Montako miestä tunnet, jotka ovat tulleet isäksi yli 40-vuotiaana?
Aloin miettimään, montako sellaista miestä itse tunnen, joista on tullut isiä vasta yli nelikymppisinä.
Tunnen tasan yhden ja senkin tiedän, että lapsi oli vahinko...
Niin se vaan menee miehilläkin. Jos nelikymppisenä et ole lisääntynyt, on se epätodennäköistä vanhempanakin.
Kommentit (127)
En yhtään, joka olisi saanut ensimmäisen lapsen yli nelikymppisenä. Miesystäväni on saanut kolme lasta yli nelikymppisenä, mutta hänellä oli entuudestaan lapsia.
En yhtäkään toistaiseksi. Olen itse nelikymppinen.
Oma isäni, joka on jo edesmennyt. Hän oli hyvä syy hankkia itse lapset nuorina. Muita ei tule mieleen.
Ei minusta mitenkään ihmeellistä nykyaikana. Naisena en halunnut perustaa perhettä ennen kuin oli kunnon tulot, opinnot suoritettu, riittävästi työuraa takana ja omistusasunto (pk-seudulla, missä korkeat hinnat). Koska mieheni on minua joitakin vuosia vanhempi, niin esikoisemme syntyessä hän oli mainituista olosuhteista johtuen vähän yli 40 v. Maalla ilmeisesti lisäännytään nuorempina kuin isoissa kaupungeissa.
Veljeni. Seurusteli 13 vuotta, ei mennyt kihloihin kun ei halunnut naimisiin, eikä halunnut lapsia. Tyttöystävä lähti juuri näistä syistä.
Veljeni löysi elämänsä rakkauden kuukauden sisällä, etsimättä ja ihan vahingossa, on nyt naimisissa, 42-vuotias ja yksivuotiaan lapsen onnellinen isä. Vaimo on 36. Lapsi on hänenkin ensimmäinen.
Serkkuni sai ainoan lapsensa 41-vuotiaana. Isäni eno tuli ensimmäisen kerran isäksi 44-vuotiaana, sai kolme lasta. Eräs ystäväni syntyi 55-vuotiaan isän ainokaiseksi. Tämä henkilö on muuten todellakin geenilotossa voittanut, on erittäin komea, ja erittäin fiksu, professori ammatiltaan.
Useitakin. Mutta en yhtään sellaista, joka olisi tullut ensimmäistä kertaa silloin isäksi niin, että vaimokin olisi lapseton.
Jos miehellä itsellään ei ole ollut lapsia, vaimolla on kyllä ollut vähintään yksi.
Tunnen myös useita eronneita miehiä, jotka ovat saaneet yli nelikymppisenä lisää lapsia uuden vaimon kanssa.
Mun isä oli 40 silloin.
Äitini 8 vuotta nuorempi ja halusi tehdä opinnot loppuun. Avioituivat jo paljon aiemmin.
Ainakin kolme tulee äkkiseltään mieleen. Kaikissa tapauksissa hartaasti ja pitkään toivottu ensimmäinen (ja ainakin toistaiseksi ainut) lapsi, puoliso löytynyt vasta lähempänä sitä neljääkymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin naisia.
Itseasiassa huomattavasti vähemmän. Naisia tulee ekaa kertaa äidiksi 40+ iässä noin 3000 vuodessa, miehiä alle 1000.
Bullshit. Et kai mennyt uskomaan jotain tekoälyn tiivistelmää googlessa? :D Niissä tekoälytiivistelmissä on jatkuvasti asiavirheitä, eli älkää luulko niitä faktoiksi!
Tästä YLE:n artikkelin Tilastokeskuksen grafiikasta on nähtävissä totuus, eli reilusti alle 1000 naista vuodessa tulee ensimmäistä kertaa äidiksi yli 40-vuotiaana:
Viime vuonna yli 40-vuotiaiden ensisynnyttäjien määrä oli ennätyskorkea; 733. Vuonna 2023 yli 40v ensisynnyttäjiä oli 680.
Ja vielä loppuun: TARKISTAKAA AINA ITSE. Älkää olko tyhmiä ja uskoko kaikkea mitä tekoäly teidän nokkanne eteen suoltaa, sillä se tekee PALJON virheitä.
Oman isäni ja mieheni isän, en muita. Ja lisääntymiskumpoanit olivat myös molemmilla +40 ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni. Seurusteli 13 vuotta, ei mennyt kihloihin kun ei halunnut naimisiin, eikä halunnut lapsia. Tyttöystävä lähti juuri näistä syistä.
Veljeni löysi elämänsä rakkauden kuukauden sisällä, etsimättä ja ihan vahingossa, on nyt naimisissa, 42-vuotias ja yksivuotiaan lapsen onnellinen isä. Vaimo on 36. Lapsi on hänenkin ensimmäinen.
Onpas kuvottava tyyppi. Toivottavasti ex sai myös sen haluamansa lapsen eikä veljesi hassannut toisen unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Siis ekaa kertaa isäksi.
Ap
Joku 6 miestä. Kaikki ovat korkeakoulun käyneitä sekä varakkaita. Vaimot heillä on 10-15v nuorempia. Ainoastaan yhdellä miehellä on ulkomaalainen vaimo, loput ovat suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rupesin oikein miettimään, en tunne yhtään joka olisi tullut isäksi ensimmäisen kerran noin vanhana, mutta tunnen monta, joilla on jo nuorempana hankitut ensimmäiset lapset ja sitten vielä yli neljäkymppisenä iltatähti.
Meillä oli näin. Veljeni syntyessä isä oli 24-vuotias ja minun syntyessäni 42 (äiti puolestaan 21 ja melkein 40).
Äiti aina sanoi, että vasta minun kanssani isä osasi - tai uskalsi - olla isä. Olen kiitollinen siitä, minulla oli hyvä isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ekaa kertaa isäksi.
Ap
Joku 6 miestä. Kaikki ovat korkeakoulun käyneitä sekä varakkaita. Vaimot heillä on 10-15v nuorempia. Ainoastaan yhdellä miehellä on ulkomaalainen vaimo, loput ovat suomalaisia.
Eli rahalla saa nuoremman naisen. Renny Harlin on tästä hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ekaa kertaa isäksi.
Ap
Jep ihmisiä on erilaisia, varakkaissa ja koulutetuissakin.
Itse tiedän äkkiseltään laskettuna ainakin seitsemän (koulutettua) miljonäärimiestä, ja heillä kaikilla on oman ikäinen vaimo ja tulleet ensimmäisen kerran parikymppisenä isäksi. Lisäksi tiedän sellaisia satoja tuhansia vuodessa tienaavia alle kolmikymppisenä isäksi tulleita miehiä niin paljon, etten jaksa edes laskea.
Hmm, omasta lähipiiristä löytyy kaksi. Toisella on kolme lasta 40 v jälkeen, oli itseasiassa lähes 50 v kun eka eka kolmesta syntyi.
Toisesta taas tuli isä 45 v:nä.
Itsekään en kauas jäänyt kun viimeisen kohdalla ikää oli 37.
Yhden eli ukkini. Tuli isäksi vielä 61 ja 66-vuotiaana. Ensimmäisen kerran 52-vuotiaana. Yhteensä viisi lasta.