Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko minä jotenkin outo, kun en ymmärrä sitä, miksi alunperinkään on asuttu tuilla liian kalliissa asunnoissa?

Vierailija
08.06.2025 |

Miksi se ei ennen toiminut, että asuttiin kelan määrittämän rajan mukaisissa asunnoissa? Miksi sitä rajaa niin hulvattomasti ilmeisesti rikottiin? Minusta ihan järkevää, että nyt sitä sitten noudatetaan. Ei minusta mikään olisi pitänyt tällä muuttua. 

Kommentit (559)

Vierailija
501/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset asuvat kolmioissa ja omakototaloissa yksin.

Lapsiperheitä asuu kaksioissa. 

Ei ole varmaan päättäjät miettineet tota pyykkien kuivatusta ja kun 4-5 henkilöä käy suihkussa pienessä asunnossa.

Tuttava sanoi asuntoa sademetsäksi. Niin kauhea ilman kosteus. 

Vierailija
502/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole ajokorttia tai tuttuja jotka voisi auttaa muutossa, oletko vähän yksinkertainen?

Yksinkertainen on se joka ei osaa kysyä apua. Esimerkiksi Facebookissa aika moni lähtee muuttoavuksi pienellä korvauksella.

Ei taatusti lähde niillä korvauksilla joita jollain köyhällä on varaa maksaa ja muutenkaan en kannustaisi pimeän työn teettämiseen. Jos jotain siinä sattuu niin äkkiä on isoissa vaikeuksissa. 

Ajokortiton ihminen on oikeasti kusessa muuton kanssa jos ei ole rahaa. Itse olen raahannut  kävellen ja julkisilla tavaroita, mutta eipä tuo olisi onnistunut jos uusi asunto ei olisi ollut suht lähellä vanhaa tai jos en olisi ollut terve ja hyväkuntoinen. Huonekalut kuljetti sukulainen peräkärryllä, mutta eipä siihenkään kaikil

Muttoavustus varattomalle 180 euroa ja sillä kyllä moni lähtee Facebookissa muuttoavuksi.

Kuinka moni uskaltaa ottaa muuttoavuksi jotain täysin tuntemattomia tyyppejä? En minä ainakaan. Pahimmassa tapauksessa nämä hämärähemmot laittavat arvoesineet taskuunsa, naarmuttavat parketit ja kolhivat kirjahyllyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset asuvat kolmioissa ja omakototaloissa yksin.

Lapsiperheitä asuu kaksioissa. 

Ei ole varmaan päättäjät miettineet tota pyykkien kuivatusta ja kun 4-5 henkilöä käy suihkussa pienessä asunnossa.

Tuttava sanoi asuntoa sademetsäksi. Niin kauhea ilman kosteus. 

Kerrostalot ja rivitalot on kohta homeessa.

Vierailija
504/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei toi kerrostalojen betoni ja raudoitus muutenkaan kestä kauaa, että purettavaksi ne menevät ja nyt kun on asunnoissa iso ilmankosteus, kun perheitä asuu pienissä kaksioissa ja kolmioissa. 

Vierailija
505/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole ajokorttia tai tuttuja jotka voisi auttaa muutossa, oletko vähän yksinkertainen?

Yksinkertainen on se joka ei osaa kysyä apua. Esimerkiksi Facebookissa aika moni lähtee muuttoavuksi pienellä korvauksella.

Ei taatusti lähde niillä korvauksilla joita jollain köyhällä on varaa maksaa ja muutenkaan en kannustaisi pimeän työn teettämiseen. Jos jotain siinä sattuu niin äkkiä on isoissa vaikeuksissa. 

Ajokortiton ihminen on oikeasti kusessa muuton kanssa jos ei ole rahaa. Itse olen raahannut  kävellen ja julkisilla tavaroita, mutta eipä tuo olisi onnistunut jos uusi asunto ei olisi ollut suht lähellä vanhaa tai jos en olisi ollut terve ja hyväkuntoinen. Huonekalut kuljetti sukulainen peräkärryllä, mutta eipä siihenkään kaikil

Edelleen kysyn, että kannattaako sitä pimeää työtä teettää ja varsinkaan jollain ties millä facebookista bongatulla tuntemattomalla? Arvostelukyvytön on sekin joka lähtee tuollaiseen pimeästi muuttoavuksi. 

Vierailija
506/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei toi kerrostalojen betoni ja raudoitus muutenkaan kestä kauaa, että purettavaksi ne menevät ja nyt kun on asunnoissa iso ilmankosteus, kun perheitä asuu pienissä kaksioissa ja kolmioissa. 

Ei auta pelkät putkiremontit. 

Vierailija
507/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.

Mistä lähtien ihmisten ei ole pitänyt muuttaa pienempään, jos eivät pysty kustantamaan nykyistä asuntoa? Ihan normaalia elämää. Oman  taloudellisen tilanteen mukaan eletään, ei voi olla niin, että on muiden tehtävä ylläpitää saavutettua elintasoa! Yhteiskunta auttakoon oikeasti vaikeassa tilanteessa olevia, mukavuusasiat eivät ole sellaisia!

Onhan tämä systeemi ollut todella pahasti vinossa. 

Lapsiperheitä asuu paljon vuokrakaksioissa ja kolmioissa. 

Pyykkiä pestään kaksi koneellista päivässä ja asunto on täynnä pyykkitelineitä. Ei mahdu kuivausrumpua.

Sijoitusasunnot homehtuvat. 

Yes

Eiköhän Kela ole jo aikaa sitten kustantanut perheelle kuivausrummun.

Vierailija
508/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos tulee homeoireita, kun asunnoissa on iso ilmankosteus niin pitää vaihtaa vuokrakämppää. 

Antibiootteja ei saa syödä nykyään liikaa. 

Vierailija
509/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortiton ihminen on oikeasti kusessa muuton kanssa jos ei ole rahaa. Itse olen raahannut  kävellen ja julkisilla tavaroita, mutta eipä tuo olisi onnistunut jos uusi asunto ei olisi ollut suht lähellä vanhaa tai jos en olisi ollut terve ja hyväkuntoinen. Huonekalut kuljetti sukulai

Juuri näin. Ja se todennäköisyys sille, että se pimeästi johonkin facebook-ilmoitukseen työhön tuleva on juuri tämmöinen hämärähemmo, ei ole ihan pieni.

Vierailija
510/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutimme tähän, kun olin vielä vakituisessa työssä.

Mistä lähtien ihmisten ei ole pitänyt muuttaa pienempään, jos eivät pysty kustantamaan nykyistä asuntoa? Ihan normaalia elämää. Oman  taloudellisen tilanteen mukaan eletään, ei voi olla niin, että on muiden tehtävä ylläpitää saavutettua elintasoa! Yhteiskunta auttakoon oikeasti vaikeassa tilanteessa olevia, mukavuusasiat eivät ole sellaisia!

Onhan tämä systeemi ollut todella pahasti vinossa. 

Lapsiperheitä asuu paljon vuokrakaksioissa ja kolmioissa. 

Pyykkiä pestään kaksi koneellista päivässä ja asunto on täynnä pyykkitelineitä. Ei mahdu kuivausrumpua.

Sijoitusasunnot homehtuvat.&nbs

Ei kela maksa kuivausrumpua, koska ei kaikki lapsiperheet saa toimeentulotukea eikä kaikkiin asuntoihin mahdu kuivausrumpua. 

Vierailija
511/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortiton ihminen on oikeasti kusessa muuton kanssa jos ei ole rahaa. Itse olen raahannut  kävellen ja julkisilla tavaroita, mutta eipä tuo olisi onnistunut jos uusi asunto ei olisi ollut suht lähellä vanhaa tai jos en olisi ollut terve ja hyväkuntoinen. Huonekalut kuljetti sukulai

Jos Kelan tukea saavilla on arvoesineitä miksi hän ei myy niitä saadakseen rahaa elämiseen? Vai onko Kela kustantanut ne kalleimmat kodinkoneet ym.?

Vierailija
512/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsiperhe missä toinen on työtön ja toinen saa pientä palkkaa saa toimeentulotukea. 

Eli ei osteta mitään kuivausrumpua. 

Vierailija
513/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella, todella tyhmä, jos et kykene ymmärtämään että ihmisten elämäntilanteet muuttuvat. 🙄🙄🙄

Vuokra-asumistahan kehutaan just siitä, että voi joustavasti muuttaa, jos elämäntilanteet muuttuvat. Kuukauden irtisanomisaika vuokralaisen puolelta ei pakota asumaan pitkään liian kalliissa. Sitten jos työtilanne paranee, voi taas joustavasti muuttaa kalliimpaan.

Vierailija
514/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähihoitaja ja sun puoliso irtisanotaan niin se saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Vaikka on kaksi lasta niin ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea, koska lähihoitajan palkka on liian iso. 

Mene vaikka laskurilla laskemaan. Kelan asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana + lomarahat.

Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä. Eli et voi huijata. 

Vierailija
515/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähihoitaja ja sun puoliso irtisanotaan niin se saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Vaikka on kaksi lasta niin ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea, koska lähihoitajan palkka on liian iso. 

Mene vaikka laskurilla laskemaan. Kelan asumistuki laskuriin laitetaan puolison palkka bruttona eli verot mukana ja toisen puolison työttömyyskorvaus bruttona eli verot mukana + lomarahat.

Kela näkee palkat ja työttömyyskorvaukset tulorekisteristä. Eli et voi huijata. 

Tulorekisteristä näkyy myös kilometrikorvaukset. 

Vierailija
516/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos Kelan tukea saavilla on arvoesineitä miksi hän ei myy niitä saadakseen rahaa elämiseen? Vai onko Kela kustantanut ne kalleimmat kodinkoneet ym.?"

Voi hyvä luoja sentään. En ihan heti keksi mikä järki olisi myydä esim. läppäri tai telkkari eteenpäin muutamalla kympillä ja ostaa muutamalla kympillä samanlainen tilalle. Tai vaikka vähän kalliimmat kengät, merkkihuppari tms. käyttötavarat. Vai meinaatko, että kelan tukia saava ei saa omistaa mitään? 

Vierailija
517/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortiton ihminen on oikeasti kusessa muuton kanssa jos ei ole rahaa. Itse olen raahannut  kävellen ja julkisilla tavaroita, mutta eipä tuo olisi onnistunut jos uusi asunto ei olisi ollut suht lähellä vanhaa tai jos en olisi ollut

No kuule. Esimerkiksi minun jollain lailla arvokkaat esineeni ovat edesmenneiltä isovanhemmilta tulleita koruja ja koriste-esineitä, joilla on myös iso tunnearvo. Ei ole Kela niitä kustantanut enkä kyllä saa Kelan tukia muutenkaan, mutta pienituloinen olen kyllä. Sinähän olet tästä toki eri mieltä, mutta minun mielestäni on erittäin epäinhimillinen se näkemys jonka mukaan köyhän pitäisi luopua kaikesta mistä vain jotaibän rahaa voisi saada, minimitukia saadakseen.

Vierailija
518/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit kelaan soittaa ja itkeä asumistukea, kun sun puoliso irtisanotaan, mutta kela näkee kyllä teidän perheen tulot eli ei auta. 

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. 

Vierailija
519/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit kelaan soittaa ja itkeä asumistukea, kun sun puoliso irtisanotaan, mutta kela näkee kyllä teidän perheen tulot eli ei auta. 

Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Eikä saa olla sijoitusasuntoa, jos hakee vuokra-asuntoon asumistukea. 

Vierailija
520/559 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista. Muutos tuli vuonna 2019."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html