Miksi silmälääkäreillä on niin usein silmälasit vaikka näönkorjausleikkauksia mainostetaan näön korjaamiseksi?
Mistä johtuu? Miksi silmälääkärit eivät mene itse leikkaukseen, jolla korjataan näkö?
Kommentit (53)
Silmäleikkauksessa on aina riskit ja vaikka näkö korjataan leikkauksella niin ikänäkö iskee kuitenkin jossain vaiheessa.
Varmaankin he kaihileikkaukseen menevät.
Eivät ne leikkaukset ole yleensä mikään erityisen hyvä ratkaisu.
Voi tulla sokeaksi tai karsastus. Jos silmälasien käyttö ei ole ongelma niin miksi mennä leikkaukseen?
Piilolinsseillä ja silmälaseilla voi elää mukavaa elämää. Ja sitten vanhana, kun tulee kaihia, voi leikkauttaa uudet linssit näönkorjauksella, niin voi elää huolettoman vanhuuden ilman lasien ja piilareiden kanssa pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta, joilla leikkaus jättänyt pysyviä vaivoja tai rajoitteita. En ikinä menisi, lääkärit tietää riskit.
Samoin. En ikinä ottaisi riskiä, että olisin siinä prosentissa, jonka leikkaus epäonnistuu. Kun koskaan ei voi olla varma.
Ja viime vuonna uutisoitiin moneen otteeseen, että likinäköisyysleikatuille on alkanut usein tulla verkkokalvon irtoamisia vuosia leikkauksen jälkeen. Tämä lasiaisen irtautuminen silmien salamointeineen, jota minulla on ollut viimeiset kahdeksan vuotta, on ihan tarpeeksi minulle, kiitos vain.
Kaikille ei suositella leikkausta. Esimerkiksi jos on kauko- tai lähinäön lisäksi paljon hajataittoa.
Vierailija kirjoitti:
Piilolinsseillä ja silmälaseilla voi elää mukavaa elämää. Ja sitten vanhana, kun tulee kaihia, voi leikkauttaa uudet linssit näönkorjauksella, niin voi elää huolettoman vanhuuden ilman lasien ja piilareiden kanssa pelaamista.
Eikö se ole mahdollista, jos nuorempana leikkasi?
Kaikkia ei voi leikata. Oma lääkäri sanoi, että hänellä on liian ohut sarveiskalvo.
Eikö tämä sama kysymys ollut täällä eilenkin?
Mulla on monitehot. Näissä ärsyttää se koska näen kaiken suurempana niin haittaa joissain tilanteissa esim. leffat katon ilman laseja koska suurentaa ja haluan nähdä normaalin kokoisena kuten muutkin näkee ja kodin ulkopuolella en käytä esim. autolla ajaessa koska en ole tottunut tähän että suurentaa. Kotona olen yrittänyt tottua. Lukiessa käytän vain kotona ja muualla. Olisi hyvä jos saisi sellaiset näköä tarkentavat lasit jotka ei suurenna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monitehot. Näissä ärsyttää se koska näen kaiken suurempana niin haittaa joissain tilanteissa esim. leffat katon ilman laseja koska suurentaa ja haluan nähdä normaalin kokoisena kuten muutkin näkee ja kodin ulkopuolella en käytä esim. autolla ajaessa koska en ole tottunut tähän että suurentaa. Kotona olen yrittänyt tottua. Lukiessa käytän vain kotona ja muualla. Olisi hyvä jos saisi sellaiset näköä tarkentavat lasit jotka ei suurenna.
näen siis kyllä mutta vähän sumeana eli ilman laseja voin hyvin autoa ajaa mutta en näe esim. teiden nimikylttejä ennenkuin olen niiden kohdalla ellen siristä silmiä niin vähän tarkentuu niin näen aikaisemmin mitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näen siis kyllä mutta vähän sumeana eli ilman laseja voin hyvin autoa ajaa mutta en näe esim. teiden nimikylttejä ennenkuin olen niiden kohdalla ellen siristä silmiä niin vähän tarkentuu niin näen aikaisemmin mitä lukee.
kuitenkin itse ketjun aiheeseen liittyen niin olen miettinyt leikkausta mutta en uskalla riskien takia niin parempi vaan elää näin lasien kanssa joista en pidä.
Luuletko että se yksi leikkaus auttaa ja näkö on terävä monttuun asti voi voi.Lasit voit vaihtaa tilanteen mukaan vaikka kerran kuukaudessa jos tuntuu että näkö sumenee.
Silmälääkärit eivät leikkauta silmiään koska silmät arpeutuvat näissä leikkauksissa. Eli ihan samalla tavalla kun ihmistä paljon leikataan vatsasta niin vatsaan tulee kiinnikkeitä. Ja silmiin "arpia"
Arpien huono puoli silmissä on että ne lisäävät riskiä verkkokalvon irtaantumiseen..
Hyvä pointti ap.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne leikkaukset ole yleensä mikään erityisen hyvä ratkaisu.
Tämä on aiheuttanut paljon kitkaa silmälääkäriliiton ja Silmäasema välillä. Lääkäriliitto on vihainen koska Silmäasemalla markkinointialan ihmiset suosittelevat silmäoperaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä sama kysymys ollut täällä eilenkin?
Toivottavasti. Hyvä aihe. Silmiä ei todellakaan kannata leikkauttaa kuin pakon edessä.
Koska leikkauksessa on riskinsä. Ja useimmille ihmisille tulee joka tapauksessa kaihileikkaus eteen ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että se yksi leikkaus auttaa ja näkö on terävä monttuun asti voi voi.Lasit voit vaihtaa tilanteen mukaan vaikka kerran kuukaudessa jos tuntuu että näkö sumenee.
Kerran kuussa? Really?
Tiedän monta, joilla leikkaus jättänyt pysyviä vaivoja tai rajoitteita. En ikinä menisi, lääkärit tietää riskit.