Jos on valittavana maksaa vuokra ja olla syömättä 3 vkoa, niin jätätkö sen maksamatta? (tai maksat vain osan).
Puhumattakaan muista laskuista joita jäljellä. Luottaako siihen että jostain vaan saa ruokaa (tai ruokarahaa). Ei ole ketään keltä lainata. Diakonilla ollut tänä vuonna jo 3 kertaa ja sieltä ei enää saa.
Kommentit (206)
Kyllä kannattaa ostaa kaikenlaisia jauhoja ja hiutaleita ja makaronia ym kaappiin, jos aina välillä on vaara, ettei ole ruokaan rahaa. Johan pitäisi ihmisillä muutenkin olla kolmen päivän kotivara. Puuro on hyvää ruokaa, eikä siinä mitään puutteita pääse syntymään lyhyellä aikaa.
Nuo tuotteet eivät ole kalliita. Luonnosta voi jo kerätä vaikka nokkosia vitamiiniksi.
Jos suomalaiset ymmärtäisivät, miten vähällä ruualla monet maailman ihmiset tulevat toimeen, niin eivät pelkäisi, että kuolla kupsahdetaan parin viikon vähemmällä syömiellä.
Ei tuota mahdollista trollia muutenkaan kannata välttämättä uskoa. Kohtahan se on jo kaksi vuotta pärjännyt kahdella eurolla kuukauden.
Laskuja voi monesti lykätä tai pyytää maksuaikaa, kun etukäteen ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa ostaa kaikenlaisia jauhoja ja hiutaleita ja makaronia ym kaappiin, jos aina välillä on vaara, ettei ole ruokaan rahaa. Johan pitäisi ihmisillä muutenkin olla kolmen päivän kotivara. Puuro on hyvää ruokaa, eikä siinä mitään puutteita pääse syntymään lyhyellä aikaa.
Nuo tuotteet eivät ole kalliita. Luonnosta voi jo kerätä vaikka nokkosia vitamiiniksi.
Jos suomalaiset ymmärtäisivät, miten vähällä ruualla monet maailman ihmiset tulevat toimeen, niin eivät pelkäisi, että kuolla kupsahdetaan parin viikon vähemmällä syömiellä.
Vertaat vakavalla naamalla oikeasti esim. Biafraa ja Suomea keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Hae asumistukea ja neuvottele vuokranantajan kanssa että maksat vaikka kahdessa erässä. Kokonaan en jättäisi maksamatta.
Ei kannata. Vai onko tulevaisuudessa tulossa enemmän rahaa joka kuukausi? Asumiskulut pitää aina hoitaa. Ainakin entiset kodittomat ajattelevat niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota mahdollista trollia muutenkaan kannata välttämättä uskoa. Kohtahan se on jo kaksi vuotta pärjännyt kahdella eurolla kuukauden.
Laskuja voi monesti lykätä tai pyytää maksuaikaa, kun etukäteen ilmoittaa.
Montako vuotta putkeen tuota voi tehdä? Jos ap:n tilanne on noin tiukka. Millä kuvittelet hänen maksavan ne ylimääräiset laskut, jotka siirroista tulee kun nytkin menee kädestä suuhun joka kuukausi! Ne laskut tulee joka kuukausi siirsi niitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minne sun rahat katoaa?
Kamaan ja viinaan ja huumevippien lyhentämiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa väliaikaista toimeentulotukea?
Sain reilu 40e ja niistä maksoin silmälaseihin. Olisikin ollut vaan pelkkien lukulasien tarve mutta myös kaukonäkö on huono. Oisin hakenut siinä tapauksessa "tiimarin" lasit.
Ap
Silmälaseihin olis voinut saada Kelalta maksusitoumuksen toimeentulotuen asiakkaana. Soita Kelaan, jos voisivat kuittien perusteella noita laseja sulle jotenkin komoensoida.
Maksat vuokran ja otat rasvapankista lainaa ruokaa varten eli vesisuola paastolla pari viikkoa. Elät rasvakerroksilla. 1kg rasvaa on 7700kcal. Kulutus jotain 2000kcal päivässä. Tiedät painosi joten pystyt nyt laskemaan paljonko sinulla on rasvapankissa ruokarahaa säästössä pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on jotenkin utopistisia, miten ihmiset keksii halpaa ruokaa. Siis ette tarvitse ruokaöljyä? Ei mitään mausteita? Ei edes sinappia sen lenkin päälle? Hauskin ohje tällä palstalla oli kerran: keitettyä riisiä, tomaattimurskaa ja makkaranpaloja. Että ei mausteta millään? Tomaattimurska on pahaa, ja kyllä sinne on tapana työntää vaikka mitä, esim. Suolaa, sokeria, pippuria, yrttejä, joskus jopa soijaa tai oliiviöljyä ja rikkaat käyttää kasvisfondia, sitten kun lasketaan ruuan hintaa, koskaan ei kukaan sano, että hei, vessapaperiin menee 8 euroa kuussa (halvimpaan laatuun). Jos ei ole esim. tiskikonetta, joskus se astianpesuainekin tuppaa loppumaan. Naisilla kuukautissiteet maksaa. Shampoo ja saippua olisi myös hyvä olla, samoin deodorantti. Mutta tokihan kaikilla on näitä läjäpäin varastossa eikä mitään tarvitse hankkia rahalla.
Ruokaöljystä puheen olleen. Ostin kerran hyvin halpaa margariinia, mutta kotona selvisi, että sitä ei voinut käyttää ruuanlaittoon. Voileivän päällä se kyllä menetteli. Sen jälkeen olen tyytynyt siihen Lidlin margariiniin, jota voi käyttää paistamiseen, jos ruokaöljy on lopussa.
https://elamassa.fi/yleinen/silmalasit-rikki-ja-rahat-loppu-toimeentulo…
"Joskus meille tulee yhteydenottoja, joissa asiakas ilmoittaa, että hän on jo ehtinyt hankkia silmälasit ja tarvitsee niihin toimeentulotukea. Silloinkin asiakkaan pitää toimittaa meille toimeentulotuen hakemus liitteineen, jolloin Kela selvittää onko hänellä oikeus tukeen. Mukaan tarvitaan myös kuitti silmälasiostosta ja optikkoliikkeestä annettu silmälasiresepti. Kela voi tällöinkin huomioida vain ne kustannukset, jotka katettaisiin Kelan maksusitoumuksella ja ylimenevä osuus jää asiakkaan vastattavaksi.
Aina tietysti tilanne ei ole esimerkkien mukaisesti yksiselitteinen, joten jos sinulla on pulmia silmälasien maksusitoumuksen kanssa, ota yhteys meidän asiakaspalveluun niin katsotaan yhdessä, miten tilanne voitaisiin ratkaista."
Olipa hirveää luettavaa tämä aloitus
Silti vähän mietityttää, että kun et pärjää ilman laseja, niin oliko sulla joku syy, että et voinut ennakoiden vähän säästää niihin etukäteen edes vähän?
Kyllä varmaan tuolla 16 eurolla pysyy hengissä kuukauden,mutta eihän se ole ollenkaan elämää, jos elämä on vaan sitä, että pysyy edes tolpillaan
Maksaisin varmaan vuokran jos ei kolmen viikon päästä olisi tulossa jostain iso summa rahaa. Kauhealta se tuntuisi olla kolme viikkoa ilman ruokarahaa, mutta vuokran maksamatta jättäminen voi aiheuttaa pahan kierteen ja lopulta asunnottomuuden.
Asumisen maksaisin totta kai ensin. Ruokajonoihin suunnistaisin seuraavaksi. Pahimmassa hätätilanteessa luonto tarjoaa monanlaista syötäväksi kelpaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset ymmärtää. Meillä on niin hyvä hallitusohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hirveää luettavaa tämä aloitus
Silti vähän mietityttää, että kun et pärjää ilman laseja, niin oliko sulla joku syy, että et voinut ennakoiden vähän säästää niihin etukäteen edes vähän?
Kyllä varmaan tuolla 16 eurolla pysyy hengissä kuukauden,mutta eihän se ole ollenkaan elämää, jos elämä on vaan sitä, että pysyy edes tolpillaan
Olen eri, mutta mulla kerran silmälasit särkyi, siis kehykset, eikä niitä optikolla saatu korjattua. Vanhat lasit, joten kehys ei ollut enää markkinoilla eikä vanhat linssit sopineet muihin kehyksiin, piti ostaa uudet. Ehkä sama tilanne.
Maksa se vuokra!!! Sitten vasta kusessa olet jos joudut asunnottomaksi. Myy kirppiksillä jotain mitä sinulla nyt sattuu olemaan. Myytävää voi myös dyykata samoin kuin pulloja. Käy kylässä jollain tutulla saat edes jotain syötävää.
Oli aivan pakko käyttää yli 400 euroa laseihin ja oli aivan pakko pakko ostaa niihin linsseihin lisämaksullisia palveluita.
Mulla on myös hajataittoa, miinusta ja plussaa, ja mitä kaikkea muuta silmissä. Silti ei ole pakko ostaa mitään lisämaksullisia asioita noiden lisäksi kun ei yksinkertaisesti ole rahaa. Viimeisimmät lasit on vuosi sitten ostettu ja kyllähän mullekin koitettiin myydä pinnoitteita linsseihin, mutta sanoin ettei ole rahaa sellaiseen. Yritettiin myydä myös kalliimpia kehyksiä, yritettiin myydä linssin ohennusta, yritettiin myydä paljon muutakin. Pari kertaa kun sanoo, että ei ole rahaa niin loppuu myynti ja myydään ne perus silmälasit sopivilla linsseillä.
Tai sitten säästetään ne rahat niihin laseihin, vaikka kuinka särkisi päätä. Nimim. Itse säästin neljä vuotta omiin laseihin ja sen neljä vuotta olin enemmän ja vähemmän pääkivussa. Meissä on toki se ero, että joudun itse maksamaan palkkatulostani kaiken. Ei ole valtion taikaseinä avoinna mulle.
Jos sinulla on ystäviä ja tuttavia, kutsu itsesi kylään. Yleensä vieraille on tapana tarjota jotain. Se ei toivottavasti tunnu nololta. Oikeasti hyville ystäville pitäisi kyllä voida sanoa tilanteesta. Jos itse tietäisin oman ystäväni sitkuttelevan kuukautta oikeasti 16 euron ruokarahalla, antaisin hänelle mielelläni rahaa (kun kyse ei olisi mistään jatkuvasta pummaamisesta, se on eri asia) tai maksaisin hänen ruokaostoksensa. Tiedän, että tällaista voi olla vaikea ottaa vastaan, jos oma tilanne nolottaa, mutta ainakaan itse en todellakaan odottaisi mitään vastapalvelusta.
Jos omien läheisten puoleen kääntyminen tuntuu aivan mahdottomalta, seuraavaksi tulisivat mieleen seurakunnat ja muut uskonyhteisöt. Ruokajakelut tietenkin myös, vaikka aina sieltä ei riittäisikään.
16 euron käyttöön olet jo saanut hyviä vinkkejä. Minusta oli todella hyvä vinkki myös tehdä paperille suunnitelma siitä, mitä ruokatarvikkeita tarvitsisi pärjätäkseen kuukauden. Kävin itse kerran vuosia sitten yhdelle ratikassa tapaamalleni vanhalle miehelle kaupassa, kun hän valitti, ettei ole rahaa ruokaan. Jos joku täysipäisen oloinen ja kohtelias ihminen lähestyisi minua sopivassa tilanteessa sellaisen listan kanssa, jossa lukisi tyyliin rypsiöljy, sämpyläjauho, kuivahiiva, kaurahiutaleet, kananmunia, perunoita, pastaa, soijarouhetta, porkkanoita jne., lähtisin hyvin helposti mukaan kauppaan maksajaksi. Jälleen ymmärrän, että osalle tämä on ihan mahdotonta, mutta yritän sanoa, että nälkään ei kuitenkaan tarvitse kuolla.
Itse maksaisin vuokran. Ostaisin edullista ruokaa 16 eurolla viikoksi ja paastoaisin 2 viikkoa. Hyödyntäisin myös luontoa. Keräisin jotain nokkosia ja kanervankukkia yms. ja keittelisin niistä teetä ja liemiä paaston ajaksi. Voikukkaa söisin, jos tulis hirveä nälkä. Paastoaikana kävisin kirjastossa lukemassa keittokirjoja ja haaveilisin ruuasta. Nuoruudessani nuo parin viikon paastot olivat muotia, minä ja lähes kaikki kaverini paastottiin ainakin pari kertaa vuodessa.
Onko voittaja fiilis miten olette antaneet nyt kullan arvoisia neuvoja? Luultavasti ap. ei ole jälkeen jäänyt, vaikka silmälasit tarvitsikin. Miettikää nyt helvetti missä jamassa tämä maa on leikkauksien jälkeen varsinkin! Ihmiset joutuumelkein katuojaan silmälasien takia, ja te ilakoitte kuka tietää mistä saa halvimman peruna kilon!