Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin liityt moottoritielle oikein

Vierailija
06.06.2025 |

https://vm.tiktok.com/ZNdSDrrxk/

Ei niin että ajat rampille alle sataa kun moottoritiellä on sadankahdenkympin nopeusrajoitus. Tänäänkin kun lähdin moottoritielle niin rampissa ajoi edellä joku tampio joka ei saanut autoaan kiihtymään edes sataan. Onneksi ei moottoritiellä ollut enempää liikennettä ja se yksikin väistäi vasemmalle kaistalle. Älkää menkö moottoritielle jos ette osaa ajaa.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten tämä ei ole yleinen käytäntö? Että ajettaidiin pääasiss vasenta, ja liittymistä varten siirryttäisiin oikealle, johon myös rampilta liityttäisiin ja sitten siirryttäisiin vaeemmalle ajamaan rauhass? <<Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritien liittymät on paikkoja joissa liikennesääntöjen kankeus paljastuu. Ne ei oikeasti taivu kovinkaan hyvin oikeaan maailmaan. Liittymät toimii vain koska useimmat ihmiset haluaa välttää kolareita.

Perustele.

Kehä I ei ole moottoritie, mutta on Suomen vilkkain tie. Sääntöjen mukaan pitäisi ajaa oikean puoleisella kaistalla, mutta suurin osa ajaa keski- ja vasemmalla kaistalla, jolloin oikean puoleinen kaista jää kehältä poistuvien ja sille liittyvien käyttöön.

Vierailija
62/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! suomalaisen perisynti on körötellä sitä liittymis/kiihdytyskaistaa! siinä painetaan niin paljon kaasua ja heti että kosla saavuttaa mahd pian motoria menevien nopeuden. Tällöin on helppo liittyä jonoon eikä kenenkään tartte jarrutella. 

Mitä jos ei ole tilaa liittyä? Kaasu pohjaan vain?

Jos motarilla ajetaan niin tappituntumassa ettei autojen väliin mahdu autoa niin huhhuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! suomalaisen perisynti on körötellä sitä liittymis/kiihdytyskaistaa! siinä painetaan niin paljon kaasua ja heti että kosla saavuttaa mahd pian motoria menevien nopeuden. Tällöin on helppo liittyä jonoon eikä kenenkään tartte jarrutella. 

Ei ole koskaan vielä tila loppunut motarilla

Vierailija
64/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa kiinalaisten vakoilupalvelun linkkejä. 

Vierailija
65/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ruuhka-aikaan ei voi varsinkaan sellaisella tiellä, jolla liityntäkaista ja motarilta erkaantuminen ovat samaa kaistaa. Ei siinä kuule kiihdytellä täysiä ja törmäillä sun eteen morarilta tuleviin, vai niinkö sinä teet? 

Vierailija
66/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Isoissa kaupungeissa voi olla liikennettä runsaasti ihan aamusta iltaan saakka. Aika heikko selviytyminen jos kiihdyttelee ilman mitään tilannetajua.

Vierailija
67/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea kiiihdyttää sataan kun on niin mutkainen liittymiskaista.

Ja autossa 1,2 litran moottori. Parhaani yritän kyllä. Ottaa se päähän itseänikin jos joku liittyy hiljaisessa vauhdissa. Varsinkin jos ei oikein ilmoita mihinkä väliin yrittää. Luonnollisesti itse yritän pitää tasaisen nopeuden helpottaakseni toisen arviointia

Vierailija
68/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten tämä ei ole yleinen käytäntö? Että ajettaidiin pääasiss vasenta, ja liittymistä varten siirryttäisiin oikealle, johon myös rampilta liityttäisiin ja sitten siirryttäisiin vaeemmalle ajamaan rauhass? <<Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritien liittymät on paikkoja joissa liikennesääntöjen kankeus paljastuu. Ne ei oikeasti taivu kovinkaan hyvin oikeaan maailmaan. Liittymät toimii vain koska useimmat ihmiset haluaa välttää kolareita.

Perustele.

Kehä I ei ole moottoritie, mutta on Suomen vilkkain tie. Sääntöjen mukaan pitäisi ajaa oikean puoleisella kaistalla, mutta suurin osa ajaa keski- ja vasemmalla kaistalla, jolloin oikean puoleinen kaista jää kehältä poistuvien ja sille liittyvien käyttöön.

tällaista sääntöä ei ole tosiaan, että pitäisi edes käyttää sitä oikeaa kaistaa, joten mitään sääntöä ei riko jos menee keskellä tai vasemmalla.

Vierailija
69/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhteispeliä, tuo ajaminen liikenteessä. Vähän kuin asuminen kaupungissa, tai työskentely työyhteisössä. 

Liikenteessä vaikka sitten korostettukin varovaisuus on parempaa kuin uskomus siihen, että itse on ylivertainen olento siellä ratin takana.

Vierailija
70/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paska toiminmtaa.

Vierailija
71/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulukut ei osaa - vetoketju.

Mulukku jää vetoketjun väliin.

Vierailija
72/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö se vaatimus enää ollutkaan se, että motarille saa mennä vain, jos osaa ajaa? Sitähän tässä kommentoin."

No sinä voit jatkaa tätä ääsburgersivuraidekeskustelua itseksesi.

Olisit heti sanonut, että sinä saat harjoitella, mutta muiden täytyy osata.

Vierailija
73/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ovat ne, jotka ajavat motarilla tiiviisti jonossa eivätkä suostu antamaan tilaa vetoketjuperiaatteella, koska Minulla on etuajo-oikeus. 

Ruuhkat on hankalia. Joskus olen koittanut antaa ruuhkassa rampista tulevalle rakoa, mutta sitten se ei uskalla tulla ja vetää vaan lisää liinoja kiinni kunnes rampin pää lähestyy. Siinä sitten pohdit jarrutatko itse lisää ja aiheutat mahdollsiesti omaan perään ajoosi, vai painatko kaasua ja mahdollisesti rampista tullaan viimetipassa kylkeen.

Jos haluat antaa tilaa, mene vasemman puoleiselle kaistalle hyvissä ajoin. Ei niin, että arvot omaa nopeuttasi miten sattuu oikealla kaistalla. Rampilta tuleva ei voi mitenkään arvata, aiotko antaa rakoa vai kiihdyttää, mutta jos pysyttelet vasemmalla kaistalla koko ajan niin tekemisesti on paljon ennalta-arvattavampia. Tällä tavalla ainakin Kehä I:llä ja III:lla säilyy sopu. Tietenkään vasemmalle tai keskimmäiselle kaistalle ei pidä mennä äkkipikaisesti, eikä sinne pidä änkeä kenenkään eteen, vaan sinne mennään jos siellä on kunnolla tilaa. Muutoin jatkat tasaista vauhtia oikealla kaistalla, jolloin liikenteeseen liittyvän auton on paljon helpompi arvioida rako, mihin änkeä.

Vierailija
74/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea uskoa, että näiden "älä mene moottoritielle, jos et osaa ajaa" -ihmisten jotainen liittyminen motarille ensimmäisestä alkaen on ollut täydellinen.

Ei välttämättä ollutkaan, mutta ei se siihen kosahtanut etteikö olisi ollut riittävästi nopeutta jo rampissa. Joillakin se ei vaan onnistu ikinä, ja samalla tavalla kohelletaan siellä rampissa vaikka olisi ollut kortti jo 1960-luvulta.

Suomessa pitäisi olla ajokortit joissa rajoitukset missä saa ajaa kuten joissain muissa maissa. Sillä Puntolla voi käydä lähisalessa ja apteekissa hakemassa nitrot mutta ei tulla moottoriteille aiheuttamaan vaaratilanteita.

Suomessa pitäisi oppia ajamaan muut huomioiden niinkuin muissa maissa. Vetoketjusysteemi toimii hyvin ihan jo tuossa Ruotsin puolella, mutta suomalaisille pääasia on se, että minähän ajan moottoritietä keula edellä ajavan persuuksissa ja tähän väliin ei kukaan tule. Kuusikaistaisella riemukaaren liikenneympyrässäkin pääsee vilkkua käyttämällä vaihtamaan kaistoja, mutta yritäpä vilkun ja sovitetun nopeuden avulla Lahden tai Turun moottoriteille.

Vierailija
75/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En mä ole sulle tyrkyttämässä". Hieno logiikka. Luuletko että ottaisin, vaikka maksaisit?

Ei mua kiinnosta, ottaisitko sä niitä vai et, kun ne  on mun menopelit. Mä ajan niillä, et sä, mutta kuitenkin sä jaksat viestitolkulla jankuttaa mun ajokeista. Mua taas ei vois vähempää kiinnostaa, millä sä ajat, tai ajatko millään, aivan niin kuin ne sun valtapelisikään eivät mua kiinnosta. Vieläkö sulla riittää mielenkiintoa mun ajovärkkejä kohtaan vai voidaanko jo lopettaa?

Ei nuo tyypit lopeta koskaan. Asennevamma.

Vierailija
76/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten v-tuttaa tämä, että porukka ei pidä turvavälejä. Ei motarilla, ei taajamissa. Suurissa nopeuksissa turvavälin pitäisi olla 100 metriä. 

Vierailija
77/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pikkukaupungissa 40 km/h on ihan normaali tilannenopeus liityttäessä 100 km/h tielle. Muut tienkäyttäjät sitten pelaavat "pinkiponkia" seilaten kaistalta toiselle ja taas takaisin, etteivät ajaisi perään.

Toimii täällä tuppukylässä, missä kaikki tietävät jutun, mutta suuremmassa kaupungissa voi sattua pahastikin, jos ei osaa liikkua liikennevirran mukana. Esimerkiksi saattaa tiellä tulla kaksi autoa vierekkäin, jolloin pinkiponkin pelaaminen ei onnistu. 

Kuulostaa niiiiiiiin Oululta. Missään muualla en ole törmännyt vastaavaan ja ajan työssäni ympäri maata.

Vierailija
78/78 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina siellä auton mentävä väli on. Olennaista on jättää rampissa niin paljon väliä edelliseen köröttelijään, että pystyt kiihdyttämään oman vauhtisi 120+ km/h siihen mennessä kun kiihdytyskaistan valkoinen viiva muuttuu katkoviivaksi. Pienellä nopeuden muutoksella hidastaen tai kiihdyttäen löytyy se väli johon on helppo sujahtaa.  Mikäli ajat rampissa edellisen kontrolloimaa vauhtia  niin teet liittymisestä itsellesi vaikeaa.