Mistä johtuu ikäänkuin " voimaton olo" ettei jaksais tehdä mitään?
Olen nainen vähän päälle 30v. jo vuosia ollut sellainen voimaton olo (tai ehkä jopa kauemmin kuin vuosia) että suuren osan päivästä vaan makaan sängyllä. En ole ylipainoinen ja syön terveellisesti. Mä en oikeasti ymmärrä miten ihmiset jaksaa, varsinkin perheelliset ja joidenkin vanhempien ihmistenkin näkee menevän tuolla ulkona kaikkialla. Miten niillä riittää energia kaikkeen? Oon miettinyt, että olenko vain matalaenerginen ihminen tai jotain? En ole mielestäni masentunut käyn suihkussa ja teen ruokaa jne.
Olen miettinyt, voiko johtua mun unesta. Eli pystyn nukkua putkeen vain 6-7 tuntia, vaikka teininä muistan nukkuneeni 8-10 tuntia. Mutta herään aina automaattisesti 6 tunnin jälkeen ja sen jälkeen en saa enää unta. Joskus otan pieniä torkkuja päivällä. mutta en kauempaa kuin 30min.
Veriarvot on testattu useampaan kertaan ja runsaat menkatkin olen saanut kuriin pillereillä. Mulla on joskus kauan sitten ollut alhainen ferritiini mutta nykyään luulisi että olisi arvot noussut, jos menkat on niukentuneet ja syön hyvin. Toinen mitä mietin, voiko huono lihaskunto aiheuttaa tälläistä? En juuri harrasta lihaskuntoliikuntaa, enemmänkin kävelyä ja pyörällä kuljen. Mä olen kuin sellainen veltto makkara joka pystyy kyllä pakon edestä mennä ja tehdä asioita mutta mieli sanoo että meepäs vain makaan takas sängylle? :D Aiheuttaako nykyaika tätä kun ollaan vaan älypuhelimilla ja netissä jatkuvasti? Onko muilla samaa?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu laiskuudesta ja itsekurin puutteesta.
Mutta en ollut teininä ja parikymppisenä laiska.
Parempi olla mitä on kuin larpata jotain muuta. Sinua voi väsyttää jos koet huonommuutta alemmasta aktiivisuudestasi. Vaikka korkea aktiivisuus ei oikeasti ole tae yhtään mistään - joskus jopa objektiivinen haitta.
Itse koen että energisyys on enemmänkin reaktio kuin mikään sisäsyntyinen ominaisuus. Tietyt tilanteet energisoi. Tietyt ajatukset voi myös energisoida. Näin sen ei varmaan pitäisi olla, mutta tällaisesta olen kärsinyt.
Onko sulla jonkunlaista traumataustaa? Juotko riittävästi vettä?
Kun kehoa laiskotuttaa, armeliainta on nauttia eikä rikkoa laiskuuden taikaa. Voi avata ikkunan, katsella puita ja kuunnella lintuja, tekemättä mitään. Teen mietteliäs hörppiminen on sallittu :)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jonkunlaista traumataustaa? Juotko riittävästi vettä?
Mikä on "traumatausta"?
Mulla on ollut astmalääke käytössä kesäisin siitepölyjen takia. Mua on kans vaivannut tosi kova väsymys kauan. Lopulta väsyin jatkuvaan väsymykseeni ja otin astmalääkkeen jatkuvaan käyttöön ihan van poissulkumielessä. Ja sehän piristi!
Oon paristi aiemmin tehnyt pef-seurantaa, mut eihän siitä ikinä mitään astmaa löydy. Lisäksi astman diagnostiset kriteerit tuntuvan nousevan joka vuosi, niin ehkä en diagnoosia saa vieläkään. Mut onneksi sentään lääkkeen sain.
Itse ainakin kuormitun töissä ihmisten seurasta ja hälinästä..sitten olenkin ihan poikki, kun pääsen kotiin ja tarvitsen aikaa palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Ei, se testattiin. Ja otettiin muitakin kokeita. Ainoa mikä löytyi, niin endometrioosia. Mutta se hoidossa!
Kolesteroli korkealla.
Menee keuhkoihin asti ja ei saa ikään kuin henkeä. Hidastaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tylsistyminen
Ei voi tapahtua tylsistymistä. Miten se tapahtuisi?
Vierailija kirjoitti:
Itse koen että energisyys on enemmänkin reaktio kuin mikään sisäsyntyinen ominaisuus. Tietyt tilanteet energisoi. Tietyt ajatukset voi myös energisoida. Näin sen ei varmaan pitäisi olla, mutta tällaisesta olen kärsinyt.
Voi olla sisäsyntyistä. Tunnetko oman kehosi? Osaatko huolehtia siitä?
Vierailija kirjoitti:
Kun kehoa laiskotuttaa, armeliainta on nauttia eikä rikkoa laiskuuden taikaa. Voi avata ikkunan, katsella puita ja kuunnella lintuja, tekemättä mitään. Teen mietteliäs hörppiminen on sallittu :)
Ööö, jos on asioita jotka on pakko tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Ei, se testattiin. Ja otettiin muitakin kokeita. Ainoa mikä löytyi, niin endometrioosia. Mutta se hoidossa!
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aina näy verikokeissa. Joskus joutuu mennä uudestaan kokeisiin.
Se johtuu laiskuudesta ja itsekurin puutteesta.