Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä perheen ainut lapsi, kaipasitko sisaruksia?

Vierailija
06.06.2025 |

Meidän esikoinen on vasta 3-vuotias, mutta harmittaa hieman, kun on hyvin pieni tai jopa olematon mahdollisuus saada lisää lapsia, joten esikoinen jäänee ainoaksi. Itse olen isohkosta perheestä, mies ainut lapsi. Hän on myöntänyt olevansa kateellinen minun sisaruksista ja siitä, että aina on ollut kaveri, kun taas hän on joutunut toimimaan aina yksin. Toisaalta itselläni ei ole juurikaan kavereita ollut koskaan, koska oli sisaruksia ja nyt aikuisenakin olen tosi perhekeskeinen ja jopa vähän erakko, kun mies taas on paljon sosiaalisempi tapaus.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lapsena kaivannut sisarusta. Mulla oli hyviä ystäviä. Mutta joskus aikuisena olen ajatellut, että olisi kiva jos olisi sisarus.

Vierailija
2/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan lapsena kaivannut sisarusta. Mulla oli hyviä ystäviä. Mutta joskus aikuisena olen ajatellut, että olisi kiva jos olisi sisarus.

Minä taas lapsena kaipasin, koska olin tosi ujo ja oli vaikea tutustua kehenkään. Olinkin aika yksinäinen niin koulussa kuin kotona. Aikuisena se ja sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lapsena kaivannut sisaruksia. Olen kaivannut hyvää (!) sisarusta ainoastaan silloin, kun on pitänyt yrittää keksiä lapsille kummeja ja vanhasta isästä huolehtiminen olisi myös kiva jakaa jonkun kanssa. Mutta toisaalta eipä tarvitse sopia kenenkään kanssa isän asioista, vaan tehdä mitä itse jaksaa. Ehkä helpmpi näin, mitä olen seurannut sisarusten toimintaa vanhojen vanhempiensa kanssa.

Vierailija
4/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin epätoivoisesti.

Vierailija
5/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lapsena kaivannut sisaruksia. Olen kaivannut hyvää (!) sisarusta ainoastaan silloin, kun on pitänyt yrittää keksiä lapsille kummeja ja vanhasta isästä huolehtiminen olisi myös kiva jakaa jonkun kanssa. Mutta toisaalta eipä tarvitse sopia kenenkään kanssa isän asioista, vaan tehdä mitä itse jaksaa. Ehkä helpmpi näin, mitä olen seurannut sisarusten toimintaa vanhojen vanhempiensa kanssa.

Mun sisarukset ei kuulu kirkkoon (sisko ja veli) eli ei ollut heistä kummeiksi ja huolehdin porukoiden asiat yksin, kun molemmat asuu kauempana. Lohdun sanana noihinkin. 😅

Vierailija
6/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta näkökulmasta: Mulla on veli, joka on tehnyt elämästä kaikilla mahdollisilla tavoilla vaikeaa. Kiusannut siis surutta viimeiset 30v. Muutin heti kun mahdollista pois kotoa, enkä ole sittemmin pitänyt yhteyttä. Veli kuitenkin jostain edelleen katkerana lähettelee eri kanavissa haukkumisviestejä minulle, miehelleni ja muille sukulaisille. Ei ole terve päästään ja olisin ollut onnellisempi ilman.

Kunhan on kavereita, ilman sisaruksia pärjää hyvin.

Vierailija
7/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin, mutta olen jo sinut asian kanssa.

M52

Vierailija
8/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Muistan kun ollessani lapsi, vanhempani kysyivät, haluanko sisaruksen. Vastasin että en. Vanhempani eivät sitten sisarusta onneksi tehneet.

Vierailija
9/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
10/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaivannut.

Vierailija
11/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vanhempana toivon että olisin ollut ainoa lapsi. Varsinkin nyt perinnönjaossa. Lapsuudessa olin aina osa laumaa eikä kukaan kohdellut yksilönä. 

Vierailija
12/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä ei edes ymmärrä mitä kateellinen tarkoittaa. 

Sun pitää vahvistaa lapsen itsetuntoa. On erilaisia perheitä ja kaikki niistä on yhtä hyviä.

Ei tarvitse olla sisaruksia, mutta kavereita on hyvä olla. Päiväkoti tai päiväkerho toimii tuossa iässä hyvin lapsen sosiaalisiin suhteisiin.

Vierailija
13/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kaipaan sisaruksia ja olisin valmis antamaan vaikka toisen käteni, saadakseni sellaisen.

Mutta viimeinen toivo meni, kun isä kuoli. Ei löytynyt yhtään.

Ikää mulla on 47v

Vierailija
14/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset ei aina toimi hyvin yhteen, on perheitä joissa jo lapsena sisarusten välillä on paljon ongelmia, väkivaltaa yms. Eikä välttämättä edes pidetä yhteyttä toisiinsa aikuisena. Parhaimmillaan sisarukset ovat parhaita ystäviä, mutta ystäviä voi löytää muutenkin.

Vierailija
15/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaivannut lapsena tai nuorena sisaruksia. Nyt aikuisena, kun omat vanhemmat alkavat tarvitsemaan apua, mietin, että sisaruksesta olisi apua tässä (siua joku jakamassa asioita ihan jo henkisellä puolella). Ja olisi ehkä kiva, että lapsillani olisi serkkuja myös minun puoleltani. 

Tyytyväinen ja onnellinen olen näin, nuo ajatuksia, jotka joskus harvoin tulevat mieleen, eivät ole siis aktiivisesti mielessä. 

Kannattaa myös muistaa, etteivät sisarukset ole aina positiivinen asia, ystäväpiirissä muutama, joilla todella huonot välit sisarustensa kanssa. 

Vierailija
16/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut lapsi tekee kaiken yksin.... Lomat, koulu jne.  Vain vanhemmat, jos viitsivät, ovat seurana huvipuistossa jne, missä ikinä liikutaan.

Ja entä aikuisena?  Ainut lapsi on Yksin vastuussa vanhempiensa hoidosta ja se on hiton raskasta, kun ei voi jakaa arjen pyörittämistä kenenkään kanssa.  Kukaan ei käy katsomassa että vanhuksilla on asiat ok, tai vie lääkärille, kun itse olet sairaana, etkä oikeasti pystyisi.

Vierailija
17/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisenä ei edes ymmärrä mitä kateellinen tarkoittaa. 

Sun pitää vahvistaa lapsen itsetuntoa. On erilaisia perheitä ja kaikki niistä on yhtä hyviä.

Ei tarvitse olla sisaruksia, mutta kavereita on hyvä olla. Päiväkoti tai päiväkerho toimii tuossa iässä hyvin lapsen sosiaalisiin suhteisiin.

Siis tietenkin tarkoitin, että mieheni joka on ainut lapsi on tietyllä tapaa kateellinen minulle sisaruksista. Ei 3v sentään vielä ymmärrä. Ap

Vierailija
18/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin kyllä mutta aikuisena olen huomannut että tämä mielikuvitussisko on täysin epärealistinen fantasiahahmo. Eivät ystävieni siskossuhteet ole olleet niin upeita, veljistä puhumattakaan.

Vierailija
19/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut lapsi tekee kaiken yksin.... Lomat, koulu jne.  Vain vanhemmat, jos viitsivät, ovat seurana huvipuistossa jne, missä ikinä liikutaan.

Ja entä aikuisena?  Ainut lapsi on Yksin vastuussa vanhempiensa hoidosta ja se on hiton raskasta, kun ei voi jakaa arjen pyörittämistä kenenkään kanssa.  Kukaan ei käy katsomassa että vanhuksilla on asiat ok, tai vie lääkärille, kun itse olet sairaana, etkä oikeasti pystyisi.

Aina voi pyytää lapsen kavereita mukaan. Meidän lapsi on esim usein kaverinsa perheen kanssa leffassa, mökillä ymym. Varmasti mahtavia muistoja heillä. Ja toki maksamme lapsestamme aiheutuneet kulut vaikka eivät pyydä.

Vierailija
20/37 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan todellakin nyt vanhana, olen aivan orpona yksin kun vanhemmat ovat kuolleet ja ei ole omaa perhettä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi