VELA-elämäntavasta kertominen suututtaa, yleensä vanhempia - miksi?
Sama levy pyörii päivästä toiseen: "et tiedä oikeasta rakkaudesta mitään, se on eri asia kun se on oma, sinä tulet vielä katumaan, vanhana olet yksin" jne jne. hohhoijaaa.....
Pitääkö typeryyksiä laukoville laittaa jauhot suuhun vai onko parempi vain ignoorata ja sulkea elämästä ulos?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikut väärissä piireissä, monelle (lapsellisellekin) asia on ihan ok.
Tuossa tulee juurikin näkyväksi velojen hankala asema. Miksi ei olisi täysin ok ihan kaikille?
Koska mikään ei ole täysin ok ihan kaikille : D
Mietipä nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat rasittavia jollekin henkilölle, se ei tarkoita, että ihminen väittäisi niiden olevan kaikille rasittavia.
Usein vanhemmat eivät vain tajua tätä. Jos joku ei tykkää esim. kookospähkinöistä, ei se ole henkilökohtainen hyökkäys muita kohtaan, jotka tykkäävät kookospähkinöistä.
Jotenkin se osuu herkkään kohtaan kun joku osaa artikuloida omat lisääntymisvalinnat fiksusti ja kauaskantoisesti - kun itse ei ole ajatellut asiaa pari-kolmekymppisenä kuin pinnallisesti. On ollut vaan kiire saada fomo-vauva.
Noniin, tässäkin oletetaan että vanhemmilla on vain ollut kiire saada fomo-vauva. Ja annetaan ymmärtää että vanhemmat eivät osaisi artikuloida omia valintojaan selkeästi vaan ovat ainoastaan seuranneet lampaina jotain käsikirjoitusta. Itse ainakin olen käynyt läpi tarkkaa harkintaa ennen lasten hankkimista. Ja näin varmasti suurin osa vanhemmista.
Suurin osa lapsista on vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Velojen kirjoituksiin sisältyy usein alentuva ja suorastaan halveksiva asenne lapsia ja lapsiperheitä kohtaan. Lapsista puhutaan esim räkänokkina ym mukavaa. Ylipäätään tuodaan esiin kuinka rasittavia lapset ovat. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä mutta muita ihmisiä arvosteleva ja omien elämänvalintojen paremmuutta korostava kirjoitustyyli ei herätä positiivisia reaktioita.
Enemmän ne vanhemmat puhuu kuinka rasittavia lapset on. Siis oikeassa elämässä, täällä nyt trollit laulaa kuorossa mitä milloinkin.
Vela-miehenä saattaa ärsyttää lähinnä työpaikan kirjoittamattomat pelisäännöt. Perheellisille tilanteet ja toiveet joustetaan helpommin, kuin sinkuille. Ja lapsetonta kysytään helpommin ylitöihin. No jotkut tekee niitä muutenkin mielellään mutta kyllä sitä vapaa-aikaa arvostaa jokainen. Ja mikä vatun isyysvapaa. Töihin niinkuin muutkin, tai sitten töistä pois. Ei mitään erivapauksia, kenellekään.
Velat ovat vieraantuneet ihmisyydestä, eli heillä on joku perustavanlaatuinen mt/biologinen ongelma. Ihmisen yksi perustavanlaatuisimpia asioita, joka on koodattu dna:han, on tarve lisääntyä. Jos tätä tarvetta ei ole eikä tule, on ihminen jotenkin pahasti viallinen. Siksi velat saavat minulta lähinnä sääliä ja huolestuneen katseen. Ei heillä ole kaikki kunnossa, joku on pahasti vinksallaan. Ja ihan sama kuinka monta alapeukutusta tulee näin se vaan on. Toki kaikilla on vapaa maailma ja vapaus olla tekemättä yhtään mitään. Vaikka olla lukematta tätä palstaa, ja jotain vela-jankutusta.
Minusta vapaaehtoisesti lapsettomuus on ihan ok muille, varsinkin kun katsoo millaisia sivuoireita näillä veloilla usein on. Näiden sateenkaari-vasemmisto- tatuointivaivaisten lapsista tuskin kovin hyödyllisiä yhteiskunnan jäseniä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se sama levy pyöriä sinullakin. Miksi pitää korostaa elämänvalintojaan? Ei me muutkaan jatkuvasti jauheta itsestämme
Jos olet lapsellinen, niin KYLLÄ JAUHAT.
Jos joku kertoo arjestaan johon sisältyy lapset niin koetko sen jotenkin kohdistuvan kritiikiksi sinun omiin valintoihisi? Ja alat vela paatoksen?
-ohis
Mitä siihen vela-elämäntapaan kuuluu muuta kuin vapaaehtoinen lapsettomuus?
Vierailija kirjoitti:
Minusta vapaaehtoisesti lapsettomuus on ihan ok muille, varsinkin kun katsoo millaisia sivuoireita näillä veloilla usein on. Näiden sateenkaari-vasemmisto- tatuointivaivaisten lapsista tuskin kovin hyödyllisiä yhteiskunnan jäseniä tulisi.
Homoseksuaalisuus tai empatia ei ole sairauksia.
Itse velana kerroin olevani iloinen miten rintani pysyneet terhakkaina vielä 50-kymppisenä ja vanha äitini katsoi vihaisena ja tajusin että parempi olla hiljaa. Ikäänkuin en saisi olla ylpeä kauniista kehostani vaan minun olisi pitänyt uhrata se lapsilleni. Olen myös tiukka sieltä, you know, miehet ovat kehuneet. Mutta nämä on nou nou-puhetta mammojen seurassa.
En voi muiden puolesta puhua, muttei mulle ole tullut yksikään läheinen kertomaan kuinka paljon parempaa elämä olisi jos olisi lapsia. Joskus nuoruudessa yksi työkaveri 'tiesi' että kyllä se mielipide tulee muuttumaan ja vielä haluan lapsia tulevaisuudessa, mutta hän olikin oman aikansa kasvatti ja tosiaan - ei kuulunut lähipiiriini.
Huolimatta läheisten tai kaukaisten kommenteista neuvoni kaikille on, pitäkää oma päänne. Te olette itse vastuussa elämästänne, ja jos tekemänne päätökset alkavat jossain välissä kaduttaa niin kukaan muu ei voi teitä pelastaa. Olkoonkin lapset tai lapsettomuus, miettikää ihan oikeasti haluatteko sen kaltaisen elämän.
Uusi ilmiö vanhemmille naisille sortaa nuorempia, vetovoimaisia naisia, jotka nauttivat täysin rinnoin nuoresta aikuisuudestaan. Nykyään kun moni kolmekymppinenkin näyttää nuorekkaalta.
Ennen heillä ei ollut mitään muita keinoja, kuin haukkua suoraan. Naisvihaa uudessa muodossa.
Moni vela tuntuu asiaansa pitkin kyliä huutelevan. Hiljaa säälien katselen touhua vierestä. Ymmärrän niitäkin jotka eivät jaksa hiljaa kuunnella toisten saarnoja.
Vierailija kirjoitti:
Velojen kirjoituksiin sisältyy usein alentuva ja suorastaan halveksiva asenne lapsia ja lapsiperheitä kohtaan. Lapsista puhutaan esim räkänokkina ym mukavaa. Ylipäätään tuodaan esiin kuinka rasittavia lapset ovat. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä mutta muita ihmisiä arvosteleva ja omien elämänvalintojen paremmuutta korostava kirjoitustyyli ei herätä positiivisia reaktioita.
En yhtään ihmettele jos VELA pitää lapsia rasittavina. Sehän on yksi hyvä syy olla hankkimatta omia lapsia, ja ihminen joka kokee lapset rasittavana on todennäköisemmin vela kuin ihminen joka rakastaa lapsia. En tosin ole kuullut / huomioinut heidän erityisesti viittaavaan lapsiiin räkänokkina, mutta en sulje pois sitäkään mahdollisuutta että tuo kävisi useammin kuin vanhemmilla. Jotenkin kuitenkin itse yhdistän tuon termin enemmän nimenomaan vanhempien käyttämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse velana kerroin olevani iloinen miten rintani pysyneet terhakkaina vielä 50-kymppisenä ja vanha äitini katsoi vihaisena ja tajusin että parempi olla hiljaa. Ikäänkuin en saisi olla ylpeä kauniista kehostani vaan minun olisi pitänyt uhrata se lapsilleni. Olen myös tiukka sieltä, you know, miehet ovat kehuneet. Mutta nämä on nou nou-puhetta mammojen seurassa.
Onnea onnea =) investointi tuottaa tulosta.
Täytyy sanoa, että en ole koskaan koennut tarvetta selittää lapsettomuutta kenellekään.Mulla ei ole lapsia, mutta syitä ei tarvitse tietää
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se sama levy pyöriä sinullakin. Miksi pitää korostaa elämänvalintojaan? Ei me muutkaan jatkuvasti jauheta itsestämme
Mistä tiedät että ap korostaa? Ehkä on kysytty ja hän on vastannut. En minä ainakaan ikinä puhu että olen vela.
Onhan tuo outoa. Olen itse valinnut ja rakentanut itselleni elämän, jossa minulla on paljon käyttörahaa: ei lapsia, ei velkaa, asun todella halvassa vuokra-asunnossa, minulla on työpaikka, jossa ei tarvitse käydä toimistolla jne. Ja silti ihmiset käyttäytyvät kuin olisin jotenkin onnekas. Ei tässä ole kyse onnesta, vaan ihan omista valinnoista.
Esimerkki: Työkaveri kysyi lomasuunnitelmistani. Sanoin meneväni kolmeksi viikoksi Interreilaamaan. Hänen vastauksensa oli tyyliin huokaus ja siihen perään: "No onhan se kiva, kun ei ole lapsia." Ihan kuin se, tuleeko lapsia vai ei, ei olisi itsestä kiinni.
" Mitä sä nyt selität? Lapsivapaat ovat toistaiseksi vähemmistössä, joka kohtaa myös syrjintää.
Miksi ei saisi iloita omasta valinnastaan? Ettei lapselliset loukkaannu? En minäkään loukkaannu lapsellisten valinnoista. Totta kuitenkin on, että vela-puhetta halutaan rajoittaa.
No mutta, tulevaisuus on meidän. Lapsettomuus tulee olemaan normi."
Itse en ole koskaan kohdannut minkäänlaista syrjintää ikinä lapsettomuudestani. Missä tilanteissa sinä kohtaat syrjintää? Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää.
Työskentelen itse vieläpä lasten kanssa naisvaltaisella alalla, eikä kukaan ole kieroon katsonut, vaikka sosiaalisesta piirissäni on hyvin monia perheellisiä.
Totta kai saat iloita valinnastasi, mutta mitä sinä pyrit saavuttamaan sillä, jos julistat omia näkemyksiäsi henkilöille, joilla on lapsia ja jotka nauttivat omasta perhearjestaan? Etsi kavereita, joilla ei ole lapsia ja hehkuta asiaa heidän kanssaan.