Jos on kelan maksusitoumus passiin 70e, niin saako sillä myös passikuvan?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia veronmaksajien pitää kustantaa aikuisille ihmisille passit?
Ihminen tarvitsee henkilöllisyystodistuksen.
Passi on halvempi kuin henkilökortti.
Onko oikeasti niin paljon halvempi että kannattaa ostaa viiden vuoden välein uusi passi vs kauemmin voimassa oleva henkilökortti?
Kauanko se sun mielestä on voimassa?
Mä nimittäin äsken googlasin, ja henkilökortti sekä passi molemmat 5v voimassa 🤣
Kustantaako oikeistohallitus passitkin nykyään? Itse en saanut passiin tukea kun toimeentulotukiasiakkaana hain korona-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis maksetaanko teille passitkin? Jostain erityisestä syystä vai ihan muuten vaan?
Maksetaan toimeentulotuesta ja joillekin jopa useampi vuodessa, kun hukkaavat, ryöstetään ym. Ennätys, jonka olen nähnyt on 8 passia vuodessa. Koska tiliotteet on välttämätön toimeentulotuen lisäselvitys ja niitä ei saa pankista ilman henkilöllisyystodistusta, niin Kelan on pakko maksaa passi vaikka sitten sen 8 kertaa vuodessa.
Ja aloittajan kysymykseen: passikuviin tarvii erillisen maksusitoumuksen. Yleisin toimintatapa on, että asiakas maksaa kuvat itse ja ne korvataan kuittia vastaan. Jos ei ole varaa maksaa itse kuvia ensin, saa maksusitoumuksen, mutta asiakkaan tulee itse selvittää, mikä valokuvausliike ottaa maksarin vastaan ja ilmoittaa tämä Kelaan.
t. Kelassa töissä
Muutama vuosi sitten kiristettiin ehtoja, miten pankki saa todentaa asiakkaan henkilöllisyyden. Joten jos sinulla ei ole passia tai henkilökorttia, niin et saa esimerkiksi lukkoon menneitä verkkopankkitunnuksia avattua. Ja sehän on lystikäs tilanne lomaruuhkien aikaan, kun passin hakemiseen on kuukauden jono. Iloista kesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passi? Ei ole varaa maksaa passia, mutta matkustamiseen on varaa?
Dorka, ihmisellä tulee olla henkilöllisyystodistus ja passi on halvempi kuin henkilökortti.
Ei tietenkään tarvitse tai pidä olla. Minulla ei ole ollut kymmeneen vuoteen kuin ajokortti henkilötodistuksena ja se on riittänyt. Järjetöntä verorahoista maksella turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se maksusitoumus on viranomaiselle, eli poliisille.
Kai hait samalla maksusitoumuksen lentolipuille äitisi hautajaisiin keski-afrikan lentolipuille ja kymmenelle lapsellesi safariretkelle norsuja katsomaan?
Henkilökortti on ollut pakollinen jo aika pitkään ja koska toimeentulotuen saajat ovat jo valmiiksi köyhiä, kela myöntää maksusitoumuksen tarvittavaan asiakirjaan. Passi on edullisempi, kuin henkilökortti, mutta molemmat on voimassa viisi vuotta. Arvo on 70e, mikä myönnetään, mutta passikuvat otat omin kustannuksin ja haet korvausta kuitin kanssa.
Et voi asioida pankissa ilman henkilötodistusta, ajokortti ei kelpaa todistamaan henkilöllisyyttä. Niin se vaan on nykyään, ollut useamman vuoden.
Hä?? Suomalaiset ei taas tiedä tästä mitään!
Mihin sä tarvit passia? Vai meinaatko reissatakin kelan rahoilla? En ymmärrä miksi meidän veronmaksajien pitäisi kustantaa sulle passi.
Passi ei käy kaikkialla virastoisssa. Ei käy esim. pankissa.
Mitä väliä maksaako valtio valtiolle passista sillä Kela on valtion instanssi kuten poliisilaitoskin. Sama miten sitä samaa rahaa pyöritellään. Valokuvat vain maksaa kun kyvaamatot yksityisiä, mutta se ei ole suuri kustannus valtion maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis maksetaanko teille passitkin? Jostain erityisestä syystä vai ihan muuten vaan?
Maksetaan toimeentulotuesta ja joillekin jopa useampi vuodessa, kun hukkaavat, ryöstetään ym. Ennätys, jonka olen nähnyt on 8 passia vuodessa. Koska tiliotteet on välttämätön toimeentulotuen lisäselvitys ja niitä ei saa pankista ilman henkilöllisyystodistusta, niin Kelan on pakko maksaa passi vaikka sitten sen 8 kertaa vuodessa.
Ja aloittajan kysymykseen: passikuviin tarvii erillisen maksusitoumuksen. Yleisin toimintatapa on, että asiakas maksaa kuvat itse ja ne korvataan kuittia vastaan. Jos ei ole varaa maksaa itse kuvia ensin, saa maksusitoumuksen, mutta asiakkaan tulee itse selvittää, mikä valokuvausliike ottaa maksarin vastaan ja ilmoittaa tämä Kelaan.
t. Kelassa töissä
Ei jumalauta
Ota kuva itse. Hyvät ohjeet löytyy netistä. Ainakin oma kuva on hyväksytty joka kerta kun olen sen itse ottanut.
Jos passi katoaa/varastetaan KAHDEKSAN kertaa vuoden aikana niin kyse on huolimattomuudesta. Viralliset asiakirjat, joka passi on, on säilytettävä huolellisesti. Se on jo poliisin ohjeissa, jotka tulevat passin kanssa. Tuollaisia pelleilyä ei pidä kustantaa veronmaksajien rahoilla!
Kyllä Kela-rotat sitten kehtaa maksattaa ihan kaiken muilla. Jopa kympin valokuvaan pitää saada saatana maksusitoumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia veronmaksajien pitää kustantaa aikuisille ihmisille passit?
Nyt en kyllä yhtään ihmettele jos tukia leikataan. Monella työssäköyvälläkään ei ole passia. Maksetaanko myös matkat tuista?
Kyllä maksetaan, sinkkumiehille kerran vuodessa matka Thaimaahan ja perheille Legolandiin, sinkkunaisille matka Gambiaan.
Tasan yhtä vähän aikaa ne ovat voimassa eli sen 5v.