Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivoin pitkään edes yhtä lasta, mutta nyt en ole enää varma...

Vierailija
06.06.2025 |

Olimme IVF-hoidoissakin ja ne päättyivät tuloksettomina. 

Viime aikoina olen työstänyt lapsettomuutta ajattelemalla hyviä puolia tässä tilanteessa ja huonoja puolia lapsellisessa elämässä. Ja olen alkanut päätymään enemmän siihen suuntaan, että ehkä ilman lasta on sittenkin parempi. Se tuntuu kyllä haikealta. Vauvan saaminen on todella kaunis asia, mutta lapsen kanssa eläminen asia erikseen. Lapsettomana on aikaa omille harrastuksille ja spontaanille tekemiselle puolison kanssa. Klisee, mutta totta. 

Puolisollani on 6. luokkalainen lapsi (meillä puolet ajasta) ja mielestäni on aina ollut raskasta, että miten paljon lapsi roikkuu kiinni, ei keksi omaa tekemistä ja sitä pitäisi jatkuvasti olla järjestämässä. Seurata ruutuaikaa ja niin edelleen.

Nyt kun kohtaan tällaisia ajatuksia tavallaan odottamatta, pohdin, että kannattaakohan meidän lopettaa lapsen yrittäminen kokonaan? Vai pohditteko tekin tällaisia, vaikka halusittekin lapsen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parin, kävivät pitkään hoidoissa tuloksetta. Nainen tuli raskaaksi aika pian sen jälkeen, kun lopettivat hoidot ja "lapsen yrittämisen". Voihan tuohon ottaa asenteen, että tulee jos on tullakseen. Elelee elämäänsä ja keskittyy muuhun.

Vierailija
2/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän maailmaan ja tähän Suomeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi jos erehdyn, mutta eikös ivf-hoidot olleet jo niitä "rankimpia" hoitoja?

Niin jos ne ovat jo päättyneet tuloksettomina, ja sinulla on ajatuksia ettei lapsen saaminen olisikaan niin "välttämätöntä". Niin mitä jos pidätte vaan ehkäisyn poissa ja katsotte mitä tuleman pitää? 

Tuohon takertuvuuteen, oma lapseni on nelosluokkalainen, ja tosi harvoin valittelee minulle tekemisen puutetta. Kun en ole koskaan aloittanut sitä seremoniamestarina olemista, vaan kehottanut keksimään itse tekemistä. Kehittää luovuutta kun ei anna koko ajan valmista tekemistä eteen. 

Vierailija
4/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, mutta omaan lapseen suhtautuu eri tavalla kuin vieraaseen, joka tavallaan tulee omalle reviirille ja vie aikaa, vaikka et hyödy siitä mitään.

Vierailija
5/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän parin, kävivät pitkään hoidoissa tuloksetta. Nainen tuli raskaaksi aika pian sen jälkeen, kun lopettivat hoidot ja "lapsen yrittämisen". Voihan tuohon ottaa asenteen, että tulee jos on tullakseen. Elelee elämäänsä ja keskittyy muuhun.

Näistä olisi kyllä jännä saada joskus jotain tieteellistä tutkimusta. Itse en meinaa pätkääkään usko, että yrittämisen lopettaminen olisi se ratkaiseva syy. Vaan, että onko hoitojen avulla kuitenkin tapahtunut fyysisesti jokin muutos tms, joka sitten edistänyt raskauden alkamista?

Vierailija
6/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma kuusenkerkkävesi  ja seesaminsiemenet  auttaa....🤣🤣🤣🤣

Vierailija
7/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nii pahoillani teijänlaisten puolesta.

Meititki aateltiin et raskautumisessa menee kauan aikaa ja joudutaan johki hoitoihin, ku ollaa jo yli 32 veet molemmat ja pahkat! Toisesta kierrosta plussa. Että o ihmine tyhmä ku aattelee etukätee moisia ja vertaa muihin viel.

Vierailija
8/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vastata AP:lle äitinä, joka on saanut kaksi lasta IVF:n kautta. Lapsettomuudessa on tosiaan paljon hyviä puolia ja musta ajattelet ihan oikein, kun mietit, että elämällä on muutakin antoisaa tarjottavaa kuin lapset.  Rahavarojen salliessahan IVF-hoitoja voi jatkaa niin pitkään kuin haluaa, mutta jos yhtään tuntee, että täyttymyksensä voisi löytää muualtakin, niin ei ole väärin luovuttaa.

Rakastan omia lapsiani, mutta en ollut ikinä sillä tavalla lapsettomuudesta kärsivä, ettenkö olisi nähnyt elämää ihan hyvänä ilman lapsiakin. Oikeestaan jopa uskon, että eläisin nytkin onnellisempaa elämää ilman lapsia, silloin olisi huomattavasti enemmän aikaa harrastuksille ja ystäville. Kumpikin vaihtoehto, lapsiperhe-elämä / lapsettomana eläminen on hyvää, kun pysähtyy  miettimään, miten saa elämästään omien arvojensa mukaisen.

Vierailija
9/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä olisi kyllä jännä saada joskus jotain tieteellistä tutkimusta. Itse en meinaa pätkääkään usko, että yrittämisen lopettaminen olisi se ratkaiseva syy. Vaan, että onko hoitojen avulla kuitenkin tapahtunut fyysisesti jokin muutos tms, joka sitten edistänyt raskauden alkamista?

Kaverini teki kolme lasta sen jälkeen kun lopettivat yrittämästä hoitojen jälkeen. Totesi, että ottaa vastaan kaiken, mitä on tullakseen.

Vierailija
10/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan stressi vaikuttava tekijä. Näin itse järkeilin asiaa.

Vierailija
11/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sharia laki tulee, ovatko lapsesi valmiita? Rätit päähän tai tulee raippaa.

Vierailija
12/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tule ilman hoitoja niin johan sen järkikin sanoo ettei luonto teidän halua lisääntyvän. Tulee joku vaikeavammainen laitostapaus.

Vierailija
13/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule Eurooppaan.

Vierailija
14/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini teki kolme lasta sen jälkeen kun lopettivat yrittämästä hoitojen jälkeen. Totesi, että ottaa vastaan kaiken, mitä on tullakseen.

No, veronmaksajathan sen downin ja muut kehitysvammat maksavat. 

Vierailija
15/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule Eurooppaan.

Et taida ymmärtää kuinka paljon mudslimet lisääntyvät ja kuinka paljon niitä raahataan Eurooppaan. Valkoinen vähemmistä itkee jo Briteissä, se on menoa nyt.

Vierailija
16/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se elämä lapsen kanssa sitovaa verrattuna lapsettomaan elämään. Eikä ole pakko haluta lasta niin paljon, että jatkaa ja jatkaa hoitoja kunnes niitä ei anneta. 

Ei se ole niin että lapsia tulee tai pitäisi tulla vain ihmisille, joiden elämän ainoa ja tärkein sisältö on vanhemmuus. Elämä on tosi monenlaista kaikille. 

Vierailija
17/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vastata AP:lle äitinä, joka on saanut kaksi lasta IVF:n kautta. Lapsettomuudessa on tosiaan paljon hyviä puolia ja musta ajattelet ihan oikein, kun mietit, että elämällä on muutakin antoisaa tarjottavaa kuin lapset.  Rahavarojen salliessahan IVF-hoitoja voi jatkaa niin pitkään kuin haluaa, mutta jos yhtään tuntee, että täyttymyksensä voisi löytää muualtakin, niin ei ole väärin luovuttaa.

Rakastan omia lapsiani, mutta en ollut ikinä sillä tavalla lapsettomuudesta kärsivä, ettenkö olisi nähnyt elämää ihan hyvänä ilman lapsiakin. Oikeestaan jopa uskon, että eläisin nytkin onnellisempaa elämää ilman lapsia, silloin olisi huomattavasti enemmän aikaa harrastuksille ja ystäville. Kumpikin vaihtoehto, lapsiperhe-elämä / lapsettomana eläminen on hyvää, kun pysähtyy  miettimään, miten saa elämästään omien arvojensa mukaisen.

Hmm, lapsettomana täytyy kyllä sanoa, että siitä, että on aikaa ystäville tulee vain paha mieli, koska ystävillä, joilla on lapsia, ei oo enää aikaa sulle. Yritän kyllä löytää uusia, lapsettomia ystäviä, joiden pysymiseen voisi luottaa.

Vierailija
18/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ap mies vai nainen? Minkä ikäisiä sinä ja puolisosi olette?

Vierailija
19/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan stressi vaikuttava tekijä. Näin itse järkeilin asiaa.

Itse kärsin lapsettomuudesta liki kolme vuotta, ja raskaus alkoi spontaanisti vaikka todellakin stressasin ja yritystä oli jo hampaat irvessä. Mitään hoitoja ei oltu keretty saamaan, ettei ollut sekään auttamassa. 

Vierailija
20/23 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsettomuuden kipeimpiä puolia on se, ettei siihen voi oikein itse vaikuttaa. Unohtakaa kaikki höpöhöpö yrittämisen jättämisestä, kohtalosta ja ananasmehuista.

Ei kumpikaan elämänpolku ole välttämättä toista parempi. Hyvää elämää voi silti elää. Psykologisesti ajatellen, jos ei voi saada lapsia ja lapseton elämä alkaakin tuntua paremmalta vaihtoehdolta, sehän on vaan hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi