Ilta-Sanomat: Uusi dokumentti paljastaa karun totuuden - Näin helposti pojat syrjäytyvät
Norjalaisdokumentti näyttää sen, mitä ei Suomessa haluta myöntää pojat putoavat yksi toisensa jälkeen koulun, yhteiskunnan ja jopa oman perheensä ulkopuolelle. Leirillä, jonne pojat viedään ilman kännyköitä ja ilman jatkuvaa ärsyketulvaa, tapahtuu kahdessa viikossa enemmän kuin suomalaisessa peruskoulussa koko yläkoulun aikana. Ja mikä pahinta: moni vanhempi myöntää, ettei jaksa enää. "Itseltä on keinot lopussa."
Mammat kuinka moni oikeasti pystyy sanomaan, että POJAT saavat saman määrän tukea kuin tytöt? Kuinka moni isä osallistuu, kun pojalla on vaikeuksia koulussa tai kavereiden kanssa? Miksi äidit ovat edelleen ne, jotka itkee vanhempainilloissa ja taistelee lastensa puolesta?
Kuka vei poikien motivaation ja miksi? Onko tämä lopputulos vuosikymmenten välinpitämättömyydestä, jossa poikia on kasvatettu pärjäämään "ilman herkkyyttä"? Ja nyt kun ne ei pärjääkään, niitä ei jaksa enää kukaan.
Me venytään ja kannetaan, mutta missä on isien vastuu? Ja miksi koulu ei enää pysty auttamaan, vaan tarvitsee norjalaisia leirimalleja dokumentteihin asti?
Kertokaa rehellisesti: jaksaako teidän mies kasvattaa poikaa vai onko kaikki taas meidän harteilla?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Luulen että pojat syrjäytyvät koska tällä maailmalla ei ole mitään tarjottavaa heille.
Miehien itsemurhat johtuvat samasta syystä, ei heillä ole mielenterveysongelmia vaan ovat todenneet ja analysoineet tilanteensa jonka vuoksi ovat päätyneet päättämään päivänsä.
Minut tekee onnelliseksi luonto, halkojen hakkaus, nyrkkeily ja hiljaisuus.
Vihasin koulua enkä menisi takaisin mistään hinnasta, onneksi löysin ja hyväksyin itseni aikaa siihen meni 27 vuotta.
Olin muuten koulussa se hiljainen ja hyvin käyttäytyä poika, kiusattu enimmäkseen tyttöjen osalta. Onneksi muutama poika puolusti minua. Kasvatettu kunnioittamaan naisia ja se oli virhe.
Mutta miesten itsemurhatilastot ovat koko ajan muuttuneet parempaan suuntaan, joten ilmeisesti maailmalla on kuitenkin enemmän tarjottavaa miehille kuin 1900-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
"Uskalletaanko ajatella, että ongelmat lähtisikin koulusta?"
No tuskin ne ainakaan ihan kokonaan sieltä lähtevät. Asiat ovat aina kokonaisuuksia eikä lapset kasva missään umpiossa. Heihin vaikuttaa kaikki mitä ympärillä tapahtuu, niin kotona kuin koulussa, niin kaveripiirissä kuin somessakin.
Opettajat on jo pitkään yrittäneet saada lisäkoulutusta nuorten kohtaamiseen. He ovat hyviä aineopettajia, mutta sosiaalinen puoli ontuu. Opettajat ovat tavallisia ihmisiä, he väsyvät, uupuvat, sairastelevat, eroavat, käyttävät päihteitä tai ovat peliriippuvaisia. Mikään ammatti ei suojaa ihmistä ongelmilta. Opettajien ongelmat heijastuvat koulun arkeen ja oppilaiden kohtaamiseen. Koulumaailma on myös vanhakantainenmja hierarkinen. Muutos näihin asioihin, muuttaisi koulun ilmapiirin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa pysyä aiheessa. Pakkoruotsilla ei ole mitään tekemistä poikien syrjäytymisen kanssa, paitsi joidenkin harhaisissa kuvitelmissa.
On sillä. Pojat tarvitsevat enemmän motivaatiota kuin tytöt. Tytöt syyllistyvät paljon useammin opiskelemaan asioita ulkoa ilman oikeata ymmärrystä asiasta. Siksi pojat opiskelevat mielummin taitoaineita.
Tämä miesten syrjäytyminen ja incel-kulttuuri on maailmanlaajuinen ilmiö ainakin länsimaissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei mitään ruotsia opiskella. Miten siis selität ongelman syyn siellä?
Monessa maassa on työttömyys ongelma. Se ei auta vaikka olisit käynyt koulusi.
Ongelma onkin se, että yliopisto on tehty tytöille sopivaksi.
Ne tytöt jotka ennen menivät emäntäkouluun pääsevät yliopistoon, koska yhteiskunnassa on ollut vahva halu nostaa naisten koulutusta, jotteivät he jää aviomiehensä armoille, kun tulee ero ym.
Naisten koulutuksen on nähty parantavan naisten asemaa.
Vierailija kirjoitti:
"Luulen että pojat syrjäytyvät koska tällä maailmalla ei ole mitään tarjottavaa heille."
Itsekin kuitenkin ihan hienosti kirjoitit miten olet itse löytänyt maailmasta sen mikä tekee sinut onnelliseksi. Eli ehkä miehille pitäisi enemmänkin opettaa sitä miten he löytäisivat sen asian joka heidät tekee onnelliseksi ja että sen ei tarvitse olla sama asia kuin kaikilla muilla.
Kaikkien pää ja psyyke ei vain kestä sitä etsimistä ja päättävät päivänsä, se heille suotakoon jos sillä saavat rauhan.
Sisältää masennusta, itsensä vihaamista, vihaa yleisesti, itsensä tutkiskelua, irti päästämistä, paskaa muilta, tyhmiä kysymyksiä ja paljon muuta. Näin ainakin itselläni
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Tytöt ovat puurtajia ilman syvällistä ajattelua.
Tytöiltä puuttuu myös sellainen vallitsevien asioiden kyseenalaistaminen ja luovuus. Esimerkiksi naispuolista Steve Jobsia tuskin koskaan tulee olemaan. Sellainen vaatisi radikaalia ajattelua, mikä on usein tyypillisempää miehille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö puurtamistakin tarvittaisi. Esimerkiksi lasten kasvattamiseen tasaiset puurtajat ovat huomattavasti parempia ja turvallisempia.
Mies voi aina löytää tarkoituksen pahanteosta, ääri-ideologiasta ja naisten vahingoittamisesta. Aivan kuten tähänkin mennessä ja myös tulevaisuudessa. Mitä vanhempi, sitä pahempi raivo vaan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöiltä puuttuu myös sellainen vallitsevien asioiden kyseenalaistaminen ja luovuus. Esimerkiksi naispuolista Steve Jobsia tuskin koskaan tulee olemaan. Sellainen vaatisi radikaalia ajattelua, mikä on usein tyypillisempää miehille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö puurtamistakin tarvittaisi. Esimerkiksi lasten kasvattamiseen tasaiset puurtajat ovat huomattavasti parempia ja turvallisempia.
Diagnosoinko juuri sinulle heikon itsetunnon 🧐🤨
"Tätä ponnistelua ikävien asioitten parissa mietin. Tytöt ovat siinä tunnollisia. Siitä seuraa, että suurin osa naisista ponnistelee ikävien asioitten kanssa koko työikänsä. Miehet kiertää ne kaukaa ja päätyy esimiestehtäviin tai mielenkiintoisiin hommiin. "
En ihan usko että kukaan mieskään päätyy vaativampiin hommiin tai esimieheksi ilman että on joutunut aika moneen otteeseen myös ponnistelemaan asioiden kanssa jotka eivät ole olleet työläitä tai sellaisia että ne eivät ole ihan suurinta omaa kiinnistuksen kohdetta.
Kyllä melkein mikä vain koulutus ja työ pitää sisällään myös asioita jotka vaativat ponnistelua ja sitkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat saavat ENEMMÄN tukea kuin tytöt! Koulussakin opettajien aika menee poikien paimentamiseen. Suomen ollessa PISA-tulosten huipulla itkettiin sitä, kun pojat eivät viihdy koulussa. "Pojat ei tykkää istua paikallaan, pojille pitää olla vapaamuotoisempaa" niin te poikien hyysääjät huusitte kuorossa. Niinpä koulu romutettiin ja muutettiin vapaamuotoisemmaksi poikia varten, ja tuloksena on se, että Suomi on pudonnut kauas PISA:n huipulta, ja sekä tyttöjen että poikien, mutta varsinkin poikien, koulumenestys on heikentynyt.
Asiahan on juuri toisin päin. Pojat nimenomaan vaativat järjestystä ja kuria sekä kilpailua oppiakseen. Nykyinen suomalainen koulusekoilu ei palvele ketään, mutta kaiken huonoiten poikia. Fiksut tietysti pärjää aina, mutta suuri enemmistö on pudonnut jo vuosia sitten. Eikä suomalaisissa kouluissa hyvin mene tytöilläkään.
Ei edes fiksut pärjää, jos kasvatetaan ihan väärin. Enkä nyt puhu kodeista. Oma poikani intti kouluaikoina minulle, miten kympin tytöt ei oikeasti osaa ja seiskan pojat on jotenkin salaa viisampia. Samoin saattoi sanoa saaneensa luokan parhaan arvosanan, vaikka kyselemällä selvisi, että oli ollut paras poika. Tämä asenne tuli kavereilta ja kavereiden äideiltä (!!!) sekä osittain myös kannustavilta opettajilta, jotka kehuivat poikia älykkäästä pohdinnasta ja hyvistä ryhmätyötaidoista, jos pojat joukolla väittivät, että kaksi plus kaksi on viisi.
Kirjoitti ihan hyvin ylioppilaaksi, koska kotona painostettiin ankarasti lukemaäan, mutta oli siellä M:ää seassa. Vasta kun parin pääsykokeen jälkeen oikeasti tajusi, että elämässä ei olekaan mitään erillistä poikien sarjaa, jossa pääsee helpommalla, oppi tekemään töitä. Nyt opiskelee eliittialaa siellä kympin tyttöjen kanssa ja tulevaisuus näyttää oikein valoisalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että pojat syrjäytyvät koska tällä maailmalla ei ole mitään tarjottavaa heille.
Miehien itsemurhat johtuvat samasta syystä, ei heillä ole mielenterveysongelmia vaan ovat todenneet ja analysoineet tilanteensa jonka vuoksi ovat päätyneet päättämään päivänsä.
Vihasin koulua enkä menisi takaisin mistään hinnasta, onneksi löysin ja hyväksyin itseni aikaa siihen meni 27 vuotta.
Olin muuten koulussa se hiljainen ja hyvin käyttäytyä poika, kiusattu enimmäkseen tyttöjen osalta. Onneksi muutama poika puolusti minua. Kasvatettu kunnioittamaan naisia ja se oli virhe.
Mutta miesten itsemurhatilastot ovat koko ajan muuttuneet parempaan suuntaan, joten ilmeisesti maailmalla on kuitenkin enemmän tarjottavaa miehille kuin 1900-luvulla.
No antaa heidän sitten syrjäytyä. Miksi haluatte heidät yhteiskuntaan jos he tappavat itsensä sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan ymmärtänyt, koen itsetuntoni ihan hyväksi. Selitätkö tarkemmin?
"Esimerkiksi itse olen miehenä opiskellut pitkälle ja muutenkin pyrin hoitamaan kaikki asiani esimerkillisesti. Silti olen aina tullut torjutuksi naisten toimesta, kun olen heitä tapaillut. "
Ehkä tässä on jäänyt ymmärtämättä se että parisuhde ei kaikesta huolimatta synny siitä että toinen täyttäisi jotkut vähimmäisvaatimukset ja olisi kunnollinen. Vaan että kahden ihmisen välilly syntyy se ihan erityinen tunne ja se toinen äkkiä onkin paljon mukavamman tuntuinen kuin ne kaikki muut periaatteessa hyvin samanlaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti. Valtaan ja esiin on nykyään jotenkin päässyt paljon naisia, joiden omassa lapsuudessa on ollut vaikeuksia vastuuttoman isän vuoksi.
Heidän käsityksensä miehistä on siksi negatiivinen. He ikään kuin haluavat rangaista kaikkia miehiä. Heidän pitäisi päästä yli tuosta lapsuuden kokemuksesta ja huomata, että sekä miehiä että naisia on vastuullisia ja vastuuttomia. Miesten leimaaminen pitäisi lopettaa. Todellista tasa-arvoa on se, että hyväksytään sukupuolten erilaisuus ja yhdistetään voimamme. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja simsalabim: tästä me pääsemme taas ketjun otsikon aiheeseen. Mies, joka ajattelee olevansa liian radikaali ja lahjakas hoivaamaan omia lapsiaan, saa nähdä miten nämä p*skovat omat elämänsä.
Opettajien resurssit menee jo nyt 70/30 poikien hyväksi.
Miksi yritämme kasvattaa (ainakaan koulussa, perheessä eri juttu) väkisin heikommasta aineesta jotain huippua, kun heikomman astian sopeutumiskyky on niin heikko? Voitaisiko jo keskittyä hyvän/keskiverron ryhmän tarpeisiin ja ei-sopeutuvat voidaan laittaa tarkkiksille ja apinahommiin
"Tytöiltä puuttuu myös sellainen vallitsevien asioiden kyseenalaistaminen ja luovuus. Esimerkiksi naispuolista Steve Jobsia tuskin koskaan tulee olemaan."
No tuossa puhutaan kuitenkin ihan poikkeusyksilöstä miestenkin joukossa. Iso osa miehistä on tasaisia puurtajia kuten naisetkin. Miehissä on sitten ehkä enemmän niitä yksittäisiä hulluja neroja ja kyseenalaistajia mutta kuten jo sanoin, he ovat todella pieni joukko myös miehissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri. Heikko itsetunto johtaa siihen, ettei uskalla myöntää totuutta, jos se on itselle epämiellyttävä, vaan sortuu itsepetokseen. Olen nainen, mutta kykenen näkemään sen, että me naiset teemme joitain asioita huonommin kuin miehet. Miehet on parempia tosiaan kyseenalaistamaan ja ideoimaan. Naiset ovat "kilttejä" sääntöjen noudattajia. Molempia tarvitaan, niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja simsalabim: tästä me pääsemme taas ketjun otsikon aiheeseen. Mies, joka ajattelee olevansa liian radikaali ja lahjakas hoivaamaan omia lapsiaan, saa nähdä miten nämä p*skovat omat elämänsä.
Arvasin, että joku haluaa ymmärtää tuon väärin. Kyllä radikaalisti ja luovasti ajatteleva mies voi hoitaa myös lapsiaan hyvin. Nainen on yleensä vain luontaisesti parempi siinä, varsinkin pikkulasten kanssa.
"Luulen että pojat syrjäytyvät koska tällä maailmalla ei ole mitään tarjottavaa heille."
Itsekin kuitenkin ihan hienosti kirjoitit miten olet itse löytänyt maailmasta sen mikä tekee sinut onnelliseksi. Eli ehkä miehille pitäisi enemmänkin opettaa sitä miten he löytäisivat sen asian joka heidät tekee onnelliseksi ja että sen ei tarvitse olla sama asia kuin kaikilla muilla.