Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan

Vierailija
02.06.2025 |

Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.

Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa. 

Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen 

Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.

Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla. 

Huoh. 

Kommentit (454)

Vierailija
421/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs synti se on mennä hotelliin?

Vierailija
422/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun voi niin kätevästi mennä sukulaisen luo, niin säästyy rahaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsuuskoti kakkosasuntona, kyllä sielläkin, vaikka maaseutua on, on ovet lukossa,  yöt vietän lukon takana.

Tavallaan ihan mielenkiintpisya lukea tätä kun kaikki asuu samassa kylässä jossain herran kukkarossa.

Minä olen asunut 6 miljoonan asukkaan kaupungissa, missä alueemme ihmisillä oli yleensä ovet lukitsematta. Ei niistä silti kuulunut sisään kulkea, ovikellot oli ihan tarkoitusta varten. Ellei nyt ollut joku isompi illanvietto. 

Vierailija
424/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee rahaa niin se on syntiä vai miten tämä pitäisi ymmärtää?

Vierailija
425/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menee rahaa niin se on syntiä vai miten tämä pitäisi ymmärtää?

No kun on hyve säästää, ja "maksaa turhasta" jos menee hotelliin eikä tunkeudu sukulaisen riesaksi. 

Vierailija
426/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy poikani kotona koskaan, hän kyllä käy meillä omassa lapsuudenkodissaan, mutta onneksi yksin. Haluan näin antaa rauhan poikani puolisolle, jotta hänen ei tarvitse avautua joka helevatan paikassa anopin tekosista. Testamentissäni on määräys, että minulta tuleevaan perintöön ei pojan puolisolla ole mitään oikeutta, koska hän on minulle täysin vieras henkilö.

Haukutte täällä jatkuvasti anoppeja, mutta kyllä niitä taitaa enemmän olla todella vittumaisia miniöitä!

Mun vanhemmat tulevat vävyjensä kanssa toimeen, mutta ovat silti rajanneet vävyiltä oikeuden perintöön testamentissaan.

Joo, tuon yllä olevan kirjoittajan tapauksessa luulen tietäväni, miksi miniä ei käy miehen kanssa kylässä. Katkera itsetyytyväisyys ja inho miniää kohtaan paistaa läpi.

&nb

"Nykyään on niin paljon avioeroja, että on viisasta kohdistaa perintö vain omalle lapselle. Se voi myös turvata lapsen elämää, jos tälle on sattunut vaikka pelihimon vallassa oleva puoliso tai jos mikä tahansa odottamaton katastrofi kohtaa aikuista lasta. Lapsi käyttää saamansa perinnön  aikanaan itsevalitsemallaan tavalla ja voi vaikka lahjoittaa osan puolisolleen."

Lasten puolisot perivät omat vanhempansa. Miksi jonkun pitäisi periä esim. 3 ta 4 vanhempaa.

Vierailija
427/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on outoa settiä.  Miten ihmeessä anopin vieraat olisi tuosta vaan tulossa ihan vetovieraiden ihmisten nurkkiin, eli siis ap:n kotiin.

Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi yöksi ihan tuntemattomien ihmisten kotiin. 

Vaikka ap:n anoppi olisi sekaisin, niin ei se tarkoita sitä, että sen tuttavatkin olisi.

Vierailija
428/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän miniä on sokea eikä huomaa mitä sen äiti on tehnyt sille lapsena, ulkopuolinen huomaa puutteet. Miniä kulkee kun aasi äitinsä narussa.

Vierailija
429/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä koskaan ole jaellut avaimia ympäriinsä.  Onko tuonkin hellän hetken viettäjän asunto ollut appiukon jos appiukko kävelee avaimilla sisään.

-

Appiukko ei kävellyt avaimilla sisään, vaan ulko-ovi oli jäänyt auki koiraa oli aamulla käytetty ulkona. Omakotitalo keskisuuren kaupungin reunalla, ei naapureita kovin lähellä. MUTTA ei se silti oikeuta ketään kävelemään suoraan sisään.

Vierailija
430/454 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajeletteko kaikki mökkimatkan kauhistelijat itse jollain soutuvene+perämoottoriyhdistelmällä tai vanhalla höyrylaivalla jos parikymmentä kilometriä on korvaanne täysin käsittämätön venematka?

20 km ei myöskään tarkoita, että lähimpään rantaan olisi se matka, vaan tuo matka lienee mitattu venesatamasta mökille. Satamia ei ensinnäkään ole ihan kaikkialla ja aina ei voi edes valita mihin veneensä saa. Veneen koko määrittää venepaikan koon ja se saattaa määrittää myös sataman mihin veneen voi jättää. Lisäksi osa satamista on suositumpia kuin toiset ja venepaikkaa ei noin vain valita, jos jokin satama tai sen oikean kokoiset venepaikat ovat jo käytössä. Kolmantena, tässäkin ketjussa on tuotu jo useampaan kertaan ilmi, että pitkäkin venematka voi olla paljon nopeampi ja järkevämpi kuin ajella autolla pitkiä matkoja mökkiä lähimpään satamaan ja sieltä lyhyt matka mökille.

Riippuu veneestä, riippuu satamien asettumis

Olis kyllä kamalaa, jos mökille ei olisi tietä eikä autoa saisi tavaroiden purun ajaksi parkkeerattua metrin päähän mökin portaista. Toki se sitten myöhemmin siirretään kauemmas terassinäköalaa pilaamasta

-uusavuton Palsta Mamma Lapista

(vain pieniä vesistöjä)

Vierailija
431/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on outoa settiä.  Miten ihmeessä anopin vieraat olisi tuosta vaan tulossa ihan vetovieraiden ihmisten nurkkiin, eli siis ap:n kotiin.

Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi yöksi ihan tuntemattomien ihmisten kotiin. 

Vaikka ap:n anoppi olisi sekaisin, niin ei se tarkoita sitä, että sen tuttavatkin olisi.

Mä pistin kerran lasta autoon, oltiin lähdössä perhekerhoon, kun anoppi kaarsi kahden ystävättären kanssa pihaan. Olivat tulossa meille kahville. 

Mä lähdin lapsen kanssa kerhoon, anoppi oli raivoissaan ja hänen mukanaan olevat rouvat näyttivät siltä, että olisivat luopuneet toisesta kädestä kunhan vaan olisivat saaneet olla muualla. Muutamaa päivää myöhemmin olin toisen "kahvivieraan" kanssa samaan aikaan kaupassa. Hän kertoi, että hänelle oli kerrottu, että heidät on kutsuttu mun toimesta kylään. Hän oli ihmetellyt että miksi kutsuisin itselleni vieraita ihmisiä kylään, mutta anoppi oli kovin itsepäisesti väittänyt, että kutsu on käynyt. Minä kuulin tästä kahvittelusta ensimmäisen kerran, kun auto kaartoi pihaan. Tämä toinen nainen oli kasvoilta tuttu, miehen kaverin äiti, ns moikkaustuttu. Toista en ollut nähnytkään. 

Vierailija
432/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset pitää vaan laittaa kuriin. 

Vierailija
433/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin itäistä Suomea on saareen 20 km matka veneellä suuntaansa? 

Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.

On, mutta ei niin isoja selkiä, että lähimmästä venerannasta olisi tuollainen matka

Tulkitsin, että venematka on pitkä. Ei kannata liian tarkkoja lukemia laittaa, kun täällä on jäljittäjät kartat ja viivottimet kourassa etsimässä paikkaa.

Se lähin tai seuraavaksi lähin veneranta ei tarkoita sitä, että se oma vene olisi siellä. Venematka lasketaan alkavaksi siitä, mistä vene lähtee, ei lähimmästä venerannasta. Tuota ei jotkut tunnu tajuavan.

Vierailija
434/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä koskaan ole jaellut avaimia ympäriinsä.  Onko tuonkin hellän hetken viettäjän asunto ollut appiukon jos appiukko kävelee avaimilla sisään.

-

Appiukko ei kävellyt avaimilla sisään, vaan ulko-ovi oli jäänyt auki koiraa oli aamulla käytetty ulkona. Omakotitalo keskisuuren kaupungin reunalla, ei naapureita kovin lähellä. MUTTA ei se silti oikeuta ketään kävelemään suoraan sisään.

Monelta huolimattomalta on hävinnyt kodin irtaimisto. Kai nyt ovet pannaan lukkoon ees lempimään ruvetessa.

Vierailija
435/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy poikani kotona koskaan, hän kyllä käy meillä omassa lapsuudenkodissaan, mutta onneksi yksin. Haluan näin antaa rauhan poikani puolisolle, jotta hänen ei tarvitse avautua joka helevatan paikassa anopin tekosista. Testamentissäni on määräys, että minulta tuleevaan perintöön ei pojan puolisolla ole mitään oikeutta, koska hän on minulle täysin vieras henkilö.

Haukutte täällä jatkuvasti anoppeja, mutta kyllä niitä taitaa enemmän olla todella vittumaisia miniöitä!

Mun vanhemmat tulevat vävyjensä kanssa toimeen, mutta ovat silti rajanneet vävyiltä oikeuden perintöön testamentissaan.

Joo, tuon yllä olevan kirjoittajan tapauksessa luulen tietäväni, miksi miniä ei käy miehen kanssa kylässä. Katkera itsetyytyväisyys ja inho mi

Avioeron mahdollisuus.  Tai kuolemantapaus. Noin peritty omaisuus ei mene  puolison puolikkaaseen vaan suoraan lapsille.

Muutenhan kuolemantapauksessa, ilman asiakirjoja, lasketaan omaisuus yhteen, puolisolle puolet,  puolet vainajan rintaperillisille.

Vierailija
436/454 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän päin itäistä Suomea on saareen 20 km matka veneellä suuntaansa? 

Varmaan aika monessa. Hyvin järvistä aluetta.

On, mutta ei niin isoja selkiä, että lähimmästä venerannasta olisi tuollainen matka

Tulkitsin, että venematka on pitkä. Ei kannata liian tarkkoja lukemia laittaa, kun täällä on jäljittäjät kartat ja viivottimet kourassa etsimässä paikkaa.

Se lähin tai seuraavaksi lähin veneranta ei tarkoita sitä, että se oma vene olisi siellä. Venematka lasketaan alkavaksi siitä, mistä vene lähtee, ei lähimmästä venerannasta. Tuota ei jotkut tunnu tajuavan.

Tämä. Meillä mökki on omalla paikkakunnalla saaressa. Vene on kotia lähimmässä venelaiturissa, koska sitä käytetään muutenkin kuin mökkimatkoihin, ja sieltä tulee mökille matkaa noin 15 kilometriä. Meillä on myös soutuvene mökkiä lähinnä olevassa venerannassa, mutta sitä tulee hyvin harvoin käytettyä. Oikeastaan vain silloin kun ollaan mökillä pidempään ja nimenomaan halutaan auto sinne venerantaan kauppamatkoja varten.

Vierailija
437/454 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän miniä on sokea eikä huomaa mitä sen äiti on tehnyt sille lapsena, ulkopuolinen huomaa puutteet. Miniä kulkee kun aasi äitinsä narussa.

Voisit kertoa tässä kaveristani. Ikää kohta 50, mutta äidin pillin mukaan tanssitaan vieläkin. Ihan järkyttävää. Itse ei huomaa edes, miten on edelleen talutusnuorassa. Olen ihmetellyt, miten mies kestää, mutta hän lienee tyytyväinen kun saa olla yksikseen tietokoneensa kanssa. 

Vierailija
438/454 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuuluisat 20km venematkan päässä olevat mökit...

Tarkoitti kait 20 minuutin venematkan päässä oleva.

Vierailija
439/454 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset pitää vaan laittaa kuriin. 

Miten? Normaali keskustelu ei mene jakeluun, mitenkään. Itse ratkaisin asian katkomassa välit anoppiin.

Vierailija
440/454 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on kyllä selkeetä kun talokin on vaimon on sukunimikin.  Niinhän kai maallakin tehtiin, tuli kotivävy, ei kukaan hänen juuri  sukunimeään tiennyt, hänestä puhuttiin talon suvussa kulkeneella sukunimellä.  Vai saivatko silloin jo vaihdettua?

1920-luvulle saakka oltiin talon nimellä, isän nimellä tai millä kenenkin keksimään liikanimellä. Vasta tuolla vuosikymmenellä tuli kaikelle kansalle lakisääteinen sukunimi ja avioliitossa koko perheelle miehen sukunimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme