Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitko sä 80-luvulla kesän alussa aina uudet kiinan tossut?

Vierailija
02.06.2025 |

Olin jo itse unohtanut tämän, mutta nyt luin iltalehdestä ballerinoista, niin muistin tämän.

Korson ostarilla oli pieni kenkäkauppa, josta äiti sitten pikkupenneillään osti mulle kesän alussa aina uudet kiinarit. Oli ihana tunne, kun sai ne kauniit uudet kengät jalkaan. Kovin kauaahan ne ei hyvänä pysyneet, mutta siihen aikaan ainakin me työläisperheen mukulat saatiin mitään uutta ja omaa, että olihan se aina mieleenpainuva asia.

Ihania muistoja, vaikka aika pienestä tuli ilo silloin tehtyä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen olen kuullut, mutta en yhtään tiedä, miltä näyttivät ja tuntuivat. 

Ei varmaan ollut meidän seudulla hipjuttu. 

Vierailija
22/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oli kiinantossut ja pidin niitä paljon. Ei niitä kyllä vuosittain ostettu, vaan nuo kestivät monta vuotta. Olivat varmaan ihan kenkäkaupasta ostetut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulerko nykyään pohdittua, mikä on hyvä jalalle? Eivätkö niin lapset kuin aikuiset käytä nykyään vähän mitä sattuu?

Vierailija
24/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut kiinatossuja. Kämppiseni käytti niitä kasarin alussa, kävi ostamassa niitä varmaan Intian basaarista.

Vierailija
25/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kesti useamman vuoden.

Kenkä olisi mennyt kuntonsa puolesta, mutta jalka kasvoi, niin oli pakko ostaa uudet. Mutta kyllä, mulla noi oli myös kasarilla vakio kesäkengät.

Vierailija
26/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse ostamassa ruokatunnilla, en vuosittain. Yleensä mustat, mutta myös kirkkaanpunaiset - yksi pari mustia ja punaisia on vieläkin jäljellä, käyttökelpoisina jopa. Eivät ehkä parhaat jalalle, mutta jo muutaman kesän jälkeen ostin kantakorokelaput ja hyvin ovat nekin toimineet. :) Ihanat kiinatossut. <3

Vierailija
27/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adidas Jaguarit olivat kasarin alkupuolella se juttu, joka joka jätkän piti saada. Niitä manguttiin vanhemmilta.

Vierailija
28/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut vaan hankin ihan itse, koska olin silloin jo aikuinen. Kihlajaisissani vuonna 1980 minulla oli musta intianbasaarimekko ja mustat kiinantossut, ihan peräti Tukholmasta ostetut.

Vierailija
29/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä?

Vierailija
30/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan joka kesä, mutta silloin kun sain, niin ne oli tarrakiinnitteiset Menokkaat. Yleensä niitä tarrojakaan ei jaksettu avata vaan tennari survottiin väkisin jalkaan ja kantapää kului sisäpuolelta nopeasti puhki.

Vierailija
31/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan joka kesä, mutta silloin kun sain, niin ne oli tarrakiinnitteiset Menokkaat. Yleensä niitä tarrojakaan ei jaksettu avata vaan tennari survottiin väkisin jalkaan ja kantapää kului sisäpuolelta nopeasti puhki.

Haha, kiitos tästä muistosta, mullakin oöi näitä lintattuja kenkiä :)

Vierailija
32/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran kauhean mankumisen jälkeen, kun muillakin tytöillä oli sellaiset. En tykännyt niistä sitten yhtään. Muistaakseni tämä tapahtui alkusyksystä koulujen jo alettua. Lähiostarin kenkäkaupasta ne käytiin ostamassa.  

Vierailija
33/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan mokkasiini-villitystä kasarin lopussa? :) 

Vierailija
34/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan niitä muovisandaaleja, leveät, joissa oli remmit? Täyttä muovia olivat ne.

Vierailija
35/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tyttöjen juttuja kun en poikana muista kuulleenikaan mistään kiinantossuista.

Minäkin pääsin 1. luokalta keväällä -82 ja kengät taisi olla jotain lenkkareita, kesällä saatoin käyttää joskus "läpökkäitä" eli sellaisia hyvin avonaisia sandaaleja jotka läpsyi kävellessä jalkapohjaa vasten ja siitä nimitys :D

Talvella varrelliset talvilenkkarit / saappaat. Muistan jotkut talvikengät jossa oli hyvin terävä kuviointi pohjissa ja niissä oli uskomattoman hyvä pito. Nykyajan talvikenkien pohjat on jotain pakkasessa kovettuvaa kiinalaista halpismuovia kuten eräät autojen moottorinlämmittimien johdot. Niissä ei ole pitoa yhtään, ei ihme että liukastumistapaturmat ovat lisääntyneet isoksi ongelmaksi.

Vierailija
36/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvun alussa, mutta en tiedä mitkä on kiinantossut. Mikä juttu tämä on, vai olenko elänyt pullossa?

Vierailija
37/37 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Kuopiossakin saatiin siskon kanssa aina uudet kiinarit. Oi, kun tuli haikea mieli, vieläköhän tähän 40 koon jalkaan löytyisi kiinarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi