Vain toinen puolisoista kutsutaan häihin?! Miksi?!
Tuli tässä vastaan sellainen tutun tilanne, jossa vain avioparin toinen osapuoli kutsuttiin häihin.
Monissa kulttuureissa tämä olisi lähes pyhäinhäväistys, mutta ilmeisesti melko yleistä Suomessa.
Itse olen kerran tällaisessa tilanteessa ollut.
Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, että kutsutaan juhlimaan the rakkauden juhlaa, mutta vain toinen on tervetullut.
Onko tämä oikein?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnan toinen osapuoli on täysin tuntematon minulle, jonka juhlaa vietetään, niin miksi hänet olisi pakko kutsua?
Ei ole pakko kutsa mutta törkeää on jättää kutsumatta. Minä en ainakaan osallistuisi sellaisiin häihin mihin puolisoni ei ole tervetullut.
Onko joku pakottanut osallistumaan?
Ei, minusta se käy edellisestä viestistä hyvin selväksi. Kirjoittaja sanoo, että ei osallistuisi - eihän se silloin mikään pakko ole.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Omat häät, omat vieraat. Miksi kutsua puolisoa jota ei tunne.
Tapakulttuurin eli etiketin vuoksi. Pitää sitten vähän pienemmät häät, eikä kutsu kumpaakaan, jos ei voi puolisoa kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnan toinen osapuoli on täysin tuntematon minulle, jonka juhlaa vietetään, niin miksi hänet olisi pakko kutsua?
Kohteliaisuudesta sitä paremmin tuntemaasi ihmistä kohtaan, tylsää hänelläkin on kun ei tunne muita vieraita.
Jos häät on tylsät eikö ole helpompi vain olla menemättä.
Mistä sen voi etukäteen tietää?
Juurihan tuossa sanottiin että "tylsää hänellekin".
Niin, mistä sen voi etukäteen tietää?
Hyvä ystäväni on kimpassa persun kanssa. Yhtään persua en omissa häissäni halua nähdä.
Jos se puoliso jota ei kutsuta on oman isän tai äidin uusi puoliso, niin ymmärrän jotenkin. Eli ei haluta että isän tai äidin exä ja nyxä ovat paikalla ettei synny riitoja.
Mun velipuoli joka meni naimisiin ei kutsunut häihinsä äitiäni, vain isäni.
Ainut tilanne, missä puolisoa ei tarvitse kutsua, on jos kutsutaan yhdessä joku harrasteporukka, urheilujoukkue tai vastaava, joita ei välttämättä heitäkään kaikkia tunneta kovin hyvin. He tulevat keskenään porukalla. Muuten häät on aina avec-tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Me emme kutsuneet työkavereiden puolisoja, koska emme olleet koskaan heitä nähneet. Tämä oli kaikkien mielestä OK ja ymmärrettävä ratkaisu.
Tämä on ehkä vähän eri asia kuin se että varsinaisten ( toki joku työkaverikin voi olla sellainen) ystävien puolisoita ei kutsuta. Kyllä me olemme ystävystyneet toistemme ystävien ja näiden puolisoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo puoliso voi olla osallistumatta, nyt häntä loukataan.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän voisit tutustua!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni on kimpassa persun kanssa. Yhtään persua en omissa häissäni halua nähdä.
Voi voi , niitä kaapissa olevia persuja on kyllä siellä täällä, ihan mahdollista että sinunkin tuttavapiirissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ainut tilanne, missä puolisoa ei tarvitse kutsua, on jos kutsutaan yhdessä joku harrasteporukka, urheilujoukkue tai vastaava, joita ei välttämättä heitäkään kaikkia tunneta kovin hyvin. He tulevat keskenään porukalla. Muuten häät on aina avec-tilaisuus.
Näin. Perhejuhla, ja myös lapset mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Me emme kutsuneet työkavereiden puolisoja, koska emme olleet koskaan heitä nähneet. Tämä oli kaikkien mielestä OK ja ymmärrettävä ratkaisu.
Työkaverit on just sellainen porukka, jonka voi kutsua ilman puolisoita. Samoin kuin joku harrasteporukka tai vastaava.
Ystävät ja sukulaiset kutsutaan puolisoineen.
Voi se joissain tilanteissa olla ihan perusteltua. Jos on esim. intialaiset häät ja toinen ei edes puhu kieltä. Ei edes ymmärtäisi kutsua saaneensa vaikka se postitse tulisikin. Mitään mahdollisuuksia edes ymmärtää koko juhlaa, jää vaan suosiolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Sukulaiset kutsuisin avecien kanssa, samoin tietysti yhteiset ystäväpariskunnat. Sen sijaan esim. omat läheiset harrastus- tai työkaverit, joita ylipäätään tapaan vain itsekseni tai naisporukan kesken ilman siippoja, niin voisin hyvin kutsua vain heidät ilman puolisoita.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus. Olimme tosin vasta kihloissa, emme naimisissa silloisen kumppanini kanssa.
Kumppanin paras ystävä meni naimisiin ja tunsin pariskunnan oikein hyvin, olin tuntenut ystävän jos ennen kuin hän tapasi tämän tulevan vaimonsa. Olimme käyneet mm yhdessä laskettelureissulla. Exäni oli häissä bestmanina.
Minua ei kutsuttu häihin. Olin ihan ihmeissäni ja hiukan loukkaantunut myös mutta keksin sitten omaa kivaa tekemistä siksi päiväksi.Myöhemmin häistä otetuista kuvista paljastui, että ex oli pistetty morsiamen parhaan ystävän deitiksi häihin. Istuivat vierekkäin kuin pariskunta, kaikissa kuvissa olivat yhdessä. Kuulin myöhemmin, että morsiamella oli oikeasti tavoitteena, että ex alkaisi seurustella tämän naisen kanssa.
Ihan tämän takia miehestä ei tullut ex, mutta paljastui kyllä petturiksi myöhemmin. Tuon kaverinsa morsiamen ystävän kanssa ei tietääkseni kylläkään päätynyt myöhemminkään yhteen.
Kuulostaa siltä, että tuo ystävä oli kaaso. On ihan normaalia, että kaaso on vierekkäin pöydässä bestmanin kanssa ilman mitään sen kummempia suunnitelmia ja taka-ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on oikeus kutsua omiin häihinsä heidät, jotka haluavat ja jättää pois heidät, joita jostain syystä eivät juhliinsa tahdo.
Eikä sitä tarvitse erikseen kenellekään perustella.
Eikä kutsuttujen tarvitse perustella, miksi ei mene.
Hyviin tapoihin kuuluu kuitenkin ilmoitaa että ei mene, on estynyt. Hääpari voi sitten kutsua jonkun toisen itselleen tärkeän ihmisen
Vierailija kirjoitti:
Ai sulla on sellaiset poliittiset vaikutteet naimakaupoissa. 😀
Mut kutsuttiin muslimien häihin. Oli yllätys olla vain naisten kesken eristettyinä vieraiden naisten kanssa. Mieheni oli sulhasen ja muiden miesten seurassa. Kauheimmat ilottomimmat häät missä ikinä ollut mukana. Ahdisti alkuunsa tämä jako ja onneksi sain hyvän syyn poistus kotiin kun odottavana alkoi supistaa yllättäen.
Miehen kaveri meni naimisiin ja kutsui vain mieheni. En kokenut mitenkään loukkaavana. Pieni juhlatila, muutenkin vähän vieraita ja olin tavannut tämän kaverin ohimennen pari kertaa, vaimoaan en muistaakseni silloin vielä kertaakaan.
Ymmärrän ihan hyvin, kun usein tila rajaa vierasmäärän. Olen itse saanut muutaman kutsun työkaverien häihin ja ne on ollut ilman avecia. Jos taas aletaan rajaamaan lähisuvun puolisoita, tuntee se vähän oudolle.