Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

47v ja kuukautiskierto alkanut heittelehtimään

Vierailija
05.06.2025 |

Nuorempana kierto oli säännöllinen. 28 päivää. Nyt jo reilu vuoden verran ollut 26, 27, 14, 23, 28, 13 pv.

Tämä ehkäpä merkkiä alkavista vaihdevuosista.

Kysynkin, millaisia kokemuksia muilla on? Että kauanko tämä vaihe kestää?

Luin jostain että tihentyneen/vaihtelevan kiertopäivien jälkeen pikkuhiljaa kuukautiskierto harvenee ja loppuvat sitten kokonaan

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaihe kestää yli 10 vuodesta vuoteen :-) 

Eli hyvin yksilöllistä. Toki todennäköistä on, että kun heittely alkaa "vasta" 47-vuotiaana, tätä vaihetta kestää pidempään kuin vaikka mulla, jolla vastaava oireilu alkoi 10 vuotta nuorempana.

Vierailija
2/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaihe kestää yli 10 vuodesta vuoteen :-) 

Eli hyvin yksilöllistä. Toki todennäköistä on, että kun heittely alkaa "vasta" 47-vuotiaana, tätä vaihetta kestää pidempään kuin vaikka mulla, jolla vastaava oireilu alkoi 10 vuotta nuorempana.

KORJAUS: "todennäköistä on, että kun heittely alkaa "vasta" 47-vuotiaana, tätä vaihetta kestää LYHEMPÄÄN"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lyheni kierto 45-vuotiaana, mutta oli kuitenkin säännöllinen, kunnes kuukautiset loppuivat 55-v.

Vierailija
4/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset oli säännölliset koko ajan ja loppuivat tasan 50v.

Vierailija
5/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla että vaihdevuodet kestää 10 vuotta?

Vierailija
6/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla että vaihdevuodet kestää 10 vuotta?

Voi, helposti. Vaihdevuodet on ajanjakso menopaussin molemmin puolin, eli oireet saattavat hyvinkin jatkua vielä vaikka kuukautiset olisivat jo loppunee. Ja esioireilu osalla alkaa jo yli 10 v ennen menopaussia (näin esim. mulla)

Vierailija
7/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös säännölliset alusta loppuun. Ja kun ne loppuivat, niin vaan hiipuivat muutaman kuukauden ja sitten loppuivat kokonaan kuin seinään. Olin silloin 57 v.

Vierailija
8/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vv 41-vuotiaana yllättäen todella rajuina ja sain heti korvaushoidon. Nyt, 13 vuotta myöhemmin, syön edelleen hormonia. Kokeilen kerran vuodessa jättää lääkkeen pois, mutta toistaiseksi oireet on palanneet 1-8 viikon jälkeen. En olisi työkykyinen ilman lääkettä. Toisaalta lääke myös pitää oireet hyvin kurissa. 

Vierailija
9/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi vv 41-vuotiaana yllättäen todella rajuina ja sain heti korvaushoidon. Nyt, 13 vuotta myöhemmin, syön edelleen hormonia. Kokeilen kerran vuodessa jättää lääkkeen pois, mutta toistaiseksi oireet on palanneet 1-8 viikon jälkeen. En olisi työkykyinen ilman lääkettä. Toisaalta lääke myös pitää oireet hyvin kurissa. 

Millasia oireita sulla on?

Vierailija
10/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ehtinyt harveta ennen kuin päädyin korvaushoitoon. Myös minä olisin työkyvytön, lataamossa, vankilassa tai ruumishuoneella ilman sitä, huonot geenit.

Vierailija
11/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 ja kiertoni alkoi muuttumaan n. 3 vuotta sitten. En syö hormonaalista ehkäisyä, joten muutokset oli helppo huomata. Aluksi kierto lyheni ja runsastui ihan merkittävästi, kuukautisten 2. ja 3. päivinä ei meinannut mikään suoja riittää. Tällaista ei aiemmin ollut. Olen aina kipuillut menkkoja ja tuntenut myös ovilaation kipuna, mutta nyt menkat muuttuivat niin kivuliaiksi, että hakeuduin erikseen gynelle sen vuoksi. Hoidoksi tarjottiin alatiesynnyttämättömälle ja tarkoituksella hormooniehkäisystä kieltäytyneelle Mirenaa ja suututtiin, kun en sitä halunnut. Gynellä selvisi kuitenkin se, että toinen munasarja oli jo sammunut ja vaaraton nestekysta oli kipujen takana.

Lisäksi mielialaoireet juuri ennen menkkoja muuttuivat premenopaussin myös rajummiksi, toisinaan on ollut jopa itsetuhoisuutta, toki tähän oireiluun liittyy vaikeita elämänvaiheita, mm. rankka ero. Itsetuhoisuus selittyy kuitenkin kierrolla, sillä kuukautisten alettua ahdistus on aina helpottanut tai jopa tyystin kadonnut, vaikka mikään muu elämässä ei ole yhdessä yössä ollut toisin.

Edelleen muutaman vuoden oireilun jälkeen kierrossa ei näy hiipumisen merkkejä. Kierto on pysyvästi nyt n. 23-24 päivää, kun aiemmin se oli 28-29. Ehkä runsaus on hieman vähentynyt, samoin kivut ovat käytännössä jääneet pois. Seuraavaksi menkkojen pitäisi harventua, sitä odotellessa...

Vierailija
12/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta ne sairaan isot verihyytymät, kuin isompia lankarullia. Ensin puoli tuntia äherrät niitä ulos :( 

Kiva työpäivä...

Vierailija
13/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireita. 

Hyvää kuunneltavaa esim. Naisten vuoro - podcast!

Vierailija
14/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet saattaa alkaa jopa 15 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. 

Vierailija
15/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti kuukautiset loppuvat keskimäärin 51 vuoden iässä.

Jos vuodot häiritsevät tai alat saada vaihdevuosioireita, gyneltä saat nopean helpotuksen. Jos sinulla on paikallisoireita, eli emättimen kuivuutta, siihen saat apua apteekista jo nyt.

Vierailija
16/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosioireita. 

Hyvää kuunneltavaa esim. Naisten vuoro - podcast!

Älä hyvä ihminen ala kuuntelmaan mitään uhripuhetta. 

Vierailija
17/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa 47v ja kuukautisista tuli runsaammat jo vuosia sitten. Minulle auttoi Caprilon lääkkeet ja kohtuun tehty lämpöhoito. Johan loppuivat runsaat kuukautiset. Vuosi sitten kuukautisissa oli noin 3 kk tauko, muuten pysynyt kierto aika hyvin säännöllisenä, tosin ollut heittoakin. Nyt taas on menossa pidempi tauko eli kuukautiset ollut viimeksi maalis-huhtikuussa, odottelen, että milloin tulevat seuraavat. Lisäksi tässä 1-2 kk:n sisään on alkanut kuumat aallot öisin, päivisin harvemmin.

Eli tästä ne vaihdevuodet taitavat alkaa rytinällä. Toivon lyhyttä ja kivutonta keikkaa :)

Vierailija
18/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta ne sairaan isot verihyytymät, kuin isompia lankarullia. Ensin puoli tuntia äherrät niitä ulos :( 

Kiva työpäivä...

Ai kamala, mulla tätä. Hyytymä kun holahtaa, niin side ei pidä mitään.

Ja vuotojen tihentyminen on itselläni kestänyt nyt 6 vuotta. Ultrassa näkyi viimeksi normaalisti toimivat munasarjat, joten eiköhän tämä vielä jatku pidemmän aikaa. N49.

Vierailija
19/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 46 ja kiertoni alkoi muuttumaan n. 3 vuotta sitten. En syö hormonaalista ehkäisyä, joten muutokset oli helppo huomata. Aluksi kierto lyheni ja runsastui ihan merkittävästi, kuukautisten 2. ja 3. päivinä ei meinannut mikään suoja riittää. Tällaista ei aiemmin ollut. Olen aina kipuillut menkkoja ja tuntenut myös ovilaation kipuna, mutta nyt menkat muuttuivat niin kivuliaiksi, että hakeuduin erikseen gynelle sen vuoksi. Hoidoksi tarjottiin alatiesynnyttämättömälle ja tarkoituksella hormooniehkäisystä kieltäytyneelle Mirenaa ja suututtiin, kun en sitä halunnut. Gynellä selvisi kuitenkin se, että toinen munasarja oli jo sammunut ja vaaraton nestekysta oli kipujen takana.

Lisäksi mielialaoireet juuri ennen menkkoja muuttuivat premenopaussin myös rajummiksi, toisinaan on ollut jopa itsetuhoisuutta, toki tähän oireiluun liittyy vaikeita elämänvaiheita, mm. rankka ero. Itsetuhoisuus selittyy kuitenkin kierrolla, sillä kuukautisten alettua ahdistu

Mä sain vastaaviin vuoto-ongelmiin minipillerit (Slinda), kun sanoin, että kierukkaa en ota. Menkkoja ei ole enää ollenkaan p.l. ensimmäisten kuukausien tiputtelut ja viimeisen vuoden aikana ehkä 3 kertaa tulleet tiputtelut. Ehkäisyn takia en pillereitä tarvitsisi, mutta minulla ne pitävät suurimman osan oireista kurissa.

Mutta tosiaan sä kieltäydyitkin jo hormoniehkäisystä.

Vierailija
20/26 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä keillä hyytymiä ja runsaita vuotoja, syökää Caprilonia tai pyytäkää kohdun lämpöhoito. Minun elämän laatu parani 100% tuon jälkeen, kun ei tarvitse pelätä, että kuukautiset osuvat johonkin reissuun tai työreissuun tai tapahtumaan, jossa ei pääse vessaan 10min välein. 

Ja tuo on siis hyvä vaihtoehto heille, ketkä eivät halua hormoonihoitoa, kuulemma pillerit ja kierukka vie vuodot myös pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan