Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon jäsenmäärä laskee, mutta miksi?

Vierailija
07.06.2025 |

Oletteko eronneet kirkosta rahan takia vai vakaumuksen? Millaisen vakaumuksen, onko kirkko liian maallistunut ja kaukana Raamatusta, vai onko kirkko liian ahdasmielinen? Vai etkö vain usko kirkon sanomaa?

Miksi?

Vaihtoehdot

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Erosimme kauan sitten, olisko siitä 15 v, ainakin. 

Syynä uskon puute satuolentoon, raha ja Räsä-Päivi. 

Siis Päivi Räsänen? Miten hän asiaan liittyy? Eihän hän edusta kirkkoa mitenkään. Jos haluaa protestoida häntä vastaan, niin kannattavampaa olisi kristillisdemokraattisesta puolueesta. 

Päivi edustaa enemmän kristinuskoa kuin suomen ev. lut kirkko.

Vierailija
22/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita syitä; raha, uskon puute, kokemus siitä ettei uskonnot ole hyväksi naisille.

tiedonpuute siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen satanisti, joten siinä syy kirkosta eroamiseen. Toisaalta olen hyvinkin mielissäni siitä, että kirkko on asettunut pikkuhiljaa sateenkaariväen oikeuksien puolelle. Sitä arvostan kovasti.

Vierailija
24/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brändin alkuasetelmahan on loistava: Paidaton Jeesus uhkuu erotiikkaa. 

Sitten käy kuten Cobra-elokuvassa aikoinaan: hahmo päästetään puhumaan ja koko homma lässähtää kasaan.

Vierailija
25/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Siis Päivi Räsänen? Miten hän asiaan liittyy? Eihän hän edusta kirkkoa mitenkään. Jos haluaa protestoida häntä vastaan, niin kannattavampaa olisi kristillisdemokraattisesta puolueesta. 

Suomen paavi? 

Vierailija
26/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin 2010 Suomen vapaakirkkoon jota ennen piti erota kirkosta.

Oletukset ja omat päätelmät kuulopuheista mitä kristinusko luultavasti ja ehkä on (satua, ahdasmielinen naisia ja vähemmistöjä kohtaan, myyttitarina jne.) Ihminen tulee kyllä tuntemaan totuuden kun astuu sisälle Jumalan valtakuntaan. Siinä ei nillitetä janyhvätä jonkun pienen yksityiskohdan, oppikysymyksen tai jaaritusten parissa. Silloin eletään Jumalan Hengen johdatuksessa ja voimassa joka on niin paljon enemmän kuin harmaa nyhveröinti ja kiistelyt. Totuus räjäyttää.

Vierailija
27/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosimme kummipakon vuoksi. Kirkolla oli mahdollisuus saada 3 uutta jjäsentä mutta se menettikin 5.

Jollei olisi tullut lapsia, ei olisivtarvinnut miettiä kummiasioita ja kuuluisimme edelleen kirkkoon.

Vierailija
28/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty äänestämään, kun useampi noista tekijöistä vaikutti päätökseen. 

Vierailija
29/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmiset eroaa kahdesta syystä.

1. se on suvaitsematon erilaisille elämäntavoille kuten eläinten rakkaudelle ym.

2. se on liian maallistunut eli hyväksyy asioita mitkä ei kuulu monoteisti uskontoon.

Yhteenveto. Kirkko koittaa miellyttää kaikkia ja siksi vuotoa on molemmista päistä.

Minä lähdin 2013.

Yksi syy on myös se, ettei uskota. Suomessa rutiininomaisesti tehdään jäsenyyssopimuksia lapsien puolesta. Jotkut, minäkin, eivät koko elämässään missään vaiheessa ole olleet kristittyjä tai uskoneet ylipäätään mihinkään jumaluuksiin.

Kirkolla on vaikutusvaltaa ja siksi omasta näkökulmastani mieluummin jaan yhteiskunnan mahdollisimman liberaalin kuin mahdollisimman konservatiivisen kirkon kansaa. Mutta minä erosin, koska olen ateisti, enkä tule liittymään takaisin kirkon jäseneksi, olipa sen arvomaailma millainen tahansa - en ainakaan ilman sitä, että joku osoittaa kristinuskon olevan todennäköisesti totta.

Vierailija
30/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmiset eroaa kahdesta syystä.

1. se on suvaitsematon erilaisille elämäntavoille kuten eläinten rakkaudelle ym.

2. se on liian maallistunut eli hyväksyy asioita mitkä ei kuulu monoteisti uskontoon.

Yhteenveto. Kirkko koittaa miellyttää kaikkia ja siksi vuotoa on molemmista päistä.

Minä lähdin 2013.

Yksi syy on myös se, ettei uskota. Suomessa rutiininomaisesti tehdään jäsenyyssopimuksia lapsien puolesta. Jotkut, minäkin, eivät koko elämässään missään vaiheessa ole olleet kristittyjä tai uskoneet ylipäätään mihinkään jumaluuksiin.

Kirkolla on vaikutusvaltaa ja siksi omasta näkökulmastani mieluummin jaan yhteiskunnan mahdollisimman liberaalin kuin mahdollisimman konservatiivisen kirkon kansaa. Mutta minä erosin, koska olen ateisti, enkä tule liittymään takaisin kirkon jäseneksi, olipa sen arvomaailma millainen ta

"en ainakaan ilman sitä, että joku osoittaa kristinuskon olevan todennäköisesti totta."

mitä tähän vaaditaan?

Vierailija
31/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin rahan takia. 600 e vuodessa ja 6000 e vuosikymmenessä on kuitenkin ihan hyvä raha laittaa johonkin mielekkäämpään.

Vierailija
32/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on menettänyt sanomansa. Maallistunut. 

En ole vielä eronnut, kun haluan kuulua johonkin kristilliseen seurakuntaan. Liian suuri vaiva liittyä vaikka ortodokseihin, jotka ei muuta sanomaansa tuon tuosta. 

Sama. Olen ollut vuosia aktiiviseurakuntalainen ja ihan suvaitseva sellainen. Esim. samaa sukupuolta olevien vihkiminen on minulle ok. Silti mielestäni kirkko on menettänyt jotenkin selkärankansa. Se mielistelee joka suuntaan ja on kädenlämpöisen arkinen. En koe ev. lut. kirkossa enää erityistä pyhyyttä. Kaikki on jotenkin sitä samaa kuin muuallakin yhteiskunnassa. En ole eronnut enkä toistaiseksi edes suunnitellut eroamista kirkosta, mutta esim. orhodoksisuudessa tuntuu olevan jotain, minkä luterilainen kirkko on itsestään vesittänyt.

Vierailija
33/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on menettänyt sanomansa. Maallistunut. 

En ole vielä eronnut, kun haluan kuulua johonkin kristilliseen seurakuntaan. Liian suuri vaiva liittyä vaikka ortodokseihin, jotka ei muuta sanomaansa tuon tuosta. 

Oletko edes selvittänyt, mitä ortodoksiseen kirkkoon liittymiseen vaadittaisiin?

Vierailija
34/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi persujen kannatus romahti rökääleesti kannatuksessa 6%.??? 🤣🤣🤣🤣

Vierailija
35/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Persut ei edusta Suomea kun kannatus romahti rökääleesti 6%.  😂😂😂😂😂

Vierailija
36/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin woke-touhujen takia ja sen jälkeen olen pyörinyt vapaissa suunnissa.  Mutta ero luterilaisesta oli mielessä muutoinkin, koska en usko pakkokastamiseen/pakkoliittämiseen vauvana seurakuntaan. 

Sanoman laimeus, kolkkous, keskittyvät ulkonaisiin muotomenoihin, joita kaikkia ei edes löydy Raamatusta.

Vierailija
37/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin woke-touhujen takia ja sen jälkeen olen pyörinyt vapaissa suunnissa.  Mutta ero luterilaisesta oli mielessä muutoinkin, koska en usko pakkokastamiseen/pakkoliittämiseen vauvana seurakuntaan. 

Sanoman laimeus, kolkkous, keskittyvät ulkonaisiin muotomenoihin, joita kaikkia ei edes löydy Raamatusta.

Siis ei sanoma ole kolkkoa, vaan se muu meininki.:) Hymistellään, eikä puhuta asioista suoraan. 

Vierailija
38/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa on vakaasti uskovia ihmisiä, jotka kävivät kirkon tapahtumissa, mutta eivät todellakaan kuuluneet kirkkoon verojen vuoksi. Siksi ajattelen, että on todella outo instituutio kaiken kaikkiaan.

Vierailija
39/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö Raamatusta ihan kaikki mitä nykyisissä seurakuntakuvioissasi tehdään? Pieniä yksityiskohtia myöten? 

Vierailija
40/56 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian maallistunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi