Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin että jos opiskelen uuden ammatin työkyvyttömyyseläkkeellä, niin eläke katkaistaan?

Vierailija
07.06.2025 |

Onko tietoa? Kellään kokemusta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä opiskele kuukaudessa yli 4,9 op.

Vierailija
2/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Onko tähän jotain oikeaa tietoa? Mistä oot tuon luvun ottanut? Ihan aikuiskoulutuksena ammatin opiskelisin. Ei mitään avoimen kursseja. Kun mulle mun eläkeyhtiö sanoi että voi opiskella

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko myös työllistyä?

Vierailija
4/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Onko tähän jotain oikeaa tietoa? Mistä oot tuon luvun ottanut? Ihan aikuiskoulutuksena ammatin opiskelisin. Ei mitään avoimen kursseja. Kun mulle mun eläkeyhtiö sanoi että voi opiskella

Ap

5 op/kuukausi on päätoimisen opiskelun raja, liittynee siihen

t. eri

Vierailija
5/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti opintopisteitä saa suorittaa kuukaudessa sen 5op eli koulutuksen suorittaminen voisi olla aika hidasta ja hankalaa tuon vuoksi. Monesti kouluissa voi olla suurempia opintokokonaisuuksia. Eli jotkut pienet opintokurssit voi olla toki sen 2-5op, mutta sitten voi olla vaikka 10op tai 15op mittaisia kursseja. Näitä ei sitten työkkärin mielestä saisi suorittaa ainakaan ellei sitä saa jotenkin erikseen sovittua. Muuten pitäisi olla työkkärin listoilla kokoaikaisen työn hakijana. Opintoja ei voi myöskään suorittaa salaa jos nostaa työttömyysrahaa tai työkyvyttömyyseläkettä, koska ainakin yhdelle tuttavalle oli yhtäkkiä soitettu ja kyselty jostakin opintopisteistä.

Vierailija
6/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti opintopisteitä saa suorittaa kuukaudessa sen 5op eli koulutuksen suorittaminen voisi olla aika hidasta ja hankalaa tuon vuoksi. Monesti kouluissa voi olla suurempia opintokokonaisuuksia. Eli jotkut pienet opintokurssit voi olla toki sen 2-5op, mutta sitten voi olla vaikka 10op tai 15op mittaisia kursseja. Näitä ei sitten työkkärin mielestä saisi suorittaa ainakaan ellei sitä saa jotenkin erikseen sovittua. Muuten pitäisi olla työkkärin listoilla kokoaikaisen työn hakijana. Opintoja ei voi myöskään suorittaa salaa jos nostaa työttömyysrahaa tai työkyvyttömyyseläkettä, koska ainakin yhdelle tuttavalle oli yhtäkkiä soitettu ja kyselty jostakin opintopisteistä.

Minun käsittääkseni voit vapaasti opiskella eläkkeellä, mutta jos suoritat tutkinnon, tsekataan eläketarpeesi uudelleen. Nuo opintoviikkorajoitukset koskevat työttömyyttä.

Vierailija
7/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mutta älä valmistu.

Vierailija
8/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit opiskella, mutta oikeutesi eläkkeeseen tullaan arvioimaan uudelleen. Löytyy eläkeyhtiösi sivuilta tiedot näistä.

Vierailija
9/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela tekee pistokokeita Opintopolkuun. Tietenkin 10-15 op voi suorittaa, kunhan se jakautuu yli 2 tai 3 kuukaudelle. 

Vierailija
10/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Huomaa myös, että määräaikainen eläke on vain toinen nimitys kuntoutustuelle. Tämä huomiona, jos kyse ei toistaiseksi voimassa olevasta eläkkeestä.

Vierailija
11/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsittääkseni voit vapaasti opiskella eläkkeellä, mutta jos suoritat tutkinnon, tsekataan eläketarpeesi uudelleen. Nuo opintoviikkorajoitukset koskevat työttömyyttä.

Valmistuminen ei vaikuta millään tavalla eläkkeeseen, jos ei mene täyspäiväiseen työhön valmistumisen jälkeen. Silloinkin eläke katkaistaan vain lyhyeksi ajaksi ja katsotaan, että onnistuuko työelämässä olo jne.

Vierailija
12/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela tekee pistokokeita Opintopolkuun. Tietenkin 10-15 op voi suorittaa, kunhan se jakautuu yli 2 tai 3 kuukaudelle. 

Toki. Monesti jo esimerkiksi perustutkinto aikuiskoulutuksena on sen 180op niin siinä voikin sitten miettiä, kauanko tutkinnon suorittamisessa menee jos jakaa 10-15op kurssin kahdelle tai kolmelle kuukaudelle. :D Oletko aloittaja mitä ikäluokkaa tai oletko ehtinyt tehdä töitä tai muuta koulutusta? Kysyn sillä, koska tietysti sitten aikuiskoulutuksessa saattaa ehkä saada hyväksiluettua joitakin kursseja. Nämäkin nyt vähän riippuu siitä mitä töitä on tehnyt ja liittyykö ne siihen alaan mitä haluaisit opiskella.

Vierailija
13/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei automaattisesti katkaista, mutta jos valmistut, oikeus saatetaan arvioida uudelleen. Käytännössä riippuu tietysti siitä, mitä olet opiskellut ja missä ajassa. Jos opiskelet täysipäiväisesti ja suoritat ammattitutkinnon tai vaikka kokonaan lääkis tai oikis normaalissa ajassa, se on aika hyvä merkki siitä, että työkykysi on palautunut. Mutta jos opiskelet jotain muuta kuin ammattiin valmistavaa tutkintoa vuosikausia suorittamalla vain muutaman kurssin vuodessa tai hyväksilukemalla vanhoja opintoja lopulta otat tutkinnon, se on lähinnä harrastusluonteista eikä kerro työkyvystäsi ebempää kuin se, että opiskelisit aikuisopistossa.

Itse olen opiskellut eläkkeellä vanhan tutkinnon loppuun eikä ketään kiinnostanut. Se oli yliopiston kannalta hyvä, että tutkinto tuli valmiiksi, sillä niistä tulee rahaa, ja itsellä pysyi toimintakyky koossa. Yleisesti työeläkeyhtiöitä eivät nämä kiinnosta, Kelaa ehkä.

Vierailija
14/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ammattikoulun aikuislinjasta 180 op. Eli tutkintoon tähtäisin. Käsittääkseni ei voi suorittaa hitaanpaan tahtiin kun kyse ammatista. Mulla lukio ja amk pohja niin jotain saisi varmasti hyväksyttyä kursseja. On tää aika hirveetä. Mut tuomittu kotiin tai johonkin pilipali påivätoimintaan. 2-3v kestäisi opinnot

Ap

Vierailija
15/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hyvä toimintakyky arjessa? Saatko asioita aikaan ja pystytkö suunnittelemaan pitkälläkin tähtäimellä tekemisiäsi?

Vierailija
16/21 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla hyvä toimintakyky arjessa? Saatko asioita aikaan ja pystytkö suunnittelemaan pitkälläkin tähtäimellä tekemisiäsi?

Niin kuin miten? Elän pitkälti kotona. Mun hoitaja on sitä mieltä että kannattaa opiskella ja ei kannata liikaa miettiä tulevaisuutta ja mitä tapahtuu. Olen itse murehtija. On ollut niin paljon epäonnea elämässä. Mutta normaalia arkea muuten elän paitsi että oon eläkkeellä ja en ole työssä. En mä varmasti voi sanoa nyt että opiskelu onnistuisi mutta ala kiinnostaa mua toisin kuin edellinen ala missä olin töissä vuosia ja jouduin irtisanotuksi.

Ap

Vierailija
17/21 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ammattikoulun aikuislinjasta 180 op. Eli tutkintoon tähtäisin. Käsittääkseni ei voi suorittaa hitaanpaan tahtiin kun kyse ammatista. Mulla lukio ja amk pohja niin jotain saisi varmasti hyväksyttyä kursseja. On tää aika hirveetä. Mut tuomittu kotiin tai johonkin pilipali påivätoimintaan. 2-3v kestäisi opinnot

Ap

Oon tuo joka kirjoitti aiemmin että riippuu mitä ja kuinka nopeasti opiskelet. Se oli vain oma arvioni, ei faktaa. Opiskelu on eri asia kuin työ. Ammattiopinnot taitavat sitä paitsi nykyään olla pääosin etänä suoritettavia eikä siitä voi suoraan päätellä työkykyäsi. Ja yhä: jos valmistut, se tarkoittaa van, että työkykysi voidaan arvioida uudelleen eli joudut toimittamaan oman selvityksesi ja lääkärinlausunnon Kelaan. Jos siinä todetaan, että työkykysi ei ole palautunut, eläkettä ei voida lakkauttaa sillä perusteella että olet suorittanut tutkinnon. Ilman muuta kannattaa aikankin aloittaa opinnot ja katsoa kuinka sujuu, koska työkyvyttömyyseläkkeellä saa opiskella vaikka täysipäiväisesti ilman että se vaikuttaa mihinkään. Jos selkeästi huomaat, että ei suju, ei ehkä kannata valmistuakaan, koska mitä edes tutkinnolla tekisit? Jos taas huomaat, että sujuu, ehkä voitkin miettiä, voisitko jatkossa tehdä ainakin osa-aikaisesti töitä eläkkeen rinnalla, sillä sekin on sallittua.

Vierailija
18/21 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyden takua maksettu kuntoutusraha on  ain ammatille josta sen on saanut. 

Uusi ammatti lopettaa kuntoutusrahan ja olet sitten vain työtöntyönhakija joka on vajaakuntoknen ja mahdollisesti oikeutettu palkkatukeen vanhuuseläkeesi saakka.

Vierailija
19/21 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tekemään sijaisuuksia niin näet minkälainen työkuntosi on. Miksi olet eläkkeen saanut?

Vierailija
20/21 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo ratkaisisi ongelman tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi