Työnantaja ei välitä paskaakaan etten osaa englantia
Laittoi piruuttaan kielitaidottoman mun kontolle. Sitten on vaan että voi voi kyllä te pärjäätte!! Joo witttu!!! Pärjätään joo kun ei pysty englanniksi selittämään mm pyykkihuoltoa, aikataulutusta, mistä löytää mitäkin jne. Miksi ei palkata suomea osaavia ja ymmärtäviä!!?? Täh???
Kommentit (57)
Tässä oma taktiikkani: sanon "there" ja sitten osoitan sormella vaikka moppia. Jatkan kunnes alkaa moppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täällä ilmeisesti sama ongelma, siistijä puhuu tasan yhtä kieltä, suomea.
Usein hänen apulaiseksi lähetetään henkilö, joka ei osaa suomea ja ongelmia seuraa.
On oikeus puhua suomea omassa kotimaassaan. Moni siistijä tai osa ei välttämättä osaa suomea. Kyllä pitää ulkomaalaisen opiskella suomea. Monissa kohteissa se on välttämätöntä turvallisuussyistä esim.
Suomessa on oikeus puhua myös ruotsia ja vaatia palvelua ruotsiksi. Mites on, sujuuko hyvin? Onko realistista? Ja eiköhän se ole parempi siirtyä työelämään ja sen ohella opiskella suomea. Alkuun perehdytys englanniksi, ei se oikeasti ole niin vaikeaa. Aika surkeaa uikuttaa, ettei ulkomaalainen osaa suomea jos itse ei osaa edes englantia.
Kröhöm... Tuota ruotsia ei tarvitse osata muut kuin valtion virkamiehet, jotta osaavat palvella ruotsinkielisiä asiakkaitaan. Ja sekin riittää, että virastossa on se yksi kielen osaaja, joka sitten hoitaa näiden asiakkaiden asiat. Sitä ei todellakaan vaadita kaikilta palvelualojen työntekijöiltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettet osaa englantia? Sitä opiskellaan kuusi vuotta peruskoulussa. Minä en palkkaisi mihinkään töihin ketään, jos edes englantia ei osata.
Suomessa ei ole mikään pakko opiskella englantia, englanti on täällä vapaaehtoinen oppiaine. Toki osassa kouluista tarjotaan A1-kieleksi vain englantia mutta siitäkin pakosta pääsee eroon vaihtamalla koulua.
Tämä koskee ehkä jotain alle promillea suomalaisista työikäisistä. Käytännössä kaikki ovat opetelleet ensisijaisesti pitkänä kielenä englantia ja siinä sivussa toisena pitkänä kielenä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vammaisia töissä, toinen ei osaa suomea ja toinen ei englantia.
Kyseessä on Suomi jossa suomenkieli on välttämättömyys paskakieltä puhuvia ei ymmärrä kukaan ei osata oikein englantia eikä suomea vaan jotain helvetin Swahilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, ettet osaa englantia? Sitä opiskellaan kuusi vuotta peruskoulussa. Minä en palkkaisi mihinkään töihin ketään, jos edes englantia ei osata.
Suomessa ei ole mikään pakko opiskella englantia, englanti on täällä vapaaehtoinen oppiaine. Toki osassa kouluista tarjotaan A1-kieleksi vain englantia mutta siitäkin pakosta pääsee eroon vaihtamalla koulua.
Tämä koskee ehkä jotain alle promillea suomalaisista työikäisistä. Käytännössä kaikki ovat opetelleet ensisijaisesti pitkänä kielenä englantia ja siinä sivussa toisena pitkänä kielenä jotain muuta.
Suurin osa suomalaisista ei ole opiskellut kahta pitkää kieltä. Suomalaisten kielitaito vain kaventuu vuosi vuodelta. Vapaaehtoiset kielet ei enää kiinnosta kun luotetaan siihen että englannilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Montako olet työllistänyt minä voin kertoa työllistäneeni helkkarin monta,vaatimuksena aina suomenkieli.
Vierailija kirjoitti:
Älä suotta huoli,vastuu ja perehdytys on työnantajan vastuulla ellet ole sopinut korvausta vastaan perehdyttämistä,viittaa kintaalla moiselle.
Kiitos! Vihdoinkin joku joka ymmärtää . T ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa samaa mieltä, että suomea sen pitäisi opetella ihan itse. Mutta on kyllä on jotain vikaa oppitaidoissa ja halukkuudessa jos ei engelska taivu vuonna 2025 aikuiselta ihmiseltä Suomessa.
Maahantunkeutuneiden kielikoulutuksessa vain 30% oppii suomen tai ruotsinkielen tyydyttävästi joten hukkaan heitettyä verorahaa yhteiskunnalta.
Jotkut jopa asunnot vuosikausia suomessa esim 20-30 vuotta eivätkä silti ole oppineet tai halunneet oppia suomea. Moni ulkomaalaistaustainen lapsi jotka pienenä tulleet tänne niin heidän vanhempansa käyttävät heitä tulkkeina esim täyttäessä kelan lomakkeita tai koulussa. Mutta kuka takaa että ne nuoret ei sitten valehtele opettajille tulkatessaan esim vanhempainillassa? Moni heistä ei myöskään osaa englantia koska heisän pääkielensä voi olla esim kiina, Intia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako olet työllistänyt minä voin kertoa työllistäneeni helkkarin monta,vaatimuksena aina suomenkieli.
Noin 15 ihmistä olen työllistänyt. Minun alalla ei pärjää ilman kattavaa kielitaitoa.
Kirjoitustyylistäsi huomaa, ettet itsekään osaa suomea. Miten voit vaatia sitä muiltakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vammaisia töissä, toinen ei osaa suomea ja toinen ei englantia.
Kyseessä on Suomi jossa suomenkieli on välttämättömyys paskakieltä puhuvia ei ymmärrä kukaan ei osata oikein englantia eikä suomea vaan jotain helvetin Swahilia.
Jep. Mulla oli työkaverina kenialainen joka ei osannut kumpaakaan kieltä ei suomea ei englantia ja tuli eteen sähläämään kun yritti elekielellä näyttää mitä pitää tehdä, otti välineet käsistä vaikka huusin nou! Kerroin tästä työnantajalle päivä päätteeksi että aikaa meni jo siinä kun paimenti tätä kenialaista ja kerroin koko päivän sattuneista kommelluksista. Työnantaja ei myöskään noteerannut muutakuin sanomalla että pitää jutella hänelle. Kysymys kuuluu: Miten ihmeessä on läpäissyt työhaastattelun ja päässyt töihin jos ei kumpaakaan kieltä osaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin paljon työttömiä, jotka osaisivat englantia. Miten ihmeessä näin kielitaidoton porukka saadaan pidettyä työelämässä, mutta pätevämpi porukka on työttömyystuella? Irtisanomissuoja on Suomessa aivan liian vahva.
Monessa työssä työhön vaadittava osaaminen koostuu muusta kuin englanninkielentaidosta. Ei ihme, että työttömiä riittää, kun osa luulee englannin osaamisen olevan suuri ammatillinen pätevyys
Vierailija kirjoitti:
Tässä oma taktiikkani: sanon "there" ja sitten osoitan sormella vaikka moppia. Jatkan kunnes alkaa moppaamaan.
Myös you cleaning.
Ap:llä on nyt tuhannen taalan paikka oppia ja opettaa, Olet varmaan saanut opetusta koulussa, telkkarista, netistä ym. Ongelma on vain se, että et ole joutunut puhumaan kieliä. Yritä rohkeasti, käytä apuna käännöskonetta, opeta suomea, käytä käsiä ym. Saatte molemmat rohkeutta ja oma pääomasi ammatillisesti karttuu myös. Yritä vain päästä tuosta asennevammasta eroon. Maailmaa kansainvälistyy. Parantuneesta kielitaidosta tulee olemaan elämässäsi hyötyä myös vapaa-aikana.
En ymmärrä, miten jotkut aikuiset ihmiset Suomessa ovat niin kielitaidottomia ettei ne osaa mitään muuta kun suomea.
Miten voi olla oppimatta esim englanti, ruotsi, saksa, espanja, ranska, italia, jotain muuta kieltä?
Hyvin kapea on maailma kun ei osaa mitään muuta kun suomen kieltä.
Englannin oppimista on täytynyt aktiivisesti vältellä, jos ei osaa edes siivoussanastoa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten jotkut aikuiset ihmiset Suomessa ovat niin kielitaidottomia ettei ne osaa mitään muuta kun suomea.
Miten voi olla oppimatta esim englanti, ruotsi, saksa, espanja, ranska, italia, jotain muuta kieltä?
Hyvin kapea on maailma kun ei osaa mitään muuta kun suomen kieltä.
Tunteettoman ihmisen puhetta. Jos ihminen on syrjäytynyt niin ei edes matkusta missään. Ihan sama mitä sä hienopieru ajattelet. Mä löin pääni pahasti talvella,sain aivotärähdyksen ja muisti meni osittain että unohdin mm englannin ja ruotsin kielen kokonaan,en ole työelämässä
Maahantunkeutuneiden kielikoulutuksessa vain 30% oppii suomen tai ruotsinkielen tyydyttävästi joten hukkaan heitettyä verorahaa yhteiskunnalta.