Onko ihmiset yleisesti muuttuneet jotenkin kovemmiksi ja ilkeämmiksi?
Minulla on fiilis, että ihmiset ovat muuttuneet jopa lähisuhteissaan kovemmiksi kuin ennen. Koen, että vielä kymmenisen vuotta sitten puolin ja toisin autettiin enemmän ja ymmärrettiin erilaisia elämäntilanteita. Nykyään on mielestäni yhä vähemmän ymmärrystä heikompia kohtaan ja apuakaan ei anneta kuten ennen tai ainakaan yhtä vilpittömästi. Vai kuvittelenko vaan? Tekeekö itselleni ikä tepposet, vai onko yhteiskunta tässä suhteessa muuttunut?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rauhoitu nyt. Vasemmisto ei ole ollut duunarin etuja ajava porukka enää kymmeniin vuosiin. Niillä on jo pitkään ollut ihan muut tavoitteet ja siksi moni duunari onkin lähtenyt äänestämään muita puolueita.
Muutenkin pelkkä poliittinen jako on kovin harhaista. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Ja ylipäätään kaikenlainen luokittelu on muutenkin pahasta. Se ei auta eikä rakenna ihmisten välistä vuorovaikutusta ja yhteiselämää."
Oikeistoko sitten on duunarin asialla? :D
Vaikka nimityksistä ja luokitteluista luovuttaisiin, todellisuus ei silti muuttuisi - ei ainakaan ratkaisevasti. Ja niillä nimittelyillä ja luokitteluillahan me hahmotetaan maailmaa. Olisi aika vaikeaa tulla toimeen ilman käsitteitä ja kieltä.
Maailma ei ole tietenkään musta-valkoinen. Eikä ole poliittinen kenttäkään.
"ihan varmasti veisivät sulta työt alta... mistä näitä höpötyksiä keksitään?"
Työskentelen metsäteollisuudessa, joten 100% lähtisi duunit alta.
Sodan nähneellä sukupolvella oli arvot kohdallaan jos sodasta jotain myönteistä seuraa...seuraava sukupolvikin vielä elänyt samassa arvomaailmassa...siitä eteenpäin on nyt tultu tähän...minä.minä minä ensin.
Sama ilmiö on huomattu maailmallakin, paholainen levittää pahuutta maailmaan. Kenties koronarokote tuhosi ihmisistä ihmisyyden...
Ihmiset ovat muuttuneet myös tuomitsevammiksi. Keskustelut on sellaista typerää kauhistelua, joka ei johda mihinkään. Tuntuu, että keskiluokkaisilla ihmisillä ei ole mitään perspektiiviä siihen, millIaisia ovat oikeat ongelmat, joten kauhistellaan jotain tyhjänpäiväistä ja samalla nostetaan itseään ylös tuomitsemalla muita.
"Meidän lapsi ei kyllä saa älypuhelinta ennen kuin täyttää 11 v"
"Itse en kyllä voisi lentää ulkomaille lomalle tässä ilmastokriisissä"
"Naapuri käy lähikaupassa autolla vaikka kävellenkin pääsisi"
Tämän tyyppiseen kouhotukseen sitten keskitytään, vaikka on paljon perheitä joissa ei todellakaan voi edes valita ko. asioita, on mielenterveysongelmia, työttömyyttä, Euroopassa soditaan ja sananvapaus on uhattuna.
Kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat muuttuneet myös tuomitsevammiksi. Keskustelut on sellaista typerää kauhistelua, joka ei johda mihinkään. Tuntuu, että keskiluokkaisilla ihmisillä ei ole mitään perspektiiviä siihen, millIaisia ovat oikeat ongelmat, joten kauhistellaan jotain tyhjänpäiväistä ja samalla nostetaan itseään ylös tuomitsemalla muita.
"Meidän lapsi ei kyllä saa älypuhelinta ennen kuin täyttää 11 v"
"Itse en kyllä voisi lentää ulkomaille lomalle tässä ilmastokriisissä"
"Naapuri käy lähikaupassa autolla vaikka kävellenkin pääsisi"
Tämän tyyppiseen kouhotukseen sitten keskitytään, vaikka on paljon perheitä joissa ei todellakaan voi edes valita ko. asioita, on mielenterveysongelmia, työttömyyttä, Euroopassa soditaan ja sananvapaus on uhattuna.
Kyllästyttää.
Oikeistolaisuus on pahuutta. Tekopyhyys ja hurskastelu on lisääntynyt, oman itsen korostaminen painamalla muita alas, ym. matalamielinen oikeistolainen häiriökäytös.
Sellaista se on elämä jälkikristillisessä maailmassa. Eikä tämä tästä parane, vaan vain huonommaksi menee sitä mukaan kun viimeiset uskovat mummat peitellään maan poveen. Sen jälkeen ei ole enää ketään kertomassa mikä on oikein ja mikä on väärin. Jokainen saa siis itse päättää. Se tulee johtamaan ristiriitoihin väistämättä.
"Sellaista se on elämä jälkikristillisessä maailmassa. Eikä tämä tästä parane, vaan vain huonommaksi menee sitä mukaan kun viimeiset uskovat mummat peitellään maan poveen"
Kyllä myös uskovaisten asenteet ovat muuttuneet nykypäivänä kovemmiksi.
Mitä vähemmän ihminen tarvitsee muita ihmisiä arkielämässään selviämiseen, sitä kauemmas ihmiset toisistaan ajautuvat, sitä kylmemmin he toisiinsa suhtautuvat. Tästä on tehty ihan tutkimusta, siis hyvinvointivaltion suhteesta yhteisöllisyyteen.
Yhteiskunnat, joissa valtio ei huolehdi eikä yksin pärjääminen ole mahdollista, ihmiset ovat sukulaisten, naapureiden ja ystävien varassa ja suhtautuvat yleisesti muihin ihmisiin lämpimämmin.