huljuttaa niitä siinä ilman saippuaa olevassa vesivadissa. Leirillä oli usein noin 100 hlö. Vesi seisoo helteessä ja auringossa siinä vadissa koko päivän, seuraavana aamuna taas vaihdettiin uudet vedet. Myös keittiöväki käytti samoja huusseja ja käsipesuvateja. Ja leirin johtajat vahti että kaikki käyttää niitä aina.

Vierailija
58/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosketuspinnoissa uloste vai pöpö bakteereja, desinfioi kosketuspinnat... 

Vierailija
59/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosketuspinnoissa uloste vai pöpö bakteereja, desinfioi kosketuspinnat... 

Tässä meillä taas yksi hygieniakuningas. Vai vielä pöpö bakteereja

Vierailija
60/84 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koske minkään julkisen tilan vessan kahvoihin, lukkoihin tai pyttyihin, hanoihin muutoin kun paperilla. En ainakaan ole pöpöjä saanut. Vaeltaessa pitää olla kosteusspyyhkeitä mukana, jossei saa käsiänsä muutoin pestyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä