Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöimetyksen lopetus, apua ja vinkkejä taas kaivataan!

23.03.2007 |

Meillä on totutettu nyt lapsi (vajaa 1,5v) nukahtamaan itsekseen isän viereen, edelleen perhepetiin. Ei siis nukahda rinnalle. On helpottanut hieman yöheräily, osaa nukahtaa itsekseenkin ja heräilee " vain" nälkäänsä. Tätä kuitenkin tapahtuu vielä kiusallisen usein, että on nälkä, ainakin 2-4 kertaa yössä ja koska nukkuu perhepedissä, niin tuntuu että heräilee turhaankin jos itse liikumme. Miten tästä nyt eroon? Päivällä ja varsinkin aamulla myös sitten ruokahalu on pienempi, jos on yöllä tankannut rasvamaitoa monta kertaa. Toisaalta iltapalaa ei meinaa millään myöskään upota. Haluaa vaan tissiä. Ja kolmanneksi suunnitellaan tässä muutamaa matkaa, että pitäisi olla yön tai parin yli poissa, lapset mummon hoidossa.

Pinnikseen ei ainakaan suostu nukahtamaan, ja jos siellä herää, niin on heti pystyssä ja ei suostu nukkumaan.

Tuttia ja tuttipulloa ei ole huolinut, mutta nokkapullosta juo. Maitoa ei siedä maha, kauramaito käy ja vettä ja mehua.

Kannetaanko lasta sitten yöllä, jos alkaa kovasti huutamaan kun ei saa tissiä? En pysty itse nukuttamaan lasta vielä ilman tissiä, isä nukuttaa parissa minuutissa. Jos haistaa maidon ja minut, niin ei vaan suostu nukkumaan ilman imetystä pohjalle. Pitäisikö isän hoitaa muutama yö ensin unikoulua, että ei söisi mitään? Miten sitten minä pystyn nukuttamaan lapsen jatkossa? Vai pitäisikö jotenkin saada lapsi omaan sänkyynsä nukkumaan/nukahtamaan? Perhepetiin ei ole erityistä syytä enää, jos en yöllä imetä. Pitäisikö lopettaa koko imetys?

Ei voida eikä haluta huudattaa ihan kamalasti, kun on isompi lapsi 3v myös, joka sitten heräilee. Tai toisen vanhemmista on oltava isomman lapsen kanssa, ettei tämä hätäänny veljensä huudosta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tottuu kyllä muutamassa illassa nukahtamaan sinne. Voithan istua vieressä turvana, kunnes nukahtaa. Ja voihan oma sänkykin olla lähellä teidän sänkyä, samassa huoneessa, niin olo ei tunnu turvattomalta yhtäkkiä liian kaukana vanhemmista. Tärkeintä varmaan olisi olla johdonmukainen, eikä lopettaa kokeilua muutaman vaikean illan jälkeen. (Sanon siksi, että itselleni helposti kävisi niin!)

Meilläkään ei päästy yöimetyksistä ennen kuin lopetin imetyksen tasan 1-vuotiaana kokonaan. Kun heräsi yöllä vaatimaan maitoa, mummu (oltiin mummolassa) otti viereensä ja valvoi tytön kanssa pari tuntia, kun tämä ei osannut nukahtaa ilman tissiä. Itse en näyttäytynyt muutamaan yöhön ollenkaan. Yhtä hyvin isä olisi voinut hoitaa homman. Seuraavana yönä heräsi taas vaatimaan tissiä, mutta nukahti heti, kun mummu otti viereensä. Sen jälkeen ei enää edes herännyt yöllä, paitsi toisinaan vieläkin tarvitsee nostaa viereen loppuyöksi, varsinkin kipeänä tai jos tulee hampaita. Mutta ei siis vaadi enää mitään syömisiä. Kun imetin enää pari kertaa vuorokaudessa, maito loppui toisesta rinnasta, mutta tyttö jatkoi aina tyytyväisenä uniaan, kunhan sai imeä tätä tyhjää tissiä. Siitä tiesin, ettei tosiaankaan kyse ole enää nälästä.

Anlii + tyttö 1,2v

Vierailija
2/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Me teimme niin, etta nukutimme tyttaremme (silloin 1v1kk) perhepetiin minun viereeni, mutta tissi vain jatettiin raakasti pois. Mies oli valmiudessa ottamaan kiukuttelevaa lasta vastaan, kun tietty lahti aina konttaamaan pois sangysta. Kiersivat pienen lenkin kotona ja sitten uudestaan lapsi viereen. Meni muutama kerta ja sitten tytto ei enaa halunnutkaan pois, vaan nukahti viereeni. Minakin tuoksuin maidolta, mutta ei se haitannut. Sitten yolla ihan samat kuviot, mutta enaa vahemman protestointia. Viela samana yona tytto oppi, etta ei saa maitoa enaa yolla ja tyytyi kohtaloonsa. Kauheasti ei tarvinnut huudattaa, kun tytto tajusi itse nukkua. Siita sitten alkoi onni ja ihanuus meidan perheessa. Tytto alkoi nukkua hienosti, saattoi herata kerran, maksimissaan kaksi kertaa yossa ja osasi aina nukahtaa nopeasti itse, kunhan aiti vaan oli vieressa. Nyt on sitten ollut sairasteluja, joiden vuoksi heraillaan useasti yossa, mutta se kai kuuluu lapsiperheen arkeen. Tytto on ollut isovanhemmillaan kerran yokylassa ja nukkui siella aivan loistavasti (tosin anopin vieressa). Jossakin vaiheessa tulee omaan sankyyn opettelu, kun kakkonenkin on tulossa, mutta perhepetisysteemi on toiminut meilla hyvin. Mina jatin tissin pois ihan kertaheitolla, tytto ei tuntunut sita edes kaipaavan. Turhaan sita olisin enaa sitten tyrkyttanyt. En sitten tieda, miten teilla, jos maitoa ei vatsa kesta. Meidan tytto ei juo maitoa ollenkaan, mutta piimaa, jukurttia ja juustoa menee riittavasti paivassa.

Olen useasti lukenut kirjoituksiasi ja todennut, etta meilla on aika samantyyppinen lapsi ollut, tosi paljon oli rinnassa kiinni ja muutenkin vaativa, mutta sitten vaan ykskaks muuttui, kun tissi jai pois. Nain meilla. :) Tsemppia!

-Pilkku & Sara-Ellen 1v4kk-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen yritettiin sitä pinnasänkyä taas, mutta puolen tunnin huudatuksen jälkeen, jona aikana oksenti pari kertaa huutamisen takia, ja sai affektikohtauksen, päätetiin lopettaa. Isä laittoi viereensä, ja siihen nukahti lähes oitis, oli siis tosi väsynyt jo. Ja minä toisessa huoneessa, isompi tietty koko aika hölisi myös, eikä osannut nukkua, ja häiritsi pienempää...

Ei tunnu kivalle siis se.

Vierailija
4/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus on 1v1kk, ja imetän edelleen. Päivällä 2 kertaa ja sitten yöllä. Nyt kevään aikana on tarkoitus lopettaa koko imetys juuri tuon yöheäilyn takia. Eli mun mielipide on se, että voi olla tosi vaikea päästä eroon pelkästä yöimetyksestä tuon ikäisellä, selkeämpää on lopettaa koko imetystouhu. Ja vieroittaminen sujuu helpoiten vähittelen ainakin mun mielestä.

Esikoisen yöheräilyt loppuivat, kun lopetin imetyksen hänen ollessa 1v2kk.

Vierailija
5/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi (1v 1 kk) tottui muutamassa yössä melko hyvin siihen, ettei tissiä saa. Vielä herää kerran yössä itkemään, mutta tyyntyy aika nopeasti kun on äidin vieressä.

Omaan sänkyyn lapsi taas ei millään suostu menemään, vaikka sänky onkin meidän sängyn vieressä. Pari kertaa on nukahtanut sinne, mutta herää parin tunnin päästä, ja haluaa viereen. Ollaan päätetty, että lapsi saa nukkua vieressä toistaiseksi, katsotaan taas muutaman kuukauden päästä, josko onnistuisi paremmin.

Vierailija
6/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tekisin niin, että laittaisin lapsen pinnasänkyyn ja laittaisin isän nukuttamaan lapsen. Jos lapsi itkee hiukan isä voi taputella peppua tai selkää. Jo itku yltyy mahdottomaksi (en päästäsi itkua hysteriatasolle), isä ottaa lapsen syliin ja rauhoittaa lapsen. Tämän jälkeen lapsi uudestaan sänkyyn. Lapsi ei saa nukahtaa syliin. Näin jatketaan kunnes lapsi nukahtaa. Jo lapsonen yöllä herää, isä jatkaa samalla tavalla kuin nukuttamisvaiheessakin. Eli ei syömistä yöllä ja nukutus ja nukkuminen omassa sängyssä. Hrjoittelua voi kestää muutaman illan.

Tein tällä tavalla molempien lasteni kanssa (nyt 3v5kk ja 1v5kk). Esikoisen vieroitin rinnasta 10-kuisena ja kuopuksen tasan vuoden ikäisenä. Yösytöt lopetin molemmilla n. kasikuisina ja edellä mainitulla systeemillä. Toimi meillä.

Kiemura

Vierailija
7/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten rajulta kuulosti tuo teidän yrityksenne saada lapsi nukahtamaan pinnasänkyyn. Tuleeko huudosta samanlaista, jos lapsen nostaa välillä syliin rauhoittumaan, siis ennen kuin menee noin pahaksi? Itse olen todella huono ollut aina sietämään minkäänlaisia itkuja (siksi olin muualla ne yöt, kun tyttö vieroitettiin tissistä) enkä halua muitakaan rohkaista noin koviin huudatuksiin.

Anlii

Vierailija
8/9 |
23.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi temperamenttinen luonne (vanhempiinsa tullut)... Ja moni muukin asia on yhtä kamalaa huutoa oksennusten ja affektien kera, kuten vaikkapa automatkat (jos ei nuku tai ole kivaa).

Tässä pinnasänkytapauksessa siis isä koitti saada nukahtamaan sinne pinnikseen. Olin samassa huoneessa toisen lapsen kanssa (varmaan se oli virhe?) ja koko aika lapsi huusi " äiti" tai sitten vaan " ääää" ja isän syli ei auttanut. Tai siis ensin se oli sitä valtataistelua, että poika nukkumaan, ja oli vielä kivaa mutta sit alkoi tulla väsy, ja alkoi se äiti-huuto, jota kesti siis sen 15-30 minuuttia. Vasta kun poistuivat toiseen huoneeseen, niin saatiin rauhoittumaan. Ja nukahti perhepetiin heti ilman huutoja. Eka iltana ilman tissiä perhepetiin onnistui aika helposti, ei tullut tuommoista oksennushuutoa tms vaan huusi toki jonkin verran, mutta luovutti kun isä sylkytteli. Minä olen pari iltaa yrittänyt nukuttaa vastaavasti perhepetiin mutta tulos on se oksennushuuto. :( Sama juttu, jos olen samaan aikaan siellä perhepedissä. Haluaa epätoivoisesti sitä äidin tissiä vaan, jos se on lähettyvillä. Ja meilläkin, ei sieltä aina tule ees maitoa vaan haluaa vaan läheisyyttä.

Ehkä kokonaan vieroitus voisi sitten auttaa. En halua enkä kannata mitään kamalaa huudatusta, mutta ollaan aika epätoivoisia, en jaksaisi yöheräilyjä enää, ja toisaalta tuo ruokahalu pitäisi saada paremmaksi päivisin, vaikuttaa erityisesti tuo aamun syömättömyys hankaloittavasti kaikkeen elämiseen ja menemiseen.

Ja nytkin ollaan odottelemassa flunssaa ja vatsatautia pojalle, kaikissa muissa on käynyt jo tai on parhaillaan. Ei viitsisi alkaa yrittää kokonaan vieroitusta ennenkuin on ne taudit taas sairastanut... Vähitellen olen yrittänyt vieroittaa jo muutaman kuukauden, päivisin, mutta pahemmaksi vaan menee tuo tississä roikkuminen. Toki on ollut ties mitä tautia tässä välissä koko talvi ja hampaiden tuloa yms.

Tai sitten olen vaan liian lepsu äiti kun en raaski vieroittaa, kun toinen niin kovasti tahtoo ja ei vielä sitä tavallista maitoakaan siedä, en sitten tiedä tulisiko tarpeeksi juoneeksi muuten varsinkaan alkuviikkoina/päivinä kun vieroitetaan... Ehkä se voi mennä helpostikin sitten, mutta pinnikseen siirto ei ainakaan nyt näytä olevan helppoa mitenkään. Tai ehkä jos lapselle tulee ikää lisää vielä pari kuuta, onnistuu helpommin? Mutta se on sitten taas koitettava itse jaksaa...

Vaikka joinakin hyvinä päivinä lapsi ei huoli tissiä sitten taas kuin pari kertaa. Oliskin helppoa, jos vaan vaikka laittaisi päivähoitoon, niin ei vaan saisi päivälläkään tissiä... toisin kuin nyt lepsu äiti sortuu aina antamaan päivälläkin jos mikään muu ei auta, ja huuto vaan yltyy ja jatkuu...

Vierailija
9/9 |
24.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jostain lukenut (muistaakseni imetystukisivuilta...), että nää vierotusasiat on yleensä aika hankalia 1v3kk-1v7kk iässä. Eli 1v 8kk ikä pitäisi olla taas helpompaa aikaa vieroituksen kannalta. Itsellä ei ole asiasta kokemusta, koska minulla 1v 2kk lapsi ja imetän vielä öisin 1-4 kertaa ja annan vauvan nukkua vieressäni. Joten vinkkejä en osaa antaa. Itseäkin välillä huolestuttaa miten se vieroitus joskus tulee onnistumaan, mutta epäilen että meillä yösyötöt loppuvat kokonaan vasta kun imetyskin loppuu. Tsemppiä sinulle! Ja kuuntele ennenkaikkea tässä asiassa omia tuntemuksiasi! Ja tosiaan vierotusta ei liene hyvä tehdä lapsen sairastaessa.