47v ja kuukautiskierto alkanut heittelehtimään
Nuorempana kierto oli säännöllinen. 28 päivää. Nyt jo reilu vuoden verran ollut 26, 27, 14, 23, 28, 13 pv.
Tämä ehkäpä merkkiä alkavista vaihdevuosista.
Kysynkin, millaisia kokemuksia muilla on? Että kauanko tämä vaihe kestää?
Luin jostain että tihentyneen/vaihtelevan kiertopäivien jälkeen pikkuhiljaa kuukautiskierto harvenee ja loppuvat sitten kokonaan
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Teillä keillä hyytymiä ja runsaita vuotoja, syökää Caprilonia tai pyytäkää kohdun lämpöhoito. Minun elämän laatu parani 100% tuon jälkeen, kun ei tarvitse pelätä, että kuukautiset osuvat johonkin reissuun tai työreissuun tai tapahtumaan, jossa ei pääse vessaan 10min välein.
Ja tuo on siis hyvä vaihtoehto heille, ketkä eivät halua hormoonihoitoa, kuulemma pillerit ja kierukka vie vuodot myös pois.
Minulla on jo Caprilon käytössä ja sen lisäksi Orgametril. Paljon muutakin toki kokeiltu. Siitä huolimatta, kun kuukautiset alkaa (vaikka siis lääkitys) niin useamman tunnin saa istua vessassa. Caprilon alkaa sitten vaikuttaa muutamassa tunnissa, mutta se alku on kamalaa ja menkat tulee kaiken lisäksi n. 14 päivän välein Termoablaatioon olen pyytänyt lähetettä, mutta en ole saanut. Kohdunpoistoon saisi helpommin lähetteen ja sen olisin jo saanut 5 vuotta sitten. Ihan ei syy ole selvinnyt tälle päätökselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 46 ja kiertoni alkoi muuttumaan n. 3 vuotta sitten. En syö hormonaalista ehkäisyä, joten muutokset oli helppo huomata. Aluksi kierto lyheni ja runsastui ihan merkittävästi, kuukautisten 2. ja 3. päivinä ei meinannut mikään suoja riittää. Tällaista ei aiemmin ollut. Olen aina kipuillut menkkoja ja tuntenut myös ovilaation kipuna, mutta nyt menkat muuttuivat niin kivuliaiksi, että hakeuduin erikseen gynelle sen vuoksi. Hoidoksi tarjottiin alatiesynnyttämättömälle ja tarkoituksella hormooniehkäisystä kieltäytyneelle Mirenaa ja suututtiin, kun en sitä halunnut. Gynellä selvisi kuitenkin se, että toinen munasarja oli jo sammunut ja vaaraton nestekysta oli kipujen takana.
Lisäksi mielialaoireet juuri ennen menkkoja muuttuivat premenopaussin myös rajummiksi, toisinaan on ollut jopa itsetuhoisuutta, toki tähän oireiluun liittyy vaikeita elämänvaiheita, mm. rankka ero. Itsetuhoisuus selittyy kuit
Mulla myös hoitona Slindat, jotka vei vuodot ja pahimmat kivut ja oireet pois. Mutta nyt olen huomannut että mieliala heittelee taas, itkuisuudesta ärtyneisyyteen, ja saatan saada älyvapaita ahdistuskohtauksia hikoiluineen ja punastumisineen missä tahansa. Olen myös kokoajan poikki ja muisti ei pelaa. Tarvitsenkohan estrogeenia lisäksi? Ikää 43.
Itsellä alkoi vaihtarit 41-vuotiaana niin rajuina, ettei tarvinnut miettiä, ottaako hkh vai ei. Syön edelleen niitä 13 vuotta myöhemmin, mutta elämänlaatu on niiden kanssa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä keillä hyytymiä ja runsaita vuotoja, syökää Caprilonia tai pyytäkää kohdun lämpöhoito. Minun elämän laatu parani 100% tuon jälkeen, kun ei tarvitse pelätä, että kuukautiset osuvat johonkin reissuun tai työreissuun tai tapahtumaan, jossa ei pääse vessaan 10min välein.
Ja tuo on siis hyvä vaihtoehto heille, ketkä eivät halua hormoonihoitoa, kuulemma pillerit ja kierukka vie vuodot myös pois.
Minulla loppu vuoto kokonaan Ryeqo lääkkeellä. Käyn säännöllisesti gynellä. Minulla on vielä kaikki tallella, joten lääkkeet jatkuu. N54
Minulla oli 2 vuotta yhtä ja samaa lämpöaaltoa, aina kuuma. Mieti, kun naisvaltaisessa työtilassa muilla kylmä ja haluavat lämmöt täysille +23-+26 ja yksi on itse täysillä oleva lämpöpatteri, joka tarvitsisi kylmäpuhaltimen ja +15 c