Miksi todella moni suhtautuu lihaskuntotreeniin negatiivisesti?
Ja kommentoivat tyyliin "olen jo riittävän hoikka enkä tarvitse kuntosaleja" tai "marjanpoiminta riittää mulle kuntoiluksi".
Hyvä lihaskunto vähentää sairauksien riskiä, parantaa aineenvaihduntaa ja sydänterveyttä sekä tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja voi jopa pidentää elinaikaa. Tuntuu siis todella omituiselta, että jotkut pitävät treeniä tarpeettomana ja jopa turhamaisena!
Vai elävätkö ihmiset tämänkin suhteen jossain harhassa ja pitävät omaa kehoaan keskimääräistä lihaksikkaampana, koska kantavat kaksi kertaa vuodessa multapusseja?
Kommentit (423)
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin keväällä ja kesällä 2023 pois kymmenen kiloa, avioeron jälkeen. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sairastuminen oli tuonut liikakiloja. Olin 37-vuotias joten en ollut enää niin nuorikaan.
Ohjelma oli yksinkertainen: pätkäpaastosin aamut aina töissä mustan kahvin voimalla 11 asti jolloin söin päivän ensimmäisen aterian. Työni oli varastotyötä, mutta suhteellisen kevyttä kun painavampia laatikoita tuli nosteltua harvemmin päivän aikana ja työ oli enimmäkseen istuskelua.
Tein töitä klo 07-14 tai 07-15 jonka jälkeen ostin kaupasta välipalaa (riisipiirakka, rahka, hedelmä) ja menin kotiin.
Kotona poljin ensin kuntopyörää tunnin. Pyörä oli melko avuton kapine, mutta sillä lämmitteli kyllä. Sen jälkeen tein joko pilatesta, lankutuksia, lihaskuntotreeniä vatsalihaksille ja selälle tai omatekoisen kotiohjelman painoilla ja kehonpainolla punnertaen. Joka päivä tein siis 1 h kuntopyörää + noin 20
Mikä tässä siis mielestäsi on epäuskottavaa? Luettelet tuossa ison määrän liikuntamuotoja, jotka lisäävät lihasvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisissäkymmenissä lihasmassa katoaa noin prosentin vuositahtia, kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen katoamisen tahti on jo 1,52 prosenttia vuodessa.
50kg naisella on lihasta noin 15-20kg ilman salitaustaa. Lihas pitää yllä ryhtiä, tukee niveliä, kuluttaa energiaa.
Vanhuuden alaselkä, niska ja tukielin kivut johtuvat usein juuri siitä että ei ole lihasmassaa.
50v esimerkin naisella on enää 15kg lihasmassaa jäljellä. 60v lihasmassaa on enää 13.5kg. siitä voi sitten jokainen miettiä millaista on esim kyykkyyn meno ja normaali liikkuminen tolla lihasmassa määrällä vs aktiivisesti salilla käyvä nainen, kenellä on lihasmassaa 30kg.
Tuo 30kg lihasmassaa omaava nainen voi 50v lopettaa treenaamisen ja joskus 80-90v on liha
Sehän on hyvä että lihasmassaa lähtee pois vanhemmiten. Luonnollista. Liian suuri lihaspaino aiheuttaa samoja ongelmia kuin ylipaino.
Mitä mä just luin? :D Ehkä 0,0001 % väestöstä on liikaa lihasmassaa (jonka rakentamiseen on käytetty lisäaineita), joten sen pelossa ei kenenkään kannata vältellä lihaskuntotreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisissäkymmenissä lihasmassa katoaa noin prosentin vuositahtia, kuudenkymmenen ikävuoden jälkeen katoamisen tahti on jo 1,52 prosenttia vuodessa.
50kg naisella on lihasta noin 15-20kg ilman salitaustaa. Lihas pitää yllä ryhtiä, tukee niveliä, kuluttaa energiaa.
Vanhuuden alaselkä, niska ja tukielin kivut johtuvat usein juuri siitä että ei ole lihasmassaa.
50v esimerkin naisella on enää 15kg lihasmassaa jäljellä. 60v lihasmassaa on enää 13.5kg. siitä voi sitten jokainen miettiä millaista on esim kyykkyyn meno ja normaali liikkuminen tolla lihasmassa määrällä vs aktiivisesti salilla käyvä nainen, kenellä on lihasmassaa 30kg.
Tuo 30kg lihasmassaa omaava nainen voi 50v lopettaa treenaamisen ja joskus 80-90v on liha
Valtaosalle se ei todellakaan ole hyvä, koska sitä lihasmassaa ei ole niin paljon että olisi mistä ottaa. Varsinkin kun sitä alkaa kadota jo aika nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että täydellinen on hyvän vihollinen, ja se että olet täällä jatkuvasti negaamassa muiden onnistumisia kertoo enemmän susta kuin meistä?
Mitä ihmettä? Lisäsin yksinkertaisemmin toteutettavan kuntotestin jolla kauppakassien kantajat voivat kokeilla lihasvoimiaan.
Olen käynyt ikäni salilla enkä silti koskaan uskaltanut kokeilla ykkösiä. Tapaturmien ja kulumisten pelossa en edes treenaa voimaa, vaikka se olisi laadukkaan elämän kannalta vielä tärkeämpää kuin lihasten kasvatus.kaikki on nähnyt videon mavesta jossa polvet vääntyy väärään suuntaan.
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoita ja ihan tositapahtumia kun heikko vanhus kaatuu liukkaalla. Riskit taitaa olla suuremmat kuin siinä että mavessa vääntää polvensa väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin keväällä ja kesällä 2023 pois kymmenen kiloa, avioeron jälkeen. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sairastuminen oli tuonut liikakiloja. Olin 37-vuotias joten en ollut enää niin nuorikaan.
Ohjelma oli yksinkertainen: pätkäpaastosin aamut aina töissä mustan kahvin voimalla 11 asti jolloin söin päivän ensimmäisen aterian. Työni oli varastotyötä, mutta suhteellisen kevyttä kun painavampia laatikoita tuli nosteltua harvemmin päivän aikana ja työ oli enimmäkseen istuskelua.
Tein töitä klo 07-14 tai 07-15 jonka jälkeen ostin kaupasta välipalaa (riisipiirakka, rahka, hedelmä) ja menin kotiin.
Kotona poljin ensin kuntopyörää tunnin. Pyörä oli melko avuton kapine, mutta sillä lämmitteli kyllä. Sen jälkeen tein joko pilatesta, lankutuksia, lihaskuntotreeniä vatsalihaksille ja selälle tai omatekoisen kotiohjelman painoilla ja kehonpainolla punnertaen. Joka päivä tein siis 1 h kuntopyörää + noin 20
Eli sulla ei ollut juuri lihaksia, sitten hankit vähän lihaksia ja se vaikutti positiivisesti hyvinvointiisi. Kyllä minä sen uskon.
Ehkä siksi se tuntuu vastenmieliseltä, että kaikki tarjonta tähtää vain ja ainoastaan siihen, että pitää mennä salille, pitää hankkia vetävännäköiset vermeet, pitää olla palautusjuomat ja proteiinipirtelöt, ja koko ajan on arjessa kauhea kiire, kun pitää ehtiä treenaamaan. Treenisitä ja treenitätä.
Vähän sama ilmiö, kuin jutuissa paljon laihduttaneista. Se lopputulos tähtää aina bikinifittnes -estradeille..
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma. Pilates on ehdottoman hyvää tukilihaksille ja liikkuvuudelle, mutta se ei silti poista lihaskuntotreenin tarvetta. Painoharjoittelu, aerobinen ja liikkuvuus = kaikkia tarvitaan hyvään ja pitkään elämään. Kuka haluaa elää kasikymppiseksi ja maata viimeiset kymmenen vuotta sängyssä.
En kyllä uskoisi tuota tutkimusta kovinkaan paljoa. Prosentin haihtuminen on tosi suurta. Jos olet voimistellut neljäkymmentäkin vuotta säännöllisesti ja tehnyt monipuolista liikuntaa. Niin se kudos ei noin vain haihdu. Minä peilailen omia lihaksia heti aamusta monta minuuttia kun harjaan hampaitani ja kiillotan kaljuani.
Tuo on todistettu ties kuinka monessa tutkimuksessa. Niissä on tutkittu massoja, ei 40 vuotta voimistelleita. Heitä on nykykansassa tosi vähän.
Voit pitää ihan rauhassa 2 viikkoa taukoa koko liikunnasta ja tulokset ei kärsi edes viisikymppisenä. 2 viikkoa on ihan normaali tauko, jos iskee flunssa tai tauti tulee päälle.
Kukaan ei kiellä tätä.
Tunnen henkilökohtaisesti miehen jolta meni olkapää penkissä paskaksi väärän tekniikan takia ja nosteli liian suuria painoja.
Tunnen vaikka minkä lajin ammatti- ja harrastajaurheilijaa jotka ovat rikkoneet itsensä. Se ei poista sitä, että terve vanhuus vaatii lihaksia, voimaa ja tasapainoa ja ne rakennetaan vuosikymmeniä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi se tuntuu vastenmieliseltä, että kaikki tarjonta tähtää vain ja ainoastaan siihen, että pitää mennä salille, pitää hankkia vetävännäköiset vermeet, pitää olla palautusjuomat ja proteiinipirtelöt, ja koko ajan on arjessa kauhea kiire, kun pitää ehtiä treenaamaan. Treenisitä ja treenitätä.
Vähän sama ilmiö, kuin jutuissa paljon laihduttaneista. Se lopputulos tähtää aina bikinifittnes -estradeille..
Suurin osa salilla käyvistä treenaa ihan tavallisissa T-paidoissa kolmisen kertaa viikossa ja ottaa proteiinin normaalista ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikillahan on lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että täydellinen on hyvän vihollinen, ja se että olet täällä jatkuvasti negaamassa muiden onnistumisia kertoo enemmän susta kuin meistä?
Mitä ihmettä? Lisäsin yksinkertaisemmin toteutettavan kuntotestin jolla kauppakassien kantajat voivat kokeilla lihasvoimiaan.
Olen käynyt ikäni salilla enkä silti koskaan uskaltanut kokeilla ykkösiä. Tapaturmien ja kulumisten pelossa en edes treenaa voimaa, vaikka se olisi laadukkaan elämän kannalta vielä tärkeämpää kuin lihasten kasvatus.kaikki on nähnyt videon mavesta jossa polvet vääntyy väärään suuntaan.
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoita ja ihan tositapahtumia kun heikko vanhus kaatuu liukkaalla. Riskit taitaa olla suuremmat kuin siinä että mavessa vääntää polvensa väärään suunta
Olen nähnyt tosi paljon kömpelöitä bodareita jotka kaatuilee ja vaappuu kävellessä. Näyttää aika kehnolta kehonhallinnalta.
Kaatumisiakin voi harjoitella. Kaatuilun harjoittelu on varmasti paljon parempi ratkaisu kuin joku painojen nostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitten varmaan mukava potea osteoporoosia ja dementiaa, kun ensin välttelee painoharjoittelua, proteiinia ja hormonikorvaushoitoja. Ylipainokin on vain biologinen pakko naisille keski-iässä.
Minä oikeasti ihmettelen, miten niin moni voi väen vängällä väittää, että kauppareissut riittävät lihaskuntoiluksi tai että moni treenaa lihaksia liikaa. Kun yhtään mikään ei tue noita väitteitä. Ei tiettyjen sairauksien yleistyminen, liikuntatilastot tai rehellisesti sanottuna ihmisten ulkonäkö katukuvassakaan.
Mites, jos pidettäisiin se liikunta sitten kivana harrastuksena, eli kukaan ei enää ikinä katso silmiään pyöritellen jos näkee jonkun tekevän salilla sarjaa mielestään ihan turhilla (=liian keveillä) painoilla, kiroa miten hitaat aloittelijat tukkivat hiihtoladut ja porrasjuoksupaikat jn
Minä näytin myös hölmöltä lenkkeillessä kun hölkkäsin. Sitten lisäsin siihen mukaan varjonyrkkeilyn ja nyt näyttää kovalta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun lemppari pilatesliikkeistä on se missä seistään tikkusuorana ja nostetaan polvi ilmaan ja ojennetaan nilkka suoraan eteenpäin ja pidetään tasapaino. Sitten ojennetaan taas nilkka takas pakaraan ja pidetään polvi edessä ja taas toisto. Toimii tosi hyvin etureisille ja mulla on etureidet kasvaneet ihan kauhean muhkeiksi ja pakarat kanssa.
Osaan liikkeen niin hyvin että saan nostettua jalan kohtisuoraan kattoon. Liike lisää myös notkeutta ja sitä kautta voimaa, koska liikelaajuus kasvaa. Teen harjoitetta nilkkapainoilla ja painokengillä myös haastetta tuomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoita ja ihan tositapahtumia kun heikko vanhus kaatuu liukkaalla. Riskit taitaa olla suuremmat kuin siinä e
Bodarit taitavat olla jo aika ääripään esimerkkejä, maveja tekevät monet muutkin. Veikkaan myös että huonokuntoisia vanhuksia jotka hyötyisivät lihaskuntoharjoittelusta on enemmän kuin vaappuvia bodareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona poljin ensin kuntopyörää tunnin. Pyörä oli melko avuton kapine, mutta sillä lämmitteli kyllä. Sen jälkeen tein joko pilatesta, lankutuksia, lihaskuntotreeniä vatsalihaksille ja selälle tai omatekoisen kotiohjelman painoilla ja kehonpainolla punnertaen.
Tykkään joogasta ja pilateksesta itsekin, erityisesti syviin vatsalihaksiin ne toimivat hyvin. Silti kumpikin laji on helpottunut voimaharjoittelun myötä. Pidän niitä viikko-ohjelmassa lähinnä kehonhuoltomielessä.
Vierailija kirjoitti:
Nenä pois somesta ja ala ajatella itse niin huomaat että maailma on kaunis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoita ja ihan tositapahtumia kun heikko vanhus kaatuu liukkaalla. Riskit taitaa olla suuremmat kuin siinä e
LIhaskuntoa voi harjoittaa olematta bodari...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoita ja ihan tositapahtumia kun heikko vanhus kaatuu li
Kyllä. Lihaskuntoilu ei pelasta kaatumiselta. Kaatuilua voi harjoitella. Lihaskuntoilu ei ole paras keino kovettaa luustoa tai luottaa että voi kaatua turvallisesti kun on lihaskuntoillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä oon nähnyt paljon videoit
Vastustat pääasiassa väitteitä joita kukaan ei esittänyt. Ei tarvitse valita kaatumisharjoittelun ja voimaharjoittelun väliltä, eikä kannatakaan. Voimaharjoittelu, hypyt ja d-vitamiini ovat nykytiedon mukaan parhaita tapoja vahvistaa luita, vai mitä sinä sitten suosittelisit?
Sehän on hyvä että lihasmassaa lähtee pois vanhemmiten. Luonnollista. Liian suuri lihaspaino aiheuttaa samoja ongelmia kuin ylipaino.
Tavallinen työllä ja weimarin-saksalaisten sotilaiden aikaisella permantovoimistelulla (pilates) ja telinevoimistelulla lihaskudos ei katoa samalla tavoin kuin salilla kehonrakennusmielessä hankitut lihakset katoaa. Täydellinen sotilas ei painoja nostele.
Tervehenkinen voimistelulla hankittu lihas ei haihdu, eikä se ole erityisen suurikokoistakaan. Toki yksilöillä on eroja. Minulla lihakset kasvaa pelkästään voimistelemalla. Moni kysyykin miten paljon nostelen ja tätä rataa ja paljonko mavesta menee, niin osaan vain sanoa sen yhden kokeilun verran paljonko menee.
En kyllä uskoisi tuota tutkimusta kovinkaan paljoa. Prosentin haihtuminen on tosi suurta. Jos olet voimistellut neljäkymmentäkin vuotta säännöllisesti ja tehnyt monipuolista liikuntaa. Niin se kudos ei noin vain haihdu. Minä peilailen omia lihaksia heti aamusta monta minuuttia kun harjaan hampaitani ja kiillotan kaljuani.
Voit pitää ihan rauhassa 2 viikkoa taukoa koko liikunnasta ja tulokset ei kärsi edes viisikymppisenä. 2 viikkoa on ihan normaali tauko, jos iskee flunssa tai tauti tulee päälle.
o-n paljon eroja siinä että oletko liikkunut nelketvuotta säännöllisesti vai sen puolivuotta tai kolmisen vuotta ja pitänyt taukoa pari kuukautta ja taas yrittänyt vähän vuoden verran.
Sitten yksi suurin asia. Elämässä tulee aina vammautumisia ja takapakkia. Jalka tai käsi murtuu ja mitä sitten?
Kun käsi murtuu ja selkään tulee murtuma tai nivel katkeaa nostaessasi 40kg käsipainoa, niin olisko aika lähteä lenkille käsi paketissa aikaisin aamulla viileään klo 3-4 aikaan kuten Rocky lähti?
Olisko sullakin nyt aika alkaa tehdä jotain muuta ja kääntää vammautuminen voitoksi`?
Tunnen henkilökohtaisesti miehen jolta meni olkapää penkissä paskaksi väärän tekniikan takia ja nosteli liian suuria painoja.
Juteltiin ja lohduttelin kun itki mun tervettä olkaa vasten. Totesin että nyt sulla on aikaa alkaa harrastamaan ripaskaa. Hänestä tuli todella kova ripaskan tanssija ja yllättäen. Ripaska-tanssina antoi ihan uusia ulottuvuuksia maveenkin myöhemmin.