Saitko sä 80-luvulla kesän alussa aina uudet kiinan tossut?
Olin jo itse unohtanut tämän, mutta nyt luin iltalehdestä ballerinoista, niin muistin tämän.
Korson ostarilla oli pieni kenkäkauppa, josta äiti sitten pikkupenneillään osti mulle kesän alussa aina uudet kiinarit. Oli ihana tunne, kun sai ne kauniit uudet kengät jalkaan. Kovin kauaahan ne ei hyvänä pysyneet, mutta siihen aikaan ainakin me työläisperheen mukulat saatiin mitään uutta ja omaa, että olihan se aina mieleenpainuva asia.
Ihania muistoja, vaikka aika pienestä tuli ilo silloin tehtyä.
Kommentit (37)
Kyllä. Täällä Tampereella niitä sai muistaakseni Intian basaarista. Sanoimme niitä kinkkitossuiksi.
Oli rock a billy ja Kiinalainen työkenkä oli kova sana.
Ostin itse lapsenvahtirahoilla. Helsingissä Bulevardilla oli Kiina-kauppa.
En koskaan omistanut sellaisia. Kokeilin jonkun kaverin kenkiä ja totesin että on liian kovat kävellä. Jalkani siis kiittivät.
En saanut niitä koskaan ja kadehdin kavereiden kiina-tossuja, olihan ne söpöt mutta äitini ei pitänyt niistä.
Mulla on edelleen sellaiset, ostin muutama vuosi sitten. Mary Jane Ballerinas ne nykyään on mutta niin ihanasti tuovat oman lapsuuden mieleen kun laittaa mustat pillifarkut, valkoiset sukat ja sitten nuo kengät :)
Olin hanoi rokkari ja silti nuo tossut sopivat hyvin tyyliini. Käytin varmaan nahkahousujenkin kanssa. Oi aikoja.
En tiedä. Yhdet ns. varvastossut kulutin. Ei mitään muistikuvaa minne ne katosi. En jäänyt kaipaamaankaan.
Ei sen puoleen, yhdet Conversen koristossutkin tuli ostettua. Kaatopaikka lienee ollut niille paras paikka!
Niiden sijaan, Rodeon kävelykengät korjautin suutarilla viiteen kertaan, kunnes nahka loppui kesken. Bootfactoryn buutsit on vieläkin olemassa ja käytössä. Kohta kolmenkymmenen vuoden ajan.
Pankaa paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Yhdet ns. varvastossut kulutin. Ei mitään muistikuvaa minne ne katosi. En jäänyt kaipaamaankaan.
Ei sen puoleen, yhdet Conversen koristossutkin tuli ostettua. Kaatopaikka lienee ollut niille paras paikka!
Niiden sijaan, Rodeon kävelykengät korjautin suutarilla viiteen kertaan, kunnes nahka loppui kesken. Bootfactoryn buutsit on vieläkin olemassa ja käytössä. Kohta kolmenkymmenen vuoden ajan.
Pankaa paremmaksi.
Minkä ihmeen takia? Et ole ollenkaan sitä tyyliä mitä minä tuolloin edustin ja en pyydä yhtään mitään.
80-luvun alussa vastasin jo itse hankinnoistani. Kuitenkin jo pikkutyttönä oli tullut selväksi, että tuollaiset eivät olleet oikeat, jaloille terveelliset kengät. Eivätkä kai olisi korkeakaarisille jaloilleni sopineetkaan. Ei ollut siis.
En muistaakseni kyllä joka vuosi. Vanhemmat olivat tosi tiukkoja, ei rahalla leveilty. He olivat tehneet kovasti työtä, että saivat maksettua rakentamansa talon. Opin säästäväiseksi. Nykyään panostan kenkien laatuun.
En joka kesä, kun villitys vaan kesti pari. Niitä haettiin Tarjoustalosta lisää, kun rikki meni. Oli mustia, punaset ja turkoosit.
Sitten tuli rantasandaalit.
Mä olin tossa kiinantossuvaiheessa ehkä 7-10-vuotias. Tosi köyhästä perheestä, joten jos jotain uutta sai, niin ei tosiaan mietitty kovia pohjia, korkeakaarisia jalkapohjia tai ylipäänsä jalkaterveydellisiä asioita, oli vaan niin huikeaa saada jotain uutta ja omaa itselleen. Ja siitä piti myös muistaa olla pitkään vanhemmille kiitollinen.
Asuin Tukholmassa silloin. Minulla oli yhtenä kesänä ainakin kolmet kiinantossut. Mustat, viininpunaiset ja tummansiniset. Käytin paljon hameita siihen aikaan ja vaihdoin tossuja aina hameiden väriin sopivaksi. Joskus jalkapohjat kipeytyivät kovalla asfaltilla kävelystä mutta ei se haitannut. Muistan, että ne olivat hyvin halpoja ja kulkivat hyvin mukana laukussa ulkomailla matkustaessakin.
Mitä ovat kiinan tossut ? En saanut.
Yhtenä kesänä taisin saada, en kyllä muista, että olisi ollut useammin. Milloinkas kasarilla ne tarkalleen ottaen olikaan muotia? Alkupuolella kyllä, mutta ei kai ihan 80-82 vielä vai oliko (tosin olin aika pieni vielä tuolloin, -82 pääsin ekaluokalta)?
En saanut. Ja ei ollut sellaisia.
Oi. Muistan, että ensimmäiset kiinantossuni oli punaiset. Seuraavat mustat, vieläpä samettia! Oli ihanat kengät! Tuohon aikaan ei tullut pohtineeksi, että eivät ole kovin hyvät jalalle.
Kyllä minulla oli kiinantossut silloin. En muista hankittiinko joka kesä uudet, sillä käytin kesällä paljon muitakin kenkiä kuten sandaaleja ja tennareita. Olivathan ne söpöt kyllä :)